אי.בי.אי: הריבית בישראל תעלה ל-2.75%-3% עד סוף השנה
חדשות    

אי.בי.אי: הריבית בישראל תעלה ל-2.75%-3% עד סוף השנה

רפי גוזלן IBI, צילום:יח"צ
מעודכן ל-08/2022

הציפיות להעלאת ריבית בישראל בשנה הקרובה עלו לאחר ההתפתחויות בשבוע האחרון. כך אומרים כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי בראשות הכלכלן הראשי רפי גוזלן. לדבריהם, הטון הניצי של הבנקים המרכזיים בשבוע האחרון הוביל את המגמה. השוק המקומי הגיב בפיגור לעלייה המחודשת בציפיות בארה"ב ובאירופה, אך סגר פערים באופן מהיר, בשלב ראשון לאחר פרסום מדד יולי ובשלב שני לאחר העלאת הריבית בשבוע החולף, שהייתה גבוהה מהערכות הקונצנזוס. העלייה בריבית הפורוורד לשנה בעוד שנה בשוק הבין-בנקאי הייתה חדה והגיעה לכ-100 נ"ב מאז אמצע אוגוסט, כך שהשוק הבין-בנקאי עבר לתמחר הסתברות גבוהה להעלאת הריבית לכ-3% עד לסוף השנה והעלאה נוספת של בין 25 ל-50 נ"ב במהלך המחצית הראשונה של 2023, כלומר לרמות של 3.5%-3.25%. תמחור זה עקבי עם המסרים מהעלאת הריבית האחרונה ועם אלו של המשנה לנגיד, במספר ראיונות לתקשורת לאחר החלטת הריבית. מסרים אלו כללו הערכה להמשך העלאת ריבית, כאשר עוצמת ההעלאה תלויה בנתונים (בהיבט זה הצפי להחלטה הבאה באוקטובר נע להערכת אי.בי.אי בין 50 ל-75 נ"ב), דגש על החזרת האינפלציה אל היעד ולא על שער החליפין תוך מניעת התפתחות אינפלציה מסדר שני ולבסוף גם איתות לכך שרמת הריבית אינה תואמת את מצב המשק, כלומר נדרשת הגעה לרמת ריבית גבוהה, בוודאי ריאלית, לפני התמתנות של העלאות הריבית. כמו כן, אומרים באי.בי.אי, תמחור זה עקבי יותר עם ההערכה שלהם להעלאת ריבית ל-2.75%-3% עד לסוף השנה, וכולל פרמיית סיכון בגין פוטנציאל להמשך העלאת הריבית בהנחה שתוואי ההעלאות בארה"ב יימשך אל תוך 2023.

פאואל ביטל מפנה מהיר בריבית

באשר לעולם אומרים באי.בי.אי, יו"ר הפד ג'רום פאואל שידר מסר נחוש להורדת האינפלציה. מעבר לכך שפאואל השאיר על השולחן את האפשרות להעלאת ריבית נוספת  של 75 נ"ב בספטמבר, הוא הכין את השווקים לריסון מוניטרי ממושך וכיוון בדבריו לצמצום הפער בין כוונות ה-Fed לבין הציפיות הגלומות בשווקים למפנה מהיר במדיניות הריבית מריסון לעבר הרחבה מוניטארית במהלך 2023. פאואל הדגיש כי ה-Fed ממוקד בהחזרת האינפלציה אל היעד של 2%,  ולשם כך יידרש איזון בין צד הביקוש להיצע, כך שלמעשה ה-Fed יפעל למתן את צד הביקוש, כלומר יפעל להאט את הביקושים ולצנן את שוק העבודה המחומם. מכיוון שפאואל ציין כי המצב הנוכחי עדיין מאופיין בצמיחה חיובית, בשוק עבודה חזק מאוד עם ביקוש גבוה לעובדים ובאינפלציה גבוהה מאוד, ניתן לקרוא בין השורות שמפנה בריבית רחוק מאוד ובשלב זה נדרשת מדיניות מרסנת בכדי למתן את סביבת האינפלציה. כמו כן, פאואל הוסיף כי ניסיון העבר מחייב משנה זהירות בכל הנוגע למפנה מהיר במדיניות המוניטרית מריסון להרחבה, לפני שתמונת הירידה באינפלציה מתבהרת, ולמעשה כיוון לכך שהריבית צפויה לעלות לרמות של קרוב ל-4% ולהישאר בה עד שתושג הירידה בסביבת האינפלציה.

