חדשות    

מדד מנהלי הרכש הארצי ירד בדצמבר 2019

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש דצמבר ב-1.0 נקודות לרמה של 52.8 נקודות. ירידה חלה הן בהזמנות ליצוא והן בהזמנות לשוק המקומי. רכיב התעסוקה מצביע מזה חודשיים על התכווצות בפעילות. מנגד, רכיב תפוקות הייצור עלה ב-1.7 נקודות לרמה של 56.1 נקודות.

מה זה מדד מנהלי הרכש?זהו מדד  שנועד להצביע על מגמות המשק ומסתמך על העוסקים בתפקידי הרכישה מסַפקים והפעולות הנוספות הכרוכות בה (תיעוד, ביקורת וכד'). במדד משקללים מרכיבים שונים, בהם: ביקושים מקומיים; ביקושים ליצוא; מלאי מוצרים מוגמרים; תעסוקה; תפוקת הייצור; מחירים; מלאי חומרי גלם, מחירי רכישה וזמני אספקה. 

.המדד מורכב מתת המדדים הבאים: מוצרים חדשים (30%), ייצור ( 25%), תעסוקה (20%), משלוחים (15%) ומלאים (10%)

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש דצמבר ב-0.2 נקודות לרמה של 50.1 נקודות. רמת המדד קרובה לגבול המפריד בין התכווצות להתרחבות בפעילות התעשייתית. בארה"ב מתפרסמים שני מדדי מנהלי רכש והם מצביעים עתה על מגמות הפוכות – זה שמשתקלל במדד הגלובלי מצביע על התרחבות והשני (ISM) מראה התכווצות בפעילות. מדדי מנהלי הרכש באירופה הצביעו על התכווצות חדה בפעילות התעשייתית בדצמבר – בגוש האירו, המדד שב לרדת והגיע לרמה של 46.3 נקודות והוא מצביע מה אחד-עשר חודשים על התכווצות בפעילות. בגרמניה ירד המדד לרמה של 43.7 נקודות – והשלים שנה של מדד הנמוך מ-50 נקודות. גם בבריטניה נרשמה ירידה במדד לרמה של 47.5 נקודות – זהו החודש השמיני ברציפות שהמדד מתחת לרמת ה-50 נקודות. בסין המדד ירד לרמה של 51.5 נקודות.

לפי כלכלני בנק הפועלים מדד מנהלי הרכש בישראל אמנם ירד בדצמבר, אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות זה ארבעה חודשים. רמת מדד מנהלי הרכש מאותתת על עלייה מתונה בייצור התעשייתי, שנשענת יותר על ההזמנות המקומיות.

ההזמנות ליצוא ירדו ב- 3.9 נקודות ועברו להצביע על התכווצות. על אף חתימת השלב הראשון בהסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין, ענף התעשייה בעולם נותר פגיע, והחולשה ניכרת גם ביצוא התעשייתי של ישראל – נתוני המגמה מצביעים על ירידה של 6.9% בשלושת החודשים האחרונים במונחים שנתיים, זאת בהמשך לירידה של 10.6% בחודשים יולי-ספטמבר 2019. ירידה נרשמה גם ביבוא חומרי גלם.

תקופה של חשש לאינפלציה, המחירים המשולמים ומשלוחי המכירות לעתים קובעים את תגובת האג"חים לדו"ח.

.