רוצים להוסיף מעלית לבניין? להקים מחסן או לבנות ממ"ד? אולי אתם זקוקים להתאמת שביל גישה לכיסא גלגלים? הוצאת היתר בנייה לא חייבת להיות סיפור מסובך וארוך
בניית מבנה חדש או עריכת שינויים במבנה קיים מצריכים היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. אבל אם אתם מתכננים למשל לבנות פרגולה, גדר או מרפסת, כדאי שתדעו שלא כל היתר הוא פרויקט ממושך. במשרד השיכון והבינוי הקלו את התהליך בשנים האחרונות והם מעדכנים כי במקרים מסוימים, ניתן להגיש בקשה להיתר בדרך מקוצרת – שנועד לעבודה מצומצמת, ואז התהליך אמור להיות מהיר יותר.
החל מאוקטובר 2022 התהליך מתקצר עוד, לאחר שמטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון השיקו את רפורמת הרישוי העצמי שעל פיה הסמכות להנפקת היתר בנייה תינתן גם לאדריכלים מורשים. משמעות המהלך היא קיצור זמן הוצאת היתר בנייה בכ-6 חודשים (מתייתרים השלבים קליטת הבקשה ובדיקת הבקשה). אדריכל מורשה הוא אדריכל רישוי הרשום בפנקס המורשים להיתר, אשר ייכנס בנעלי רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד מתן תעודת הגמר.
הרציונל הוא לעודד ביצוע עבודות בנייה מסוימות, שהן פשוטות ונפוצות בתכליתן, באמצעות היתר בנייה כחוק ולא באופן עצמאי וללא ביקורת מצד הגורמים המוסמכים והמקצועיים בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.
כל שנדרש הוא למלא טופס בקשה להיתר לעבודה מצומצמת בשלושה עותקים ולצרף לבקשה, לפי דרישת מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, תשריט בשלושה עותקים ובו פרטים שדרש המהנדס.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
מהו היתר בנייה ומתי צריך להוציא?
היתר בנייה הוא רישיון לבנות מבנה חדש או לערוך שינויים במבנה קיים. ההיתר הוא מסמך פורמלי שאליו מצורפות תוכניות המבנה, מפת מדידה ואישור רשויות וגופים מוסמכים, והוא כולל את פרטיהם של האחראים לתכנון, לבנייה ולפיקוח על הבנייה. ההיתר ניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברשות המקומית שבתחומה נמצאת הקרקע, והוא כולל מידע מפורט לגבי הפעולות שאותן הוא מתיר.
היתר בנייה אינו נדרש עבור שינויים בתוך דירה שאינם משפיעים על מעטפת המבנה, על הקונסטרוקציה או על המערכות שקיימות במבנה.
מהו הליך הרישוי המקוצר וכיצד הוא מתנהל?
היעד המרכזי בתחום הרישוי העומד בבסיס תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה – 1965, הינו ייעול ושיפור הליכי הרישוי מבלי לפגוע באיכות הבנייה. משרד הבינוי והשיכון פועל לזרז ולקדם את תהליך קבלת היתרי בניה במקרים מסוימים, ולסיים את ההליך כולו תוך 45 ימים. ההליך המזורז, בו גם יינתנו הקלות לאורך הדרך, מתייחס לבקשות כגון הוספת ממ"ד למבנה המשמש למגורים, תוספת בנייה על גג של בניין מגורים, סגירה או הוספה של מרפסת ועוד.
על פי תקנות התכנון והבנייה (הליך רישוי בדרך מקוצרת), תשע"ז-2017:
- אדם הרוצה להגיש בקשה להיתר בהליך רישוי בדרך מקוצרת, ימציא למהנדס בקשה לקבלת מידע להיתר לפי תקנות רישוי הבנייה, בקשה להיתר בהליך רישוי בדרך מקוצרת תכלול את הפרטים והצרופות הנדרשים.
- מהנדס ועדה מקומית לתכנון ולבנייה יבחן בתוך עשרה ימים ממועד הגשת בקשה להיתר בהליך רישוי בדרך מקוצרת, אם היא עומדת בתנאים המוקדמים.
- המהנדס רשאי בכל עת ולא יאוחר משבעה ימים לפני תום תקופת הבקרה המרחבית, לבקש עריכת שינויים בבקשה להיתר אם ראה שלא מתקיימים בה תנאי הבדיקה המרחבית.
- עורך הבקשה רשאי להגיש בקשה מתוקנת לפי השינויים שהתבקשו כאמור עד שלושה ימים לפני תום תקופת הבקרה.
- אם החליטה רשות הרישוי לדחות בקשה להיתר או החליטה כי בקשה להיתר עומדת בתנאים המוקדמים ובתנאי הבקרה המרחבית, ואם נדרשו בה שינויים – הם נערכו, תשלח למבקש ולעורך הבקשה את החלטתה בתוך עשרים וחמישה ימי הבקרה המרחבית.
מהם המבנים והעבודות שעבורם ניתן להגיש בקשה להליך רישוי בדרך מקוצרת?
גדר וקיר תמך
הקמת גדר או קיר תמך, ובלבד ש – גובה הגדר או קיר התמך אינו עולה על 3 מטרים מפני הקרקע משני צדי הגדר או הקיר; הם אינם בתחום חוף הים (אלא אם כן הבנייה היא בקו בינוי ראשון ואילך); הם אינם בתחום שטח פתוח באופן הפוגע ברצף אקולוגי, מעברים למטיילים ובעלי חיים.
גגון, סוכך מתקפל וסככה
הקמת גגון שלא חלות עליו תקנות הפטור והוא אינו בולט מקיר המבנה יותר מ-4 מטרים ויכול שיהיה בעל ביסוס עצמאי.
הקמת סוכך מתקפל (מרקיזה) שלא חלות עליו תקנות הפטור.
הקמת סככה שלא חלות עליה תקנות הפטור.
מצללה
הקמת מצללה שלא חלות עליה תקנות הפטור.
רכיב עזר למבנה או לשימוש בקרקע
הקמה, הצבה או התקנה של רכיב עזר שלא חלות עליו תקנות הפטור.
מתקן מכפיל חנייה
הצבת מתקן מכפיל חנייה על הקרקע במגרש המשמש על פי דין לחניה.
שלט
התקנת שלט שלא חלות עליו תקנות הפטור, ובלבד שהוא אינו בתחום חוף הים זולת אם הבנייה היא בקו בינוי ראשון ואילך.
מערכת מיזוג אוויר
התקנת מערכת מיזוג אוויר שלא חלות עליה תקנות הפטור, לרבות פתח במעטפת הבניין, ובלבד שתפוקת המערכת אינה עולה על 72,000 btu.
מתקן הסקה בדירה
התקנת תנור הסקה בדירה שאינו מתקן מיטלטל, לרבות ארובה לסילוק גזי השריפה, מכלי דלק וצנרת
החלפה או שינוי רכיבים בבניין
החלפת רכיב בבניין, הניתן להחלפה ברכיב אחר, שלא חלות עליו תקנות הפטור ובלבד שמשקל הרכיב החדש לא יעלה על העומס המותר לפי התקן.
שינוי חזית
שינוי בפתחי חזיתות או במעטפת המבנה.
מכל גז
- התקנה או החלפה של מכל גז נייח תת-קרקעי וכן שינוי במיקום מכל
- התקנה ראשונה של מכל גז מיטלטל
מתקן ניטור
התקנת מיתקן או תחנת ניטור אוויר, מיתקן ניטור מים, מיתקן ניטור קרינה או מיתקן ניטור רעש שלא חלות עליו תקנות הפטור.
