חדשות    

שוק העבודה ממשיך לשדר עוצמה עם ירידה באבטלה ביולי. איך יגיב בנק ישראל?

לשכת התעסוקה
מעודכן ל-08/2023

שיעור האבטלה במשק הוא אחד הפרמטרים שמשפיעים מאוד על בנק ישראל בבואו להחליט על גובה הריבית. כאשר הריבית גבוהה, עסקים נוטים לצמצם השקעות ופרויקטים כדי לחסוך עלויות, והדבר מתבטא בצמצום גם בכוח האדם, קרי פיטורים, שבתורם מעלים את שיעור האבטלה.

שיעור אבטלה גבוה מאותת שהריבית פועלת את פעולתה, הפעילות העסקית במשק מתכווצת, מה שמצמצם את כוח הקנייה, ומפחית אינפלציה.

דומה כי מאז החלה הריבית במשק לעלות באפריל 2022, ממתינים בבנק ישראל לאינדיקציה הזאת כיוון שוק העבודה, אלא שהיא מבוששת להגיע ואף יותר מכך –  והשוק ממשיך לאותת על עוצמה יחסית.

נתוני חודש יולי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינם שונים מהבחינה הזאת ומראים אפילו ירידה. על פי הנתונים, בחודש יולי עמד שיעור הבלתי מועסקים במשק על 3.4% לעומת 3.5% בחודש הקודם. נתוני יולי מנוכי העונתיות מצביעים על שיעור אבטלה של 3.4% לעומת 3.6% ביוני.

בנתונים מספריים מדובר על 155.5 אלף בלתי מועסקים ביולי לעומת 158.1 בלתי מועסקים ביוני.

גם בעולם משקפים שוקי העבודה תמונה דומה. בארה"ב, הפד מצליח להחליש את האינפלציה בהדרגה באמצעות העלאות הריבית, אך למרות זאת, ממשיך שיעור האבטלה לשהות בשפל ולפי שעה אינו מגיב לריבית הגבוהה. עם זאת, האינפלציה בארה"ב מתקרבת חזרה ליעד של הפד, ונראה כי הבנק המרכזי עומד להסתפק אולי בעוד העלאה אחת בטרם יעצור.

כאשר זאת תמונת המצב בשוק העבודה המקומי, ומנגד הדולר מתחזק ומעלה את מחיריהם של מוצרים מיובאים כך שהאינפלציה לא נשברת – בנק ישראל עשוי להחליט על העלאה נוספת בריבית, לצורך המשך מיגור האינפלציה.