חדשות    

משבר הבואינג: לראשונה זה עשורים בואינג מקבלת יותר ביטולים מהזמנות

בפעם הראשונה בשלושים השנה האחרונות הפסידו עסקי התעופה המסחרית של בואינג הזמנות בשנה. הסיבה היא משבר ה-737 מקס  שנבע מקרקוע מטוסים של החברה לאחר ששני מטוסים מדגם זה התרסקו בתוך פחות משנה, וכעת מתנהלת חקירה האם המטוס מסוכן. בבואינג אף שוקלים לשנות את שם המטוס.

בשנת 2019 הפסידה בואינג הזמנות ל-87 מטוסי נוסעים, כלומר שהיו לה יותר ביטולים מהזמנות חדשות, כך לפי דיווחי החברה. המספר הסופי כולל את ביטולן בדצמבר של שלוש הזמנות של מטוסי דרימליינר 787. דובר מטעם החברה אמר שהוא אינו יודע מתי הייתה הפעם האחרונה שהחברה סיימה שנה עם מאזן שלילי של הזמנות, אך "שזה בטוח לא קרה בשלושים השנה האחרונות".

המתחרה הגדולה של בואינג, איירבוס האירופית, לעומת זאת הגדילה את כמות ההזמנות שלה ב-768 מטוסים ב-2019. אפילו ש-2019 הייתה שנה חלשה משהו עבור איירבוס, רשימת הזמנותיה נותרה יפה עם 7,482 מטוסים שהיא עוד אמורה למסור – כמות ששווה לעשר שנות פעילות ייצור. בואינג להבדיל סיימה את 2019 עם הזמנות ל-5,406 מטוסים שטרם נמסרו.

לקראת סוף השנה, בדצמבר לא קיבלה בואינג אף הזמנה למטוסי 737 מקס בעוד חברות תעופה בעולם מתייחסות אליו כאל מטוס מסוכן. מספר הזמנות ה-737 מקס של החברה ירד ב-182 מטוסים ב-2019, כאשר חלק גדול מהירידה נבע מפשיטת הרגל של Vietjet Air, חברת לואו קוסט מויאטנאם.

לשם השוואה, איירבוס צברה הזמנות ל-654 מטוסי 320A, המתחרה שלה במטוס המקס. ה-737 מקס של בואינג מקורקע ברחבי העולם מאז אמצע מרץ בשנה שעברה. החזרה של המטוס לשירות היא אחד היעדים המרכזיים של מנכ"ל החברה החדש דייב קלהון. במייל שנשלח לכל עובדי בואינג אתמול, כתב קלהון שהחזרת המקס לשירות נמצאת בעדיפות עליונה. "נגרום לזה לקרות, ונעשה את זה נכון", כתב קלהון לעובדיו.

במכתבים מה-8 בפברואר 2018, כשהדגם היה באוויר כבר שמונה חודשים ולפני שתי התאונות הקטלניות, עובד שאל עובד אחר: "היית נותן למשפחה שלך להשתתף בסימולטור של מטוס MAX? אני לא הייתי עושה את זה". העובד השני ענה "לא".

בין ההודעות שפרסמה בואינג עצמה ישנן גם עדויות לכך שבואינג ניסתה להימנע מביצוע אימוני סימולטור לטייסים – תהליך יקר וארוך. רק השבוע שינתה יצרנית המטוסים את הגישה, והודיעה כי היא תמליץ לטייסים לעבור אימוני טיסה בסימולטורים לפני שתחזיר את מטוסי 737 MAX לשימוש.

בואינג: עד 2050 יהיה צורך ב-244 אלף טייסים באסיה

חברת האם של בריטיש אירווייז תרכוש מבואינג מטוסים ב-24 מיליארד דולר