חדשות    

איך נקבע תעריף החשמל ואיך משפיע על יוקר המחיה

השנה, לאחר כמה שנים של עליות, סוף סוף הייתה ירידה בתעריף החשמל עקב הכנסות  שונות לחברת החשמל ממקורות אחרים. אז איך נקבע התעריף? ברשות החשמל לא מספקים מידע חד משמעי על הרכב תעריף החשמל אלא שרשרת נוסחאות כמעט אינסופית שמשמעה שיש אינספור רכיבים שמשפיעים על מחיר החשמל, שעליהם נרחיב.

רשות החשמל, שאינה כפופה לאף גוף ממשלתי, היא שקובעת את התעריף אחת לשנה בעקבות  חישובים ולחצים שונים. לצד כל הגורמים הרשמיים התערבות ממשלתית יכולה להוריד את המחירים, למשל ביטול המס על הפחם, זה צמצם את ההורדה בשנה שעברה ואם ביטלו היה מתקיים השנה, ההוזלה של 4% ב-2020 הייתה יכולה להיות גדולה יותר.

בקביעת התעריף מתחשבת  הרשות בעלויות השונות שיש לחברת החשמל, לפי ההוצאות החיוניות לייצור החשמל, למשל השקעות בפיתוח מערכת החשמל, מחירי הדלקים, הוצאות תפעול ותחזוקה, הוצאות מימון, וכן הוצאות אחרות כמו רכישות חשמל מיצרנים פרטיים. הרבה הוצאות.
על בסיס זה קובעת הרשות תעריפים אחידים לקילו ווט-שעה ותעריפים משתנים המכונים תעו"ז, שהם תעריפים המבוססים על עומס המערכת וזמן השימוש. התעריפים האחידים משקפים ממוצע עלויות, והם מיועדים בעיקר לסקטור הביתי, הכללי ולתאורה ברחובות ציבוריים. רשות החשמל מעדכנת את תעריפי צריכת  החשמל בדרך כלל פעם בשנה במהלך חודש ינואר.
תעריפי תעו"ז, המתחשבים בעומס ובעיתוי הצריכה ובמתחי האספקה השונים, יוצרים קשת של תשעה תעריפים על פי עונות השנה (קיץ, חורף ועונת מעבר) ומקבצי ביקוש (פסגה, גבע ושפל).
כמו כן, נקבעים התעריפים של חיבור לרשת החשמל, הגדלות חיבור, וכן תעריפים לסוגי שירות נוספים שמספקת חברת החשמל כגון: החלפת נתיך של החברה עקב שריפת נתיך, או קריאה מיוחדת לפי בקשת הלקוח.
בקביעת התעריף הכולל, מתייחסת הרשות גם למרכיבים שאינם קשורים ישירות לייצור החשמל, ובהם שירותים שונים ללקוח, כמו קריאת המונים, עריכת החשבונות, שליחתם ובדיקה תקופתית של המונים. לכן, נוסף   בכל חשבון גם תשלום קבוע. תשלום זה מוגדר כמרכיב עלות לכל לקוח, ללא קשר לצריכת החשמל שלו.
החל מעדכון תעריף שנת 2018 הופרד התשלום החודשי הקבוע לשני מרכיבים: תשלום קבוע חלוקה – הכולל בעיקר את עלויות המונים, ויחול על כלל לקוחות החשמל במשק, לפי מספר המונים המותקנים להם ;תשלום קבוע אספקה – הכולל בעיקר את עלויות הבילינג והגביה, ויחול רק על לקוחות חברת חשמל לישראל, פעם אחת בתקופת חשבון.
 
 ללקוחות תעו"ז מתח נמוך נקבעו שלושה תשלומים חודשיים שונים בהתאם לסוג המונה ולתדירות החשבון:
תעו"ז מ"נ חד חודשי – לקוחות עם גודל חיבור של 100 אמפר ומעלה.
תעו"ז מ"נ דו חודשי – לקוחות עם גודל חיבור מתחת ל- 100 אמפר.
תעו"ז מ"נ ניהול יומי – לקוחות שמותקן אצלם מונה רציף עם קריאה מרחוק.

אז כך, רשות החשמל כפופה רשמית למשרד האנרגיה אך בתחום תעריף החשמל היא עצמאית לחלוטין, אבל לממשלה גם יש אפשרות להשפיע על גובה התעריף באמצעות מסים, הטבות, דחיית חובות, כיסוי חובות ועוד.

לממשלה לפני בחירות, שכנראה נמשכות לנצח, יש אינטרסים להוריד את תעריף החשמל ובתוך כך את עלויות הייצור של רוב התעשייה במשק. השאלה האם יכולים לעשות זאת גם לא כחלק מכלכלת בחירות.

מינואר תעריף החשמל יירד בשיעור של מעל 4%

צפויה ירידה בתעריף החשמל ב-2020?