10,000 שקלים אולי נראים לכם מעט בשביל אוטו, אבל מסתבר שעם קצת מחשבה ובחירה נבונה תוכלו לקנות בהם מכונית חמודה ויעילה שתשרת אתכם נאמנה ■ אילו דגמים תוכלו לקנות בתקציב כזה, האם זה משתלם או שתשלמו את היתרה בטיפולים ומה עוד אתם צריכים לדעת? כל התשובות במדריך שלפניכם
כולם יודעים כי מצב התחבורה הציבורית בארץ איננו מזהיר בלשון המעטה, ולכן עבור רבים רכב פרטי איננו מותרות אלא מוצר צריכה בסיסי לכל דבר. אולם לא לכל אחד יש כמה עשרות (או מאות) שקלים פנויים למטרה זו. המדריך שלפניכם מיועד לנהגים חדשים לפני צבא, לחיילים, לסטודנטים ואפילו למשפחות צעירות – בקיצור לכל מי שמחפש מכונית משומשת בתקציב מצומצם של עד 10,000 שקל. תתפלאו, ניתן בהחלט למצוא בסכום כזה – ואפילו די טובה.
מה כדאי שתדעו?
ב-10,000 שקל או פחות קשה להיות בררנים. בתקציב הזה תמצאו מגוון מכוניות גדול מאוד מאמצע ועד סוף שנות התשעים, אבל המכנה המשותף של רובן הוא מצב רע למדי. לכן כשכל שקל חשוב, כדאי למצוא מכונית שתוחזקה כראוי. קחו בחשבון שהספרות על הקילומטראז' לא תמיד רלוונטיות או מספרות את המצב האמיתי. גם מספר הבעלים הרשום לא ממש משנה.
אם מדובר במכונית מיד ראשונה או שנייה תוכלו לקבל מהמוכר מידע רב ואותנטי על ההיסטוריה שלה, אולי אפילו ספר רכב ותיעוד טיפולים שהם אביזרים חשובים במכוניות ישנות. במקרים אחרים צריך לקוות שהמכונית מטופלת בזמן ולא לפי מצב הרוח של הבעלים. קבלות על טיפולים שונים או חלקים שהוחלפו יסייעו לכם לקבל תמונת מצב מלאה.
מה צריך לבדוק?
בתקציבים כאלה בכלל לא בטוח שכדאי להשקיע בבדיקת המכונית במכון בדיקה מסודר. כמות התקלות, הליקויים והבעיות שיימצאו שם תעשה לכם חור בכיס, ובכלל – לא ניתן לצפות ממכונית בת עשר שנים או יותר שתתנהג כחדשה.
הכי חשובים: מנוע וצמיגים
יש לכם חבר שמבין בתחום? בקשו ממנו שיתלווה אליכם לטסט ולנסיעת מבחן. אפשרות נוספת, היא לקחת אותה למוסך שלכם או למוסך המומחה בדגם המכונית ולשלם סכום סביר עבור בדיקה כללית. בשנתונים אלה לא תמיד מעניין את הקונה מצב השלדה, אבל כדאי שהמנוע יהיה במצב נסיעה סביר, ורצוי שהצמיגים יהיו טובים עד כמה שניתן. גם זו הוצאה גבוהה מאוד ביחס למחיר המכונית בפועל.
דבר נוסף – אם המטרה היא לחסוך, כדאי לשים לב לתאריך האחרון שבו הרכב עבר טסט (מבחן כשירות תנועה). לעיתים טסט למכונית ישנה עלול להפוך להוצאה גדולה. העדיפו מכונית שמועד הטסט השנתי שלה רחוק ככל האפשר.
התוכנית הכלכלית
בדקו במחירון הרכב של יד2 את מחיר המכונית בפועל. זכרו שמדובר בסכומי כסף של עד 10,000 שקל, כך שעמידה תקיפה על המקח ומשא ומתן אמיץ יניבו הורדה זניחה – אלא אם מדובר בגרוטאה שהמוכר רוצה להיפטר ממנה.
מה שיוכל לנחם אתכם זו העובדה שאין כמעט ירידת ערך שנתית, כפי שקורה למשל במכונית בשווי 100 אלף שקל. אפשר ליהנות ממכוניות ישנות, ואחרי שהן "עשו את שלהן" תוכלו לתקן (לא תמיד כדאי), למסור במתנה לחבר או לקרוב משפחה, או למכור לפירוק. טיפ: לאחר הקנייה נסו כמה שיותר מהר לבצע טיפול גדול, או לסדר חלקים מהותיים המחייבים החלפה או תיקון.
