מדריכי צרכנות    

המדריך השלם למתגלח: כל מה שצריך לדעת על קוצו של זיף

מעודכן ל-01/2020

מכונה או סכין, בבוקר או בערב, קצף או ג'ל: הפעולה השגרתית והיומיומית הזאת היא למעשה פסגת הטיפוח האישי אצל מרבית הגברים, והיא מלווה בלא מעט בחירות הרות גורל. אז איך עושים את זה נכון, וכמה זה עולה לכם?

גילוח, עבור רוב הגברים, הוא עניין יומיומי שבשגרה, ממש כמו צחצוח שיניים, שטיפת פנים או מקלחת. פעולת הגילוח אינה מסובכת אך בהחלט ניתן לייעל אותה, כך שתהיה נעימה יותר וחלקה יותר, עם פחות פציעות ושתשאיר את העור שלכם חלק, נעים ורענן.

רופאי עור מסבירים כי יש מצבים שבהם גילוח הוא בבחינת מטרד ואפילו מסב סבל. אי הנעימות יכולה להיגרם מעצם הגילוח, מחתכים ופציעות ועוד. במקרים אלה הנזק הוא קצר מועד וניתן למניעה בגילוח זהיר.

בעיה נוספת היא רגישות לתכשירים שבהם משתמשים לפני או אחרי הגילוח או אפילו למתכת של הסכין. אפילו פציעה מיקרוסקופית עלולה "לפתוח דלת" לגורמים זיהומיים כגון חיידקים ופטריות..

מכונה או סכין?

התשובה לשאלה זו היא אינדיבידואלית כמובן – יש גברים המעדיפים מכונה, מאחר שהיא חסכונית בזמן, אינה מצריכה חומרי סיכה כמו קצף או ג'ל, וניתן להתגלח באמצעותה אפילו בדרך לעבודה. לעומתם, ישנם כאלה שלא מרוצים מתוצאות המכונה, מהגירוי ומהקילופים שהמכונה עשויה לגרום.

מכונת הגילוח מאפשרת גילוח מהיר, נוח ולא דורשת ריכוז והכנה (כמו מריחת הפנים בקצף גילוח), והחלפת הסכינים נדרשת לעיתים רחוקות בלבד. למרות שעדיין גילוח בתער לרוב יעניק תוצאה חלקה ומושלמת יותר, הטכנולוגיות החדשות של מכונות הגילוח מספקות תוצאות מעולות וקרובות מאוד לגילוח בסכין.

אם בחרתם בסכין, יש כמה נתונים שכדאי שתדעו:

ככל שמספר הלהבים רב יותר, הגילוח אמור להיות קרוב יותר וקל יותר. מלבד ראש הסכין, ישנן גם טכנולוגיות המסייעות לסכין להתגמש ו"להתקפל" בהתאם לתווי הפנים. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר, כך עולה גם המחיר.

מתי הכי כדאי?

זמן הגילוח המומלץ הוא בלילה, אחרי מקלחת חמה. בלילה העור נינוח וגמיש יותר, מה שיביא לגילוח חלק, מדויק עם מינימום פציעות. בנוסף, אם נפצעתם עדיף לטפל בפציעה בלילה, כך שבבוקר העור יהיה מאושש מהפציעה, נינוח, ולא מדמם. תפקיד המקלחת החמה הוא לרכך את העור והזיפים.

הכנה: מה מורחים לפני הגילוח?

לפני הגילוח יש למרוח ג'ל או קצף. בסופרמרקטים ובחנויות הפארם יש מבחר גדול של ותכשירים ממגוון חברות. יש גם מספר חברות (כדוגמת ניוואה) המייצרות קרם גילוח המקציף באמצעות מגלר, ממש כמו פעם.

יש תכשירים המרככים את עור הפנים לקראת הגילוח בצורת שמן גילוח (כמו למשל השמן של קלרינס) – את השמן יש למרוח כשכבה ראשונה, מתחת לג'ל/קצף/קרם גילוח. השמן מרכך את העור והזיפים, ויחליק את הסכין בקלות על פני הפנים.

מי שלא אוהב להשתמש בשמן גילוח, יכול פשוט למרוח מרכך שיער מתחת לג'ל/קצף. ניתן אף לנסות ולהשתמש במרכך בלבד כתכשיר הגילוח היחיד. יתרונו של המרכך הוא שלאחר מריחתו על העור הוא נעשה שקוף ומאפשר לראות את הזיפים שעוד נותרו.

איך עושים את זה?

מומלץ להתחיל באזור הלחיים, שם הזיפים עדינים יותר, ולסיים באזור השפה והסנטר, כדי שיתרככו זמן רב יותר עד לגילוח. לבעלי עור רגיש מאוד לא מומלץ להתגלח נגד כיוון הזיפים, אולם לאחרים זה כדאי ומומלץ, כיוון שגילוח זה קרוב יותר ומחזיק למשך שעות רבות יותר.

