חדשות    

מידרוג: בטווח הקצר צפויה פגיעה מהותית באיכות הנכסים של הבנקים, אולם רמת הלימות ההון שלהם טובה וצפויה לספוג את נזקי המשבר

קרדיט: אתר הבנק

להערכת מידרוג, שיעור החובות הבעייתיים יעלה מרמה של כ-2.5% בתחילת 2020 לכ-4.0%-4.5% ושיעור ההוצאות להפסדי אשראי יזנק מכ-0.3% לכ-0.8%-1.1%. עם זאת, רמת הלימות ההון תחזור לרמות הנוכחיות בטווח הבינוני וככל שהמשבר יסתיים עד תום הרבעון השני

 

רמת הלימות ההון של הבנקים בישראל תישחק בטווח הקצר, אבל היא טובה וצפויה לספוג את נזקי משבר הקורונה. כך סבורים כלכלני חברת מידרוג בדוח מיוחד שהוציאו על המערכת הבנקאית בעקבות המשבר.

לדברי מידרוג, בעקבות התפשטות הנגיף, השיתוק החלקי או המלא של מגזרים שלמים והפגיעה בסחר העולמי, שוקי ההון מגיבים בירידות חדות בשבועות האחרונים ובתנודתיות רבה, תוך פגיעה משמעותית בנגישות לשוק ההון עבור חברות רבות וגידול בעלויות המימון. להערכת מידרוג, האפשרות של מיתון בכלכלות מובילות  בעולם, כולל המשק המקומי, בשנת 2020 היא הנחת הבסיס, וככל שלא תושג שליטה על קצב התפשטות נגיף הקורונה עוצמת המיתון צפויה להעמיק.

לדברי כלכלני מידרוג, מתחילת חודש מרץ, נרשמה ירידה של כ-20% במדד מניות הבנקים, המשקפת את השפעות משבר הקורונה על הסביבה העסקית ואת האי ודאות האופפת את השווקים. זאת כאשר לבנקים המרכזיים, שהיו השחקן המרכזי במשבר של 2008, יש דרגות חופש מועטות יותר כאשר סביבת הריבית אפסית ולאחר הורדות הריבית הדרמטיות של הפד במהלך חודש מרץ – של 150 נקודות בסיס, הריבית בארה"ב נעה בטווח של 0.0%-0.25% וברמה נמוכה היסטורית. במקביל, מרווחי איגרות החוב של הבנקים נפתחו בכ-0.4% בממוצע מתחילת חודש מרץ, וביחד עם העלייה בעקומי הבסיס הובילו לגידול בעלות המקורות שלהם.

ביטוי עוצמתי לעליית הסיכון בסביבה העסקית, משתקף בזינוק החד במספר דורשי העבודה החדשים בלשכת התעסוקה בהשוואה לחודש ינואר 2020, מכ- 165 אלף למעל 1 מיליון (כ-90% מזה כתוצאה מחל"ת), ולעלייה דרמטית בשיעור האבטלה לרמה של מעל 24%, בשל השבתת מגזרים שלמים במשק הישראלי בהתאם להוראות הממשלה, כאשר המשק פועל במתכונת מצומצמת מאוד. אל מול זה הציגה הממשלה תוכנית הרחבה פיסקלית בהיקף של כ-80 מיליארד שקל הכוללת מענקים ותמיכה למגזר העסקי, רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ועצמאיים, סיוע תקציבי למערכת הבריאות והמרצת המשק, וצפויה למתן מעט את השפעת הסגר וסגירת המשק ולהקל על הסביבה העסקית עבור הבנקים.

במידרוג סבורים כי הפרופיל הפיננסי של המערכת הבנקאית בנקודת הכניסה למשבר זה הוא טוב עם מדדי סיכון בולטים לטובה בתיק האשראי, רווחיות סבירה וכרית הונית משמעותית, בעלת קיבולת ספיגת הפסדים טובה במגוון תרחישי קיצון, אולם תרחיש קיצון זה חריג במאפייניו. לדבריהם, בטווח הקצר צפויה פגיעה מהותית באיכות הנכסים של מערכת הבנקאית, בשל עליית סיכון הלווים של משקי בית ועסקים קטנים ובינוניים, נוכח השבתה של חלק ניכר מהפעילות העסקית במשק כתוצאה מחשיפה ישירה ומיידית לשיבוש בשרשרת הערך הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע במשק, עלייה בשיעור האבטלה, ופגיעה משמעותית בנגישות למקורות מימון, כאשר מגזר העסקים הקטנים והזעירים ("SME"), חווה פגיעה משמעותית באיתנותו הפיננסית ובנזילות. לחצים אלה צפויים להוביל להערכת מידרוג לעלייה משמעותית בהיקף ובשיעור החובות הבעייתיים ובשיעור ההוצאות להפסדי אשראי בשנת 2020.

