חדשות    

כלל מזהירה ממפולת גם בשוק ההלוואות

שווי הבטוחה של הלווים – בדמות הכספים המושקעים – הולך ומתכווץ. כך הזהירה כלל ביטוח את לקוחותיה שלקחו הלוואות ממנה.

לשון ההודעה: "מבדיקה שערכנו עולה כי נכון למועד מכתבנו, קיימים מבוטחים ועמיתים שנטלו הלוואות במוצרי חיסכון פנסיוני או פיננסי, ויתרת ההלוואה עולה על 90% מהיתרה הצבורה בחשבונם". ההלוואות של חברות הביטוח הן על חשבון החיסכון הפנסיוני, כלומר קרנות השתלמות, קופות גמל וביטוחי מנהלים ופוליסות חיסכון.

עוד הוסיפה כי "אם יוסיפו להיות ירידות בשווקים, היתרה הצבורה צפויה לקטון בעוד שההלוואה תוסיף לצבור ריבית. על פי הסכמי ההלוואה, במקרה שסך יתרת הצבירה יפחת מסכום ההלוואה, החברה עשויה לקזז את יתרת ההלוואה כנגד יתרת הצבירה".

כלומר תשתמש בכספי החיסכון הצבור כדי להיפרע מההלוואה.  במקרה זה מציעה כלל ללווים להגדיל את הצבירה במוצר החיסכון; לפרוע חלקית את ההלוואה; או לשנות את מסלול ההשקעה למסלול סולידי, שאמנם יקבע את ההפסדים אך יקטין חשיפה לירידות נוספות.

מכלל נמסר כי בשלב זה מספר החוסכים שהגיעו למצב כזה הוא כ־100 איש בלבד. אולם, ככל שהירידות בשווקים יימשוו יצטרפו עוד אנשים שעלולים לאבד את החיסכון הפנסיוני שלהם.

הבעיה העיקרית היא לווים שלקחו הלוואה על חשבון פוליסות החיסכון כדי להשקיע בכלים אחרים ובפוליסוצת חיסכון נוספות.  גודל תיק ההלוואות שהעניקה חברת הגמל הגדולה בישראל אלטשולר שחם עמד ערב המשבר על 3.4 מיליארד שקל, במיטב־דש העניקו הלוואות של קצת יותר מ־2 מיליארד שקל, ופסגות וילין לפידות העניקו הלוואות בהיקף של כמיליארד שקל כל אחד.

גם חברות הביטוח העניקו הלוואות כאלו, הן מפוליסות ביטוחי המנהלים, הן מפוליסות החיסכון הפיננסיות והן מקופות הגמל וההשתלמות, אך היקפן המדויק לא שקוף ומהווה בקירוב עד 5% מהכספים המנוהלים על ידם. לפי נתוני בנק ישראל, הגופים המוסדיים העניקו בסך הכל בשנת 2019 הלוואות של 18 מיליארד שקל.

המינוף מוביל לכך שירידות של 15% בשווקים חותכות 25% מההון שהושקע בפועל. מי שעשה זאת במסלולי מניות שירדו סביב 30% כבר איבד יותר מ־50% מההון שהשקיע. לכן כדאי להישמע להמלצות של כלל.

כלל ביטוח תשקיע 200 מיליון שקל בתחנות כוח בניו יורק

אלשטיין וכלל ביטוח כבר לא -ייאלץ לוותר על היתר השליטה

הממונה על שוק ההון הורה לאי.די.בי למכור את כלל ביטוח