קטנות וחסכוניות
מכונית קטנה בקטגורית מיני או סופר-מיני תהיה בדרך כלל היא חסכונית יותר ממכוניות גדולה וגם זולה יותר לאחזקה. אם הכוונה לשנע עד שלושה נוסעים, לא צריכה להיות בעיה לבחור במכונית קטנה.
היפניות המומלצות: סוזוקי סוויפט, דייהטסו שרייד ומאזדה 121.
האירופיות המומלצות: פיאט פונטו ופיג'ו 106.
שימו לב: מה שקובע הוא אופן הטיפול והתדירות.
אמנם מכוניות יפניות יכולות לסבול הזנחה או התעללות ועדיין לנסוע יפה מאוד, אך האירופיות הקטנות מפגינות התנהגות כביש ונוחות בהרבה.
דבר חשוב נוסף: העדיפו תמיד דגמים בעלי מנוע עם הזרקת דלק ולא מאייד (קרבורטור), ועם כמה שיותר אבזור בטיחותי (כריות אוויר, ABS ועוד).
משפחתיות
ישראלים אוהבים מכוניות משפחתיות והמבחר בשנתונים אלה הוא עצום. ניתן למצוא משפחתיות יפניות במרכב סדאן (4 דלתות ותא מטען נפרד), בעלות מנוע בנפח 1,600 סמ"ק, רובן עם תיבת הילוכים אוטומטית.
יפניות מומלצות: דייהטסו אפלאוז, סוזוקי בלנו וסובארו אימפרזה.
אירופיות מומלצות: פיג'ו 306, סיטרואן קסארה ורנו מגאן. באחרונות רצוי להימנע מהגרסאות האוטומטיות ולחפש בעלות גיר ידני בלבד.
ככלל, מכוניות משפחתיות אירופיות הן לרוב יקרות יותר לאחזקה ולתיקון.
צריכים מסחרית?
חיפוש מהיר באתרי יד שנייה ובמחירונים יגלה לכם אינספור רכבים מסחריים מכל סוג וצורה. בניגוד למכוניות פרטיות, רכבים מסחריים סובלים מאורח חיים קשוח בציי רכב, חברות, סוכני מכירות, ואצל חקלאים או טכנאים.
מרביתם אמנם מצוידים במנועי דיזל שיגיעו גם לחצי מיליון ק"מ, ובכל זאת חלקים רבים מתחילים להתבלות: פגיעות בחלקי הפח, המושבים שקועים וקרועים, לוח השעונים לא מתפקד והמזגן עייף.
אם אתם זקוקים למסחרית שתשמש אתכם לכמה שנים טובות ללא בעיות, חפשו כאלו שהיו בשימוש פרטי (נכון, קשה למדיי למצוא), ואל תיבהלו ממנוע עתיר בקילומטראז'. אם הוא טופל בזמן לא צריכה להיות בעיה.
רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת
התוצר המקומי הגולמי עלה ב- 4.1% בחישוב שנתי, כך לפי דיווח הלמ"ס. לפי רבעונים, חלה עלייה בתוצר ברבעון השלישי לעומת השני.העלייה בתוצר ברבעון השלישי השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית ובהוצאות לצריכה ציבורית, וירידה בהשקעות בנכסים קבועים ובייצוא סחורות ושירותים.
חלה עלייה של 3.7% בתמ"ג ללא מיסים על היבוא, עלייה של 5.0% בתמ"ג העסקי, עלייה של 2.8% בהוצאה לצריכה פרטית ועלייה של 4.2%בהוצאה לצריכה ציבורית
לעומת זאת זאת חלה רידה של 6.1% בהשקעה בנכסים קבועים וכן ירידה של 3.6% ביצוא סחורות ושירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק אך עלייה של 1.9%ביבוא סחורות ושירותיים
האומדן עשוי להתעדכן עם עדכון הנתונים של החודשים האחרונים
המקורות העומדים לרשות המשק (התוצר המקומי הגולמי והיבוא):
התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה ברבעון השלישי של שנת 2019 ב- 4.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 0.8% ברבעון השני ועלייה של 4.5% ברבעון הראשון של שנת 2019.
התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ברבעון השלישי ב 2.1% בשיעור שנתי לאחר ירידה של 0.9% ברבעון השני ועלייה של 2.7% ברבעון הראשון של שנת 2019.
יבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון השלישי השנה ב- 1.9%, בהמשך לעלייה של 2.5% ברבעון הקודם.
יבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ברבעון השלישי של 2019 ב- 3.6% לאחר ירידה של 2.1% בחישוב שנתי ברבעון הקודם .
שינוי זה מבטא ירידה של 7.9% ביבוא סחורות אזרחיות, עלייה של 6.2% ביבוא שירותי התיירות ועלייה של 5.7% ביבוא שירותים אחרים (הכולל יבוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכד') בחישוב שנתי ברבעון השלישי.
סך המקורות שעמדו לרשות המשק מתוצר מקומי ומיבוא עלה ב- 3.0% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 0.8% ברבעון הקודם.
השימושים במקורות (ההוצאות לצריכה, להשקעה וליצוא):
ההוצאה לצריכה פרטית:
ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-2.8% ברבעון השלישי של שנת 2019 בחישוב שנתי, שפירושו עלייה של 0.8% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי באה לאחר ירידה של 2.5% ברבעון הקודם ועלייה של 3.9% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2019.
העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2019 משקפת עלייה של 0.8% בהוצאה לצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, שירותים, דיור, דלק ונסיעות לחו"ל).
ההוצאה לצריכת מוצרי בני קיימה למחצה לנפש ירדה ב- 9.7%, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב- 10.7% וההוצאה לרכישת מוצרי בני קיימה למחצה אחרים ירדה ב 10.8% בחישוב שנתי.
ההוצאה לצריכת מוצרים בני קיימה לנפש עלתה ב- 31.8% ברבעון השלישי ( 7.2% בחישוב רבעוני) לאחר ירידה של 65.6% ברבעון הקודם (23.4% בחישוב רבעוני) כאשר ההעלייה בהוצאה לרכישת כלי רכב לשימוש פרטי עלתה ב-169.7% בחישוב שנתי (28.1% בחישוב רבעוני) לאחר לירידה של 96.2% ברבעון הקודם (55.8% בחישוב רבעוני).
ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון: מקררים, מכונות כביסה, מזגנים ירדה בשיעור של 15.1% בחישוב שנתי לאחר עלייה של 3.9% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. ההוצאות לריהוט ותכשיטים ירדו ב 3.6% בהמשך לירידה של 6.8% בחישוב שנתי ברבעון הקודם.
ההשקעה בנכסים קבועים:
ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) ירדה ברבעון השלישי של 2019 בשיעור של 6.1% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 4.7% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. ההשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT- טכנולוגית מידע ותקשורת) ירדה ב- 45.8% בחישוב שנתי (14.2% בחישוב רבעוני) ההשקעה בציוד ICT עלתה ב 62.3% (12.9% בחישוב רבעוני) .
ההשקעה בבנייה שלא למגורים ובעבודות בנייה אחרות ירדה ב – 7.4 וההשקעה בכלי תחבורה ירדה ב-0.3% בחישוב שנתי.
ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ברבעון השלישי של 2019 ב-0.3% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 4.0% ברבעון השני של שנת 2019.
יצוא הסחורות והשירותים:
יצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק ירד ב 3.6% ברבעון השלישי של שנת 2019.
הירידה ביצוא ברבעון השלישי של 2019 משקפת ירידה של 7.4% ביצוא תעשייה ללא יהלומים, עלייה של 2.1% ביצוא שירותים אחרים (ללא חברות הזנק ותיירות) ועלייה של 16.1% בחישוב שנתי ביצוא תיירות.
סך יצוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השלישי ב-8.4% בחישוב שנתי, לאחר עליה של 2.9% ברבעון הקודם כאשר יצוא היהלומים עלה ב 32.9% בחישוב שנתי (7.4% בחישוב רבעוני) ויצוא חברות ההזנק ירד בצורה ניכרת.
לראשונה מאז 2009: התמ"ג ירד ב-0.4% ברבעון השלישי – אומדן ראשון
בקרדיט סוויס מצפים שהצמיחה בהשקעות וביצוא תביא לצמיחה בתמ"ג בישראל ל-3.2% בשנת 2015
לרוב בתי המשפט לא מקלים עם סרבנים של פינוי-בינוי ותמ"א 38, לפעמים מדובר במבוגרים, לפעמים בשונאי שינווים ולפעמים מסיבות אחרות. לכן בחוק הותר שבמקרה של חיזוק מספיקה הסכמה של 66% מהדיירים, ואילו במקרה של הריסה ובנייה מחדש 80% ויש כוונה להעלות אף יותר. אולם, במקרה של דייר מרמת גן – החליט בית המשפט שמאבקו בתמ"א היה מוצדק.
