חדשות    

מדוע הוקדמו מבצעי בלאק פריידיי?

pixabay
מעודכן ל-11/2019

אחרי שקנו בשופינג איי-אל וביום הרווקים הסיני – ולא פסחו גם על אמזון שמציעה אתר בעברית ואף הפתיעה עם משלוח חינם – הארנק של הצרכנים הישראלים מתחיל להתרוקן הקמעונאים נכנסו ללחץ והחליטו בתגובה להקדים את מבצעי בלאק פריידיי בשבוע

אין ספק שישראלים יודעים "להריח" מבצעים מקילומטרים וכמצופה הם ניצלו היטב את חגי הקניות. אחרי שופינג איי-אל, יום הרווקים הסיני ומבצע השילוח חינם מאמזון – הצרכנים הישראלים מגיעים לסוף נובמבר כשיצר הקניות שלהם כמעט מסופק והמזומנים בארנקיהם דלים. הסיטואציה הזו הכניסה ללחץ את הקמעונאים בארץ ובתגובה הם הקדימו את המבצעים.

מפחדים שהמתחרים יקדימו

בכל שנה בלאק פריידיי מצוין בארצות הברית ביום שישי האחרון של נובמבר. בשנים קודמות ה"חג" חל ב-23, 24 בנובמבר, ואילו השנה הוא מצוין ב-29 בחודש. בישראל רשתות רבות הכריזו כבר ביום שישי שעבר (22 בנובמבר) שבלאק פריידיי מבחינתן כבר כאן, והסיבה הפשוטה היא לחץ. גורמים בענף מודים שמבצע השילוח חינם של אמזון "טלטל את השוק". אחרים הביעו חשש שריבוי המבצעים בחודש נובמבר שחק את הצרכנים: "הם קנו כל החודש. הביטוי בלאק פריידיי משומש, כל רגע יש מבצע".

סיבה אחרת להקדמת המבצעים היא רצון לגמור את החודש עם בלאק פריידיי ולא לגרור את המבצעים לתוך דצמבר, אם כי סייבר מאנדיי, יום חגיגות האונליין, חל השנה בדצמבר. הסבר נוסף שנשמע בשוק הוא חשש מהמתחרים המקומיים דווקא. מנהל אחת הרשתות הגדולות הודה: "יש המון שחקנים מקומיים, אנחנו מרוויחים בשוליים, עיקר המלחמה היא על נתח שוק". עוד הוא הוסיף: "הבלאק פריידיי יצא משליטה. כולם החליטו לעלות עם המבצעים כי חששו שהמתחרים יקדימו אותם".

עיקר ההתרחשות היא אונליין

הישראלים הוציאו בנובמבר אשתקד קרוב לחצי מיליארד שקל. מחזור הרכישות במרכזי הקניות אמנם גדל ב-75% לעומת סופ"ש רגיל (לפי נתוני חברות האשראי), אך ביחס לבלאק פריידי ב-2017, חלה ירידה של 1% במחזור המכירות, ירידה של 2% במספר העסקאות במרכזי הקניות וירידה של 2.23% בפדיון היומי של הרשתות לפי נתוני ריס. בקניונים מתכוננים לשבוע המכירות האגרסיבי, אבל עיקר ההתרחשות כרגע הוא אונליין.

בענף המחשבים והגאדג'טים נראה שכולם כבר במבצעים. "אין לזה סיבה מדעית, כולם מתיישרים אחד עם השני", אמר מנכ"ל רשת באג, שהתחילה במבצעים בשישי האחרון. לשאלה בדבר כדאיות הקנייה, הוא משיב: "אין אצלנו 70% הנחה כמו באופנה, אבל המבצע עמוק. מדובר באלפי מוצרים, 97% מהקטלוג".

לא רק בישראל

חלק ניכר מהמבצעים הם בינלאומיים, למשל המבצע על פלייסטיישן שיחל ביום חמישי. פלייסטיישן 4 יימכר ב-1,000 שקל במקום 1,519 שקל (באמזון אפילו פחות מ-1,000 שקל), ופלייסטיישן פרו יימכר ב-1,449 שקל במקום 2,049 שקל (באמזון 1,350 שקל). "ניסינו לגשר על פערים מחו"ל לעומת הארץ. יש פריטים שאנחנו מוכרים במחירי הפסד כדי לחסל מלאי".

גם באירופה ובארה"ב החלו המבצעים, אולם בארץ יש סיבה נוספת ללחץ – החורף המתעכב. גורם בענף הטקסטיל הסביר: "בארץ כולם כבר עמוק בבלאק. החורף מאחר, אז בעולמות האופנה תקועים עם סחורות".

מחקר קובע: עדיף לקנות במחשב מאשר במובייל

חגיגת הקניות של החורף: מתי ואיפה מתקיימים מבצעי הרשת הגדולים