חדשות    

התקדמות בהקמת הבנק הדיגיטלי

פרישתו של דודו זקן, בחירה במכרז של טאטא לאספקת שירותי מחשוב לבנק – שני אלו מסמנים את תחילת הקמתו; אם כי עדיין לא ניתן מענה לשאלת הביטוח ולתחרות מול פפר החינמי

לאחר שקבוצת נכט הגישה את בקשתה לקבל רישיון להקמת בנק דיגיטלי, בתחילת 2019, מסר הפיקוח על הבנקים לקבוצה, כי המפקחת חדוה בר לא תוכל לטפל בבקשת הרישיון מחשש לניגוד עניינים עקב קשרי ידידות שלה עם דודו זקן, ממקדמי המיזם. בעקבות זאת החליט זקן לפרוש מהקבוצה, כדי שלא לעכב את ההליך.

נרשמה התקדמות במיזם לאחר שמשרד האוצר הודיע כי חברת טאטא זכתה במכרז לאספקת שירותי מחשוב לבנקים הדיגיטליים. עם זאת, שאלת ביטוח הפיקדונות שקבוצת נכט דורשת להסדיר טרם מצאה מענה.

מריוס כט, ממייסדי צ'ק פוינט, הגיש לפיקוח על הבנקים את בקשתו לקבל רישיון להקמת בנק דיגטלי יחד עוזי ימין, מנכ"ל דלק US, והשניים שכרו את זקן עבור שירותי ייעוץ למיזם.

לפני כן הצהירה המפקחת על הבנקים חדוה בר כי תוך שנה יוקם בישראל בנק דיגיטלי חדש,נוסף לפפר של בנק לאומי.

מקבוצת מריוס נכט נמסר בתגובה: "הפיקוח מסר לקבוצה שהייעוץ המשפטי של בנק ישראל חושש מניגוד עניינים בשל הידידות בין זקן לבר, ולכן בר לא תוכל לטפל בנושא כל עוד ניגוד עניינים פוטנציאלי זה מתקיים. עקב כך החליט זקן לפרוש ברוח טובה מעבודה עם קבוצת נכט".

הקבוצה של נכט כבר בשלבי גיוס מתקדמים של עובדים לבנק הדיגיטלי ואף שכרה לשירותיה כמה מבכירי פפר: נוסף לגל בר דעה, שהיה מס' 2 בפפר ושימש כסמנכ"ל המוצרים של הבנק, מעבירה הקבוצה לשורותיה כעת גם את גיל רשמן, בכיר בפפר שעסק בתחום מערכות המידע.

כאמור התקדמות נוספת במיזם הבנק הדיגיטלי חלה כשמשרד האוצר הודיע על זוכה במכרז להקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים: TCS, חברה בת למחשוב של תאגיד טאטא ההודי. לפי תנאי המכרז, החברה תחויב להציע שירותי מחשוב לכלל הגופים הפיננסיים שיהיו מעוניינים בכך. בשלב ראשון תקבל TCS מהאוצר מענק של 105 מיליון שקל.

חברת TCS, העוסקת בטכנולוגיית מידע ומתמחה במתן השירותים, הפיתוח והתחזוקה של מערכות תוכנה וחומרה, כבר חתמה על הסכם לאספקת שירותי מחשוב לקבוצה של נכט ולקבוצת אופק שעתידה להקים אגודת אשראי.

מה שעדיין חסם מהותי לכניסתה של נכט היא מה שהיא מגדירה "גורמים טורפניים", והיא מתכוונת לשירותי החינם של פפר, שלדעתה הפסדיים.

הציפייה בקבוצת נכט היא שהאוצר והפיקוח על הבנקים יגבילו את יכולות הצמיחה של פפר בישראל או ידרשו ממנו להציע שירותים בתמחור כלכלי. אפשרות אחרת היא שהפיקוח יקדם במהירות את כל נושא הבנקאות הפתוחה, שתחייב את הבנקים לחשוף לשחקנים חדשים בתחום הטכנולוגיות הפיננסיות ומאגרי המידע שלהם ולאפשר להם לפתח מנועי השוואה של העמלות והריביות, על מנת להגביר את התחרות בתחום.

מייסד צק פוינט רוצה בנק דיגיטלי

בנק דיגיטלי בישראל – יש או אין היתכנות