חדשות    

הראל: האינפלציה בשנה הקרובה – 2.8%, הריבית תושפע משער הדולר בסמוך להחלטה

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-06/2023

כלכלני הראל ביטוח ופיננסים צופים כי מדד המחירים לצרכן לחודש יוני יעלה ב-0.2%-0.3%, מדד יולי יטפס ב-0.3%-0.4%, ואילו האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תעמוד על 2.8%. כל זאת, בהינתן שער החליפין הנוכחי.

לדברי כלכלני הראל, בראשות הכלכלן הראשי עפר קליין, הן המדדים והן החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל ב-10 ביולי יושפעו משער החליפין. לדבריהם, מדד חודש מאי שהפתיע כלפי מטה לצד החלטת הבנק המרכזי בארה"ב שלא להעלות את הריבית מרחיקים גם את עליית הריבית בארץ. יחד עם זאת, יש עוד כ-3 שבועות עד למועד ההחלטה שזה המון זמן במזרח התיכון, והתפתחויות בשער החליפין עד אז יכולות להשפיע באופן משמעותי על ההחלטה.

עוד אומרים בהראל כי למרות התנודתיות הרבה בשער החליפין, הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בשקל.

נתוני מאזן התשלומים לרבעון הראשון הראו שהעודף בחשבון השוטף עלה קרוב ל-6 מיליארד דולר (על פי נתונים מנוכים  עונתיות), לעומת כ-4.6 מיליארד ב-2 הרבעונים הקודמים. ההשקעות הישירות הזרות (FDI) בישראל המשיכו לרדת, במיוחד בהשוואה לשנתיים האחרונות ועמדו על כ-4.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון. אך יחד עם זאת, לא מדובר בקריסה (כרגע קצב שנתי של כ-19 מיליארד דולר) גם אם נמשיך לראות התמתנות ברבעונים הבאים. בנוסף, מנתוני סחר הסחורות לתחילת הרבעון השני עולה שב-3 החודשים האחרונים נרשם שיפור ביצוא הסחורות עם זינוק של קרוב ל‑6 אחוזים במאי (מנוכה עונתיות, ללא אוניות מטוסים ויהלומים), בהובלת כלי תחבורה וייצוא רכיבים אלקטרוניים (יצוא בטחוני ככל הנראה). בשורה התחתונה, גם אם פחות מבעבר, הנתונים ממשיכים להדגיש שלמרות התנודתיות הגורמים הבסיסיים עדיין תומכים בחוזקו של השקל.

באשר לעולם אומרים בהראל כי הנתונים האחרונים מסין מצביעים אמנם על צמיחה חיובית ברבעון השני, אך היא מאיטה מהר מהציפיות. כך ב-12 החודשים האחרונים עד למאי המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי עלו ב-13.4% ו-3.4% בהתאמה, נמוך מהערכות המוקדמות. זאת בנוסף לנתוני יצוא הסחורות למאי שירדו ב-7.5% מול התקופה המקבילה בשנה שעברה לאור ההאטה הגלובלית בענפי התעשייה.

לאור זאת הבנק המרכזי ממשיך בצעדים מרחיבים כאשר הפחית (מוקדם מהצפוי) את הריבית השבועית ב-0.1% (אחת מהריביות של הבנק). הבוקר הפחית בשיעור דומה גם את הריבית לשנה ל-3.55% וגם את הריבית ל-5 שנים ל-4.2% שמהווה מדד ייחוס להלוואות לדיור. זו ההפחתה הראשונה של הריביות הללו מאז אוגוסט בשנה שעברה. בנוסף פורסמו דיווחים על כוונת הממשלה להשיק תוכנית תמריצים נוספת, בדגש על שוק הנדל"ן שבירידה כבר זמן ממושך (למרות הורדת הריבית) הרחבה שאם תהיה משמעותית מספיק תשפיע גם על מחירי חומרי הגלם בעולם.

בארה"ב – הריבית מתחילה לעבוד

באשר לארה"ב אומרים בהראל כי האינדיקטורים הריאליים בארה"ב לרבעון השני ממשיכים להיות מעורבים. אמנם שוק העבודה עדיין הדוק, אך מספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה ממשיך "לזחול" כלפי מעלה. במאי המכירות הקמעונאיות עלו בשיעור מתון יחסית והגידול מול השנה שעברה ממשיך לרדת. במקביל, הייצור התעשייתי ממשיך להתכווץ גם במאי עם עלייה כמעט אפסית מול השנה שעברה כאשר המשך ההידרדרות במדדי מנהלי הרכש מצביעים על כך שהירידה עוד תימשך.

לאחר 10 העלאות רצופות, הבנק המרכזי בארה"ב החליט לקחת הפוגה והותיר את הריבית ללא שינוי על 5.25%-5.0%. ההחלטה הייתה צפויה אך נגיד הבנק הדגיש שלאור אינפלציית השירותים הגבוהה וחוזקו של שוק העבודה מרבית החברים בוועדה מצפים לעלייה נוספת בריבית בהמשך השנה. יום לפני החלטת הריבית התפרסם הנתון לאינפלציה שירדה במאי בשיעור חד ל‑4.0%. כפי שציינו בעבר חלק ניכר מהירידה היא בשל "יציאה" של מדד גבוה באופן חריג מהשנה שעברה, דבר שיתרחש שוב בחודש הבא ואז האינפלציה כבר תגיע קרוב ל-3%. עם זאת, אינפלציית השירותים נותרה גבוהה על 5.3% אחוזים ואנו לא צופים ירידה משמעותית בחודשים הבאים.

בעבר הנגיד ציין שהריבית תעלה "עד שזה יכאב" – ומהתחזיות המעודכנות של הבנק נראה שאין כאב משמעותי באופק. תחזית הצמיחה והאינפלציה עודכנו כלפי מעלה כאשר הבנק לא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעדה לפני סוף 2024. לאור זאת, מרבית החברים בבנק מצפים שהריבית תעלה בעוד כחצי נקודת אחוז עד לסוף השנה, ותרד באיטיות בשנה הבאה. בשורה התחתונה, מדובר בריבית גבוהה יותר למשך זמן ארוך יותר. תרחיש שגם שוק האג"ח וגם שוק המניות כרגע לא מפנימים ויקשה על הבנקים המרכזיים האחרים בעולם לעצור בקרוב את עליית הריבית.