חדשות    

האוזר: "חלק מהמשקיעים המוסדיים מטילים יהבם יתר על המידה על חברות הייעוץ"

שמואל האוזר

יו"ר רשות ני"ע בוועידת די.סי. פייננס: "אנחנו חיים במציאות של מדיניות פיסקלית ומדיניות מוניטרית מוגבלות בפתרונות על רקע סביבת הריבית הנמוכה שמהווה כר פורה ליצירת בועה בשווקים הפיננסים"

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, נאם בוועידת תל אביב להשקעה מוסדית של די.סי. פייננס ואמר כי וודאות רגולטורית חיונית לשוק הון ובורסה כמשאב כלכלי.

האוזר אמר בנאומו, כי "אנחנו חיים במציאות של מדיניות פיסקלית ומדיניות מוניטרית מוגבלות בפתרונות על רקע סביבת הריבית הנמוכה שמהווה כר פורה ליצירת בועה בשווקים הפיננסים. חשוב שהממשלה הבאה תדון בעתיד הבורסה ושוק ההון כמשאב כלכלי מחולל צמיחה. אם לא נירתם לכך, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו רק עם חברות קטנות ובינוניות עתירות סיכון שלא מסוגלות לגייס הון ממקורות אחרים ובמדינות אחרות אלא בבורסה בת"א, וללא חברות גדולות שיכולות לגייס הון בחו"ל".

בהמשך דבריו אמר האוזר כי "המשקיעים המוסדיים ממלאים תפקיד חשוב בפתרון הנדרש ובתרומתם למשק הכלכלי. יחד עם זאת, אני סבור שחלק מהמשקיעים המוסדיים מטילים יהבם יתר על המידה על חברות הייעוץ. יש חשיבות למעורבות אקטיבית של המשקיעים המוסדיים עצמם כמי שנושא באחריות לניהול כספי אחרים. בהעדר משאבים למחקר ולאנליזה, משקיעים מוסדיים אינם משקיעים בחברות טכנולוגיה ישראליות. אני סבור שהמדינה אינה עושה די להשאיר את הפעילות היזמית והכלכלית עם פוטנציאל צמיחה ותעסוקה למדינת ישראל".

האוזר מציין כי "בסקר שנערך לאחרונה נמצא שכ-30% מהחברות הציבוריות שוקלות להימחק מן המסחר בבורסה בת"א. בפגישות שאנחנו מקיימים אנו שומעים לעיתים קרובות שהבעיה העיקרית בשוק ההון בישראל היא העדר וודאות רגולטורית, כפילות ו/או פער ברגולציה. המשמעות של הצורך ליצור וודאות רגולטורית היא כללי משחק ברורים שאינם משתנים לעיתים קרובות".
בנוסף אמר האוזר כי "ההכרה בערך הכלכלי שמייצרת וודאות רגולטורית עמדה בבסיס מפת הדרכים של רשות ני"ע  שפורסמה לפני שנתיים וחצי וכללה את תוכניות העבודה של הרשות . כיום אנו עובדים על דור ג' של ההקלות לגופים המפוקחים. אנחנו בוחנים הקלות נוספות שתכליתם עידוד הנזילות בבורסה והגדלת ההיצע למשקיעים באמצעות עידוד IPOs, חברות קטנות ובינוניות, חברות מו"פ ועוד. אנחנו בודקים גם את האפשרות לרשום ני"ע זרים למסחר בבורסה בת"א".

לדברי האוזר, "כל אלה מתקשרים לדיון במבנה הפיקוח הרצוי בישראל. בשולחן עגול שקיימנו בנושא לפני כשבוע הייתה תמימות דעים שמבנה הפיקוח הנוכחי אינו מתאים וזקוק לשינוי".