הדייר נאבק כמעט לבדו בפרויקט במשך שבע שנים. במהלכן נתבע בין היתר במיליוני שקלים על לשון הרע מצד היזם. אולם, בפסק הדין נדחו כל הטענות של היזם ומעבר לכך הוא חוייב לשלם לדייר 105 אלף שקל על הוצאות המשפט.
טענתו העיקרית של הדייר הייתה שהיזם מרמה את הדיירים ומטעה את גופי התכנון של העירייה. עם זאת, גוף הפיקוח של העירייה, ועדת התכנון המקומית, לא סייע לו כלל.
מלחמתו של ההדייר גרמה בסופו של דבר לביטול המיזםץ בין היתר טען כי היזם הבטיח שטח דירה ברוטו של 91 מ"ר, בעוד השטח האמיתי של הדירה הוא 75 מ"ר בלבד. עוד טען כי תכנון החניה של הפרויקט פוגע בדיירים.
"בעוד שהדייר ניצב אל מול יזם כוחני ורב תחבולות שכזה ובזמן שהוועדה המקומית עצמה נבוכה, מה יעשה האזרח ולא יזדעק. תכלית הפניות של בן דור היא זעקה חוזרת ונשנית על התעלמות מפסק הדין המוסכם ומבקשותיו לקיימו. מניעיו התגלו כצודקים".
על תשובות היזם כתב השופט כי "מעליהן ריחפה כבר מבראשית רוח של כוחניות ציניות יהירות וזלזול בזולת ובחקירה. האופורטוניזם המיתמם שביטא היזם בבית המשפט ביחס להתנהלות מול רשויות התכנון והבנייה, משל המדובר במשחק מחבואים לגיטימי בגדרו מותר ליזם לכלול בבקשה נתונים בלתי נכונים ולצפות שהרשות לא תגלה אותם, מטיל צל כבד על מהימנות עדותו. היזם לא בחל בדרכי עורמה וגסות בתשובות שונות".
גם ועדת התכנון לא יצאה בזול: "חרף הקביעות של הוועדה בדבר גרירת רגלים בלתי מובנת של היזם, המשיכו פקידי הוועדה לקבל מהיזם תוכניות מתוקנות ואף הביאו אותן לדיון". חבר מועצה של רמת גן, שהעיד בפני בית המשפט, אמר כי התרשם שהיזם הוליך שולל את הוועדה וכי אין מדובר בטעיות אלא בניסיון להטעות את הוועדה.
עוד נאמר בפסק הדין, כי ועדת התכנון והבנייה המקומית התקשתה לתת הסבר לאותו אמון עיוור שנתנו פקידי הוועדה ביזם, בעוד שהוא מגיש תשריט עם טעויות ואי דיוקים זועקים לעין
רמת גן: העירייה מערערת לעליון על ההחלטה לחדש את תמ";א 38
חברת הנפט הסעודית ארמקו, הנחשבת לחברה הרווחית בעולם, מתכוונת לבצע את ההנפקה לפי שווי של בין 1.6 ל-1.7 טריליון דולר – יעד נמוך מזה שהציב בשלב מוקדם יותר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן – 2 טריליון דולר.
אם יעמדו במחיר המרבי של ההנפקה, זו תהפוך ההנפקה לגדולה אי פעם שתעביר את עליבאבא שגייסה בוול סטריט בשנת 2014 25 מיליארד דולר, למקום השני. עם זאת, תמחור לפי הקצה הנמוך יגייס לארמקו 24 מיליארד דולר. המחיר הסופי ייקבע רק בחמישה בדצמבר.
הממלכה הסיעודית ניהלה משא ומתן עם המשפחות העשירות בה כדי שישקיעו בהצעה, ולשם כך חתכה את המיסוי על ענקית הגז והבטיחה דיבידנד גדול ומשתלם. הכנסות מהמכירה יועברו לקרן הון ריבונית, שכבר מעורבת בכמה השקעות אמיצות – 45 מיליארד דולר בקרן ויז'ן של סופטבנק, 3.5 מיליארד במניות של אובר.