מבנה טכני
הקמת מיתקנים ומבנים טכניים, ובלבד שהשטח הכולל של המבנה או המיתקן לא יעלה על 25 מטרים רבועים וגובהו לא יעלה על 4 מטרים.
תורן ואנטנה בתחום שדה תעופה
הקמת תורן לאנטנה, לרבות אנטנה בתחום שדה תעופה, ובלבד שגובהו הכולל לא יעלה 20 מטר.
חממה
הקמת חממה בקרקע חקלאית, ובלבד שגובהה אינו עולה על 6.60 מטרים והחיפוי שלה מחומרים קלים המאפשרים חדירת אור.
תוספת ממ"ד לבניין מגורים
הוספת מרחב מוגן דירתי לבניין מגורים או הוספת מגדל ממ"דים למבנה פשוט, בשטח המזערי הקבוע בתקנות ההתגוננות האזרחית.
תוספת עד 25 מ"ר על הקרקע בבניין למגורים
תוספת בנייה בשטח כולל שאינו עולה על 25 מטרים רבועים בקומת קרקע של בניין למגורים; לבקשה להיתר לעניין זה תצורף תכנית ראשית.
תוספת בנייה על גג בניין למגורים
תוספת בנייה לבניין למגורים על פי תכנית כללית החלה במרחב התכנון המקומי או חלק משמעותי ממנו, העוסקת בתוספות בנייה על גגות מבנים; לבקשה להיתר לעניין זה תצורף תכנית ראשית.
הוספת מרפסת זיזית
הוספת מרפסת זיזית (גזוזטרה) ליחידת דיור בבניין פשוט, ובלבד ששטח המרפסת אינו עולה על 14 מטרים רבועים ועומק הזיז אינו עולה על 2.5 מטרים.
סגירת מרפסת
סגירת מרפסת מקורה, למעט מרפסת זיזית, באמצעות חומרים קלים.
הוספת מעלית
הוספת מעלית לבניין פשוט, לרבות השינויים הנדרשים בבניין הקיים לצורך התאמתו להוספת המעלית.
מחסן
הקמת מחסן אחד לכל יחידת דיור, שלא חלות עליו תקנות הפטור, ובלבד שיוקם על הקרקע.
מבנה לשומר
הקמת מבנה לשומר, שלא חלות עליו תקנות הפטור ובלבד שגודלו אינו עולה על 9 מטרים רבועים.
ריצוף חצר, הקמת מסלעה ועבודות פיתוח
עבודות פיתוח שלא חלות עליהן תקנות הפטור, ובלבד שעבודות הפיתוח אינן כוללות מסלעות או קירות פיתוח בגובה העולה על 3 מטרים והמסלעה אינה מוקמת על גבי קיר תמך.
עבודות לשיפור הנגישות
שינויים בבניין קיים ובחצרו לצורך שיפור הנגישות אליו, כגון התקנת מעלון, התאמת מעברים, והקמת כבש שלא חלות עליו תקנות הפטור.
מה עוד חשוב לדעת על ההליך המקוצר?
- החלטת הוועדה תקפה 45 ימים; ניתן לחדש פעם אחת באישור מהנדס הוועדה.
- ההליך וולונטרי – לא חובה להגיש בקשה להיתר בהליך זה.
- מהנדס רשאי להעביר בקשה למסלול מלא בשלב המידע, כאשר מבוקשות 2 עבודות או יותר – סעיף 7 ד' בתקנות.
- רוב העבודות פטורות מאישור רמ"י- סעיף 7ב' בתקנות.
- ללא החלטה אקטיבית מרשות הרישוי לאחר 25 ימי בקרה מרחבית – תיראה הבקשה כעומדת בבקרה המרחבית וניתן להתקדם לשלב בקרת תכן – סעיף 12 ד' בתקנות.
- אחריות עורך הבקשה – במקרה של רישוי אוטומטי עורך הבקשה יצהיר על התאמת ההיתר לכל הכללים, תכניות, תקנות, וכד' – סעיף 21 א' בתקנות.
- הליך קבלת מידע בהליך הרישוי המקוצר זהה להליך קבלת מידע להיתר במסלול רישוי מלא.
- לא נתנה רשות הרישוי את ההיתר למבקש במועד, אף שהתקיימו התנאים המנויים בתקנה 20 או 21 לפי העניין, יראו את הבקשה להיתר כהיתר.
בתוך שלוש שנים התארך זמן קבלת היתר בנייה ב-40% – איזו עיר בראש טבלת המעכבות?
ערן סרוק GMT צילום: אפרים דומב
מעודכן ל-09/2021הכרטיס של חברת הפינטק אינו מצריך פתיחת חשבון בנק, הוא ניתן לטעינה במזומן וישמש ככרטיס אשראי לכל דבר ■ הבשורה העיקרית: עמלות זולות והגדלת התחרות בענף
התחרות בתחום כרטיסי האשראי עולה מדרגה: חברת הפינטק GMT משיקה כרטיס אשראי חדש, הניתן לטעינה במזומן עד סכום של 10 אלף שקלים במטבעות של שקל, דולר ואירו. השימושים העיקריים בכרטיס הנטען, בדומה לכרטיס אשראי רגיל, הם קניות און ליין, רכישות בבתי עסק בחו"ל, משיכת כסף בכספומט וכן מהווה פתרון אידיאלי עבור מיליון תושבים שאינם בעלי כרטיס אשראי או חשבון בנק.
בשונה מכרטיסים נטענים אחרים, כדוגמת כרטיסי הבנקים, הכרטיס אינו משויך לחשבון בנק אך הוא כן משויך לבעל הכרטיס הנטען (ניתן לכתוב את שם בעל הכרטיס) אשר גילו חייב להיות מעל גיל 18. כמו כן, הנרשמים לשירות החינמי בפלטפורמת myGMT יוכלו להעביר כספים לרחבי העולם באופן מהיר יותר. טעינת הכרטיס תתבצע בסניפי חברתGMT הפרוסים ברחבי הארץ.
לכרטיס הנטען יתרונות רבים נוספים, לא רק עבור מחזיקי הכרטיס אלא גם עבור בעלי העסקים, המשלמים דמי סליקה נמוכים ואשר מקבלים את התשלום באופן מיידי. במקרה של אובדן או גניבה של הכרטיס, הכרטיס נחסם והיתרה מועברת לכרטיס חדש.
חברת GMT החלה את פועלה בשנת 2001 והינה החברה הפרטית הגדולה והוותיקה ביותר בשירותים פיננסים מתקדמים, המרות המט"ח והעברות הכספים. כמו כן, החברה מהווה את הנציגות הרשמית של חברת "מאניגרם" העולמית בישראל כך שלמעשה לGMT- יש קרוב ל-350 אלף נקודות קצה ברחבי העולם. את GMT בעסקה ליוו עורכות הדין דלית בן ישראל ושרי אסולין ממשרד עו"ד נשיץ ברנדייס אמיר.
ערן סרוק, יו"ר חברת GMT : "כרטיס MYGMT הוא מוצר נוסף בסל המוצרים הפיננסים שאנו מציעים לקהל לקוחותינו. אנו חווים ביקושים יפים ובטוחים שהם יתעצמו לכשעם ישראל יוכל לחזור לטוס ולהשתמש בכרטיס לצורך תשלומים בחו"ל".
