חדשות    

התפרצות הקורונה – עד כמה חמורה המחלה וכיצד כדאי להישמר מהידבקות?

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-03/2020

מהו הטיפול המומלץ, איך מקטינים את הסיכוי להידבק בנגיף והאם מסיכות הפנים באמת יעילות? משרד הבריאות מפרסם הוראות מיוחדות בנוגע לווירוס הקורונה – קראו ושננו  

בעבר הממש לא רחוק קורונה היה רק שמה של בירה חביבה ומסכות לפנים שימשו אותנו בפורים – אבל כעת רוב המדינה כבר שרוי בפאניקה, בתי המרקחת מתרוקנים בזה אחר זה מאמצעי חיטוי ובידוד והתקשורת מלאה בפרשנים המספקים נבואות זעם.

המצב הזה החמיר כשבימים האחרונים התממשה התחזית שנראתה עד אז רחוקה למדיי; שני חולי קורונה אובחנו בישראל (והושמו בבידוד), וכן התגלה כי תיירים קוריאנים שביקרו בארץ לאחרונה, אובחונו כנשאי הווירוס עם שובם לארצם – ולא ניתן לדעת אם נשאו את הנגיף כאשר ביקרו בישראל, והאם העבירו אותו לאנשים ששהו בקרבתם בארץ.

משרד הבריאות נערך בחודש האחרון להגעת הנגיף לארץ, לאחר שהזהיר כי לא ניתן למנוע באופן הרמטי את חדירתו לישראל. לצד אזהרות מסע וביטולי טיסות למדינות שבהן התפוצה של הנגיף גבוהה, כ-2,000 ישראלים נדרשו עד כה להישאר בביתם בתנאי בידוד, ומערכת הבריאות נאלצת להתמודד באופן מורכב עם מחלה חדשה, שעדיין נלמדת ונחקרת על ידי אנשי המקצוע.

אז אמנם ההתמודדות עם הנגיף ברחבי העולם עדיין בחיתוליה, ורב הנסתר על הגלוי, אך התמודדות זו נוגעת לרשויות המדינה ולאזרחים כאחד, ולכן ריכזנו עבורכם במדריך זה כמה דברים שחשוב לדעת בנוגע לווירוס הקורונה, המכונה COVID19.

מי נמצא בסיכון?

מרבית האנשים הנושאים את הנגיף עלולים לחלות רק באורח קל, כך עולה מהנתונים שנאספו. מבין 44,672 מקרים בסין, 81% סבלו מתסמינים קלים, 13.8% היו חלו באופן קשה ו-4.7% היו חולים אנושות. הסיבוכים מופיעים לרוב בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות. מרבית הנפטרים – כ-80% מהם, הם מעל גיל 60, ושני שלישים הם גברים.

גורמים רפואיים מנסים להעריך כמה אנשים נדבקו, כולל כאלה שלא חלו כלל. מפני שהשפעות הנגיף לא ידועות במלואן, קשה להעריך באופן מלא את השפעתו, ונכון לעכשיו זו מוסדות הבריאות ברחבי העולם פועלים להכלתו ולבידוד החולים לשם מניעת תפוצתו.

האם יש סיבה להיכנס לפאניקה?

ארגון הבריאות העולמי טוען שנכון לעכשיו לא מדובר במגיפה, וזאת לפי מספר המדינות שבהן ישנן התפרצויות, חומרת המחלה והשפעתה על החברה. עם זאת, לפי יו"ר הארגון, טדרוס אדנום גבריזיס, מספר הנדבקים החדש כפי שמשתקף מדיווחי איראן, איטליה ודרום קוריאה, "מדאיג מאוד".

איך נדבקים בנגיף ומהם התסמינים?

ההדבקה בנגיף בין בני אדם מתבצעת ככל הנראה בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה, בעת עיטוש או שיעול. סימני המחלה דומים לאלו של שפעת: חום, שיעול, קוצר וקשיי נשימה. בבדיקה קלינית לא ניתן להבדיל בין חולה שנדבק בנגיף הקורונה לבין חולה עם מחלות נשימתיות אחרות. המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת כשל נשימתי חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.

אחוז הסיבוכים הקשים מכלל הנדבקים עדיין לא הובהר. כמו כן, טרם ידוע עד כמה המחלה מידבקת, אך לפי משרד הבריאות בשלב זה נראה כי שיעור ההדבקה דומה לזה של נגיף השפעת. עדין לא ברור אם אנשים יכולים להדביק לפני הופעת תסמיני מחלה, ולכן אנשים שביקרו במדינות בהן תפוצת המחלה מתרחבת במהירות, נשלחים לבידוד והשגחה.

