חדשות    

דוח היציבות של בנק ישראל: זו לא הכלכלה, זו הפוליטיקה

בנק ישראל פרסם היום את דוח היציבות שלו ל–2019. מהדוח עולה שיציבות הכלכלה נותרות ללא שינוי, כלומר ברמה בינונית, עם נתונים מוצלחים לצד אתגרים.

"בהתחשב במאפייניו הייחודיים של המשק הישראלי ובהיותו משק קטן ופתוח, אנו מעריכים שהסיכונים מהסביבה העולמית, המרצה מחודשת לעלייה במחירי הנכסים, על רקע המדיניות המוניטרית המרחיבה שנמשכת בארץ ובעולם ואי-ודאות פוליטית, הם הסיכונים העיקריים שנשקפים ליציבותה של המערכת הפיננסית בישראל בטווחים הבינוני והארוך", כותבים בבנק.

"ללא צעדים משמעותיים מצד הממשלה לריסון הגירעון, הוא צפוי לעלות בשנתיים הקרובות עוד יותר. ככול שיתברר שסיכון זה מתממש ולא מטופל בהתאם, צפויה השפעה שלילית על שוק האג"ח הממשלתיות וכתוצאה מכך גם עלייה בתשואות אג"ח החברות, שתכביד על פעילותן". נכתב בדו"ח.

בטווח של שנה שיעור האבטלה ממשיך לרדת והצמיחה עומדת ביעדים. למרות כל האתגרים חברות דירוג האשראי  משאירות את הדירוג הגבוה של ישראל  גבוה. כמו כן האינפלציה מתחת ליעד.

עם זאת, הגירעון גבוה מאוד מהיעד,  והמשק מוקפא תקופה ארוכה מסיבות פוליטיות ולכן קשה לנקוט צעדים פיסקאליים. בדומה לתחזית של OECD גם כאן התחזית היא שקצב הצמיחה יירד.

עוד חוזה הדו"ח כי הירידה בריביות בארץ ובעולם עלולה לתמוך בהתחדשות בעלייה במחירי הדירות.

בעיה נוספת היא הידרדרות האג"ח בסימן של הערכת חסר לסיכונים. הריבית  הנמוכה צפויה כאמור גם להוביל להתייקרות הדירות: "שינוי זה בריביות על המשכנתאות, עלול לתמוך בהתחדשות בעלייה במחירי הדירות וכפועל יוצא מפחית להערכתנו את ההסתברות להתממשות של תרחיש הסיכון של ירידה חדה במחירי הדירות ואגרות החוב, שהוצג בדו"ח היציבות של המחצית הקודמת".

בנק ישראל מפרסם את ההנחיות איך לעבור מבנק לבנק באינטנרט בלבד

מחקר של בנק ישראל: איך מיקום הבית משפיע על מחיר המשכנתא