חדשות    

מסים עקיפים על הרכב הסתכמו אשתקד ב-39 מיליארד שקל

מיסים עקיפים על ענף הרכב הסתכמו, בשנת 2018, ב‑39.4 מיליארד שקלים, עלייה של 5.3% לעומת שנת 2017  לאחר ירידה  בשיעור של 10.6% בשנת 2017 לעומת שנת 2016.

הן העלייה בשנת 2018 והן הירידה בשנת 2017 הושפעו מהקדמת היבוא של כ-50,000 כלי רכב בחודש דצמבר 2016, ערב עדכון נוסחת המיסוי הירוק בחודש ינואר 2017. עדכון זה הקשיח את תנאי הזכאות לזיכוי הירוק. בשל הקדמת היבוא נרשמה בשנת 2016 תוספת גבייה בהיקף של כ‑1.9 מיליארד שקלים על חשבון הגבייה של שנת 2017. בניכוי תוספת זו, היו עולות סך ההכנסות ממיסוי עקיף על כלי הרכב  בשנת 2018 בשיעור של כ-0.2% לעומת שנת 2017, לאחר ירידה של כ-1.5% בשנת 2017 לעומת שנת 2016.

ההכנסות ממיסוי עקיף על ענף הרכב כוללות: מיסוי על עלויות קבועות – מס קניה ומכס על רכישת כלי רכב ואגרות רישוי שנתי. מיסוי על עלויות משתנות – בלו דלק ומס קניה ומכס על רכישת חלקי חילוף. כמו כן חל מע"מ על מסים אלו.

58% מסים על עלויות משתנות

משקל המס על העלויות המשתנות, שעלה מ‑45% בתחילת שנות ה-2000 לשיא של 58% בשנת 2012, חזר וירד במעט, בניכוי הקדמת היבוא, לכ‑55% בשנת 2018.

עד שנת 2005 שיעור מס הקניה הסטטוטורי על רכב פרטי היה 95%, וממנו נוכו זיכויים בגין אביזרי בטיחות. לאחר ניכוי הזיכויים, שיעור המס האפקטיבי, דהיינו, סך הגבייה נטו ממס קניה, לאחר זיכויים, כאחוז מערך היבוא  עמד בשנת 2005 על 85% .

מנקודה זו, הופחת שיעור המס הסטטוטורי בהדרגה עד ל-75% בתחילת שנת 2009. באוגוסט 2009 נכנסה לתוקף רפורמת "המיסוי הירוק". בנקודה זו, שיעור מס קניה על כלי רכב במשקל של עד 3500 ק"ג עלה אמנם ל-83%, אך מסך המס ניתן, בנוסף לזיכוי בגין אביזרי בטיחות, גם זיכוי בגין דרגת זיהום ("זיכוי ירוק"), ההולך ויורד ככל שדרגת הזיהום של הרכב עולה. כתוצאה מההפחתות בשיעור המס הסטטוטורי,  משנת 2005, ומהענקת הזיכוי הירוק, שיעור מס הקניה האפקטיבי לרכבים פרטיים נמצא במגמת ירידה – מ-85%, כאמור, בשנת 2005 ל-57% בשנת 2018.

ב-2022 רכב היברידי לא ייהנה מהטבת מס

רכבים חשמליים, רכבים היברידיים מסוג PLUG-IN ורכבים היברידיים אחרים זוכים בשיעורי מס קניה מופחתים – 10%, 20% ו-30%, בהתאמה, בשנת 2018. החל משנת 2020 תצומצם ההטבה בהדרגה, כך שבשנת 2022 רכב היברידי לא ייהנה עוד מהטבת מס ייחודית ויוטל עליו שיעור מס של 83%, בניכוי זיכוי ירוק בהתאם לדרגת זיהום שלו ובשנת 2024 תבוטל גם ההטבה הייחודית של רכב היברידי פלאג אין ויועלה שיעור מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35%. מטרת הרפורמה של שנת 2009 הייתה לעודד מעבר לרכבים ירוקים, תוך שמירה על שיעור המס האפקטיבי ועל הכנסות המדינה. כדי למנוע את שחיקת שיעור המס האפקטיבי ולהתאים את התמריץ הניתן דרך הזיכויים לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, הוחלט לעדכן את נוסחת הציון הירוק. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים, העדכון האחרון בוצע בינואר 2019 ונכנס לפועל באפריל 2019.

כתוצאה מהרפורמה, השתנה במהירות תמהיל רכישות כלי רכב. יבוא כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות (1-5) שהיווה 19% מכלל היבוא בשנת 2009, עלה ל-69% בשנת 2012. בעקבות הקשחת הקריטריונים כתוצאה מעדכון הנוסחה חלה ירידה במשקל קבוצה זו, עד ל-46% בשנת 2018. הקשחת הקריטריונים בלמה גם את מגמת הירידה בציון הירוק הממוצע, אולם בלימה זו נובעת כאמור משינויים בנוסחה. על בסיס נוסחה אחידה ירד הציון הירוק הממוצע בין השנים 2009 עד 2018 בעקביות. במצטבר, ירד הציון הירוק הממוצע, ואיתו הנזק הסביבתי, בכ-30% משנת 2009 לשנת 2018.

מערכת הזיכויים בגין אביזרי בטיחות עברה רפורמה מקיפה באוגוסט 2013. ראשית, נכנסו מערכות חדשות שבגינן ניתנת הטבה במס קנייה והוחלט שרשימה זו תתעדכן מעת לעת, על פי ההתפתחות הטכנולוגיות. העדכון האחרון התבצע בינואר 2019. כל מערכת מזכה את הרכב בניקוד, וסך הנקודות קובעות את גובה הזיכוי במס הקניה, שעודכן בינואר 2017 לאחר יותר מ-3 שנים . עבור רכבים במשקל גבוה מ-3.5 טון השיטה שונה, והניקוד ניתן רק בגין כריות אוויר.

לעובד המקבל רכב צמוד ממעבידו נזקפת, מידי חודש, הכנסה רעיונית ("שווי שימוש") שעומדת, החל משנת 2011, על 2.48% ממחיר המחירון של הרכב, עד תקרה של כחצי מיליון שקלים (דהיינו שווי שימוש מקסימלי של כ-12,400 שקלים לחודש).

איך נקבע תעריף החשמל ואיך משפיע על יוקר המחיה

הטבות מס יינתנו לרכבים בעלי רכיב אוטונומי

מס קנייה על רכבי יוקרה יוארך בשנתיים נוספות