חדשות    

לזהות אלצהיימר באמצעות משחק וידאו

מחקר מקיף של חוקרים מאוניברסיטת לונדון מזהה סממנים לאלצהיימר ודמנצניה במשחק באפליקציה

האם  באמצעות משחק וידאו נזהה אלצהיימר ודמנציה?  המשחק המדובר  הוא חלק עיקרי בפרויקט גדול לשיפור האבחון של מחלות כדמנציה ואלצהיימר, אשר עורכים חוקרים מאוניברסיטת לונדון ואוניברסיטת מזרח אנגליה.

החוקרים הצטרפו לחברת דויטשה טלקום, והשיקו את Sea Hero Quest, משחק מציאות מדומה שממפה תגובות, התמצאות במרחב וזיכרון אצל המשתתפים – המסייעים בזיהוי המחלה.

לפי תוצאות המשחק מוינו אלה בעלי נטייה גנטית מובהקת למחלה ואלה שאינם. לפי התוצאות  ניתן לזהות באופן מובהק אנשים שהם בעלי סיכון לפתח דמנציה בהמשך חייהם. במקרים מסוימים,אפשר לזהותם גם בגיל 19..

נוסף לקושי ניווט ספינה באפליקציה, גם דפוס התנועות שהציגו משתמשים בעלי סיכון גבוה היה שונה מזה של משתמשים חסרי סיכון. לטענת החוקרים המידע שנאסף חסך אלפי שעות מחקר. שתי דקות שימוש באפליקציה חסכו כחמש שעות מחקר במעבדה. התוצאה, לדבריהם,  תאפשר לסייע בפיתוח דרכי טיפול חדשות ומותאמות אישית לכל חולה.

מדובר במחקר מקיף מאוד; החוקרים הניחו שניתן להשתמש בכישורי ניווט במרחב כדי לזהות נטייה לדמנציה והתוצאות הראו זאת חד משמעית. כ-3.4 מיליון אנשים השתתפו במחקר וכל מה שהצטרכו לעשות היה להוריד את האפליקציה ולשחק בה. לאחר מכן החוקרים צימצמו את טווח הנחקרים לכ-27 אלף בני 50 עד 75 – קבוצת הסיכון העיקרית בקרב כל אוכלוסיה.

בסופו של המחקר הוצלבו התוצאות עם קבוצת ביקורת של כ-60 נחקרים – חצי בעלי נטייה גנטית וחצי ללא. ההצלבה של הנתונים הצביעה ישירות כאמור על ההבדל בניווט בין אוכלוסיה בסיכון וכזו שאינה. כעת יוכלו החוקרים להשתמש במידע כדי לזהות הרבה יותר מוקדם את סימני המחלה ולסייע למי שנפגע בעזרת טיפולים מונעים ואולי בהמשך אף לפתח טיפולים חדשים.

מה צריך לדעת על אדם במצב סיעודי ואיזה ביטוח סיעודי לבחור (כשאתם צעירים)?

צוואה לשכנה ולא למשפחה – מה הפסיקה?

סיעוד ביטוח לאומי – שאלות ותשובות