חדשות    

גם ב-IBI תוהים לגבי הורדת הריבית

בית ההשקעות IBI

הכלכלן הראשי של IBI תוהה האם המהלך הבא הוא קביעת רצפה לשער החליפין של השקל? לטענתו, ההחלטה משקפת חשש מפני הידרדרות נוספת כלפי מטה בפעילות ובאינפלציה, שכבר קודם להחרפה במצב הביטחוני הראו סימני חולשה, במקביל לתמיכה נוספת להחלשת השקל. עודהוא טוען כי קיים צפי ליציבות בריבית לתקופה ממושכת, כאשר המהלך הבא במידת הצורך יהיה קביעת רצפה לשע"ח של השקל.

"הוועדה המוניטארית החליטה להפתיע ולהפחית את הריבית לחודש ספטמבר ב-25 נ"ב ל-0.25%, בניגוד להערכת הקונצנזוס שהייתה להותרת הריבית ללא שינוי. אנו הערכנו כי הריבית תופחת בשלבים מאוחרים יותר של השנה כך שהופתענו מהעיתוי אך לא מהכיוון", אומרים ב-IBI.

הגורמים העיקריים שתמכו בהחלטה היו מקומיים ברובם, ושיקפו בעיקר חשש מפני הידרדרות נוספת כלפי מטה בפעילות ובאינפלציה, שכבר קודם להחרפה במצב הביטחוני הראו סימני חולשה. בין גורמים אלו ניתן למנות את:

  • המשך הירידה בסביבת האינפלציה- ירידה זו באה לידי ביטוי הן באינפלציה בפועל, שצפויה להישאר מתחת ליעד למשך תקופה לא מבוטלת, בנוסף להמשך הירידה בציפיות לאינפלציה. בחודשים האחרונים ציינו לא מעט בסקירות את החשש שעולה מטון הועדה לאפקט שלילי של הירידה בסביבת האינפלציה הנוכחית על הצריכה הפרטית ועל הציפיות לאינפלציה.

  • הצמיחה המתונה במשק טרום ההחרפה הביטחונית –  הועדה מציינת בהודעה את החולשה בפעילות טרום ההחרפה הביטחונית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בצמיחה הנמוכה ברביע השני. כזכור, בתגובה להודעת הריבית בחודש הקודם הופתענו מכך שהועדה ראתה יציבות יחסית בקצב הצמיחה, בעוד אנו הדגשנו את ההאטה הברורה שעלתה מהאינדיקטורים השוטפים לפעילות המשק. לפיכך, ניראה כי הועדה ראתה לנגד עיניה מרווח ביטחון מצומצם יותר בנוגע לפעילות המשקית ולכן חוששת מהחרפת ההאטה על רקע הימשכות ארוכה מהצפוי של ההידרדרות במצב הביטחוני.

  • תמיכה נוספת להחלשת השקל- אין ספק כי אחת המטרות העקירות של ההפחתה הנוכחית הייתה גורם ההפתעה וזאת בכדי לתמוך במגמת היחלשות השקל שנרשמה לאחרונה. יש לראות בכך שינוי מדיניות מצד בנק ישראל שעד לאחרונה ניסה למתן את התחזקות השקל ואילו לאחרונה פועל להחלישו. בעוד הפעילות המקומית סובלת בתקופה הנוכחית מהמצב הביטחוני, היחלשות השקל תמתן את הפגיעה במשק ע"י התמיכה ברווחיות היצוא.

  • מעבר לגורמים המקומיים ציינה הועדה את הצמיחה הגלובלית המתונה ואת הצפי להמשך מדיניות מרחיבה מצד הבנקים המרכזיים בעולם, גורמים שתומכים אף הם בהמשך מדיניות מרחיבה מקומית. שלא במפתיע ההתפתחויות בשוק הדיור לא מנעו את הפחתת ריבית וזאת בהתאם למדיניות בה נקט הבנק בשנים האחרונות, כלומר שימוש בכלי הריבית כתגובה למצב הכללי במשק ובמידת הצורך שימוש בצעדים מאקרו-יציבותיים לשוק הנדל"ן.

ומה מכאן?

במבט קדימה, סביר כי כל עוד שר החליפין של השקל נמצא ברמות הנוכחיות או נחלש מעבר לכך צפויה יציבות בריבית ברמתה הנוכחית לתקופה ממושכת. עם זאת, במידה ותתגבר הירידה בסביבת האינפלציה ותיבלם היחלשות השקל, כלי המדיניות הבאה שבידי הבנק יהיה קביעת שער רצפה לשער החליפין של השקל.