לאומי – חוזים קיפאון ואף ירידה קלה במחירי הדירות בתקופה הקרובה; העליה תתחדש בעוד 2-3 שנים
חדשות    

לאומי – חוזים קיפאון ואף ירידה קלה במחירי הדירות בתקופה הקרובה; העליה תתחדש בעוד 2-3 שנים

בלאומי לא מתרגשים מתוני הלמ"ס המצביעים על עלייה בביקוש לדירות חדשות. בסקירת המאקרו של הבנק, מסבירים כלכלני לאומי, כי רמת המכירות של דירות חדשות נמצאת בעלייה קלה, אולם עדיין מדובר ברמה הנמוכה מהרמה הממוצעת בעשור האחרון. להערכת כלכלני לאומי, רמת האי וודאות הגבוהה בשוק הדיור צפויה להימשך ולכן בעתיד הקרוב ימשיך הקיפאון המחירי הדירות ואף יכולה להירשם ירידה קלה במחירים.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלמדים כי בחודש ספטמבר השנה נמכרו 1,841 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות). כלכלני לאומי מסבירים כי מדובר בנתון חזק יחסית לתקופה האחרונה, המשקף עלייה של כ-9.3% בהשוואה לחודש הקודם ועלייה של כ-6.4% בהשוואה לממוצע החודשי מתחילת השנה (כ-1,730 דירות). עו הם מציינים כי  כי מאז חודשי השפל מבחינת מכירות של דירות חדשות (11/2017-02/2018), בהם היקף המכירות החודשי הממוצע עמד על כ-1,640 דירות, חלה עלייה בהיקף המכירות שהתייצב באחרונה על רמה גבוהה יותר (ממוצע חודשי של כ-1,775 דירות מאז מאי 2018), אשר מצביעה על התאוששות מסוימת בפעילות הענף.

עם זאת, מדגישים בלאומי כי  הרמה הנוכחית נותרה נמוכה בהשוואה לשנים קודמות ונמוכה גם בהשוואה לממוצע הרב-שנתי מתחילת 2009.

היקף המכירות מתחילת השנה (ינואר-ספטמבר) נמוך בכ-16% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017 ונמוך ביותר מ-30% בהשוואה לתקופות המקבילות בשנים 2015-2016. הגורמים שהובילו לירידה מתמשכת במכירות של דירות חדשות בשנים האחרונות, הם בעיקר היציאה של ציבור המשקיעים משוק הדיור (בדגש על נתח הפעילות בשוק הדירות החדשות) ואוכלוסיית הזכאים שממתינים למכרזי התכנית "מחיר למשתכן".בלאומי מציינים כי גורמים אלה הורגשו ביתר שאת באזורים שאינם אזורי הביקוש המובילים. זאת, כיוון שהמצב הנוכחי בשוק הדיור גורם לריכוז הפעילות באזורי הביקוש המובילים אשר הינם פחות חשופים לסיכון של ירידת ביקושים ו/או מחירים משמעותית, מגמה שעשויה להימשך גם בחודשים הבאים.

במבט קדימה, טוענים בלאומי, מכלול נתוני הפעילות בשוק הדיור מצביע על כך שרמת אי-הוודאות הגבוהה בשוק הדיור צפויה להימשך. נתונים אלה כוללים, בין השאר: רמה נמוכה יחסית של התחלות בנייה והשקעות בבנייה למגורים; מגמה ארוכה של ירידה במספר העסקאות הכולל בשוק החופשי (דירות חדשות + יד שנייה); קיפאון, ואף ירידה, במחירי הדיור (בקצב שנתי) זה מספר חודשים ועוד. על רקע זה, החודשים הקרובים צפויים, להערכת כלכלני לאומי, להתאפיין בהמשך קיפאון/ירידה מתונה במחירי הדיור (בקצב שנתי). במבט לשנים הבאות, נראה כי מחסור בהיצע זמין, על רקע קצב הבנייה הנמוך יחסית בעת הנוכחית (פחות מ-50,000 דירות בשנה – הרמה המינימאלית על-פי צרכי המשק המתחשב בצרכים הדמוגרפיים ובפחת של בנייני מגורים ישנים) יחד עם התארכות משך הבנייה, עשוי להביא בהמשך (בעוד 2-3 שנים) לחידוש עליות המחירים, בדגש על אזורי הביקוש המובילים, המבוססים בעיקר על "בנייה לשוק החופשי".

הלמ"ס – עלייה של 10.5% בביקושים לדירות חדשות ביולי-ספטמבר; עלייה שנתית של 1.9% במחירי הדירות

לידר – הריבית תעלה עד סוף 2019 ל-0.5%; מחירי הדירות יעלו ב-2.7%; תירשם עלייה במחירי השכירות