רכב ותחבורה    

מכונית מעופפת – איך היא תשנה את חיינו?

מעודכן ל-03/2019

ממשלות וחברות פרטיות מתכננות מכוניות מעופפות, איפה עומדת הטכנולוגיה, מי החברות הפעילות, כמה יכניס השוק, איך המכונית המעופפת תיראה ומה עם רגולציה?

מכונית מעופפת כבר לא חלום רחוק או חלק מבחזרה לעתיד. ממשלת מלזיה למשל מתכננת מכונית מעופפת, והודיעה  שתפותח עבור חברות המציעות שירותי תחבורה, כ, Bernama.

כלי מהיר יותר שלא נוסע בפקקים

כבר  כמה חברות הביעו התעניינות לגבי שימוש ברכב החדשני, וביניהן ענקית שיתוף הנסיעות האסייתית גראב, שרוצה להשתמש בה כמונית. הסיבה שבשלב זה המכונית לא מפותחת לציבור הרחב היא הביקורת של הציבור על השקעה בגאדג'טים במקום בצרכים האמיתיים של הציבור.

מכוניות מעופפות עומדת בפני פיתוח כבר בכמה חברות מובילות בעולם ובממשלות נוספות שמעוניינות לקדם אותן. המטרה של הפיתוח היא להציע כלי תחבורה שיאפשר להגיע במהירות גבוהה יותר, וכן לעקוף את הפקקים באזורים הצפופים.

גם אובר, חברת המוניות והתחבורה השיתופית, מקווה להשיק שירות של נסיעות במכונית אווירית באמצעות האפליקציה שלה, וכבר ביקשה מוועדת התשתיות, התחבורה והערים של אוסטרליה לעבוד לצידה כדי להשיק את השירות "אובר אייר" במדינה. בעבר אובר הודיעה על חמישה שווקים אפשריים להשקת השירות – אוסטרליה, ברזיל, צרפת, הודו ויפן. עוד הצהירה כי דאלאס ולוס אנג'לס יהיו הערים הראשונות בהן תציע שירותי שיתוף נסיעות אוויריות, תחילת השירות צפויה ל-2023.

המודל המועדף על אובר הוא מודל הנקסוס. הרכב יאפשר מהירות נסיעה של מטוס, ומתאים לנחות בתשתיות הקיימות, כך שערים לא יצטרכו להשתנות מאוד כדי לאפשר את הפעולה שלו.

עוד חברות שמפתחות מכוניות אוויריות  בואינג, איירבוס, אינטל, EHang וגם הסטארט-אפ הישראלי NFT. בממשלות לצד מלזיה גם יפן, דובאי, סינגפור וניו זילנד מובילות מאמצים ממשלתיים להשקת מכוניות מעופפות. ביפן מתכננים לאפשר מוניות אוויריות כבר בסוף 2020. היא משתפת פעולה לשם כך עם בואינג, Airbus, יצרנית המכוניות המקומית סובארו וחברות נוספות.

 

בדומה לאובר, גם חברת Airbus אמרה כי היא עשויה להציע שירותי הסעה במכוניות אוויריות כבר מ-2023. היא מפתחת את המונית האווירית האוטונומית Vahana שהשלימה את טיסת המבחן הראשונה שלה בשנה שעברה. גם הסטארט-אפ Kitty Hawk בתמיכת מייסד גוגל לארי פייג' המריא בטיסת בכורה בשנה שעברה בניו זילנד.  אב טיפוס של מכונית מעופפת שעוצבה על ידי בואינג השלים את טיסת המבחן הראשונה שלו, שיצאה מהעיר מנסס בווירג'יניה. לפי בואינג, המכונית מונעת על ידי חשמל, עוצבה לטיסה אוטונומית לחלוטין, ויכולה להישאר באוויר לאורך 50 מייל (כ-80 קילומטרים).

חברת אירומבייל הסלובקית אף התחילה למכור מכוניות מעופפות. כשהשיקו אותה אמרו שאורכה 5.7 מטרים, ויש בה מקום לשני נוסעים. רוחב המכונית 2 מטרים, ולאחר שהיא הופכת למטוס, הרוחב גדל ל-8 מטרים. השינוי ברוחב נובע מפתיחת הכנפיים – בזמן הנסיעה בכביש, הכנפיים מקופלות במושב האחורי מאחורי הנהג. מהירות ההמראה מגיעה ל-145 קמ"ש והמטוס יכול לעבור דרך של 690 ק"מ. המכונית כנראה דורשת אישור טיס

סוללות, בינה מלאכותית ולווינים הופכים את החלום למציאות

לפי אנליסטים, מה שהופך את החלום מסרטי המדע הבדיוני למציאות הם גורמים טכנולוגיים וכלכליים שונים הכוללים סוללות יעילות יותר, פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית ותקשורת לוויינים טובה יותר.  ואף ציינו שקל לפתור את הבעיות שלהן באמצעות תוכנה מאשר מכונית אוטונומית. עוד ציינו שהענף קרוב יותר להסעת משאות מאשר בני אדם וכן היעילות והבטיחות משתפרות.

האנליסטים מעריכים כי השוק הגלובלי להעברת סחורות באופן זה יגיע משווי של 615 מיליארד דולר ל-2.9 טריליון דולר עד 2040.

איך תיראה המכונית המעופפת

המכונית המעופפת שמתכננות החברות דומה למסוק, אך היא הרבה יותר שקטה והנסיעה בה הרבה פחות יקרה. אפשר להשוות אותה לטיסן, אך היא תהיה גדולה יותר ותוכל להטיס אנשים.

רגולציה