חדשות    

משרד הבריאות נגד משרד האוצר: קורא לקופות החולים לחרוג מהתקציב

קרדיט: shutterstock

למרות הוראות מפורשות של אגף התקציבים באוצר, במערכת הבריאות לא נשמעים להוראה לעמוד במסגרת התקציב, כי לא יעלה בשנה הבאה. השבוע  שלח סגן הממונה על התקציבים (בריאות) מכתב  לראשי מערכת הבריאות עם ההוראה, ותגובת הנגד לא איחרה להגיע.

מכתב התגובה נשלח על ידי  מנהל הרגולציה של משרד הבריאות, מוריס דורפמן, בהנחיית מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. כך במכתב: "האחריות של קופת חולים איננה מתחילה או מסתיימת באיזון תקציבי בלבד. חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כי שירותי הבריאות הכלולים בסל שירותי הבריאות יינתנו בישראל, לפי שיקול דעת רפואי, באיכות סבירה, בתוך זמן סביר ובמרחק סביר ממקום מגורי המבוטח, והכל במסגרת מקורות המימון העומדים לרשות קופות החולים. הבריאות היא זכות יסוד לכל תושב בישראל בחלק מהזכות לחיים בכבוד".

 "בעת גיבוש התקציב יש לאזן בין שני האינטרסים האלה: רמת שירות מול תקציב. הבחינה שעליכם לעשות במסגרת אישור התקציב איננה רק תקציבית, אלא חלה עליכם חובה לבחון ולהבטיח כי הקופה תוכל להמשיך ולספק לאורך זמן שירות רפואי לכל אחד ואחת ממבוטחיה כנדרש בחוק", הוסיף

המכתב הוא מכתב תגובה לסגן הממונה על התקציבים (בריאות), שבו נכתב "בבניית התקציב לשנת 2020 לא יידחו הוצאות חיוניות לשנים 2021–2022 על בסיס הנחה שבשנים האלו יגדלו תמיכות הממשלה במסגרת הסכמי הייצוב.ב חרתי לפנות אליכם טרם סיום בניית תקציב הקופה לשנת 2020 ועל מנת שתוכלו לבנות תקציב שנתי מאוזן. הנחת העבודה בעת הנוכחית היא כי תמיכת הממשלה בקופות החולים לשנת 2020 לא תעלה על תמיכת הממשלה בקופות בשנת 2019, ובפרט שתמיכת הממשלה לקופות במסגרת הסכמי הייצוב לשנת 2020 לא תעלה על הסכום שניתן לקופת החולים בשנת 2019 במסגרת הסכמי הייצוב לשנים 2017-2019". המשמעות היא כי תקציב התמיכות והסיוע המיוחד יוקפא ולא יעלה.

דורפמן הורה לקופות החולים לערוך שתי רשימות. הראשונה, שמפרטת "את המשמעויות של הפגיעה בשירות למבוטח (לדוגמה: צמצום שירותים, הארכת זמני המתנה ועוד) בהנחה כי מסגרת התמיכות תהיה בהתאם לאמור במכתבו של סגן הממונה. משמעויות אלה על רמת השירות יש להעביר לידינו יחד עם תקציב הקופה" ברשימה השנייה הקופות צריכות לפרט "תחזית המשאבים הנדרשים, בחלוקה לסעיפים תקציביים". מדובר למעשה בהתעלמות מדרישות הממונה.

עד 2019 היה הסכם של המדינה עם קופות החולים שתסבסד את חובותיהן, אך זה נגמר ב-2020 כאשר אין ממשלה. לכן החליט האוצר להקפיא את התקציב.