חדשות    

הכספיות הצילו את המצב: קרנות הנאמנות סוגרות מחצית ראשונה של 2023

מעודכן ל-07/2023

תעשיית קרנות הנאמנות סוגרת את המחצית הראשונה של שנת 2023 במאזן חיובי בשורה התחתונה. 17 מיליארד שקל הצליחה התעשייה לגייס בששת החודשים הראשונים של השנה. אלא שהגיוסים לא אפיינו את כל הקטגוריות, ולמעשה כפי שאפשר היה להתרשם מדי חודש בחודשו, הקרנות הכספיות והפסיביות הן שהצילו את המצב עם גיוסים מוגברים, בעוד הקרנות המסורתיות סובלות בהתמדה מפדיונות.

עם זאת, כך לדברי שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב, קצב הפדיונות בתעשייה האקטיבית המסורתית שהיה גבוה מאוד ברבעון הראשון דעך באופן ניכר ברבעון השני של השנה. בתעשייה הפסיבית, הרבעון הראשון התאפיין במגמת פדיונות מתונה, ואילו ברבעון השני התהפכה התמונה בעיקר הודות לגיוסים בקטגוריות של מניות בחו"ל ומניות בארץ. הקרנות הכספיות, המספקות את רמת הסיכון הנמוכה ביותר למשקיעים ומקנות תשואה הדומה מאוד לריבית בנק ישראל, המשיכו לגייס בקצב גבוה מאוד והגיעו לשיא של כל הזמנים בסך נכסיהן.

בסך הכל הצליחה התעשייה להגדיל את היקף נכסיה ב-10% לשיא של כ-404 מיליארד שקל. הפודות הגדולות היו הקרנות האקטיביות המסורתיות – כ-18 מיליארד שקל, ולעומתן הכספיות גייסו כ-29 מיליארד שקל והפסיביות גייסו כ-6 מיליארד שקל.

תמונת המצב בשווקים, שהשפיעה על ביצועי הקרנות, היתה לא אחידה בשוקי המניות ואיגרות החוב והתאפיינה בעיקר בניתוק ברור בין שוקי המניות בעולם לבין שוק המניות בישראל. זאת, על רקע המשך העלאות ריבית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם, פיחות השקל מול הדולר וחוסר הוודאות הפוליטית שהשפעתה על שוק המניות בישראל הייתה מכרעת.

לאחר שבשנת 2022 נרשמו תשואות שליליות במיוחד במדדי המניות העיקריים בעולם, חצי השנה הראשונה של 2023 התאפיינה במגמה חיובית מאוד כאשר מדד S&P500 עלה מתחילת השנה ב-14.5% מדד הנאסד"ק זינק ב-29.9% (!), הדאקס הגרמני עלה ב-14.5% ומדד הניקיי חתם חצי שנה חיובית מאוד כשזינק בשיעור של 27.4% (!) והגיע לרמה שלא היה בה מאז שנת 1990.

המגמה החיובית בשוקי המניות בעולם פסחה, כאמור, על המדדים המובילים בישראל, כשבסיכום חצי שנתי מדד ת"א 35 ירד ב-2.6% מדד ת"א 90 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 125 ירד ב-2.1%.

מדדי איגרות החוב בישראל חתמו חצי שנה חיובית מתונה במונחים נומינליים כשמדד איגרות החוב הקונצרניות עלה ב-2.8% ומדד ממשלתי כללי עלה בשיעור של 1.0%.

השקל פוחת כלפי הדולר ב-4.9% וכלפי האירו ב-7.5%.

את חודש יוני סיימה התעשייה עם גיוס כולל של כ-5.1 מיליארד שקל וסך נכסי התעשייה כולה עלה בכ-11 מיליארד שקל בחודש החולף, הן כתוצאה מהגיוסים והן מתשואה חיובית של כ-1.5%.