חדשות    

מרכז אדווה: המשק צומח, השכר לא

מהאינתיפאדה השנייה "חלה התנתקות של ממש בין השניים והתמ"ג לנפש גדל הרבה יותר מהשכר הריאלי"

מהדוח של מרכז אדווה על המצב החברתי עולה כי אין קשר בין הצמיחה במשק לשכר. לפי חוקרי אדווה, כבר לפני שלושה עשורים התנתקה הצמיחה – הגידול בתמ"ג לנפש, מהגידול בשכר הממוצע.

בשנים 1968-1989 הגידול בתמ"ג לנפש אכן היה מלווה בעלייה המקבילה של השכר הריאלי, אולם בתחילת שנות התשעים נפתח פער ביניהם כשהתמ"ג לנפש החל לגדול יותר מהשכר הממוצע. במשך מספר שנים נשאר הפער בעינו, אולם מהאינתיפאדה השנייה "חלה התנתקות של ממש בין השניים והתמ"ג לנפש גדל הרבה יותר מהשכר הריאלי".

בשנים 2013-2014 הגיע הפער בשיעור הגידול של השניים לשיא ורק מ-2015 החלה מגמת ירידה איטית בפער.

יותר הכנסה מעבודה, פחות מקצבאות

בדו"ח מדגיש מרכז אדוה את הגידול במשקל ההכנסה מעבודה במשקי הבית בין 2000-2017 על רקע הצטמקות הכנסות משקי הבית מקצבאות ומתמיכות מאז הקיצוצים הגדולים בקצבאות הביטוח הלאומי בשנות האינתיפאדה השנייה, שהונהגו על ידי שר האוצר דאז, בנימין נתניהו.

בעשירון התחתון עלה משקל ההכנסות מעבודה מ-31.7% ב-2000 ל-52.3% ב-2017 ואילו משקל ההכנסות מקצבאות ותמיכות ירד בעשירון זה מ-66.6% ל-45.8%. הנפגעים העיקריים מהקיצוצים בקצבאות היו ששת העשירונים הנמוכים, כאשר בעשירון השני ירד משקל ההכנסה מקצבאות מ-50.4% ל-32.2% ב-2017, בעשירון השלישי ירד משקלן מ-35.4% ל-24.8% וכן הלאה.

 מבחינת ההכנסות מעבודה בשנת 2017,  כאשר משקלן בעישרון התחתון עמד על 52.3%, ובעשירון השביעי על 83.4%. מהעשירון השמיני, משקל ההכנסות מעבודה החל לרדת (82.9%, 81.6% בתשיעי ו-79.5% בעשירון העליון). הסיבה היא הכנסה מהון גדולה יחסית. הון כולל רכוש בארץ ובחו"ל, ריבית על פיקדונות ועל אגרות חוב ודיבידנדים על מניות.

כך  שרק מיעוט נהנה מהכנסות משמעותיות מהון, ומיעוט זה מורכב מהעשירונים העליונים. גידול ההכנסה מהון בין 2000-2017 נובע בין השאר מהגידול בשכר הדירה שגובים בעלי הדירות.

 

מס הכנסה שלילי לא פתרון

על מס הכנסה שלילי, אומרים, רחוק, מלהיות פיצוי. לפי פרסומי בנק ישראל, עומד שיעור המיצוי של המענק (שיעור אלה שמממשים את זכותם לקבלו) על 70% – שיעור נמוך משיעור המיצוי של קצבאות הביטוח הלאומי, שעומד על 90%, ואם עבור מקבלי שכר המינימום מהווה המענק תוספת שנתית של לא יותר מ-5%, הרי שמענק זה "לא מהווה פתרון לאי השוויון בישראל".

יותר מכך, לפי מרכז אדוה, המענק, שמתקבל במספר תשלומים במועדים שמנותקים ממעוד ההשתכרות,  מהווה סבסוד למעסיקים ומקנה לגיטימציה לנורמה של תשלום שכר נמוך.

בסיכומו של דבר, מכלל מקורות ההכנסה העיקריים – עבודה, קצבאות ותמיכות, פנסיות וקופות גמל והון: שני העשירונים העליונים קיבלו יחד 43.3% מכלל עוגת ההכנסות של משקי הבית שבראשם עומד שכיר, ואילו שמונת העשירונים הנותרים קיבלו יחד 56.7% – התפלגות שנותרה יציבה על פני העשור האחרון.

 

מכון אדווה: בעשירון התחתון כמעט לא מקבלים פנסיה

השכר הממוצע במשק ירד ל-10,303 שקל באוקטובר

תוכנית הסיעוד הלאומית – מהי התוכנית? מדוע זה חשוב? ואיך זה ימומן?