חדשות    

ישראל הידרדרה במדד השחיתות למקום ה-35

pixabay

השחיתות חוגגת? ישראל עדיין יורדת במדד תפיסת השחיתות העולמי כבר שנה שלישית ברציפות.  ב־2016 הייתה במקום ה-28 ואילו הגיעה למקום ה־35 השנה. נראה שחלק מהמדינות הפחות מושחתות עשירות יותר, למשל קטאר במקום ה־30 או איחוד האמירויות במקום ה־21.

מדד תפיסת השחיתות העולמי הוא מדד של ארגון שקיפות בינלאומית. המדד נערך מאז 1995. בישראל ממפרסמת אותו עמותת שבי"ל ‑ שקיפות בינלאומית ישראל — שהיא אחד מ־100 הסניפים של הארגון. מדד השחיתות העולמי בודק מדי שנה את תפיסת השחיתות ב־180 מדינות באמצעות מכוני מחקר וכלי מדידה מקצועיים. כל מדינה נמדדת בשאלות זהות על ידי 6‑7 מכוני מחקר לפחות. השיטה כוללת ראיונות, סקרים והערכות של אנשי ונשות עסקים ומומחים בתחומי מחקר שונים באקדמיה בארץ הנבדקת ומחוץ לה.

ישראל מדורגת במקום ה־35 מבין 180 מדינות, 180 הוא המושחת ביותר, וציונה 60 מתוך 100. בממשלת נתניהו הנוכחית, היא הידרדרה ל־60 נקודות. עוד מדינות בניקוד זה  ברוניי, ליטא וסלובניה.

גם ארצות הברית ירדה מהמקום ה־16 ב־2017 למקום ה־23 השנה ומ־75 ל־69 נקודות.  זו לא שנה טובה לעולם,  אין מדינה שקיבלה  100 נקודות, ואפילו ציון גבוה מ־90. במקום הראשון מדורגות דנמרק וניו־זילנד עם הציון 87. אחריהן פינלנד עם הציון 86, וסינגפור, שוודיה ושוויץ (כולן עם ציון 85). במקומות האחרונים נמצאות סוריה, דרום סודן וסומליה.

בין השאלות הנבדקות: יכולת הממשלה להתמודדות עם שחיתות, באיזו מידה המדינה נאבקת בשחיתות, האם אנשי ציבור מושחתים מועמדים לדין ועוד.

"יו"ר עמותת שבי"ל השופטת בדימוס נילי ארד אמרה בתגובה כי "מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת". עם זאת, לדבריה, "ימים לא קלים עוברים על אזרחי המדינה ותושביה". היא סבורה שהמדד מבטא את העובדה ש"אנו נחשפים לרוחות רעות של פלגנות והקצנה, ולמגמות שליליות של יצירת חוסר אמון במוסדות שהם ביסוד קיומה של הדמוקרטיה בישראל, ובהן רשויות החקירה והתביעה, מערכת המשפט ואכיפת החוק, והעיתונות החופשית". אם לא נגן על ערכי הדמוקרטיה, היא מתריעה, "אנו עלולים למצוא את עצמנו יורדים במדרון החלקלק לעברן של מדינות הנתפסות כמושחתות".

רוצים דרכון פורטוגלי? שחיתות במדינה מעכבת את החלום

קוריאה: תאגידים משפחתיים נפגעים ממס ירושה בהיקף כמעט חסר תקדים

הלבנת הון – כיצד מבצעים אותה, איך נלחמים בה ומה הענישה