שוק ההון    

העלאת דירוג לבנק ירושלים; מניית החברה זינקה 30% מתחילת השנה

צילום: יח"צ

בנק ירושלים מהבנקים הקטנים במערכת הבנקאית זוכה להעלאת דירוג. חברת הדירוג מעלות דיווחה כי היא מעלה את דירוג הבנק לרמת -AA (מרמת +A), בתחזית דירוג יציבה.

מה השתנה? הכלכנים של מעלות מסבירים – "התוצאות של הבנק משתפרות ומעידות על מאזן חזק יותר. אנו רואים שיפור הדרגתי בביצועים של בנק ירושלים בשנים האחרונות".

"העלאת הדירוג משקפת את הערכתנו שהבנק שיפר משמעותית את יכולת יצירת הרווחים וההון שלו בשנים האחרונות, תוך התמקדות באסטרטגיה העסקית, כשהוא נתמך בסביבה כלכלית חיובית. אנו מדגישים את העובדה שהבנק רשם בסוף 2018 יחס הון מתואם של 10.2%, בהשוואה ל-8.8% בסוף 2015, ולהערכתנו יחס ההון ימשיך לנוע סביב רמה זו בזכות יכולת יצירת רווחים טובה מבעבר לצד איכות נכסים טובה שיכולה לתמוך בהרחבת תיק האשראי, בעיקר בתחום המשכנתאות.

בנק ירושלים מנוהל על ידי גיל טופז. שווי הבנק – 575 מיליון שקל, עלייה של מעל 30% ביחס לשווי בתחילת השנה.

לבנק מחזיק 6 סדרות אג"ח בבורסה (ושתיים נוספות מסוג COCO, בעלות דירוג BBB+), בעלות תשואות נמוכות של עד 1.3% (לשם השוואה, פועלים, לאומי ומזרחי טפחות מקבלים ממעלות דירוג AAA, דיסקונט ובינלאומי דירוג +AA).

במעלות מסבירים את השיפור בתוצאות הבנק "השיפור בתוצאות ב-2018 נבע בעיקר מצמיחה מתמשכת בתיק האשראי ושיפור במרווח הריבית, תוך שמירה יחסית על רמת ההוצאות. אנו צופים כי בנק ירושלים ימשיך לשמור על רמת הרווחיות הנוכחית עם תשואה על ההון של 6.5%-5.5% ב-18-12 החודשים הקרובים, תוך צמיחה של 3.5%-3% בתיק האשראי, שתנבע בעיקר ממשכנתאות ואשראי צרכני ובמידה מסוימת גם מאשראי למימון פרויקטי נדל"ן למגורים",

עם זאת, מדגישים במעלות שדירוג הבנק מוגבל ביחס לבנקים האחרים – "דירוג הבנק מוגבל בשל מגבלת הגודל והפיזור הנמוך בהשוואה לבנקים אחרים בישראל, המשפיעים לרעה על הרווחים ועל היעילות התפעולית. הדבר בא לידי ביטוי ביחס הוצאות להכנסות מתואם של כ-79% ב- 2018 לעומת ממוצע ענפי של 62%. מעבר לכך, לאחר מכירת פעילות הברוקראז', ההכנסות מעמלות צומצמו ואיננו רואים מקורות חדשים שיפצו על כך, מלבד העמלות התפעוליות מניהול הלוואות בשיתוף עם גופים מוסדיים, לרבות ממכירת תיקי המשכנתאות".

 

בנק ירושלים ימכור להפניקס חלק מתיק המשכנתאות בהיקף 350 מיליון שקל