חדשות    

עיריית תל אביב לא נלחמת בדירות Airbnb – למרות יכולתה לפעול נגד דירות שלא קיבלו היתר חורג

בעוד תיירי airbnb מבסוטים שמצאו דיל משתלם בתל אביב במקום מלון או אכסניה, הדיירים בשכונות המגורים מתלוננים על התנהגות שאינה מתאימה לסביבת מגורים ושכר הדירה עולה. ותל אביב הפכה לעיר המובילה בדירות של החברה, כך ששכונות שלמות כמו כרם התימנים נשלטות על ידיה.

בתחילת השנה  נקטה פעולה נגד משכירי airbnb וייקרה את הארנונה על דירות אלה ועל דירות אחרות המשוכרות לטווח קצר. אלא שמשרד הפנים לא אישר את הייקור.

גם אם יאשר ייקור האנרונה הוא טיפה בים ולא פוגע באמת בהכנסות הגבוהות מההשכרה, אז חלודאי טען שאי אפשר להסדיר רגולציה אם אין חקיקה. מאז שורה של פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית משפט השלום בצפת הורו על הפסקת שימוש בווילות בעיר לצורכי אירוח. עילת התביעות שהוגשו נגד הווילות בשכונת נוף כנרת היא כי השימוש שנעשה בהן אינו חוקי ועומד בניגוד לייעוד השכונה למגורים.

גם במועצה האזורית גליל עליון  עם הגשת כתבי האישום חדלו בעלי הדירות מלהפעיל אותן לאירוח.

בפסק הדין בצפת דחה השופט את טענות המפעילים ובסוף 2018 הוציא צו הפסקת שימוש לנכס, תוך שהוא קובע כי כל עוד הוועדה המקומית לא אישרה למפעילים היתר זמני או קבוע יש להפסיק את השימוש לאלתר: "קיים אינטרס ציבורי כי רשויות האכיפה יפעלו נגד כל וילות האירוח בשכונת נוף כנרת גם אם אלה לא מפריעות למנוחת השכנים כל עוד אין בידי מפעיליהן היתר לשימוש חורג", כתב.

 מחקר שנערך לאחרונה  מצא כי נכון לסוף 2018, 9,150 דירות  הוצעו להשכרה,  מהן 7,150 דירות מושכרות באופן קבוע במסגרת הפלטפורמה. מדובר ב־3.4% מתוך כלל הדירות בעיר, שיעור השכרות חריג הגבוה פי כמה מרוב הערים המערביות הנחשבות ליעדי תיירות פופולריים. פי 7 למשל מניו יורק, שבה הוסבו 0.5% בלבד מהדירות לאירוח באופן קבוע, ופי 5 מאמסטרדם (0.8%).. בכרם התימנים מוערך שיעור ההשכרות בלפחות 16% מכלל הדירות, ואילו בנווה צדק מגיע שיעורן ל־8% מכלל הדירות.

הפסיקה לא נבעה רק מטענת הרשויות אלא גם דיירים הגישו תביעות נגד משכירי airbnb על שימוש חורג. ביולי האחרון, 12 תושבי תל אביב שנמאס להם מהמצב ומהעדר האכיפה מצד עיריית תל אביב, הגישו עתירה נגד העירייה, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ונגד ראש העירייה חולדאי, בטענה כי עליהם לדרוש מבעלי דירות המשכירים אותן בשיטת Airbnb היתר לשימוש חורג ורישיון עסק.

בעתירה ציינו התובעים הן היכולת הכספית של העיר להיכנס להליכים משפטיים והן את האפשרות לפעול באמצעות הוועדות שבראשותה ולהילחם במי שבונה ללא היתר חורג.

מעיריית תל אביב נמסר: "הכלים העומדים לרשות העירייה כדי להתמודד עם האתגרים שיצרה תופעה זו מוגבלים למדי. העירייה ביקשה להחיל תעריף ארנונה מיוחד על דירות, אך הדבר לא אושר על ידי שרי הפנים והאוצר. בשים לב לעלייה בממדי התופעה וההשלכות האפשריות על מרקם החיים בעיר, על המדינה – לה הכלים והסמכויות לעשות כן – לפעול להסדרתה. בכוונת העירייה לפעול לקידום חקיקה בנושא, והיא תעשה כן מול משרדי הממשלה הרלבנטיים, כשתוקם ממשלה". על פסקי הדין שניתנומסרו בעירייה כי פסקי דין אלה "אינם מהווים פסקי דין מכריעים במישור האכיפתי. העירייה פועלת ותפעל במישור האכיפתי בכל מקרה ומקרה, בהתאם לנסיבות הקונקרטיות של אותו מקרה".

מס ארנונה על דירות Airbnb: על מי הוא יחול וכמה זה יעלה?

AIRbnb בדרך להנפקה עד 2020 – הפעם חברה עם בשר?

תושבי תל אביב דורשים: משכירי airbnb יוציאו רישיון עסק