בלימת מגמת הירידה במחירי הסחורות – חדשות רעות לשווקים 

לדברי אי.בי.אי, פאואל ציין בנאומו את האיזון הנדרש בין הביקוש להיצע כדי להוביל לירידה באינפלציה. מובן שה-Fed אינו משפיע על צד ההיצע אלא על הביקוש, כך שבמידה וצד ההיצע אינו תורם לירידה באינפלציה, ובוודאי בתרחיש שבו הוא תורם לעלייה באינפלציה, הרי שהלחץ על צד הביקוש מצד המדיניות צפוי להיות כבד יותר. בהיבט זה יש חשיבות גבוהה מהרגיל להתפתחות במחירי הסחורות. התגברות החששות למיתון במהלך הרבעון השני של השנה הובילו לירידה מהירה במחירי הסחורות, התפתחות שתרמה לירידה באינפלציה ביולי ובציפיות לאינפלציה. לעומת זאת,  ההתפתחויות האחרונות הובילו לבלימת מגמת הירידה, ואף לעלייה מסוימת בימים האחרונים, ומקורן בצד ההיצע. כך, הנפט אמנם ירד מרמות השיא, אך לאחרונה ההתבטאויות מצד מדינות אופ"ק בדבר צמצום התפוקה בתרחיש שבו תירשם ירידה בביקושים, הובילו להתאוששות חזרה של הנפט לרמות של 100 דולר לחבית (ברנט). כמו כן, החשש מפני נזקי מזג האוויר על הגידולים החקלאיים הובילו לעלייה במחירי הסחורות החקלאיות. מנגד, נמשכה התמתנות במחירי התובלה שמשקפת שיפור הדרגתי בשרשרת האספקה לצד סביבת ביקושים מתמתנת, אך החשיבות של מחירי חומרי הגלם, בפרט האנרגיה והמזון גבוהה יותר, ובמידה ומגמת העלייה בהן תימשך, היא תוביל להגברת קצב הריסון המוניטארי בעולם.

ה-ECB מקשיח את הטון על אף השלכות משבר האנרגיה

באי.בי.אי מציינים כי מלבד הטון הניצי של פאואל, נוספו במהלך השבוע גם ידיעות בנוגע להגברת מינון העלאות הריבית גם בגוש היורו, עם איתות להעלאה של 75 נ"ב בספטמבר. מעבר לידיעות אלו ההתייחסות של חברת ה-ECB,  איזבל שנאבל, למדיניות המוניטארית הנדרשת בעת זו הייתה ניצית, וזאת על אף הדילמה הניצבת בפני קובעי המדיניות בגוש היורו שסובל באופן משמעותי מאינפלציית צד ההיצע, בשל משבר האנרגיה המחריף, ועם הסתברות גבוהה לגלישה למיתון בהמשך השנה.  שנאבל צידדה בריסון מוגבר בתקופה הקרובה, על אף ההשלכות השליליות בטווח הקצר וזאת בכדי למנוע התבססות של סביבת האינפלציה ברמה גבוהה, מה שיחייב מדיניות מרסנת לפרק זמן ממושך יותר כדי להוביל לעיגון מחדש של הציפיות, תרחיש שצפוי לגבות מחיר כלכלי כבד יותר.

האומדן המקדים למדדי מנהלי הרכש בגוש היורו לחודש אוגוסט המשיך לשקף האטה צפויה בפעילות בהמשך השנה, כאשר סקרי התעשייה והשירותים נעים ירדו לרמות של סביב 50. אם בעבר מגמה ירידה לרמות אלו הייתה מלווה בציפיות להרחבה מוניטארית, הרי שכיום על אף התפתחות זו נרשמה עלייה מהירה בציפיות להעלאת הריבית בגוש היורו, והן נעות סביב העלאה של כ-150 נ"ב עד לסוף השנה, ושל כ-200 נ"ב לכ-2% בשנה הקרובה.