עולם התשלומים – הקרב על כיסו של הלקוח עולה שלב
רמי גואטה, יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון
מעודכן ל-09/2021ועד העובדים חשף באקראי כוונה למכור את החברה לגורם אחר והודיע על התנגדות נחרצת למהלך – ההסתדרות במרחב אשקלון מתייצבת לצד העובדים: דורשת מהנהלת החברה לעצור כל מהלך מתוכנן של מכירה ולהתמקד בפיתוח ושגשוג המפעל
רמי גואטה, יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון, מאיים השבוע בנקיטת צעדים ארגוניים נגד חברת אלביט, הבעלים של מפעל עשות אשקלון, לאור מידע שהתקבל על כוונה החברה למכור את עשות לגורם אחר, ללא ידיעת העובדים ובניגוד מוחלט לעמדתם.
גואטה שיגר מכתב חריף לאודי ורד, מנכ"ל אלביט יבשה ותע"ש, בו הביע תדהמה מהמהלך המתוכנן: "זה מכבר ביצעתם את רכישת עשות אשקלון במסגרת התע"ש, וכעת, לאחר זמן קצר, ולמרות התחייבויותיכם והבטחותיכם מעל כל במה כי תשקיעו ותפתחו את תע"ש ועשות, אתם פועלים במחשכים על מנת להיטיב עם אלביט באמצעות סיכום על מכירת עשות – וזאת בלי ליידע את ועד העובדים וההסתדרות".
גואטה הבהיר לורד כי כל ניסיון של הנהלת החברה להציג לעובדים הסכם מכירה מוגמר ייתקל בהתנגדות מוחלטת מצידם ומצד ההסתדרות.
"לצערי", כותב גואטה, "בחרתם בדרך של הסתרה מכוונת, אך אנו יודעים את כל הפרטים ומשכך נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה שיוכרז בימים הקרובים, על כל המשתמע מכך".
עוד הוסיף גואטה: "מפעל עשות אשקלון מהווה עוגן מרכזי ועיקרי בעיר אשקלון וסביבותיה ובעל שם מקצועי בקנה מידה עולמי. זהו אינו גוף המועבר מיד ליד על מנת להשיא רווחים לבעלי המניות על גבם של העובדים". עשות הינו מפעל מצליח ורווחי, שכבר עבר תוכנית פרישה מרצון של עובדים, ואין כל סיבה להעמיד כעת את החברה למכירה ולסכן את עתיד העובדים. אנו למודי מאבקים ולא ניתן למהלך שכזה לעבור לסדר היום".
גואטה דורש מהנהלת החברה לעצור כל מהלך מתוכנן של מכירה ולהתמקד בפיתוח ושגשוג המפעל.
גם יו"ר ועד העובדים במפעל, רחמים גואטה, הבהיר להנהלת אלביט כי כל מהלך שכזה ייתקל בהתנגדות עזה וברורה של העובדים על כל המשתמע מכך. "ככל שהנהלת אלביט תבחר לפעול במחשכים ובהסתרת המהלך אנו נפעל ככל שביכולתנו לשמור על זכויות עובדי עשות ולמנוע כל פגיעה בהם".
במענה לפניות שקיבל לא הכחיש אודי ורד, מנכ"ל אלביט יבשה ותע"ש, כי הנהלת החברה בוחנת כיום "כיוונים לייצוב החברה", כלשונו – אך לא פרט מהם אותם כיוונים. עם זאת התחייב לשמירת מערכת יחסי עבודה טובים ושמירת זכויות העובדים, ואמר כי אם יקודם מהלך כלשהו העשוי להשפיע על העובדים, ייעשה הדבר בשקיפות מרבית מול ועד העובדים.
בהסתדרות כאמור לא מסתפקים בהבטחות הללו וכבר נערכים למאבק, ומבהירים להנהלת החברה כי יתנגדו נחרצות לכל מהלך מכירה שעלול להשפיע על עתיד החברה.
אלביט מערכות מציגה צמיחה: צבר ההזמנות זינק לשיא של 11.8 מיליארד דולר
פארק לוגיסטי בצריפין – צילום דימיטרי ספקטור
מעודכן ל-09/2021המבנים הקיימים במתחם מושכרים כיום בתפוסה מלאה, בדמי שכירות של כ-56 מיליון שקל בשנה ■ כמו כן, בפארק טמון פוטנציאל פיתוח והשב שיכול להניב תשואה עתידית עודפת
חברת אמות דיווחה היום (א') כי התבשרה על ידי החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, באשר לקבלת הצעתה לרכישת מלוא הזכויות בפארק הלוגיסטי בצריפין – תמורת סך של כ-1.5 מיליארד שקל (בתוספת מע"מ).
המתחם בתחום המועצה האזורית שדות דן כולל כ-274 דונם, מהם כ-224 דונם ביעוד אחסנה ומלאכה, אחסנה ומשרדים וכ-50 דונם ביעוד לדרכים, שפ"פ ושצ"פ וכולל 18 מבנים לוגיסטיים בשטח בנוי של כ-113 אלפי מ"ר. המתחם ממוקם בצידו המזרחי של כביש 44 (כביש רמלה –בית דגן), בסמיכות למושב ניר צבי ובקרבת בית החולים אסף הרופא וצומת צריפין.
בהתאם למידע שנמסר על ידי החברה המוכרת, המבנים הלוגיסטיים הקיימים במתחם מושכרים נכון למועד הדיווח בתפוסה מלאה, בהסכמי שכירות שונים לכ-28 שוכרים, כאשר דמי השכירות המצרפיים עומדים על סך כולל שנתי של כ-56 מיליון שקל (סכום הכולל דמי ניהול).
החברה מתכוונת לפתח את המתחם ולהשביחו במסגרת תוכנית בניין עיר החלה על המקרקעין והמאפשרת אחסנה לגובה 18 מטר ו/או במסגרת ייזום תוכנית בניין עיר חדשה.
בהתאם לתנאים שנקבעו על ידי המוכרת, ההסכם ייחתם בתוך 7 ימי עסקים ממועד קבלת הודעת המוכרת והתמורה תשולם במועדים הבאים:
- התשלום הראשון ישולם במועד חתימתו של הסכם המכר ויעמוד על סך השווה ל-30% מהתמורה, בתוספת מע"מ.
- יתרת התמורה, בתוספת מע"מ, תשולם עד ולא יאוחר מה-10 באוקטובר 2021.
- בנוסף לתמורה, אמות תשלם מס רכישה בשיעור של 6% מהתמורה (סך של כ-90 מיליון ש"ח אשר יירשמו כהוצאה חד פעמית בדו"ח רוח והפסד במועד הרכישה).
בכוונת החברה לממן את תשלום התמורה ממקורותיה העצמיים ו/או ממימוש מסגרות אשראי ו/או ממימון חיצוני מגיוס הון ו/או חוב, תוך שמירה על רמת מינוף דומה לזו הקיימת היום.
אמות מקבוצת אלוני חץ היא אחת מחברות הנדל"ן המניב הגדולות והמובילות בישראל. מניות החברה נכללות במדד ת"א 35 ובמדד ת"א-נדל"ן. אמות מחזיקה 105 נכסים מניבים בישראל, עיקר נכסיה הינם באזור מרכז הארץ ובהם שעורי תפוסה גבוהים (כ- 96.9%). לחברה 7 נכסים בשלבי הקמה בהיקף של כ- 190 אלף מ״ר (ביניהם: בניין המשרדים בחולון, בניין משרדים במודיעין, מתחם הלח"י וחניון ToHa2) ובנוסף, 4 נכסים בתכנון וייזום בהיקף של כ- 134 אלף מ״ר. בהתאם לאסטרטגיה העיסקית החברה פועלת להרחבת פעילותה בתחום המרכזים הלוגיסטיים.
בין הנכסים הבולטים: ToHa1 (מתחם תוצרת הארץ), מגדל אטריום בר"ג, המרכז הלוגיסטי של טבע בשוהם, מרכז ה-Online של שופרסל במודיעין, מגדל אמות (בית IBM לשעבר), בית אמות משפט, בית אמות ביטוח, קניון קרית אונו ופורטפוליו של כ- 35 סופרמרקטים ברחבי הארץ.
שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות, מסר: "אנו שמחים להודיע על עסקה משמעותית זו, אשר מהווה קפיצת מדרגה ביישום אסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה בתחום הלוגיסטיקה. מדובר בפארק לוגיסטי ייחודי בגודלו ובמיקומו, המתפרס על שטח של כ-274 דונם וממוקם בסמיכות לערי גוש דן ולצירי תנועה מרכזיים. בפארק טמון פוטנציאל פיתוח והשבחה עתידי משמעותי הניתן למימוש בשלבים, אשר יאפשר לנו להשיא תשואה עתידית עודפת. העסקה מצטרפת לרכישות ויזמויות רבות אותן ביצענו בתחומי התעשייה והלוגיסטיקה בשנים האחרונות וממצבת את אמות כשחקן מוביל בתחום זה".
הרצליה: גב-ים רכשה בניין בשטח של כ-3,600 מ"ר תמורת 60.5 מיליון שקל
בימים עברו, ההתנהלות סביב נושא הפנסיות בארגונים הייתה יחסית פשוטה, כאשר כלל העובדים היו מאוגדים פחות או יותר תחת אותה מטרייה והשינויים היו יחסית נדירים. יחד עם זאת, כיום מדובר בעולם שונה לחלוטין ולפיכך ניהול הסדרים פנסיונים הפך להיות כורח המציאות.
ניהול הסדרים פנסיוניים וחשיבותו
חשוב להבין כי ניהול הסדרים פנסיוניים אינו זהה לתפקידו של סוכן ביטוח או משווק בתחום הביטוח. כאן מדובר בגורם שהוא לרוב חברה גדולה ורצינית בעלת תשתיות הולמות, המטפלת בכל מה שקשור לחסכונות ארוכי הטווח (והבינוניים כגון קרנות השתלמות), ובדגש על החסכונות הפנסיוניים בקרנות ובביטוחי המנהלים. מהצד האחד, תפקידו הוא לספק שירות אישי, מקצועי ואובייקטיבי לכל עובד – ובכך לאפשר לו לבחור את האפיקים הנכונים והמשתלמים ביותר עבורו. מהצד השני, תפקידו לארגן ולסדר את כל נושאי הפנסיה עבור המעסיק תוך דאגה לכלל היבטי החישוב, ההפרשות, הדוחות, עמידה בקשר מול קופות גמל, חברות ביטוח וכיוצא בזאת.
אמנם, אין חובה לעבוד עם גוף המנהל את ההסדרים הפנסיוניים של הארגון. יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלו שינויים מהותיים בענף החסכונות הפנסיוניים, למשל בכל הקשור למגוון הרחב של אפיקי החיסכון בטווח הארוך, רפורמות שפתחו את השוק לתחרות מבחינת דמי הניהול, כניסה של טכנולוגיות המאפשרות התנהלות הרבה יותר נוחה ויעילה, ועוד. גם העובדים היום הרבה יותר מודעים לזכויותיהם ומחפשים את הפתרונות הנכונים והמתאימים ביותר לכל אחד. המשמעות היא שעמידה בדרישות הניהול של הפנסיות איננה פשוטה או קלה עבור המעסיק, בוודאי אם מדובר בארגון המעסיק מאות עובדים. יתר על כן, עקב אתגרי הניהול גם העובדים מקבלים לא פעם מענה פחות אידיאלי מהאפשרי, מה שמשפיע על חסכונותיהם החשובים ביותר ומן הסתם גם על שביעות הרצון.
יתרונות חשובים למעסיקים ולעובדים
ניהול הסדרים פנסיוניים הניתן על ידי גוף רציני, וותיק, גדול ואובייקטיבי, מעניק מספר יתרונות משמעותיים למעסיקים ולעובדים כאחד. מבחינת העובדים, הם זוכים להיחשף למגוון הרחב ביותר של אפשרויות החיסכון הקיימות בשוק, ונהנים מליווי אישי של מתכנן פיננסי מקצועי הממליץ על בחירה בהתאם לצרכיהם הייחודיים. בנוסף, השירות חוסך לא מעט התעסקות בירוקרטית וטכנית מעיקה מבחינת הצהרות הבריאות, הבנת הנתונים, ריכוז החסכונות, החיתום ועוד. מבחינת המעסיק, הוא יודע שיש גורם מקצועי המנהל את כלל תיקי הפנסיות, הביטוחים והחסכונות של הארגון תחת קורת גג אחת, אשר מספק דיווחים תקופתיים על יתרות פיצויים, מייעל את ההתנהלות וחוסך בזמן וטרדות, מספק הטבות והנחות עקב הסדרים מול חברות הביטוח, מטפל בכל התביעות ועוד.
מעודכן ל-09/2021משבר הקורונה הותיר רבים ממשקי הבית עם חור בכיס – אבל החדשות הטובות הן שיש מה לעשות! ■ ריכזנו עבורכם אוסף של טיפים שיעזרו לכם לשפר את התנהלות הכלכלית, להגדיל הכנסות ולעלות מחדש על דרך המלך
שנת תשפ"ב שהסתיימה השבוע הייתה כולה בסימן משבר הקורונה, ומשקי בית רבים חוו במהלכה פגיעה כלכלית, בעקבות גלי ההגבלות, הסגרים והבידודים שאפיינו אותה. אבל במקביל החלו טרנדים שיכולים לשפר את המצב הפיננסי, כגון עבודה מרחוק, חיסכון בקניות ובעלויות המגורים – שיצרו הזדמנויות להגדיל את ההכנסות ולצמצם את ההוצאות.
חסכו ליום סגריר
אחת התובנות שנרכשות בעקבות פגיעה כלכלית היא שגם אם נדמה לכם שמצבכם טוב, תמיד יכול לקרות משהו שיהפוך את הקערה על פיה. לכן בעקבות משבר אנשים מבינים שבתקופות של יציבות ופריחה כלכלית צריך לחסוך לעתיד, או כמו שאומרים, "לשים בצד ליום שחור" – כי לעולם אין לדעת מתי תגיע תקופה קשה וכמה זמן היא תימשך.
בשנה שחלפה התובנה הזו נצרבה היטב, במיוחד בקרב מי שנפגעו ישירות מהמשבר, וככל הנראה היא צפויה להשפיע על ההתנהלות הכלכלית של הציבור לעוד שנים ארוכות.
עשו סדר בארנק
למרות שרק סיימנו לחגוג את ראש השנה ופסח עוד רחוק באופק – תחילתה של שנה חדשה הוא זמן מצוין לסדר כלכלי. אם עד עכשיו מה שהעסיק אתכם הוא רק השורה התחתונה של חשבון הבנק – ואם היא מצוינת בפלוס או במינוס, הגיע הזמן להרחיב את ההסתכלות.
תחילה ערכו מיפוי הוצאות והכנסות מפורט, של כל הכספים שנכנסים לחשבון ויוצאים ממנו. לאחר מכן נסו לחשוב איפה יהיה הכי קל להתחיל. על מנת לבדוק את המצב הכלכלי צריך לבחון את כלל ההתחייבויות של המשפחה, הנכסים אם יש לה, ההכנסות וההוצאות. כל דבר כזה כמובן אפשר לפרק לגורמים, למשל: לעבור על תיק הביטוח ולהבין ממה הוא מורכב, לעבור על כלל ההלוואות – כולל התחייבויות או תשלומים צפויים בכרטיסי אשראי וכן הלאה.
שקלו אפשרות של עבודה מהבית
האופציה של עבודה מהבית הייתה קיימת הרבה לפני הקורונה, אבל בעקבות המשבר היא הורחבה משמעותית – וכבונוס נוסף, יש לה גם יתרונות ברורים מבחינת חיי המשפחה. בצד הכלכלי, אם יש לכם אפשרות לעבוד מהבית – ולו באופן חלקי, תוכלו לחסוך בדרך זו כמה מאות שקלים בחודש בהוצאות התחבורה (דלק או תחבורה ציבורית) ובהוצאה על אוכל ושתייה מחוץ לבית. אם שני ההורים יכולים לחלק את שבוע העבודה כך שכל אחד מהם יעבוד מהבית בימים אחרים, ניתן לעתים לוותר על צהרון לילדים ולחסוך משמעותית בסעיף החינוך – מעבר ליתרונות הברורים של שהות עם הילדים.
אבל מעבר לחיסכון כספי – עבודה מהבית גם חוסכת כמה שעות בשבוע של נסיעה בדרכים. המשוואה היא פשוטה – זמן שווה כסף, עבודה מהבית חוסכת זמן – ומכאן שיתכן שהיא יכולה לחסוך לכם גם כסף. את הזמן שמתפנה תוכלו גם לנצל ללימודים שיעשירו וירחיבו את היכולות המקצועיות שלכם, בתחום שבו אתם כבר עוסקים או בתחום חדש. כך תרוויחו כלים מקצועיים נוספים שיהפכו אתכם לעובדים טובים יותר ויאפשרו לכם להגדיל את ההכנסה בהמשך. ואגב – גם בשביל זה לא בהכרח צריך לצאת מהבית: ביום יש אפשרות ללימודים מרחוק, אפילו באוניברסיטה. בכלל, הזמן של כולנו הפך ליקר יותר – אנחנו קובעים תור מראש במקום להגיע ספונטנית, חוסכים זמן המתנה יקר ונהנים מתשומת הלב הבלעדית של נותן השירות –בין אם זה בבנק, במספרה או אצל הפדיקוריסטית.
הפכו ליזמים
השנה האחרונה, שסגרה רבים בבתים למשך חודשים ארוכים – לעיתים ללא עבודה – הובילה רבים לעסוק בתחומי עניין אישיים ולפתח תחביבים כמו אפייה ובישול, צילום, בניית רהיטים, עיסוק באומנות שימושית וכדומה – כל אחד לפי כישוריו ונטיותיו. חלק מהעיסוקים האלה התפתחו למכירות, לעתים בהיקף קטן אבל כזה שיכול להוות הכנסה נוספת מהצד, במקביל לעבודה הקבועה, ולעתים בהיקף משמעותי. יחד עם ההתפתחות העצומה בתרבות המשלוחים, המכירה מרחוק והזמן שנחסך בעקבות העבודה מהבית – נוצר כאן אפיק הכנסה נוסף למשקי הבית ששווה לנצל, כל אחד לפי יכולותיו.
התחברו לזום
כללי הריחוק החברתי שנגזרו עלינו בשנה וחצי האחרונות הובילו נותני שירותים רבים להציע את שירותיהם מרחוק באמצעות תוכנות תקשורת כמו זום, סקייפ וטכנולוגיות דומות – משיעורים פרטיים, דרך שיעורי כושר, יוגה, טיפולים פסיכולוגיים ואפילו שירותי רפואה פרטית. הסידור הזה התברר כבעל יתרונות כלכליים לשני הצדדים וצפוי להישאר כאן גם בעתיד. שירותים בזום עשויים להיות זולים יותר, שכן הם חוסכים בהוצאות גם לנותן השירות (למשל, מורה ליוגה יכול ללמד מהבית במקום מהסטודיו ובכך לחסוך בדמי שכירות, נסיעות ועוד).
מעבר לכך, ההגבלות הגאוגרפיות מתבטלות וכך אפשר לבחור בנותן שירות מכל הארץ ואפילו מחו"ל, מה שמגדיל את התחרות ומאפשר לחסוך בתשלום – אולי נגלה בנהריה מורה מצוינת למתמטיקה, שגובה פחות מאשר זו שליד הבית בתל אביב.
קחו סיכונים מחושבים
מחקרים מראים כי אנשים בעלי הכנסה גבוהה הם אנשים שנוטים יותר לקחת סיכון מסוים כדי לשפר את מצבם הכלכלי, בהשוואה לאנשים בעלי הכנסה נמוכה. אמנם ייתכן כי לאותם אנשים אמידים יש פחות מה להפסיד מאותו הסיכון, אולם רובם מעידים כי לפחות פעם אחת בחייהם הם הסתכנו באופן שהוביל להפסד כלכלי גדול ומשמעותי, אך לאחר מכן הם המשיכו הלאה בדרכם, במקום להישאב לרגשות שליליים ממושכים בנוגע להשקעה הלא נכונה. אם לקחתם סיכון מחושב שלא צלח, התייחסו אליו כאל שיעור ועלו בחזרה על הסוס.
עברו לקניות אונליין
הישראלים אהבו לקנות באינטרנט הרבה לפני הקורונה, אבל בשנה האחרונה המגמה התרחבה לעוד ועוד קהלים, וגם מגוון העסקים שמוכרים ברשת גדל מאוד וכולל היום גם אלפי עסקים זעירים שלפני שנה לא היו נוכחים ברשת.
הקנייה ברשת אמנם לא תוכל לספק לכם את אותה חוויה שתקבלו בחנות פיזית, אבל יש לה יתרונות אחרים: ניתן להשוות מחירים בנוחות, היא מתוכננת יותר ואימפולסיבית פחות וגם חוסכת הוצאות דלק, חנייה, סידור לילדים ואפשר לבצע את הרכישה בנוחות, אפילו מהמיטה בבית עם התינוק על הכתף.
שקלו מגורים בפריפריה
כיום, כשהעבודה מרחוק פותחת פתח לגמישות רבה יותר, לא חייבים לגור ב"צנטרום של הצנטרום", היכן שמחירי הדיור בשמים. אפשר בהחלט לגור בסביבה שבה מחירי הדירות/שכר הדירה זולים יותר, ובכך להוזיל משמעותית את העלויות השוטפות ולהותיר כסף פנוי לחיסכון.
מעודכן ל-09/2021
ימים אחדים לפני שילדים ובני נוער רבים יגדשו בהמוניהם את הכבישים הריקים מרכבים – מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את המלצותיו בנוגע לרכישה ולשימוש בטיחותי באופניים, גלגיליות, סקייטבורדס וקורקינטים
יום הכיפורים הפך במרוצת השנים ליום רכיבה מרוכז שבו ילדים ובני נוער רבים מנצלים את הכבישים הריקים כדי לרכוב על אופניים, אך לעיתים ההנאה כרוכה בסכנה: מדי שנה נפגעים רבים בתאונות שבהן מעורבים בהם רוכבי אופניים.
לקראת יום כיפור שיחול בשבוע הבא, מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את המלצותיו בנוגע לרכישה בטוחה ולשימוש בטיחותי באופניים, כמו גם בגלגיליות, סקייט בורדס, קורקינטים ובאמצעי המיגון הנדרשים בעת הרכיבה.
הכללים שעליהם צריך להקפיד:
- אופניים לתינוקות ולפעוטות, כמו גם אופניים לילדים קטנים ילוו בהוראות הרכבה ותחזוקה, כולל פירוט הסכנות של רכיבה על אופני צעצוע ואמצעי הזהירות (בעברית) שיש לנקוט בהם ויובאו לידיעת ההורים או מלווים אחרים.
- אריזת הפריטים תכלול את פרטי היבואן, כתובתו ופרטי ארץ הייצור ועל הפריט חייבת להופיע הגבלת גיל המשתמש ולהתאים את גיל הילד המשתמש בו. בעת רכישת אופניים חשוב לבדוק שאין בהם פינות ובליטות חדות שעלולות לפצוע את הרוכב. בעת הרכיבה חובה לחבוש קסדה ויש להתאימה לראש הרוכב באופן אישי. חשוב להקפיד להשתמש באביזרי בטיחות נוספים כגון מגני ידיים, ברכיים ומרפקים.
- מלבד אופניים, נמצאים בשימוש רב בקרב ילדים גם גלגיליות, גלגיליות להב (רולרבליידס), גלגשות (סקייט בורדס), קטנוע/קורקינט/סקוטר צעצוע המוצעים למכירה כצעצוע, המחויבים לשאת באזהרה לגבי משקל הגוף המקסימלי המותר ואזהרה לגבי חובת השימוש בציוד מגן כגון, מגני ידיים, ברכיים ומרפקים. חלה חובת חבישת קסדת בטיחות לכל שימוש בכל הפריטים המוזכרים ונדרשת השגחה מתמדת של מבוגר.
- השימוש בקסדת מגן לרוכבים על אופניים (לרבות פעוטות וילדים) הינו חובה. אין לרכוב על אופניים ללא חבישת קסדת מגן מתאימה. על הקסדה ייכתב בעברית "קסדה לרוכבי אופניים", שם היצרן, שם הדגם וארץ הייצור, תאריך ייצור, גודל ומשקל הקסדה. לקסדה מצורפים הוראות שימוש ויש לפעול בהתאם.
- מידת קסדת מגן תתאים בדיוק לראשו של הרוכב ואין לחבוש כובע מתחת. הקסדה צריכה להיות מונחת בנוחות מבלי "לזוז" מצד לצד או מלפנים לאחור. על הקסדה להיות מונחת כששולי הקסדה מעל הגבות על מנת שלא יסתירו או יפריעו לרוכב לראות את הדרך. יש להתאים את שתי רצועות הצד כך שיעברו משני צדי האוזן, בנקודת מפגש מתחת לתנוך בנוחות, להתאים את הרצועות לראשו של הרוכב ולסגור על פי הוראות השימוש להגנה מיטבית.
- אופניים חשמליים (בעלי מנוע עזר) הם כלי תחבורה שנמצאים ביבוא תחת פיקוח של משרד התחבורה. יש לוודא כי מהירותם המרבית של אופניים עם מנוע עזר אינה עולה על 25 קמ"ש וכי הספק המנוע החשמלי שלהם אינו עולה על 250 וואט. המנוע החשמלי מופעל באמצעות דיווש באופניים ומצערת או כפתור הפעלה של האופניים יופעל עד מהירות של 6 קמ"ש בלבד. לאופניים יצורפו הוראות שימוש בעברית עם סימון של ארץ הייצור, שם היצרן, שם היבואן וכתובתו.
הצד הטרגי של הקורקינטים והאופניים החשמליים: שישה הרוגים ומעל 1,000 מאושפזים השנה
צילום: שריאל שמשיאן
מעודכן ל-09/2021הכספים נאספו לטובת "הקרן לשמירת הטבע והמורשת", בעזרת חברות בארץ שנרתמו למבצע לשיקום נזקי השריפה – ובהם בנק לאומי וחברת בן אנד ג'ריס ישראל
"הקרן לשמירת הטבע והמורשת" מקדישה בימים אלה מאמצים רבים לשיקום נזקי שריפת הענק בהרי ירושלים, שאירעה בחודש אוגוסט השנה וכילתה כ-10,000 דונם של חורש טבעי בהרי יהודה. השריפה הסבה נזק כבד וגבתה את חייהם של אלפי בעלי חיים. כמו כן עלו באש מיליוני עצים.
הקרן מגייסת תרומות למימון פעולותיה לשיקום בתי הגידול, השבילים והצומח שנפגעו. ננקטות גם פעולות בכדי להגן על חיות הבר שהצליחו להינצל מהשריפה. התרומות נועדו לשתי מטרות; שיקום המצב הקיים, הערכות ורכישת ציוד למניעה ולטיפול במקרים עתידיים.
חלק מסכום זה יושקע בשיקום בתי הגידול שנהרסו בשריפה. כספים אלה יושקעו בין היתר בחבלול וגידור האזור, שיתבצעו עד סוף חודש ספטמבר, מה שיאפשר לשמור ולמנוע את רמיסת החורש עקב הולכי רגל ומטיילים באזור. בדרך זו, מטיילים יוכלו להמשיך להגיע לאזור, לתצפת, לטייל וליהנות מהנוף, בעוד הטבע ימשיך בצמיחתו.
חתרת הסכום תועבר להיערכות ורכישת ציוד חדש המיועד למקרה של שריפות עתידיות. לאור נזקי השריפה הקשים, התעורר צורך בציוד שיאפשר להתמודד עם שריפות בדרך טובה יותר, כולל ציוד שיחולק לפקחים ויאפשר להם לשלוט בשריפות עוד בתחילתן ואף למנוע אותן.
האלוף במיל' מתן וילנאי, נשיא הקרן לשמירת הטבע והמורשת, מסר: "מראה השריפות גורם לכאב ולקושי, גם כחודש אחרי. עצים נטולי עלים, בעלי חיים שלא נראים באזור וריח האדמה החרוכה הם רק חלק קטן מההשלכות האירוע. אנו מודים לחברות שתרמו לנו סכום כביר שיאפשר לנו לשקם, לשמר ולפתח את הרי ירושלים, להחזיר אותם למצב הטבעי ולמראה שאליו התרגלנו".
חיפה: תקלה גרמה לשריפה בבתי הזיקוק
רוית בר דעה – צילום: ולדימיר אסקין
מעודכן ל-09/2021
רוית בר דעה שזכתה בתחרות TiE Women שנערכה בארץ לראשונה, תתמודד באוקטובר מול 35 יזמיות מרחבי העולם ■ חברת וול-ביט שבניהולה בנתה פלטפורמה לשימוש מערכות בריאות, המבוססת על שילוב של בינה מלאכותית ולמידת מכונה לצד פסיכולוגיה
היזמית רוית בר דעה, מייסדת ומנהלת סטארטאפ הבריאות וול-ביט, זכתה במקום הראשון בתחרות יזמות נשים TiE Women שנערכה לראשונה בישראל. הזוכה תייצג את המדינה בתחרות העולמית שתערך בחודש אוקטובר בדובאי בהשתתפות 35 נשים יזמיות מרחבי העולם.
