חדשות    

המדד המשולב לחודש אפריל 2015 עלה ב-0.2%

בנק ישראל

בנק ישראל מדווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש אפריל עלה ב-0.2%, נמוך מעט מקצב גידולו בחודשים האחרונים ודומה לקצב גידולו הממוצע בשנתיים האחרונות

בנק ישראל מדווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש אפריל עלה ב-0.2%, נמוך מעט מקצב גידולו בחודשים האחרונים ודומה לקצב גידולו הממוצע בשנתיים האחרונות.

על פי דיווח בנק ישראל, המדד המשולב הושפע לטובה מעלייתם של מדד הייצור התעשייתי ושל מדד הפדיון במסחר לחודש מרץ, אך קצב גידולו התמתן החודש בעקבות הירידה במדדי יצוא ויבוא הסחורות באפריל ובעקבות ירידת שיעור המשרות הפנויות בחודשיים האחרונים לאחר עלייה מתמשכת.

"החלטת הריבית הקרובה – הזדמנות לבנק ישראל לטפל בספקולנטים בשוק המט"ח"

בחודש שעבר דיווח בנק ישראל כי המדד המשולב למצב המשק בחודש מרץ עלה ב-0.4%, שיעור גבוה מעט מקצב גידולו הממוצע של המדד בשנה האחרונה. בבנק ישראל ציינו כי המדד המשולב מרץ 2015 הושפע לטובה מעלייה ביבוא מוצרי הצריכה וביבוא התשומות לחודש מרץ, וכן מעלייה במדד הייצור התעשייתי לחודש פברואר.

​מדד המשולב לבחינת מצב המשק הוא אינדיקטור סינתיטי לאבחון כיוון התפתחותה של הפעילות הריאלית בזמן אמת, והוא מחושב על סמך 10 אינדיקטורים שונים: מדד הייצור התעשייתי, מדדי הפדיון בשירותים ובמסחר, היבוא של מוצרי צריכה, היבוא של תשומות לייצור, יצוא הסחורות, יצוא השירותים, מספר משרות השכיר במגזר הפרטי, שיעור המשרות הפנויות ומספר התחלות הבנייה. המדד מחושב בחטיבת המחקר של בנק ישראל אחת לחודש, ביום שבו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד הייצור התעשייתי. המדד המשולב מורכב משני אלמנטים, המחושבים במודל בו זמנית: (1) קצב הצמיחה ארוך הטווח, המבטא את קצב הצמיחה הממוצע של התוצר העסקי (המשתנה על פני זמן); (2) קצב הצמיחה המחזורי, המבטא התפתחויות קצרות טווח ומתואמות בקצב הצמיחה של רכיבי המדד ושל התוצר העסקי. הפרמטרים של מודל זה נאמדים באמצעות מסנן קלמן בתדירות מעורבת (חודשית ורבעונית) ומתעדכנים באופן שוטף.