חדשות    

שוק השכירות בדרך לרפורמה: כל משכיר יידרש לדווח, ללא קשר לגובה דמי השכירות

FREEPIK
מעודכן ל-01/2023

הממשלה החדשה הבטיחה לבצע שלל רפורמות עם כניסתה לכהונה. טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2023-2024 שיתלווה לתקציב המדינה שופכת אור על כמה מהן.

אחת הרפורמות שמוביל משרד האוצר נוגעת לשוק השכירות. על פי טיוטת חוק ההסדרים, תוטל חובת דיווח על כל מי שמשכיר דירה, ללא קשר לתקרת הפטור ממס על דמי השכירות. נכון לעכשיו, קיימת חובת דיווח רק על מי שמשכיר דירה, אחת או יותר, שדמי השכירות שלה עולים על הפטור ממס – 5,470 שקל נכון ל-2023. חוק ההסדרים מבקש לקבוע כי כל מי שמשכיר דירה יהיה חייב בחובת דיווח מקוונת ופשוטה שכוללת רק פרטים לגבי הדירה וגובה דמי השכירות ששולמו. למי שנולד לפני 1955 יתאפשר דיווח ידני פשוט שאינו דורש אוריינות טכנולוגית.

טיוטת החוק מסבירה את הרציונל: "חוק מס הכנסה פוטר הכנסות מהשכרת דירת מגורים עד לגובה התקרה הקבועה בחוק. נוסף על כך, מי שהכנסתו מהשכרת דירת מגורים נמוכה מהתקרה אינו נדרש לדווח על ההכנסה שלו משכר הדירה כלל. לפי ההערכות, בעלי דירה רבים נהנים מהכנסה אשר אינה אמורה להיות פטורה לפי החוק, אך מסיבות שונות הם אינם מדווחים על כך וישנם פערי גבייה להכנסות המדינה של עשרות מיליוני שקלים. החלת חובת דיווח תקשה על המשך העלמות המס, שכן בעלי הכנסה משכר דירה יימנעו מהצהרה כוזבת לרשויות המס בדבר גובה ההכנסה שלהם ממקור זה. יובהר כי ככלל, כל אדם מחויב לדווח על כלל הכנסותיו לרשויות המס אם לא נוכה מהן מס במקור בשיעור המרבי – ואילו הפטור מדיווח מהווה חריג לכלל, נוכח הנתונים שלעיל ולצורך הגברת האכיפה מוצע להחיל את כלל הדיווח גם על הכנסות פטורות. יצוין, שיתרון נלווה לקבלת דיווח על הכנסות אלה הוא שיהיה ניתן לקבל החלטות מדיניות ברמת המקרו מלגבי שוק השכירות על בסיס מידע מהימן. כיום, לגורמים השונים בממשלה אין מידע בדבר הכנסות מהשכרת דירת מגורים, למעט במקרים בהם בעל הדירה מדווח על הכנסה גבוהה מהתקרה או במקרים בהם בעל הדירה בוחר במסלולי מס אחרים. חוסר המידע מעוור את קובעי המדיניות ואינו מאפשר קבלת החלטות בהסתמך על נתונים מבוססים, וכן גם פוגע בשוכרים שמקבלים החלטות ללא מידע מלא. אופן הדיווח ופרטי הדיווח ייקבעו לקראת הממשלה בתיאום עם משרד המשפטים. מוצע שסעיף זה יחול החל משנת 2022.

בדוח של ארגון ה-OECD משנת 2021 ממליץ הארגון לקבוע חובת דיווח על הכנסות מהשכרת דירות מגורים בהתאם לנהוג ברוב מדינות ה-OECD, דבר שהוכח כיעיל ואפקטיבי. בדוח כותב הארגון כי ביטול הפטור על חובת הדיווח תשפר את הוודאות בשוק, תאפשר למקבלי המדיניות ולשחקנים השונים בשוק ליהנות ממידע מהימן על שוק השכירות בישראל והעלמות המס הקימות כיום בשוק יופחתו".

שוכר שהוא משכיר יוכל לקזז את דמי השכירות

בנוסף על פי טיוטת החוק, מי ששוכר דירה במקביל להיותו משכיר, יהיה רשאי להפחית מהכנסתו מההשכרה את דמי השכירות ששילם, ובלבד שדמי השכירות ששילם שיהיה ניתן להפחית מהכנסתו מהשכרת דירה לא יעלו על 5,700 שקל או על דמי השכירות ששילם, לפי הנמוך.

וזה הרציונל כפי שמוסבר בטיוטת החוק: "כדי להקל בעלים שיש לו דירה יחידה שאותה הוא משכיר, כאשר באותה תקופה הוא שוכר דירת מגורים אחרת, מוצע לקבוע אפשרות לנכות מהכנסות השכירות מדירת המגורים את הוצאות השכירות שמשלם אף על פי שאלה הוצאות פרטיות אשר אינן אמורות להיות מנוכות לפי עקרונות מס ההכנסה הרגילים. ההטבה המוצעת נועדה לצורך הקלה על מי שיש לו דירה יחידה, אשר מעדיף, משיקוליו, לגור בדירת מגורים אחרת. מוצע כי את ההטבה כך שאותו יחיד יוכל לנכות מהכנסתו מהשכרת הדירה דמי שכירות שלא יעלו על 5,700 שקל או על דמי השכירות ששילם, לפי הנמוך. כמו כן, לצורך מניעת תכנוני מס, ובדומה למקרים אחרים שבהם נותנים הטבות מס בתחומי הנדל"ן, מוצע לקבוע כי אם קיבל את הכנסת השכירות מקרובו לא תחול ההטבה, ושיראו כהכנסת היחיד גם הכנסה של דמי שכירות של בן זוגו המתגורר עמו או של ילדו עד גיל. מי שיבחר לנצל את ההטבה הזו יידרש לשלם מס לפי סעיף 122 לפקודה, קרי מס בשיעור של 10% ללא זכאות לנכות פחת או הפחתה אחרת בשל הדירה, או הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה מדמי השכירות, ולא יהא זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מההכנסה מדמי השכירות או מהמס החל עליה. כמו כן, לעניין חישוב מס השבח החל במכירת הדירה, יתווסף לשווי המכירה הסכום המרבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכותו לפי כל דין".