את הגילוח הראשון יש לבצע עם כיוון צמיחת השיער, אך בסיבוב השני מומלץ להתגלח נגד הזיפים. בין משיכות הסכין יש לשטוף אותו בזרם מים חמים. המים ינקו את הזיפים ויחממו את הסכין.

מה קורה כשנפצעים?

אם נפצעתם במהלך הגילוח, למרות כל כלי הזהירות שלעיל, יש להפסיק את הדימום ולחטא את המקום. לשם כך מומלץ לפזר מעט אבקת "דרמטול" (BISMUTH SUBGALLATE) ולהפעיל לחץ על המקום.

סיימתם – ומה עכשיו?

בגמר הגילוח מומלץ לשטוף את הפנים והצוואר במים קרים, המסייעים להרגעת העור, ואז לבצע שטיפה נוספת במים חמימים – על מנת לסגור בחזרה את הנקבוביות שנפתחו.

מומלץ להימנע משימוש באפטר שייב על בסיס מים/אלכוהול, העלול לצרוב, לגרות ולייבש את העור, וכדאי להעדיף תחליבים או קרמים ייעודיים לאחרי הגילוח. התחליבים ירגיעו את העור, יקררו אותו, יעניקו לו לחות וימנעו זיהום. לבעלי עור רגיש מומלץ לבחור בתכשירים קלילים יותר.

איך מטפלים בפצעונים?

חלק מהגברים (ומהנשים) מפתחים במקום בגילוח פצעונים דמויי אקנה. ניתן למרוח בזהירות ספירט סליציל 2% על המקומות המועדים לתופעה, כמו אזור הגרון או הסנטר, וזאת בגמר הגילוח ולפני מריחת קרם לחות. ספירט הסליציל מחטא ובעל תכונות אנטי-דלקיות המונעות את היווצרות הפצעונים. יש להימנע ממריחתו על הפצעים המדממים, שכן החומר מאט קרישה ועשוי להאריך את זמן הדימום.

לסובלים מהתופעה מומלץ להתגלח בתדירות נמוכה יותר (פעם-פעמיים בשבוע), להעדיף מכונת גילוח על פני סכין. למי שלא מוכן לוותר על הסכין מומלץ לגלח רק עם כיוון הזיפים ולא נגדו.

טיפים מנצחים לגילוח בריא

  1. אם יש לך אירוע, כדאי להתגלח לילה קודם.
  2. לקבלת גילוח קרוב וחלק, אין מניעה להתגלח נגד הזיפים, אך רק כ"סיבוב שני".
  3. מומלץ להשתמש במרכך שיער או בשמן גילוח מתחת לג'ל/קצף/קרם.
  4. יש לשטוף את הסכין בין המשיכות במים חמים.
  5. לאחר הגילוח רצוי לסיים במריחת תחליב/קרם ייעודיים – לפי סוג העור והרגישות.

כמה זה עולה לכם?

הסכין הפופולארי ביותר, ג'ילט פיוז'ן, נמכר במחיר של 79 שקל לחבילה בממוצע. חבילה אחת  מכילה ארבע יחידות, כלומר מדובר בכ-20 שקל לסכין. את סכיני הגילוח מומלץ להחליף כל כמה ימים, הן מסיבות של חדות הסכין והן מסיבות של היגיינה.  ידית גילוח באה לרוב עם הסכינים הראשונים ועלותה מסתכמת בכמה עשרות שקלים.

קצף גילוח עולה כ-17 שקל, ג'ל גילוח נמכר גם הוא במחירים דומים של 20-13 שקל.

אם בחרתם במכונה, תצטרכו להחליף אותה לעיתים רחוקות. מכונת גילוח של פיליפס, החברה הפופולארית ביותר עולה כ-250 שקל למכונה בעלת שלושה להבים. יש גם מכונות זולות יותר של 150 שקל, אך משך הטעינה שלהן ארוך יותר וזמן הסוללה קצר יותר.

מכונות גילוח בעלות ראש אחד אפשר להשיג גם ב-50 שקל, למשל של פנסוניק או פלייקו. יש גם מכונות גילוח ב-60 שקל המתחברות לטלפון או ל-USB.

פיליפס עדיין זוכה לדירוגים הגבוהים יותר והיא פופולארית לעומת המתחרות בדגם התלת ראשי, אם כי פער המחירים לא משמעותי. גם החלפת הראשים במכונת הגילוח נדירה יותר, בערך אחת לשנה או לשנה וחצי.

כמה מוציאים על גילוח ואיך אפשר לחסוך

ניקוי ראש: כל הדרכים להיפטר מכינים וכמה זה יעלה לכם