חדשות    

הריבית מזנקת: בנק ישראל הודיע על העלאה של 0.75%

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל
מעודכן ל-08/2022

בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.75%, השיעור החד ביותר זה 20 שנה. זוהי ההעלאה הרביעית ברציפות שמבצע הבנק המרכזי מאז פתח במהלך ההעלאות בחודש אפריל. מדובר בהעלאה חדה במיוחד לאחר שני הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר – מדד יולי שזינק ב-1.1% והביא את קצב האינפלציה השנתי ל-5.2%, ונתון התמ"ג שעלה ב-6.8% ברבעון השני, והמחיש כי הפעילות במשק עדיין חזקה מאוד. כל אלה לצד נתוני שיעור האבטלה שנמצא בשפל.

על עצם העלאת הריבית בשיעור חד לא היתה מחלוקת, אבל כלכלנים כן נחלקו בין מי שסברו כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75% לבין אלה שסברו כי "יסתפק" בהעלאה של 0.5%.

לאחר ההעלאה הנוכחית נמצאת כעת הריבית ברמה של 2%.

בהודעתה הסבירה הוועדה המוניטרית את החלטתה:

  • " האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 5.2%. עליית האינפלציה היא רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים.
  • במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. ברבעון השני של 2022 התוצר צמח ב-6.8%, מרבית רכיבי התוצר גדלו בשיעורים משמעותיים ותרמו לצמיחה. רמת התוצר במשק גבוהה מקו המגמה טרום משבר הקורונה.
  • הציפיות לאינפלציה לשנה מהמקורות השונים ירדו והן מצויות בתוך תחום היעד. הציפיות משוק ההון החל מהשנה השנייה ואילך ממשיכות להימצא בתוך תחום היעד והציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות במרכז היעד.
  • מאז החלטת המדיניות האחרונה התחזק השקל מול הדולר ב-6.9%, מול האירו ב-10.2% ובמונחי השער האפקטיבי ב-8.8%.
  • מגמת העלייה של מחירי הדירות ממשיכה להאיץ ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-17.8%. עלייה נרשמה גם בקצב העלייה החודשי של מחירי השכירות, שעלו ב-0.7% ביולי.
  • הפעילות בעולם ממשיכה להתמתן על רקע האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי, המלחמה המתמשכת באוקראינה ומשבר האנרגיה באירופה, ההאטה בסין והקשיים בשרשראות הייצור.

 "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה.
לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

בנק ישראל פועל בדומה לבנקים מרכזיים אחרים בעולם, בראשם הפד האמריקאי, המתמודדים עם אינפלציה דוהרת שהתפרצה בעקבות משבר הקורונה ועליית מחירי סחורות על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה.