ריבית המשכנתא בחודש יוני המשיכה לרדת. מי שהספיק לסגור משכנתא במהלך מאי ולקח את המשכנתא במהלך יוני, עשה כנראה עסקה טובה. מדובר בריבית שפל ומכאן הדרך למעלה היא כמעט בטוחה.  פרסמנו כאן לראשונה כי ריבית המשכנתא עומדת לעלות  בעקבות ירידות המחירים בשוק האג"ח. הפצרנו בכם להזדרז ולקחת משכנתא באם אתם במהלך התהליך. מי שהספיק אכן הרוויח. בחודש הבא צפויה ריבית המשכנתא לעלות בשיעור של סביב 0.5% (ובמקרים מסוימים אף יותר).

בינתיים, ירדה הריבית הצמודה מתחת ל-2% . ריבית המשכנתא  הצמודה הממוצעת ביוני  – 1.96% , לעומת 2.06%  בחודש קודם, ולעומת  2.12% לפני חודשיים. הירידה בריבית היתה כמעט לאורך כל הקו (כל תקופות ההלוואה). הנה טבלה שמרכזת את נתוני ריבית המשכנתא הצמודה –

תוקף הריבית ריבית ממוצעת בשנים תקופה
חודש הדיווח מעל 25 20–25 15–20 10–15 5–10 עד 5
11/06/2015 31/05/2015 1.96 2.57 2.45 2.26 2.00 1.77 1.75
11/05/2015 30/04/2015 2.06 2.67 2.59 2.37 2.14 1.81 1.85
13/04/2015 31/03/2015 2.12 2.79 2.71 2.47 2.20 1.85 1.86
11/03/2015 28/02/2015 2.29 2.84 2.79 2.54 2.24 1.85 2.12
11/02/2015 31/01/2015 2.44 2.87 2.79 2.58 2.24 1.85 2.37
12/01/2015 31/12/2014 2.30 2.89 2.77 2.54 2.14 1.81 2.17
11/12/2014 30/11/2014 2.21 2.94 2.79 2.63 2.14 1.61 2.01
11/11/2014 31/10/2014 2.24 3.02 2.89 2.60 2.18 1.72 2.07
12/10/2014 30/09/2014 2.33 3.05 2.90 2.73 2.26 1.75 2.17
11/09/2014 31/08/2014 2.25 3.05 2.94 2.73 2.25 1.67 2.03
11/08/2014 31/07/2014 2.22 3.08 2.96 2.72 2.24 1.61 1.99
11/07/2014 30/06/2014 2.18 3.21 2.99 2.71 2.25 1.57 1.92

 

גם ריבית המשכנתא השקלית ירדה, אם כי בשיעור זניח – מ-2.23% ל-2.22% בחודש יוני. עם זאת, מתחילת השנה ירדה הריבית השקלית במשכנתאות ב-0.4%.  עד היכן זה ימשיך לרדת? כאמור ייתכן מאוד שזה השפל ומכאן הריבית רק תעלה.  ראשית, שוק האג"ח משדר חולשה והוא גורם קריטי  בקביעת ריבית המשכנתא . חוץ מזה וחשוב יותר – מה שמשפיע במיוחד על ריבית המשכנתא היא הריבית של בנק ישראל, זו צפויה מתישהו לעלות ובעקבותיה תעלה ריבית המשכנתא. וגם אם הריבית תרד בטווח הקרוב, גם אז לא בטוח כלל שרייבת המשכנתא תרד.   גורמים בבנקים מסבירים כי אפילו אם תרד ריבית בנק ישראל לטריטוריה שלילית, ריבית המשכנתאות לא תרד משמעותית. בקיצור,  לריבית יש ככל הנראה לאן לעלות יותר מאשר לאן לרדת.

הנה ריבית המשכנתא השקלית בחודשים האחרונים –

תוקף ריבית חודש דיווח ממוצע מעל 25 מעל 20 ועד 25 מעל 15 ועד 20 מעל 10 ועד 15 מעל 5 ועד 10 מעל 1 ועד 5 עד שנה
11/06/2015 31/05/2015 2.22 3.55 3.36 3.08 2.68 2.30 2.56 1.14
11/05/2015 30/04/2015 2.23 3.59 3.39 3.13 2.73 2.35 2.58 1.21
13/04/2015 31/03/2015 2.26 3.70 3.49 3.24 2.83 2.39 2.71 1.21
11/03/2015 28/02/2015 2.35 3.81 3.66 3.38 2.98 2.52 2.76 1.33
11/02/2015 31/01/2015 2.45 3.98 3.82 3.43 3.01 2.55 3.02 1.49
12/01/2015 31/12/2014 2.41 4.08 3.88 3.48 3.06 2.52 2.88 1.48
11/12/2014 30/11/2014 2.36 4.15 3.98 3.59 3.15 2.72 2.84 1.47
11/11/2014 31/10/2014 2.43 4.34 4.16 3.80 3.34 2.74 3.03 1.49
12/10/2014 30/09/2014 2.45 4.50 4.34 3.96 3.52 2.92 3.14 1.49
11/09/2014 31/08/2014 2.56 4.73 4.49 4.15 3.66 3.03 3.33 1.64
11/08/2014 31/07/2014 2.73 4.79 4.61 4.18 3.75 3.07 3.40 1.92

כך או אחרת, בחודש מאי הציבור לקח משכנתאות בהיקף של 5.8 מיליארד שקל

 

 

חברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים, כלל והראל ישלמו 100 מיליון שקל בעקבות פשרה שהושגה בתביעה ייצוגית. במסגרת התביעה, הושאמו החברות כי גבו דמי ניהול ללא אישור

חברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים, כלל והראל ישלמו 100 מיליון שקל בעקבות פשרה שהושגה בתביעה ייצוגית. במסגרת התביעה, הושאמו החברות כי גבו דמי ניהול ללא אישור. החברות מדווחות כי סכום הפשרה עליו הוסכם בבית המשפט המחוזי "אינו מהותי". סכום תביעה המקורי עמד על 2.33 מיליארד שקל.

הפשרה, עלייה דיווחו חברות הביטוח לבורסה, הושגה במסגרת תביעה ייצוגית עקב דמי ניהול המכונים "גורם פוליסה". על פי התביעה, דמי ניהול אלו נגבו מבלי שהתקבלה הסכמה מפורשת וספציפית של המובטחים. התשלום יתבצע במידה ואושר הפשרה בבית המשפט. במקרה שתאושר, החברות ישיבו כספים על פי החלוקה הבאה: 44.5 מיליון שקל מגדל ביטוח, 26.5 מיליון שקל כלל ביטוח, 15 מיליון שקל מנורה-מבטחים ו-14 מיליון שקל הראל ביטוח.

האוצר מפרסם מדד שירות חיסכון פנסיוני 2014: הפניקס דורגה במקום האחרון בכל הענפים

על פי דיווח החברות לבורסה, הפשרה הושגה בהמשך להליך גישור שנערך בין הצדדים בראשות השופטת בדימוס טובה שטרסברג כהן ופרופ’ שרון חנס, שבו הגישו הצדדים לבית משפט המחוזי מחוז מרכז בקשה לאישור הסדר פשרה. במסגרת הסדר הפשרה הוסכם, בין היתר כי בכל הנוגע למבוטחים ששילמו גורם פוליסה בפוליסות שאינן פוליסות מסוג "עדיף" תידחה הבקשה לאשר את התביעה כייצוגית אך לא תידחנה התביעות האישיות של המבקשים. בנוסף  הוסכם כי בכל הנוגע למבוטחים ששילמו גורם פוליסה בפוליסות מסוג "עדיף" תאושר התובענה כייצוגית ובאופן אופרטיבי הנתבעות ישיבו לחברי הקבוצה המיוצגת, בגין גביית גורם פוליסה בעבר, סך כולל של מאה מיליון ש"ח.

מנהל קרן הנאמנות דיביאם High Yield (מספר קרן: 5107743) החליט לשערך מחדש אגרות חוב לא סחירות בתיק הקרן, וכתוצאה מכך איבדה הקרן 0.24%.

מנהל הקרן החליט לשנות את שווים של אידיבי אחזקות אג"ח ד' (מס' בורסה: 7360068), אידיבי אחזקות אג"ח ה' (מס' בורסה: 7360076), סקיילקס אג"ח ד-ל (מס' בורסה: 1134642) וסקיילקס אג"ח יג-ל (מס' בורסה: 1134709).

השינויים בשווים של אידיבי ד ואידיבי ה נבעו בעקבות פרסום מתווה של בעל השליטה של אידיבי חברה לפתוח בע"מ לבעלי מניות המיעוט של חברת אידיבי חברה לפתוח בע"מ, הסכם פשרה בין נאמני אידיבי חברה לאחזקות בע"מ לבין תובעים בתביעות הנגזרות וכן שינוי אומדן בתקבולים הצפויים מתביעות.

השינויים בשווים של סקיילקס ד וסקיילקס יג נבעו מהשינוי בשווין של מניות פרטנר, המשועבדות להבטחת פרעונם של האג"חים הנ"ל.

להלן מובא מידע בעניינים אלה:

המחיר שנקבע לאידיבי ד: 6.501 אג'.

המחיר האחרון שנקבע לאידיבי ד על ידי מנהל הקרן: 7.53 אג'.

שיעור השינוי בשווי אידיבי ד: כ-%(13.67-).

שיעור השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מהשינוי האמור בשווי אידיבי ד: כ-%(0.201-).

המחיר שנקבע לאידיבי ה: 5.317 אג'.

המחיר האחרון שנקבע לאידיבי ה על ידי מנהל הקרן: 6.03 אג'.

שיעור השינוי בשווי אידיבי ה: כ-%(11.82-).

שיעור השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מהשינוי האמור בשווי אידיבי ה: כ-%(0.011-).

המחיר שנקבע לסקיילקס ד: 35.7874 אג' (בהתאם למנגנון שערוך שקבע מנהל הקרן).

המחיר האחרון שנקבע לסקיילקס ד על ידי מנהל הקרן: 36.8088 אג' (בהתאם למנגנון שערוך שקבע מנהל הקרן).

שיעור השינוי בשווי סקיילקס ד: כ- %(2.77-).

שיעור השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מהשינוי האמור בשווי סקיילקס ד: כ-%(0.024-).

 

המחיר שנקבע לסקיילקס יג: 2.3163 אג' (בהתאם למנגנון שערוך שקבע מנהל הקרן).

המחיר האחרון שנקבע לסקיילקס יג על ידי מנהל הקרן: 2.3824 אג' (בהתאם למנגנון שערוך שקבע מנהל הקרן).

שיעור השינוי בשווי סקיילקס יג: כ- %(2.77-).

שיעור השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מהשינוי האמור בשווי סקיילקס יג: כ-%(0.003-).

שיעור השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מכל השינויים האמורים בשווין של אגרות החוב הנ"ל: כ-%(0.24-).

לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט טוענת שהתחרות בין הבנקים כבר קיימת ומורגשת בכיס של הלקוחות.  לגישתה, התחרות עושה טוב למערכת הבנקאית, אבל עד גבול מסוים. אשר-טופילסקי שאמרה את הדברים ב"פרלמנט של אונו" סבורה שההתייעלות של הבנקים היא הכרחית במקביל למעבר לפתרונות אינטרנטים.

"אנחנו מברכים על עוד פתיחה של תחרות במערכת הבנקאית ויש כיוונים שאפשר וצריך ללכת לשם. צריך לזכור שבשנים האחרונות יש יותר תחרות בין הבנקים,  ועדת זקן גם טיפלה בכך. אם תשאל את הציבור, הם כבר חשים את התחרות, מקבלים הצעות מהבנקים, מרגישים את ירידת המחירים בתעריפים השונים. התעריפים חשוב לזכור יורדים. הבנקים כיום מתמקדים במשקי הבית ועסקים קטנים.  יש תחרות על לקוחות כאלה, אז נכון שיש עדיין נאמנות של הציבור לבנק שבו הוא נמצא אבל הם פותחים עוד חשבונות. תחרות נוספת תעשה טוב למערכת הבנקאית אבל הכל שאלה של מינונים. התחרות כבר קיימת, ההתייעלות של הבנקים כבר קיימת. התייעלות  זה לא דבר פשוט ואנחנו מנסים לעשות את זה תוך כדי שלא נפגע בשירות ללקוחות ובלי פגיעה בעובדים שלנו. זה נובע גם משינוי בטעמי הציבור שהולך יותר לאינטרנט ומאפשר לנו להתייעל.

"בעתיד יהיו בנקים אינטרנטיים, גם אם לא מלאים. קמים היום הרבה אתרים שמציעים מוצרים פיננסיים ואני מאמינה שהם יתגברו".

אוקיי, אז אשר-טופליסקי אומרת שיש תחרות. אז מה? גברת אשר-טופליסקי, תחרות זה כמו בסלולר, תחרות זה ירידת מחירים למחרים שפויים. תחרות זה לא מצב שכל טופס שהבנק מנפיק לי עולה עשרות שקלים, תחרות זה מצב שאם אני רוצה להעביר סכום כסף לבנק אחר אני לא אצטרך לשלם עמלה מטורפת כאילו אתם שולחים שליח עם הכסף לבנק האחר. תחרות זה מצב שהמחירים נשחקים  ושבכל רגע נתון אפשר לעבור בנק, כמו בסלולר שניתן לעבור מרגע לרגע, תחרות זה מצב שאם הבנק אומר – זאת העמלה, אז אני יכול להגיד לו, אני לא מסכים אני עוזב את הבנק, או מעביר את הפעילות המסוימת. תחרות זה מצב שיש שליטה על העמלות. נו באמת, בבנקים יש שליטה על העמלות, נראה כאילו יש עשרות עמלות שנוצרו רק כדי לבלבל את האויב – הציבור.

זו עדיין לא תחרות, אולי האינטרנט, והבנקים האינטרנטים יעשו זאת.

בנק ישראל מדווח כי סך ביצועי המשכנתאות לחודש מאי הוא כ-5.8 מיליארד ₪; הנתונים כוללים מחזור משכנתאות במסגרת המהלך לעידוד מחזור הלוואות ב-233 מיליוני ₪ במאי

בנק ישראל מדווח  כי סך ביצועי המשכנתאות לחודש מאי עלה והסתכם ב-5.8 מיליארד שקל לעומת כ-4.7 מיליארד שקל בחודש אפריל – עלייה בשיעור של כ-0.9 מיליארד שקל. כמו כן, מדובר בגידול של כ-1.3 מיליארד שקל ביחס לחודש מאי המקביל אשתקד, אז נרשמו ביצועי משכנתאות בסך של כ-4.4 מיליארד שקל.

עוד מציין בנק ישראל, כי הנתונים כוללים מחזור משכנתאות במסגרת המהלך לעידוד מחזור הלוואות משכנתה לזכאים בהיקף של 62 מיליוני ש"ח בינואר 2015, היקף של 232 מיליוני ש"ח בפברואר 2015, היקף של 320 מיליוני ש"ח במרץ 2015 וכן היקף של 224 מיליוני ש"ח באפריל 2015. בחודש מאי 2015 עמד היקף מחזור הלוואות המשכנתה על 233 מיליוני שקל.

פראייר מי שלא ממחזר – בנק ישראל מאריך לזכאים את מחזור המשכנתא ללא עלויות!

בנק ישראל מדווח כי רוב המשכנתאות (3.23 מיליארד שקל) ניתנו בריבית קבועה, והיתר (משכנתאות בסך 2.52 מיליארד שקל) ניתנו בריבית משתנה. סך המשכנתאות שניתנו בצמוד למדד הסתכמו ב-1.83 מיליארד שקל, אולם רובן אינן צמודות מדד – משכנתאות בהיקף של 3.9 מיליארד שקל.

נזכיר כי המהלך לעידוד מחזור הלוואות משכנתא לזכאים, הוארך ב-3 חודשים, עד ל-31/8/15.  בסוף 2014 הודיעו בנק ישראל ומשרד הבינוי על קידום מהלך לעידוד פירעון מוקדם, או מחזור, של הלוואות משכנתא של המדינה לזכאים. הלוואות אלו ניתנו בריביות גבוהות מאלו שנהוגות כיום בשוק המשכנתאות, ולכן אין שום הצדקה כלכלית שלא למחזר (להחליף את המשכנתא) או לפרוע. הסלוגן של בנק ישראל היה פראייר מי שלא ממחזר. בנק ישראל דאג שניתן יהיה למחזר בקלות ביעילות, ובזול – העמלה היחידה שתיגבה היא עמלת שינוי תנאי ההלוואה, שלא תעלה על סך של 120 שקל. חוץ מזה, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרסם חוזר חשוב בעניין לפיו –  חברת הביטוח שמנהלות את פוליסת ביטוח חיים שנרכשה במקביל למשכנתא, תאפשר ללווה המבקש למחזר את המשכנתא, להמשיך את הכיסוי הביטוחי הקיים באותם תנאים, ללא צורך בחיתום רפואי.

הביקוש למשכנתאות צפוי אפילו לעלות בחודש יוני על רקע החשש שריבית המשכנתא תרים ראש. מנגד, יש

מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל נמסר, כי ברביע הראשון של שנת 2015 עלה שווי תיק הנכסים בכ-158 מיליארדי ש"ח (5%) ועמד בסוף מרץ על כ- 3.33 טריליוני ש"ח. עלייה גבוהה משמעותית מהגידול הרבעוני בשנתיים האחרונות. עיקר העלייה בתיק הנכסים, ברביע זה, נבעה מהגידול בשווי המניות בארץ (כ- 48 מיליארדי ש"ח, 9.7%), באג"ח הממשלתי (38 מיליארדי ש"ח, 5.3%) ומשווי התיק בחו"ל בכ-31 מיליארדי ש"ח (6.9%), אשר נבעה בעיקר מעליות המחירים בבורסות בארץ ובחו"ל. קצב הגידול בשווי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר ממשיך לעלות. יחס זה עלה במהלך הרביע בכ-10 נקודות האחוז ועמד בסוף מרץ 2015 על כ-301%

ברביע הראשון של שנת 2015 עלה שווי תיק הנכסים בכ-158 מיליארדי ש"ח (5%) ועמד בסוף מרץ על כ-3.33 טריליוני ש"ח. עלייה זו גבוהה משמעותית מממוצע הגידול הרבעוני בשנתיים האחרונות (כ-2%). הגידול בשווי התיק ברביע הראשון נבע ברובו מגידול בשווי המניות בארץ (כ-48 מיליארדי ש"ח, 9.7%), ובשווי התיק בחו"ל (כ-31 מיליארדי ש"ח) – בעיקר בהשפעת עליות המחירים בבורסה בארץ ובחו"ל. גידול משמעותי נרשם גם באג"ח הממשלתיות (38 מיליארדים). שווי יתרת תיק הנכסים המנוהל ע"י כלל הגופים המוסדיים (ללא קרנות נאמנות) עלה ברביע הראשון של שנת 2015 בכ-74 מיליארדי ש"ח (5.8%) ועמד בסוף מרץ על כ-1.4 טריליוני ש"ח. ברביע הראשון של שנת 2015, התגברה מגמת הפדיונות נטו בקרנות הכספיות (ירידה של כ- 14.7 מיליארדי ש"ח, 28.3%-).

מניות בארץ : ברביע הראשון של שנת 2015 עלתה יתרת המניות בארץ בתיק הנכסים בכ-48 מיליארדי ש"ח (9.7%) ועמדה בסוף חודש מרץ על כ-541 מיליארדים – בעיקר בשל עליית המחירים בבורסה בת"א.
מהתפלגות האחזקות במניות בבורסה בת"א עולה כי משקל האחזקות של תושבי ישראל ברביע הראשון ירד בכ-0.5 נקודות אחוז ועמד במרץ על כ- 82.6%; בעיקר כתוצאה מעלייה בשווי האחזקות של תושבי חוץ במניות הדואליות.

אג"ח : ברביע הראשון של שנת 2015 עלה שווי תיק אג"ח החברות הסחיר בארץ בכ-5.2 מיליארדי ש"ח (2%) ועמד בסוף מרץ על כ-264 מיליארדים. זאת בעקבות עליית מחירי האג"ח בבורסה בת"א אשר קוזזה בחלקה ע"י מימושים נטו של אג"ח.
במקביל, חלה ברביע הראשון עלייה של כ-32 מיליארדי ש"ח (4%), ביתרת תיק האג"ח הממשלתיות והמק"מ; מזה כ-18.6 מיליארדי ₪ . גידול בהתחייבויות של הממשלה לקרנות הפנסיה הוותיקות (כספי סיוע) וגידול של כ- 7.2 מיליארדים ביתרת האג"ח המיועדות.

מזומן ופיקדונות: שווי רכיבי המזומן והפיקדונות עלה ברביע הראשון בכ- 24.6 מיליארדי ש"ח (2.4%). עיקר העלייה נבעה מהגדלת יתרות המזומנים והעו"ש של הציבור, אשר קוזזה במקצת ע"י פדיונות מפיקדונות שאינם צמודים.

תיק הנכסים בחו"ל: ברביע הראשון של שנת 2015 עלה שווי התיק המוחזק ע"י הציבור בחו"ל בכ-31 מיליארדי ש"ח (6.9%) ועמד בסוף מרץ על כ-483 מיליארדים שהם כ-14.5% מסך תיק הנכסים. העלייה בשווי התיק הושפעה משילוב של עליית מחירים, פיחות השקל מול הדולר (2.3%), והשקעות נטו. רכיב המניות בחו"ל גדל בכ-18 מיליארדים (6.8%) ועמד בסוף מרץ על כ-283 מיליארדי ש"ח. שווי תיק האג"ח הסחיר בחו"ל עלה בכ-12.3 מיליארדים (7.5%) ועמד במרץ על כ-177 מיליארדי ש"ח. בנוסף, חלה עלייה של כמיליארד ש"ח (3.5%) בשווי הפיקדונות בבנקים בחו"ל.

אלביט מערכות משיקה בסלון פריז 2015 את Air Keeper, פתרון ייחודי המשלב מערכות סיגינט (מודיעין אותות) ואמצעי לוחמה אלקטרונית (ל"א) על גבי אותו מטוס

אלביט מערכות משיקה בסלון פריז 2015 את Air Keeper, פתרון ייחודי המשלב מערכות סיגינט (מודיעין אותות) ואמצעי לוחמה אלקטרונית (ל"א) על גבי אותו מטוס. הפתרון החדש כבר נמצא בשימוש מבצעי.

Air Keeper ניתן להתקנה בכל פלטפורמה מוטסת, כך שיכול לבצע משימות כגון איסוף מודיעין וכן פעילויות לוחמה אלקטרונית שונות בו זמנית. הפתרון הייחודי מאפשר צמצום משמעותי  של אפקטיביות מכ"מי האויב ומערכות הרדיו שלו  בצד הפקה ו/או שיבוש מערכות תקשורת שונות ומכ"מים. הפתרון הוא מודולרי ומותאם לצרכי הלקוח ודרישותיו וניתן להתקנה בקלות וביעילות על מטוסי תובלה, מטען ונוסעים.

אדגר מימון, מנכ"ל אלביט מערכות ל"א וסיגינט אלישרא, מסר: "זירת הלחימה המודרנית מתאפיינת במטרות מהירות המופיעות ונעלמות בתדירות גבוהה. מטוסי מודיעין שאינם מצוידים ביכולות ל"א באותה פלטפורמה הם פחות אפקטיביים בסגירת מעגלים. הפתרון המשולב החדש של אלביט מערכות יוצר מכפיל כוח ומסייע לסגור את מעגל המודיעין והנשק בזריזות וביעילות תוך שהוא מספק יכולת להתמודד באפקטיביות רבה עם מטרות האויב".

לאחרונה דיווחה אלביט מערכות כי מערכת Clearvision הותקנה על מטוס ה- Falcon 5X של דאסו, שטקס הגלילה שלו התקיים אתמול בבורדו שבצרפת. החברה מדווחת כי בבורדו, צרפת, התקיים אתמול אחרי הצהריים טקס הגלילה של מטוס ה- Falcon 5X  מתוצרת דאסו, הנחשב למטוס המנהלים המוביל בעולם במונחי נפח פנים וטווח הטיסה. טווח הטיסה של המטוס עולה על 9000 ק"מ, ובכך מתאפשר למטוס לחבר בין ערים המהוות את יעדי הטיסה המבוקשים ביותר. על גבי המטוס החדש מותקנת המערכת החדשנית Clearvision™ שפותחה על ידי אלביט מערכות, והמיועדת להגביר את יכולת הראיה של הטייס ובכך להגביר את גמישות התפעול של מטוס הפאלקון ליעדים הסובלים לעיתים קרובות מתנאי מזג אויר מגבילים.

גורמים בשוק הדיור מגיבים להחלטת שר האוצר כחלון להגדיל באופן דרמטי את מס הרכישה ולעודד המרת משרדים לדירות; ארז כהן: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות"

גורמים בשוק הדיור מגיבים הבוקר להחלטת שר האוצר כחלון להגדיל באופן דרמטי את מס הרכישה ולעודד המרת משרדים לדירות.

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות. היא תגרום לכל המשקיעים למשוך את ידיהם מהדירות, תקטין באופן דרמטי את מלאי הדירות הנמצאות בשוק, ובמיוחד באיזור הביקוש בתל אביב וגוש דן ותגרום מיידית להאמרת מחירי השכירות. כחלון במו ידיו יפגע דווקא בצעירים וחסרי הדירה, אותה אוכלוסיה שהוא מבקש לעזור לה, כביכול. גם עצם העלאת מס הרכישה באופן דרמטי הינה פעולה לא סבירה בעליל שהציבור לא יוכל לעמוד בה והפיאסקו של המעמ אפס שהיינו עדים לו אשתקד, יהיה כאין וכאפס מול הנזק שהיא תגרום לשוק הדיור. התחזית שלי: עלייה מיידית במחירי הדירות באיזור הביקוש. עלייה מידית במחירי השכירות. מה טוב ייצא מכך?".

עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל, סבור כי "מעבר לניסיון להגדיל את ההיצע, שלדעתי לא יקרה במיידי ולא יורגש, אין שום בשורה לזוגות שאין להם דירות. זוגות צעירים שהיום הם כבר לא צעירים, זוג עם שני ילדים וכדומה לא יכולים לקנות דירה כשישנה דרישה להון  עצמי של 30% על מנת לקחת משכנתא".

"כחלון לא נתן שום תקווה לרוכשים כגון מענק או הטבה לרוכשים בפריפריה  או  הקטנת הון עצמי, שום דבר מעבר להגדלת המיסוי והכבדה על אותם זוגות ששוכרים דירה.  מדוע שלא  יגלגל את כל  המיסים  שיגבה לחסרי הדיור?  מדוע רק לקחת? התוכנית מאכזבת ביותר.  בנוסף, קבלנים יעשו חשבון אם משתלם להם לגשת למכרזי מחיר למשתכן ואם לא אז הם לא ייגשו, ואז תישאל השאלה מי יבנה? ושוב – ההיצע הינו פחות מהביקוש", אומרת חדד.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן "ראשית צריך להמתין ולראות אלו סעיפים מהתוכנית הרחבה הזאת אכן יתממשו. לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות, להביא עובדים זרים ולהסיר חסמים קשים בתוכניות התחדשות עירונית. מצד שני אני לא חושב שהגברת נטל המס על משקיעים היא פעולה נכונה. חלק ניכר מרוכשי הדירות להשקעה הם אזרחי מדינת ישראל מהמעמד הבינוני שנאלצים לקנות דירה נוספת כדי לבטח את עתידם הפנסיוני. כל מס שיוטל על רכישת דירות אלה רק יפגע בפנסיה של ציבור רחב. מי שיש לו כיסים עמוקים ימשיך וירכוש דירות להשקעה ללא הפרעה ממס זה או אחר".

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה: "נתוני מחלקת המחקר של גיאוקרטוגרפיה מצביעים בעליל על כך שהנתונים על 100 אלף דירות, כביכול , המשמשות למשרדים במקום דירות, הינם מוגזמים ביותר, ולכן אינני מבינה מדוע כחלון ומשרד השיכון רואים משום מה את המרת הדירות ממשרידם לדירות כאחד מנושאי הדגל שלהם. אחד, במקום זאת הייתי מצפה שסוף סוף יתמקדו ברעיון הנכון באמת – התחדשות עירונית כוללת, שם בהחלט אפשר וניתן להוסיף מאסה של מאות אלפי יחידות דיור באיזור הביקוש. שתיים, לטעמי זוהי התערבות שלא לעניין בכוחות השוק. אם מישהו רוצה לעשות משרד בדירה וטוב לו עם זה מכל הבחינות, וזה טוב גם לבעלהבית, למה מוכרחים לאכוף בכוח, אם כוחות השוק הולכים לכיוון אחר? הנסיון מלמד שבכל פעם שרצו לכפות מהלכים המנוגדים לכוחות השוק, התוצאה היתה במקרה הטוב חסרת אפקטיביות, במקרה הגרוע סתם גרמה לנזק ובזבוז זמן ומשאבים".

אלדד תמיר מנכ"ל תמיר פישמן  על תוכנית הדיור של כחלון: "התוכנית מאכזבת מאוד . היא אינה נוקטת ביעדים ומטרות ברורים תוך הצבת לוחות זמנים . לרוב, תוכניות שאינן ברורות,  אינן מדידות וצפויות לא להצליח . תוכנית שמורכבת מכל כך הרבה סעיפים קטנים מכסה לרוב על היעדר מהות . עוד הוסיף, התוכנית אינה מהפכנית , והיא יותר המשך של אותו דבר , ואותם דברים עליהם מדברים כבר הרבה זמן . העלאת מיסים  תגרור לטעמי לעליה במחירים, כל  עוד אין טיפול מהפכני ביצירת היצע גדול ומספק . לכן בסופו של יום, התוכנית כולה תקום וטיפול על היכולת להציף את השוק בכמויות גדולות של קרקעות במקומות הנכונים ובזמן מהיר . כל שאר הסעיפים בתוכנית חסרי משמעות במקרה הטוב , ורוב הסיכויים שכל מה שהם יעשו זה יותר בירוקרטיה  ולחצים להעלאת מחירים".

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים על החלטת כחלון בנושא פיצול דירות: "אני מברך את השר כחלון על החלטתו להקל על הציבור בנושא פיצול הדירות. זה כלי מעולה שיכול להגדיל את היצע הדירות הקטנות בשוק, ובכך יסייע להוזלת מחירי השכירות ולהיטיב עם משוחררי צבא, סטודנטים וזוגות צעירים שרוצים לשכור דירה במחיר שפוי . התקנה שמחייבת את החתמת כל בעלי הדירות בבניין בכדי לפצל את הדירה מטרפדת כל אפשרות לפיצול דירה כזה או אחר, ולדעתי יש לבטלה".

עוד הוסיף כי "דרך נוספת להוזלת דירות יכולה להיות באמצעות חיוב קבלנים למכור דירות כמעטפת בלבד במקומות מסוימים ומוסכמים. את גמר הדירה יעשה כל דייר לפי תקציבו ולפי טעמו בצורה עצמאית, מה שעשוי בהחלט להביא להורדת מחיר הדירות, וגם יחסוך לקבלנים התעסקות ומשאבים רבים בכל הקשור לעבודות גמר הדירה, כולל אחריות ושנת בדק הכפוף לחוק מכר דירות. לדעתי, במידה והקבלן יסיר את אחריותו מגמר הדירה זה עשוי לחסוך כסף רב במרכיב הדירה, ואף יוזיל משמעותית את מחירה. כמו כן יחסך מהציבור נושא התוספות והשינויים – שאף הוא מייקר את מחיר הדירה".

שר האוצר, משה כחלון הכריז היום על תכנית הדיור. מטרת התכנית היא להגדיל את היצע הדיור, למתן את הביקוש לדירות להשקעה, ולגרום לירידת מחירי הדירות. התוכנית המוצגת כאן הינה שלב ראשון מבין מספר שלבים בתוכנית הדיור. השלב הראשון של התוכנית, לגישתו של משרד האוצר,  "כולל מספר רב של צעדים אשר נותנים מענה לשורה של חסמים ובעיות המאפיינים את שוק הדיור בישראל, כאשר המטרה היא למתן את עליות המחירים בשוק ולסייע לזוגות הצעירים המתקשים ברכישת דירה ראשונה"

הרפורמות להגדלת היצע הדיור: צעדים להגדלת היצע הדיור במרקם הבנוי :

עידוד המרת דירות משרדים לדירות למגורים
מסלול מקוצר לפיצול דירות להשכרה תוך שמירה על מרחב מגורים ראוי.
קידום בניה למגורים על קרקעות ביעוד ציבורי
הרחבת הגדרת בניה מקום בהקצאות רמ"י
הרחבת תכנית מחיר למשתכן והיצע קרקעות מוזל– העמקת ההנחות והרחבת הקריטריונים במחיר למשתכן לרוכשי דירה ראשונה.
הגברת הפריון בענף הבניה – מענקים ושינויי תקינה לטובת תיעוש חברות הבניה, הגדלת מספר העובדים בענף הבניה באמצעות הכשרת ישראלים ותוספת עובדים זרים.
רפורמה בפדיון הקרקע – העמקת הליכי הפדיון קרקע לטובת הגדלת היצע הדיור, בהתאם להמלצות צוות 90 הימים.
הקמת הרשות להתחדשות עירונית – הקמת רשות שתרכז את הסמכות והאחריות בתחום ההתחדשות העירונית שמטרתה הסרת חסמים לפרויקטים של פינוי-בינוי.
אימוץ מסקנות הצוות הממשלתי לבחינת הדיור ביישובי המיעוטים– הסרת חסמים לבנייה למגורים, ביישובי המיעוטים.
עידוד הבניה במרחב הכפרי – קידום בניה באמצעות יצירת תמהיל נכון בין שיווק לבנים ממשיכים לבין כלל האוכלוסייה ותמריצים נוספים ביישובי הפריפריה.
דיור לאוכלוסייה החרדית – הרחבת סל הפתרונות לדיור עבור האוכלוסייה החרדית.
גיבוש הסכמי גג והסכמים אסטרטגיים – קידום הסכמים להסרת חסמים למתחמים גדולים לדיור. סך הכל מתוכננות בהסכמים אלה כ- 95,000 יחידות דיור.

צעדים לריסון הביקוש להשקעה בדירות:

הגדלת מס רכישה למשקיעים ל- 8-10%. (כיום קיימות מספר מדרגות בין 5%-7% שיועלו ל- 8% ומדרגות 8%-10% יועלו ל- 10%)  צעדי מיסוי נוספים להרחבת היצע הדירות הזמינות.
צמצום הגדרת דירות בהמתנה ל- 12 חודשים. רשות המסים מאפשרת כיום לרוכשי דירה שניה שעדיין לא מכרו את דירתם הראשונה, משך זמן של 24 חודשים עד ליום המכירה (לצורך חיוב במס). על פי ההצעה, יצומצם משך הזמן ל- 12 חודשים מתוך מטרה לשחרר מלאי דירות בהמתנה לשוק בטווח הקצר, וכן לסייע בקידום מהיר יותר של עסקאות הדיור.
צמצום תקופת הפטור מס שבח עבור דירות בירושה – מקבלי דירה יחידה בירושה זכאים למכור אותה בפטור ממס שבח ללא קשר למספר הדירות שברשותם וללא הגבלת זמן. על פי ההצעה, תקופת הפטור ממס שבח על דירה יחידה שהתקבלה בירושה תוגבל ל- 24 חודשים מיום קבלת הדירה, או שנתיים מיום כניסת החוק לתוקף.

האם הצעדים האלו יעזרו? אנחנו מסופקים!

על כל פנים, כחלון אמר עם הצגת התוכנית "אנחנו לוקחים היום אחריות ומציגים רפורמה ממשלתית חסרת תקדים, וביחד עם זאת שקולה ומאוזנת שתטפל גם בצד ההיצע של שוק הדירות למגורים וגם בצד הביקוש לדירות מגורים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר עם פרסום התוכנית "שר האוצר, משה כחלון  ואני התחייבנו לאזרחי ישראל לעשות הכל בכדי להוריד את מחירי הדיור. אנחנו הולכים לטפל בשלושת אמצעי הייצור בשוק הדירות – הקרקע, כח האדם וההון. אם נטפל בשלושת הדברים הללו – נוכל להשיג תוצאה. אנחנו רוצים להעביר את התוכנית הזו, במהירות בממשלה ובכנסת. יש כאן בהחלט דרך חדשה, נועזת ולדעתי גם זו שתצליח".

מנגד, ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני סקפטי – "אחרי עליות מחירים של כמעט 90%, הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים. רק לפי זה יבחן כחלון. בתכנית הדיור שהציג ישנם בהחלט מספר צעדים חיוביים דוגמת הרחבת פרויקט דיור למשתכן, קידום הסכמי הגג מול הרשויות ויוזמה גם בצד של הביקוש מול רוכשי דירות להשקעה. אלה בהחלט צעדים שנוכל לתת להם רשת ביטחון פרלמנטרית בכנסת. מצד שני, מטרידה ההתעלמות מהדיור הציבורי ומהגדרה ברורה של הקריטריונים בפרויקט 'מחיר למשתכן'. לא נאפשר מצב שבו ינסו מחדש להגדיר קריטריונים מעוותים כמו ותק בשנות נישואים שיפלו לרעה את הדור צעיר שעובד ומשרת".

למדריך מס רכישה

למדריך מס שבח

אקסלנס לא מצליחה לגייס כספים לקרן הנאמנות –  אקסלנס 10-90 (1B) עד 3 שנים – קרן נאמנות (מספר קרן: 5120969) ולכן היא כנראה מחליטה על הפחתה ענקית בדמי הניהול מ-0.45% ל-0.07%. אבל לא צריך להתנפל על הקרן הזו. זו הטבה מאוד נחמדה, אבל היא זמנית.

אקסלנס מתחייבת  כי עד למועד 24.9.15 דמי הניהול לא יועלו. אבל לאחר מכן?  ובכן החל מתאריך 24.9.15 דמי הניהול בקרן יעמדו על 0.39%.

הקרן אקסלנס 10-90 (1B) עד 3 שנים הוקמה באמצע ינואר השנה, והיא מנהלת בסך הכל כ-2 מיליון שקלים (נכון לסוף מאי).

הראל קרנות נאמנות בניהולו של סמי בבקוב מעלה דמי ניהול בקרן הנאמנות –  הראל (2B) מדינה + 15% (מספר קרן: 5106422). דמי הניהול היו 0.45% מהיקף נכסי הקרן והם יועלו ל-0.55% מהיקף נכסי הקרן.

הקרן הראל (2B) מדינה + 15% מנהלת מעל 70 מיליון שקל. על פי מדיניות ההשקעה שלה – החשיפה לאגרות חוב שהונפקו על ידי מדינת ישראל לא תפחת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. החשיפה לאגרות חוב קונצרניות לא תעלה על 50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תפחת מ-(50%-) מהשווי הנקי של נכסי הקרן. החשיפה לאגרות חוב תעשה באופן סלקטיבי (Bond Picking), על סמך הערכותיו של מנהל הקרן, אשר יתבססו, בין היתר, על המלצות אגף כלכלה ומחקר של קבוצת הראל ביטוח ופיננסים ו/או המלצות המחלקה הכלכלית BUY SIDE של הראל פיננסים ו/או על עבודות כלכליות כתובות של גופי מחקר בינלאומיים ו/או על קריטריונים הנקבעים מעת לעת על ידי הדירקטוריון של מנהל הקרן. החשיפה למניות לא תעלה על 15% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תפחת מ-(15%-) מהשווי הנקי של נכסי הקרן. החשיפה לאג"ח שאינן בדירוג השקעה לא תעלה על 30% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תפחת מ-(30%-) מהשווי הנקי של נכסי הקרן. הקרן היא קרן מוגבלת בניירות ערך חוץ.

לאחרונה העלתה הראל גם את דמי הניהול בקרן הנאמנות הראל 95/5 וגם בקרן הראל פיא שקלית קצרה.

הביקוש לדירות לא עוצר וממשיך לשבור שיאים, בעיקר על רקע אי הודאות לגבי גיבושה של תוכנית ממשלתית בנושא הדיור, לצד סביבה של ריביות נמוכות. כך קובעים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפרסמו.

בחודש אפריל השנה נמכרו 2,937 דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית וציבורית (נתונים מנוכי עונתיות). מדובר בהיקף מכירות גבוה מרמת השיא של החודש הקודם, על אף שנתוני החודשים האחרונים עודכנו כלפי מעלה. דבר שמצביע על המשך הנסיקה בביקוש לדירות מתחילת השנה לרמת שיא בראייה היסטורית. קצב המכירות השנתי באפריל משקף היקף שיא של למעלה מ-35 אלף דירות חדשות (ראה/י תרשים) – עלייה חדה ביותר של כ-68% ביחס לאפריל אשתקד.

מתחילת השנה (ינואר-אפריל) חלה עלייה חדה במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד (כ-44%), ואף ביחס לשנים קודמות. נתונים אלו, מעידים על תנודתיות בהיקף המכירות אשר הינה, בין היתר, תוצאה של אי הוודאות הנוגעת למדיניות הממשלתית בנושא הדיור ושיקולי משקיעים התרים אחרי חלופות להשקעות פיננסיות. במקביל, התגברות הביקושים לדיור הובילה לירידה במספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שידרשו בכדי למכור את המלאי הקיים של דירות חדשות ביזמה פרטית בקצב המכירות הנוכחי) אשר עומד כיום על 8.1 – הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2011, ובתוך הטווח בו ישנם לחצים לעליות מחירים.

במבט קדימה, נראה שהפעילות בחודשים הקרובים תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי וודאות עד לגיבוש המדיניות הממשלתית בנושא. לכן, אנו מעריכים כי תימשך מגמת הגידול בביקושים בשוק הדיור במהלך החודשים הקרובים (בין היתר, גם כפיצוי על הירידה בפעילות שחלה בחלק משנת 2014 ועל רקע רמת השפל של הריבית), דבר שצפוי להוביל לעלייה נוספת במחירי הדירות החדשות בתקופה הקרובה.

עלייה בהיקף התחלות הבנייה ברביע הראשון של השנה, תואמת את הציפיות לגידול בהיקף הבנייה ב-2015. ברביע הראשון של השנה הסתכמו התחלות הבנייה בכ-11.6 אלפי יחידות דיור (נתונים מנוכי עונתיות). רמה זו משקפת קצב שנתי של 46.5 אלפי יחידות דיור – גבוה מהממוצע הרב-שנתי, וגבוה בכ-9.5% בהשוואה לרביע הרביעי של שנת 2014, בו הסתכמו התחלות הבנייה בכ-42.5 אלפי יחידות דיור, במונחים שנתיים. מדובר בהיקף התחלות הבנייה הגבוה ביותר מאז הרביע הראשון אשתקד. מבחינה של נתוני המגמה (ממוצע נע, מנוכה עונתיות) עולה כי ההתחלות נמצאות במגמת עלייה בשני הרביעים האחרונים, לאחר שלושה רביעים רצופים של ירידות (ראה/י תרשים).

היקף התחלות הבנייה ביזמה פרטית (המהווה כ-80% מכלל הפעילות) היה גבוה בכ-11.4% ברביע הראשון של השנה בהשוואה לרביע הקודם, ומשקף רמת שיא מאז הרביע הרביעי של שנת 2012. עלייה זו בהיקף הבנייה, חלה במקביל לעלייה בביקוש לדירות חדשות מאז חודש ספטמבר 2014, אשר הגיע לרמות שיא בחודשיים האחרונים (כפי שהוצג בפסקה הקודמת). ייתכן שהביקושים הגבוהים תומכים בציפיות לעלייה במחירי הדיור, ועל כן מסייעים ביצירתם של פרויקטים חדשים בעלי היתכנות כלכלית, דבר שתורם להתעוררות מסוימת בקצב פעילות הבנייה. התפתחות זו, באה לידי ביטוי בשיפור הניכר במדדי הפעילות והציפיות של החברות הפועלות בענף הבינוי בחודשים האחרונים, כפי שעולה מסקר מגמות בעסקים של הלמ"ס. הנתון האחרון שפורסם (יוני 2015) הוא הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר בדצמבר 2010.

החשיבות של הגברת קצב הבנייה בולטת על רקע העובדה כי הגורם הדומיננטי לעליית מחירי הדיור הוא המחסור בהיצע הדירות. למרות זאת, מבחינה כמותית, היקף התחלות הבנייה לא הגיע לרמתו הנדרשת לצורך מיתון עליית המחירים. יתרה מזאת, בשנת 2014 שוק הדיור התאפיין ברמת אי וודאות גבוהה, שנוצרה בעיקר בשל ההמתנה לצאתן לפועל של רפורמות ממשלתיות שונות (בעיקר בצד ההיצע), אשר תרמה להיקף התחלות בנייה נמוך מהרצוי (כ-44 אלף יחידות דיור) ולהיווצרותו של "וואקום" בהיצע הדירות, אותו יש למלא חזרה.

לסיכום, ברביע הראשון של השנה חל אמנם גידול בהיקף התחלות הבנייה, אולם עדיין היקף בנייה זה משקף היצע דירות נמוך ביחס להיצע הרצוי (לפחות 45-50 אלף יחידות דיור בשנה), דבר אשר עשוי לפגוע במידת ההצלחה למתן את קצב עליית המחירים בטווח הקצר. במבט קדימה, אנו מעריכים שבשנת 2015 יחול גידול בהיקף התחלות הבנייה (בין היתר, כ"תיקון" להיקף הנמוך ב-2014), אשר צפוי לעמוד על כ-45 אלף דירות בשנה זו