חדשות    

המזל של ישראל: יחס החוב ירד ל-60% בשל התחזקות השקל

שיעור החוב הציבורי בישראל ירד בשנת 2019, אך בעיקר בגלל נסיבות כמעט אקראיות. החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, פרסם היום (ב') נתונים שלפיהם שיעור החוב הציבורי בישראל ב-2019 ירד ל-60% תוצר, לעומת 60.9% תוצר ב-2018.

שיעור החוב משפיע על דירוג האשראי של ישראל, וסוכנויות דירוג האשראי צפויות לפיכך לראות בירידת שיעור החוב אינדיקציה חיובית. בגדול, ירידה בשער החוב משמעותה שהחובות קטנים מהצמיחה ואם יחס החוב יורד קל יותר למדינה להחזיר חובות.

החשב הכללי חזקיהו אמר כי "הירידה בשיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר השנה עומדת בקשר ישיר עם שיעור הצמיחה במשק ועם תנאי השוק. מדובר בעדות לאיתנות הפיננסית של הכלכלה הישראלית, כפי שבאה גם לידי ביטוי באמון המשקיעים בהנפקות החוב הגלובליות של המדינה ובעיני חברות הדירוג".

אלא שהירידה השנה בשיעור החוב נובעת ממשתנים חיצוניים שאינם קשורים ליחס בין הצמיחה לחוב. להפך: שנת 2019 הסתיימה בגירעון תקציבי של 3.7%, בעוד שהכלכלה הישראלית צמחה השנה ב-3.3% בלבד. כלומר החוב גדל והצמיחה קטנה, אז איך יחס החוב קטן?

הסיבה העיקרית היא התחזקות השקל מול הדולר במהלך 2019, בשיעור של 8%, שהפחיתה את היקף החוב הנקוב במט"ח, וכן מול מטבעות אחרים. סיבה אחרת, האינפלציה, שהייתה נמוכה מהצפוי, האטה את קצב הגידול של החוב בשקלים הצמוד למדד. עוד סיבה היא שקצב הגידול המהיר בשכר הביא לכך שמחירי התוצר של המשק גדלו בשיעור חד יחסית של 2.5%.

" ;ליחס חוב ציבורי לתוצר – השפעה מובהקת על תשואות ריאליות של אג";ח ממשלתיות בארץ";