חדשות    

קרקעות הופקעו בגין שימוש חורג בקרקעות רמ"י

רשות מקרקעי ישראל ניצחה בתביעה  נגד בני זו מהמושכב כפר טרומן. לפי הרשות אלו השתמשו בשתי נחלות חקלאיות שירשו לצרכים מסחריים בהיקף עצום למרות צווים שיפוטיים שניתנו נגדם וכי הפרו הסכם עם הרשות. בפסק דין נקבע כי בני הזוג יחזירו לרמ"י את הקרקעות וישלמו לה דמי שימוש של יותר מ-7 מיליון שקל.

הפעילות המסחרית נחשבת שימוש חורג והמשיכה גם לאחר שבית המשפט אסר על השימוש החורג והורה על פינוי המבנים הלא חוקיים. ובכל זאת בני הזוג הפעילו בשטח חניון גדול, שטיפת רכבים וצימרים והשכירו מכולות, קראוונים ומבנים שונים לעסקים.

בעבר בן הזוג הורשע בעבירות של שימוש אסור במקרקעין ואי קיום צווים שיפוטיים והוטל עליו קנס של 2.5 מיליון שקל. במקביל, הגישה רשות מקרקעי ישראל תביעה אזרחית שבה דרשה להחזיר את הנחלות לרשותה ולחייב את בני הזוג בדמי שימוש ראויים על כל אחד מהשימושים הלא חוקיים שביצעו בשטח.

הטענה של הנתבעים הייתה בעיקר על אפליה לרעה ביחס לאלפים שמבצעים שימושים חורגים בקרקעות המדינה. הנתבעים הוסיפו שהמשק שלהם קרס כתוצאה מהרפורמה בשוק החלב והם נקלעו לחובות אדירים, ולכן לא הייתה להם ברירה.

עוד הם טענו כי רמ"י לא רשאית להפקיע את זכויותיהם בנחלות ולכל היותר היא זכאית לפיצוי על הפרת ההסכם. לחלופין ביקשו הנתבעים פיצוי הולם עבור הנחלות.

בית המשפט קבע  כי מדובר בהפקרות וכי כי השימוש הלא חוקי בקרקעות החקלאיות לא מהווה רק הפרה יסודית, בוטה וקשה של הסכם המשבצת שאוסר במפורש על שימוש לא חקלאי אלא גם פגיעה באינטרס הציבורי וחוסר תום לב. לכן, נקבע כי הצעד החריג של שלילת זכויות הנתבעים והחזרת הנחלות למדינה ללא פיצוי הוא הסעד המתחייב בנסיבות הייחודיות של המקרה.

"הנתבעים 'צפצפו' על הוראות החוק, על החלטות בית המשפט, על החלטות מועצת מקרקעי ישראל ועל הוראות הסכם המשבצת", כתבה השופטת. עוד הוסיפה  כי יש לראות בחומרה את העובדה שהנתבעים אפילו לא התגוררו בנחלות. הם פשוט ניצלו את המשאב הציבורי היקר לצורך הפקת רווחים אישיים בניגוד מוחלט להחלטות מועצת מקרקעי ישראל.

על טענות הזוג אמרה שלא הוכחו וגם אם היו מוכחות אין בהן הצדקה להפרת הדין.

בית המשפט הורה  על החזרת הנחלות לרמ"י ואף חייב את הנתבעים בתשלום דמי שימוש של 7,019,679 שקלים בתוספת הפרשי ריבית והצמדה עבור כל מתחם ומתחם שבו נוהלה פעילות עסקית לא חוקית לאורך שנים, וכן בהוצאות משפט  של 117 אלף שקל.

שתי שכונות באום אל-פאחם צפויות לקום לראשונה על קרקע של המדינה

מהי חלקה תלת ממדית ומהו הרישום בחוק שמתיר אותה

בניין הופקע לטובת הרכבת הקלה, עיריית תל אביב מסרבת לשלם פיצויים על התמ"א