תחת תרחיש של צמיחה שלילית של כ-2.5%, עלייה באבטלה לכ-7% (ברמה השנתית) וקיבוע ההפסדים הקיימים בשוק ההון, מעריכים במידרוג כי שיעור החובות הבעייתיים יעלה מרמה של כ-2.5% בתחילת 2020 לכ-4.0%-4.5% ושיעור ההוצאות להפסדי אשראי יזנק מכ-0.3% לכ-0.8%-1.1% (כ-4%-6% מהון העצמי) – רמות שנצפו רק במשברים קודמים. יחד עם זאת, מציינים במידרוג כי בשלב זה קיימת אי ודאות גבוהה לגבי תוצאות המשבר הכלכלי כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה על הסביבה הכלכלית בכלל ועל המערכת הבנקאית בפרט.

כמו כן, צפוי לחץ על רווחיות הבנקים כתוצאה משחיקה בהכנסות שאינן מריבית ובהכנסות מריבית נטו, בשל קיטון צפוי בתיק האשראי לאור התכווצות הפעילות הכלכלית והתייקרות מחירי מקורות המימון הסיטונאיים בשל פתיחת המרווחים המשמעותית ועליית ריבית איגרות החוב הממשלתיות. עם זאת, מעריכים במידרוג כי הבנקים יוכלו לפצות חלקית על כך באמצעות גלגול עליית הריבית ופרמיית הסיכון לחלק מהלווים. גם פעילות הלקוחות בשוקי ההון והשחיקה בשווי הנכסים המנוהלים ישפיעו על ההכנסות מעמלות במערכת.

לדברי כלכלני מידרוג, ואומנם בשלב זה קשה להעריך את היקף ההשפעה של המשבר על היקף ההון של הבנקים, אך הם סבורים כי רמת הלימות ההון של הבנקים טובה וצפויה לספוג את נזקי המשבר. זאת לאור צעדי החיזוק של הבנקים לאורך השנים האחרונות, כפי שמשתקף ביחסי הלימות הון רובד 1 והון כולל של כ-11.2% וכ- 14.6%, בהתאמה נכון ל-31 בדצמבר  2019, אשר עומדים בפער משמעותי מול הדרישה הרגולטורית (הן של הון רובד 1 והן ההון הכולל). במידרוג מציינים כי הפיקוח על הבנקים, על רקע הגידול הגבוה בביקוש לאשראי של המשק מאז פרוץ משבר הקורונה, הפחית את דרישות ההון מהבנקים המסחריים בנקודת אחוז, במטרה להגדיל את המקורות של המערכת הבנקאית לצורך המשך העמדת אשראי למשקי הבית ולמגזר העסקי. במידרוג סבורים כי הקלות אלה בהלימות ההון לתקופה מוגבלת בזמן לוחצות את סיכון האשראי של הבנקים בזמן הקצר ופוגמות בפרופיל הסיכון של המערכת. אולם, הקלות אלה צפויות להקל על נגישות המשק למקורות מימון וביחד עם ההרחבות הפיסקלית והמוניטרית עשויות למתן את היקף הפגיעה מהמשבר, עומק המיתון ויכולת יציאת המשק ממנו.

במידרוג צופים, כי רמת הלימות ההון, לאחר שתישחק בטווח הקצר, תחזור לרמות הנוכחיות בטווח הזמן הבינוני וככל שהמשבר יסתיים עד לתום הרבעון השני. כמו כן, להערכתם למערכת הבנקאית פרופיל נזילות בולט לטובה, התומך בגמישות העסקית וביכולת התמודדותם של הבנקים עם המשבר. במידרוג לא צופים בשלב זה סיכון נזילות משמעותי למערכת (בעיקר במגזר השקלי), גם נוכח מבנה מקורות יציב יחסית הנסמך על מרכיב מהותי של פיקדונות קמעונאיים, שהוכיחו יציבות גבוהה לאורך משברים קודמים. בנוסף מציינים במידרוג, כי להערכתם המערכת הבנקאית נהנית גם מתמיכת מדינה גבוהה ובפרט בתקופה זו, שתומכת ביציבותה.
עוד סבורים במידרוג כי הגברת השימוש של לקוחות מפלחי אוכלוסייה רחבים יותר באמצעים דיגיטליים בשל הגבלות התנועה והקרבה הפיזית תספק לבנקים הזדמנויות להתייעלות תפעולית ולחיזוק המותג שלהם בטווח הבינוני.