חברת וול-ביט בנתה פלטפורמה לשימוש מערכות בריאות, מתוך כוונה לשיפור התקשורת עם המטופלים, על ידי שילוב בינה מלאכותית ולמידת מכונה, לצד מדע התנהגותי ופסיכולוגיה – במטרה ליצור מסר מותאם אישית לכל מטופל.
TiEהוא ארגון יזמים מהגדולים בעולם, עם 15,000 חברים הפעילים ב-61 סניפים ברחבי העולם. בראש הסניף הישראלי עומדת עו"ד ענת ברנשטיין-רייך, מנכ"לית פעילות בנקאות השקאות ישראל-הודו בקבוצת BDO. בתחרות השתתפו עשר יזמיות ובהן חברת קינוקו-טק המתפתחת חלבון מן הצומח; חברת סולידבלוק אשר הופכת נכסי נדלן למניות דיגיטליות באמצעות בלוקציין, וחברת סרנוס שפיתחה מערכת קבלת החלטות רפואיות המבססת על בינה מלאכותית.
חמש השופטות בתחרות היו ענת צור סגל, לשעבר מנכ"לית קרן הון הטבע, מיטל שמיה ממיקרוסופט לסטרטאפים, היזמת שירן מלמודובסקי סומך, רחלי קוגן מקרן סימבול, ואנה ליפניק לוי, שותפה מייסדת בדה פאונדרס. מנכ"לית הארגון בישראל היא ד"ר אפרת פניגר, ואת תוכנית TiE Women מנהלת היום נועה מוצפי, המתמחה ביזמות על ציר ישראל אסיה. בנוסף לקבוצת BDO אשר נותנת חסות כוללת לפעילות הארגון בישראל, שותפי התוכנית כללו את השמות המובילים בארגוני יזמות נשים כגון The Founders, , ״יזמיות״, WeAct , המיטאפיסטיות, לצד מיקרוסופט לסטרטאפים, לשכת המסחר ישראל אסיה ופורום העסקים והחדשנות אירופה ישראל.
עו״ד ברנשטיין-רייך אמרה: ״היזמות הנשית בישראל מעוררת גאווה. צפו בתחרות גם מנהלי התוכנית הבינלאומית ומשקיעים מכל העולם, אשר נפעמו מרמת החברות שהשתתפו בתחרות וכבר הביעו עניין להשקיע במספר יזמויות פורצות דרך. ארגון תיא הופך להיות שחקן משמעותי בישראל בחיבור היזם הישראלי ליזמות ומשקיעים בינלאומיים, על ידי מספר תוכניות דגל, לרבות תוכנית כניסה לשוק ההודי עם סטרטאפ נשן סנטרל, תוכנית פיילוטים עם חברת NTT היפנית ועם תחרויות יזמים סטודנטים״.
השקעה חכמה: AnyVision מגייסת 235 מיליון דולר לפלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית
כולם יודעים ומבינים כי אחד היתרונות של המכונית החשמלית הוא בהיותה נטולת מנוע בערה פנימי, מנוע הבנזין המוכר והקיים בכול המכוניות הרגילות. מכונית חשמלית עובדת על סוללת ליתיום־יון נטענת, ולכן היא שקטה יותר, אפשרות ההאצה שלה מהירה יותר, היא שומרת יותר על איכות הסביבה שכן אינה פולטת גזים מזהמים והיא נוחה יותר לנהיגה. כל הסיבות הללו שבגינן בוחרים יותר ויותר ברכב חשמלי, תלויות בכך שסוללת הרכב תקינה ונטענת בקלות בחנייה הביתית.
רכב חשמלי אינו דורש תחזוקה שוטפת בשכיחות גבוהה כמו רכב עם מנוע בנזין. ביקור תקופתי במוסך מורשה לרכב היברידי או חשמלי הוא אחת לשנתיים, כמו גם בדיקה והחלפה של נוזל הבלמים, החלפת צמיגים שנשחקו בעת הצורך ושמירה על הסוללה שהיא לב הרכב ובלעדיה אין לו חיים.
סוללת ליתיום־יון
כולנו יודעים מהי סוללה, רובנו מחזיקים מלאי בבית לצורך שימוש בשלט המזגן או הטלוויזיה, לצורך הפעלת אחד ממשחקי הילדים ואפילו לצורך צחצוח שיניים במברשת שיניים חשמלית. אלו סוללות פשוטות שיש להן צד חיובי וצד שלילי, וכאשר מחברים ביניהם זורמת אנרגייה שיכולה להפעיל את כול אותם מכשירים חשמליים קטנים או גדולים.
סוללת ליתיום־יון קיימת כ־30 שנים והיא המאפשרת לנו את השימוש בפלאפונים הניידים, בקוצבי־הלב ובמכוניות החשמליות. זוהי סוללה קטנה יחסית למכשיר שאליו היא מתחברת ומאפשרת אנרגייה למשך פרק זמן ארוך יותר. לדוגמה, סוללת רכב חשמלי מאפשרת נסיעה למרחקים ארוכים של כמה עשרות עד מאות קילומטרים, ניתן להטעין אותה שוב ושוב מבלי לפגוע באיכותה והיא זולה בהשוואה לסוללה הרגילה.
טיפים לשמירה על הסוללה
רוב יצרניות הרכב מעניקות אחריות של שמונה שנים לסוללת הרכב, או לטווח של 150–200 ק"מ בהתאם לסוג הרכב, ומאפשרות את החלפתה אם ירדה לפחות מ-70% תפוקה או שווקה חיים לגמרי. יחד עם זאת חשוב לשמור על חיי הסוללה לאורך זמן, למנוע ממנה להישחק ולהיפגע ובכך להגביל את יכולתה להיטען ולאפשר נסיעה לטווחים הקיימים בה, לפניכם מספר טיפים ועצות שניתן ליישם בבית כדי לעשות זאת.
- רצוי שלא להגיע לטעינה מלאה של 100% (אלא אם כן מתוכננת נסיעה הדורשת זאת), ולשמור על הסוללה טעונה עד ל־80%–90% בלבד. מנגד, רצוי שלא להגיע ל־0% סוללה, ולהטעין אותה כשהיא מגיעה ל־20% בערך. טווח נסיעה שבין 20%–90% הוא הטווח האופטימלי לשמירה על חיי הסוללה.
- אם הרכב אינו בשימוש, גם אם לפרק זמן ארוך, לדוגמה בעת יציאה לחופשה ללא הרכב, רצוי להשאיר אותו בטעינה.
- כמעט לכול רכב חשמלי קיימת האופציה לטעינה מהירה. רצוי שלא לעשות בה שימוש אלא במקרה הצורך. טעינה מהירה מצמצת את חיי הסוללה, ואף על פי ששימוש מידי פעם לא יפגע בה, שימוש על בסיס קבוע עשוי כן לעשות זאת.
- סוללה לרכב חשמלי אינה אוהבת טמפרטורות קיצוניות של חום וקור. במכוניות החשמליות ישנה מערכת בקרת טמפרטורה אשר נמצאת בפעולה בזמן שהרכב בטעינה. יחד עם זאת, רצוי להחנות את הרכב בצל או בחנייה מקורה כדי לצמצם את החשיפה שלו לחום הים־תיכוני שלנו.
- חשוב לזכור שגם אם הרכב אינו בשימוש ישנה צריכה של כ־1% במהלך 24 שעות. אם הרכב צורך יותר אנרגייה, רצוי לגשת איתו למוסך מורשה לבדיקה.
