חדשות    

ספרד ויוון מעלות את שכר המינימום – מועיל או מזיק לשיעור האבטלה?

בסביבה עם כלכלה חזקה עלייה מתונה בשכר מועילה לכלכלה, אבל בסביבה חלשה, שבה לא העלו שכר מינימום הרבה זמן, הדעות חלוקות

דווקא ספרד ויוון, הסובלות ממשבר כלכלי  ממושך ומאבטלה גבוהה, החליטו להעלות בשיעור חד את שכר המינימום. בשתי המדינות הממשלות עם  נטייה שמאלה – בניגוד לראשי האיחוד ולקרן המטבע – סבורים שהעלאה כזו תועיל לצמיחה ולתעסוקה, ובין היתר גם לפופולריות.

זו העלאת שכר המינימום ביוון זה כמעט עשור, והיא מגדילה את השכר החודשי המינימלי מ-586 אירו ל-650 אירו, עלייה בשיעור של 11%. בספרד עומדת ההעלאה על שיעור של 22%, מ-736 אירו ל-900 אירו.

"העלאה חדה של שכר המינימום עלולה לעצור ואולי אפילו להעביר לדרדר את מגמת הירידה באבטלה. זה עלול לגרום להתרחבות תופעת העבודה הלא מוצהרת (הכלכלה השחורה), להזיק לכושר התחרות של המדינה, ולפגוע בגידול ביצוא שנחוץ מאוד", אמר פאנוס צקלוגלו, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת אתונה..

אך לא כל הכלכלנים מתנגדים לגמרי. "שכר גבוה יותר הוא הוצאה גדולה יותר, שיכולה להיות לה השלכה חיובית על הכלכלה ועל יצירת מקומות עבודה", אמר ריימונד טורס, כלכלן במכון המחקר Funcas במדריד. לדעתו, מוטב שהעלאת שכר תהיה מדורגת יותר, אבל מאחר ששכר המינימום נשאר מתחת ל-60% מהשכר האמצעי (חציוני) בשתי המדינות, הכלכלות שלהן יכולות לספוג את ההעלאה.

כלכלת יוון רק עתה מתאוששת משמונה שנות חילוץ על ידי קרן המטבע הבינלאומית, שהסתיים רק באוגוסט2018 . . גם ספרד סבלה ממשבר פיננסי חריף ונזקקה לתמיכת גוש האירו ומתאוששת טוב יותר מיוון.

ספרד העלתה את שכר המינימום ב-4% בשנה שעברה, וב-8% ב-2017, וזה לא מנע את המשך הירידה באבטלה.

לפי מחקרים כלכליים רבים ממדינות כמו ארה"ב ובריטניה העלאות מתונות בשכר המינימום, בסביבה כלכלית חזקה יחסית, לא פוגעות מאוד בתעסוקה. הנהגת שכר מינימום בגרמניה ב-2014 לא האטה את הגידול בתעסוקה. אבל ההשפעה תלויה ברמת שכר המינימום ובנסיבות הכלכליות, אומרים כלכלנים רבים.

כמה מהעסקים הקטנים מדווחים שהעלאת השכר תפגע בהם, לאו דווקא בכך שיעלו מחירים אלא במספר המשרות הפנויות.