האם באמת שוטף כלים מרוויח 12 אלף שקל בחודש?
חדשות    

האם באמת שוטף כלים מרוויח 12 אלף שקל בחודש?

אתמול העלה העיתונאי נדב אייל ציוץ מכנס כלכלי ובו מה שקרא לו "דיאלוג" עם ח"כ שרן השכל מהליכוד. השכל טענה שאדם שמפוטר ממפעל יוכל לעבוד במרכז תמורת 12 אלף שקל בחודש כשוטף כלים. בלי לדבר על כך שזו לא אופציה ריאלית למבוגרים הגרים בפריפריה, עלו הטענות  שזה סכום לא הגיוני. מסעדנים הגיבו כי אף אחד לא רוצה לשטוף כלים ולכן השכר גבוה.

ומאיפה 12 אלף שקל? החישוב כנראה הגיע מאתר הארץ. שם נתנו דוגמה לבחור המקבל 35 שקל לשעה ועובד שישה ימים, כל יום תשע שעות. מתוכם עובד גם חג ושבתות. אם אכן המסעדנים מקפידים על זכויות עובדים, על שכר כפול בימי חג ושעות נוספות, הנטו לפי החישוב בכתבה אמור להגיע ל-9,469 שקל. עוד מצוין שיש מקומות שלא מקפידים על השעות הנוספות אך השכר השעתי גבוה יותר. הברוטו בכתבה הוא 11,259 שקל, פחות מ-12 אלף שקל, גם אם נחשב עלייה שולית בשכר לאחר שנתיים (הכתבה פורסמה ב-2018).

11,259 שקלים היה הברוטו של העובד, והמעסיק הוסיף עוד היטלים ומיסים בסך 3,788 שקלים. סך הכל עלה למסעדה לפחות 15,047 שקלים כדי לנקות את השירותים, נכתב בכתבה.

את הכתבה ההיא פרסם מסעדן ואף קרא לבדוק את תלוש המשכורת של אותו עובד אנונימי, אלא שהוא כלל בתוכה גם הוצאות של המסעדה על אגרת מסתננים ועוד. כיוון שרוב עובדי המטבח לא עובדים בהיקפים כאלו, בדקנו בסקר השכר של אולג'ובס. שם המשכורות נעות בין 6,000 שקל ל-,7,000 שקל עבור עובדי מטבח בשכר ברוטו, כלומר חצי מ-12 אלף או קצת יותר. גם באתר משכורות המיושן יותר מדברים על משכורות שלא מגיעות ל-30 שקל לשעה והמשכורות העדכניות אף נמוכות יותר, אחד מציין שהרוויח 5,000 שקל לחודש על 180 שעות עבודה  ב-2019.

וכמה מרוויח עובד במפעל? לפי הסקר של אולג'ובס השכר הממוצע לעובד ייצור 7,200  שקל ברוטו ולאחר ותק של 10 שנים, 8,200. אז זה לא בדיוק נכון ששוטף כלים מרוויח יותר מעובד במפעל, הוא מרוויח יותר ובטח לפי שעה.

סוכם מתווה פיצוי למסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה

מה צריך לדעת לפני שרוכשים מדיח כלים

.