רכב חשמלי זול וחסכוני מהרבה סיבות, כשהראשונה שבהן היא הטעינה החשמלית לעומת התדלוק בדלק. יחד עם זאת, החלפת סוללה היא עניין יקר, לעיתים אפילו יקר מידי, יחסית לערך הרכב. שמירה על חיי הסוללה תאריך את חייה ותאפשר לכם נהיגה נוחה ונעימה לאורך זמן, לפני שתיאלצו להחליף את הסוללה או להחליף את הרכב.
קניתם רכב חדש? מזל טוב! זהו בהחלט מאורע משמח ותחושה נפלאה להיות הבעלים של רכב חדש. מהרגע שרכשתם אותו יש מספר דברים שעליכם לדאוג להם עוד לפני שעליתם על הרכב והתחלתם בנסיעה. לפניכם המדריך המלא כדי שתוכלו להתניע את הרכב ולנסוע בביטחון.
פוליסת ביטוח רכב
הדבר החשוב ביותר שיש לעשות מיד עם רכישת הרכב הוא לבטחו בפוליסת ביטוח רכב. בחברת הביטוח תוכלו לרכוש שני סוגים של פוליסות: מקיף או צד ג'. פוליסת מקיף מעניקה לכם כיסוי אם הרכב חלילה נגנב, נשרף, או היה מעורב בתאונה. הפוליסה מציעה גם כיסוי עבור שבר שמשה, גרירה, רכב חליפי, שירות של פריצת רכב אם שכחתם את המפתחות בתוכו ועוד. כיסוי צד ג' מעניק כיסוי אך ורק לצד ג' במקרה של תאונה. גם כאן הפוליסה תעניק לכם כיסוי עבור שבר שמשה, גרירה ורכב חליפי, אך היצע הכיסויים קטן יותר.
את הביטוח המקיף נמליץ לכם לרכוש אם יש לכם רכב חדש או רכב מהשנים האחרונות כדי להבטיח שאם חלילה הרכב ייגנב לדוגמה, יהיה לכם כיסוי הולם. צד ג' מתאים יותר לכלי־רכב ישנים אשר שווים נמוך יותר.
ביטוח נוסף שעליכם לרכוש מיד והוא מחויב על פי חוק הוא ביטוח רכב חובה. ביטוח החובה מעניק לכם כיסוי אם הייתם מעורבים בתאונה שבה יש נפגעי גוף. אין זה משנה אם אלו נפגעים שהיו עימכם ברכב, ברכב השני, הולכי רגל או עוברי אורח שנקלעו למקום התאונה. הביטוח הזה הוא למעשה זה שיעניק פיצוי כספי לכלל הנפגעים בתאונה. נהיגה ללא ביטוח זה, היא עבירה פלילית לפי החוק בישראל.
ערכו סקר שוק
רק בגלל שאתם מחויבים ברכישת פוליסה לרכב, אין זה אומר שהמקום הראשון שבו ביררתם, שם אתם צריכים לבטח את הרכב. בחברות הביטוח השונות תוכלו למצוא מחירים משתנים וגם תנאים שונים. יתרה מכך, כדאי מאוד לבדוק את הבדלי המחירים בין סוכנות הביטוח שלכם לביטוחי האונליין, אשר יכולים לעמוד על הבדלים כספיים לא מבוטלים.
אישור העדר תביעות
פוליסת ביטוח מקיף עשויה להיות מאוד יקרה ללא ההנחות השונות שניתן לקבל בה. אחת ההנחות המשמעותיות ביותר היא "אישור העדר תביעות". אישור זה מציג לחברת הביטוח, שאתם נהגים זהירים ואחראיים, ושהיא יכולה להעניק לכם את ההנחה בפוליסה.
מגנו את הרכב
אם רכשתם רכב חדש, חברת הביטוח שבה אתם מבקשים לבטח את רכבכם בה, יכולה להציב תנאי עבור הביטוח ולדרוש מכם למגן את הרכב בסוג מיגון מסוים. סוגי המיגונים הקיימים הם אימובלייזר, קודנית, פוינטר או איתורן ועוד.
מיגון זה יסייע לכם לשמור על הרכב כדי שלא ייגנב בקלות. אם מותקן ברכב פיונטר או איתורן והרכב אכן נגנב, באמצעות החברה שבה בחרתם למגן את הרכב תוכלו לאתר ולהשיב אותו.
אמצעי בטיחות
עם עלייתו של הקטל בדרכים, חשוב מאוד להתקין אמצעי בטיחות שונים ברכב שיסייעו לכם להימנע מתאונות. אחד ממוצרי הבטיחות המצוינים המוצעים בשוק הוא מובילאיי. בכלי־הרכב החדשים הוא מותקן באופן אוטומטי על ידי היצרן, אך אם הרכב שלכם אינו חדש, מומלץ בהחלט שתרכשו את המובילאיי למען בטחונכם ובטחונם של אחרים.
כוונו את המושב והמראות לנוחיותכם
כעת, משאתם יכולים להתניע את הרכב ולנסוע לדרככם, חשוב שטרם אתם מתחילים בנסיעה, תכוונו את מושב הנהג ואת המראות כך שיתאימו לכם ולגובהכם בזמן שאתם יישובים ברכב. זהו גם הכלל הראשון שמבקש מורה הנהיגה מתלמדיו בעת הלימוד, משום שהדבר חשוב מאוד מבחינת הראות המקסימלית שלכם כאשר אתם נוהגים בכביש.
מעודכן ל-09/2021
הממונה על שיתוף בנתוני אשראי מצא כי הבנק לא העביר דיווחים על לקוחותיו, וכתוצאה מכך לא דווחו למאגר נתוני אשראי התראות יומיות בגין כ-200 לקוחות ■ לאחר התערבות הממונה הבעיה טופלה
הממונה על שיתוף בנתוני אשראי הפעיל את סמכותו במסגרת חוק נתוני אשראי, התשע"ו-2016, והטיל עיצום כספי בסכום של 129,623 שקל, על חברת 'בנק הדואר בע"מ'.
העיצום הכספי הוטל על חברת בנק הדואר, מאחר שזו לא העבירה למערכת נתוני אשראי דיווחים אודות לקוחותיה כנדרש לפי החוק. כתוצאה מכך, לא דווחו למאגר נתוני אשראי התראות יומיות בגין כ-200 לקוחות.
בהתאם לסעיף 3 לכללי נתוני אשראי, התשע"ח-2018, סכום העיצום נקבע לאחר הפחתה של 35%, לאור העובדה כי החברה לא הפרה כל הוראה מהוראות הרגולציה בשלוש השנים האחרונות. לאחר התערבות הממונה בעיית הדיווח טופלה.
הממונה על שיתוף בנתוני אשראי, רו"ח אייל חדד, הסביר: "המידע המדווח למאגר נתוני אשראי משפיע על מיליוני לקוחות ועליו מסתמכים נותני אשראי בבואם להחליט אם להתקשר בעסקת אשראי עם לקוח. החוק מייחס חשיבות רבה לדיוק ולמהימנות של נתוני האשראי שמעביר מקור מידע למאגר. משכך, שלמות המידע ואמינותו חשובות לאין שיעור, לכן החלטתי להטיל על חברת הדואר עיצום זה. כולי תקווה שהפרות כאלה לא ישנו ותישמר רציפות הדיווח, איכותו ודיוקו על ידי כלל מקורות המידע המדווחים למאגר נתוני אשראי".