מה הטיפול למחלה?

נכון לשעה זו, אין טיפול ספציפי למחלת שלה גורם נגיף הקורונה, ועיקר הטיפול בחולה הוא תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל. כמו כן, עדיין אין בנמצא חיסון לנגיף החדש, ופיתוח של חיסון עשוי לארוך זמן מה. עם זאת, באוסטרליה הצליחו לייצר חיסון ניסיוני, ובקרוב יחלו לנסותו על בעלי חיים ובהמשך לבדוק את מידת הבטיחות והיעילות שלו.

גם חברת תרופות מארה"ב החלה בפיתוח חיסון ראשון לקורונה, בשיתוף המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות. הצפי הוא שעד סוף אפריל יחלו בניסוי קליני, ושהחיסון יהיה מאושר לשימוש בחורף הבא.

איך מפחיתים את הסיכוי להידבק?

כמו ברבות מהמחלות הוויראליות, ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות ממליצים בעיקר להקפיד על הרגלי ההיגיינה: לשטוף את הידיים לעיתים תכופות, עם הקפדה יתרה על שטיפה לפני ארוחה, הכנת אוכל, לאחר שיעול או התעטשות ולאחר שהייה במקומות הומי אדם. יש לכסות את הפה בזמן שיעול ואת הפה והאף בזמן התעטשות – באמצעות טישו או במרפק כפוף. מומלץ להימנע ממגע ולשמור מרחק מפני אנשים המגלים תסמינים של צינון או שפעת, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית אם חשים ברע או מגלים תסמיני מחלה.

האם מסיכות פנים יכולות להגן עלינו מפני הידבקות?

לפי ארגון הבריאות העולמי ומומחים אחרים, יעילות המסכה שנויה במחלוקת. חלק ממומחי הבריאות ומייצרי המסכות אומרים כי בשימוש נכון, מסיכת הנשמה מסוג N95 המיועדת לשימוש חוזר, יכולה להגן באופן מלא מפני הנגיף החדש. מסכות קצף נייר או פוליאוריטן לא מסננות חלקיקים קטנים יותר האחראים להעברת זיהומיים. עם זאת, מסכות אלו עשויות למנוע מאנשים חולים להעביר את הנגיף לאחרים.

לפי המלצת משרד הבריאות בישראל, אין סיבה לעטות מסכה באופן שגרתי כדי להתגונן, אלא אם ניתנת המלצה ספציפית מאיש צוות רפואי. מי שאמורים לעטות מסיכה הם רק מי שמפתחים תסמינים וחשודים כחולי קורונה (וזאת על מנת למנוע העברה של המחלה לאחרים) ואלו הבאים במגע או מטפלים בחולים חשודים או מאומתים (על מנת להגן על עצמם).

מה לעשות אם אתם חשים ברע?

אם לא הגעת מאחד היעדים הרלוונטיים, ניתן לפנות לרופא באופן שגרתי. אם חזרתם או שהיתם בקרבה לאדם ששב מהיעדים האמורים והופיע אצלו חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש ראשית ליצור קשר טלפוני עם קופת החולים או הרופא המטפל, ולא להגיע למרפאה ללא הודעה מראש.

ניתן להפנות שאלות למוקד *5400 של משרד הבריאות, או למוקד המשותף של קופות החולים ומד"א.

הזמנתי חבילה מסין והיא הגיעה. האם מסוכן לקחת אותה מהדואר?

לפי המרכז לתפוצת מחלות בארה"ב, הידבקות בנגיף באמצעות חבילה נגועה היא תרחיש בלתי סביר, שכן וירוס הקורונה לא שורד לאורך זמן רב על משטחים.

האם חיית מחמד עלולה להידבק מאדם בקורונה, או להדביק?

ככל הידוע, חיית מחמד כמו כלב או חתול, אינה יכולה להידבק או להדביק אדם בנגיף הקורונה החדש. עם זאת, לפי משרד הבריאות, מומלץ לנקוט במשנה זהירות ולא לטפל בחיית מחמד אם סובלים מתסמינים החשודים כמחלת הקורונה – ואם אין ברירה, יש לעטות מסכת פה-אף בעת הטיפול ולהקפיד על רחיצת ידיים.

מה יעזור לכם נגד הקורונה בטיסה?

בעקבות הקורונה אל על מבטלת טיסות גם לאיטליה