חדשות    

בהתאם לתחזיות: המשק צמח ב-3% ברבעון השני. האם הריבית תעלה בספטמבר?

pixabay
מעודכן ל-08/2023

למרות עליות המחירים והריבית הגבוהה, למרות האיומים על השפעת החקיקה המשפטית והמחאה כנגדה, הפעילות העסקית במשק נמשכת. אחד האינדיקטורים לכך הוא נתון הצמיחה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אחרי שברבעון הראשון של 2023 צמח המשק ב-3%, יותר מהתחזיות המוקדמות, הרבעון השני מציג המשך של הצמיחה, גם כן בשיעור של 3% בחישוב שנתי.

נתוני הצמיחה שמתבטאים בתמ"ג – תוצר מקומי גולמי – מחושבים על ידי חיבור של נתוני הצריכה הפרטית, ההשקעות, הצריכה הציבורית והיצוא נטו.

על פי נתוני הרבעון השני, נרשמה עלייה של 1.9% בצריכה הפרטית, ירידה של 1.1% בהשקעות בנכסים קבועים, עלייה של 3.6% בצריכה הציבורית, ירידה של 4.2% ביצוא הסחורות והשירותים וירידה של 7.5% ביבוא הסחורות והשירותים.

הנתונים הנוכחיים עומדים בתחזיות הצמיחה של משרד האוצר ובנק ישראל לשנת 2023. מחד אלה אולי חדשות טובות, המשק עומד בתחזיות, אבל מאידך ייתכן שיש מי שהיו מעדיפים לראות נתון צמיחה נמוך מהתחזיות, שמצביע על האטה מסוימת.

הסיבה היא גובה הריבית במשק. אילו נתון הצמיחה היה נמוך מהתחזיות, זה היה עשוי לאפשר לבנק ישראל להימנע מהעלאת ריבית בישיבתו הקרובה בחודש ספטמבר. בייחוד כאשר זה מצטרף למדד חודש יולי שעלה פחות מהתחזיות, כלומר הצביע על היחלשות של האינפלציה.

נתון צמיחה שעומד בתחזיות מעיד כי הפעילות העסקית במשק לא נחלשת, וזה יחד עם שוק עבודה הדוק – שיעור אבטלה של 3.4% ביולי, לצד פיחות מתמשך בדולר, שמביא לעליית מחירים, מקרב את בנק ישראל להעלאה נוספת של הריבית.