ארמקו דחפה את האומדן קרוב ככל שיכלה לשני טריליון דולר – מספר שהפתיע משקיעים רבים, בזמן שהיא מבטיחה את האטרקטיביות שלה לקונים סעודים אפשריים. 16 בנקים הגישו הצעות אומדן, בטווח משוער של בין 1.1 טריליון דולר בקצה התחתון ועד 2.5 טריליון דולר – מספר שגם בן סלמאן מוצא אופטימי למדי. ממוצע האומדנים עומד על 1.75 טריליון דולר.
ספר הביקושים ייפתח ביום ראשון ומשקיעים קמעונאים יצטרכו להניח את הצעותיהם בקצה העליון של הטווח. החברה תציב את המחיר האחרון למשקיעים בהסתמך על הליך ההרשמה של משקיעים מוסדיים עד סוף החמישי בדצמבר.
הכנסתה הנקייה של ארמקו עומדת על 68.2 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לעומת 83.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. הרווחים ירדו ל-217 מיליארד דולר מ-233 מיליארד דולר.
ארמקו, ששמה המלא הוא חברת הנפט הסעודית (Saudi Arabian Oil), צפויה לדווח על רווח של 68 מיליארד דולר בתשעת חודשי השנה הראשונים. הרווח בשנת 2018 כולה היה 111 מיליארד דולר, לפי תשקיף הנפקת אג"ח שהחברה פרסמה מוקדם יותר השנה. זהו סכום שעולה על רווחי אפל ואקסון-מוביל ביחד. ארמקו היא החברה הרווחית ביותר בעולם.
כחצי שנה לאחר שנפרדה מבנק לאומי והפכה לגוף פיננסי עצמאי, מציגה MAX את SKYMAX, כרטיס אשראי חוץ בנקאי שיפתח בפני הצרכן הישראלי עולם חדש של אפשרויות ברכישת טיסות לחו"ל. הכרטיס החדש מאפשר, לראשונה, ניצול נקודות צבירה בכל חברות התעופה, כולל חברות לואו-קוסט, לכל היעדים ובכל הטיסות, ללא מגבלת הקצאות ובכל תקופות השנה. זאת, תוך שמירה על יחס המרת הנקודות הטוב בענף.
לצד אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות להזמנת טיסות, מאפשר הכרטיס ניצול נקודות גם להזמנת בתי מלון, בתי הארחה ובהמשך יתווספו מוצרים משלימים אחרים מתחום התיירות.
יחס ההמרה בכרטיס, לדברי מקס, הוא הטוב בענף ועומד על 1:160 (כל רכישה ב- 160 שקל מקנה נקודת SKYMAX אחת). עסקאות מול מוסדות ורשויות ממשלתיים יחושבו לפי יחס המרה של 1:320.
בכרטיס החדש הלקוח יכול להזמין טיסות מכל חברות התעופה, במחירים הטובים ביותר בהתאם לכוחות השוק, וניתן לממש את הנקודות באופן חופשי, ללא כל הגבלה, ובכך למקסם את התמורה שמקבלים עבור כל נקודה. זאת ועוד, בשל העובדה כי הכרטיס אינו משויך לקבוצת תעופה כזו או אחרת, ואינו כולל הסדרי עמלות מולן, הרי שהצרכן יכול ליהנות ממחירים משתלמים יותר..
לקוחות שחברים במועדוני תעופה אחרים נהנים פעמיים – גם מצבירת נקודות ב-SKYMAX בכל הוצאה בכרטיס וגם מצבירת נקודות במועדוני הנוסע המתמיד השונים כאשר מממשים נקודות אלה לטיסות.
איך זה עובד?
לרגל השקת הכרטיס, הקימה MAX זירת אונליין ייעודית להזמנה ולמימוש הנקודות שנצברו, בשיתוף עם פלטפורמת הזמנת מוצרי התיירות – smartair מקבוצת תלמה נסיעות ותיירות. לזירה הייעודית ניתן להיכנס בכתובת www.sky.max.co.il. לאחר הליך התחברות קצר, ניתן לבחור טיסה או חבילת נופש ולבצע את ההזמנה. יתרת הנקודות לניצול תעמוד לנגד עיני המשתמש בכל עת וניתן יהיה לבחור בכמה מהן להשתמש.
ניתן יהיה להשתמש בנקודות לתשלום עבור הטיסה וכל התוספות הנלוות לה, כגון מסי נמל, דלק ועוד. מחיר הטיסה שיופיע כבר יכלול מראש את כל המרכיבים, כך שלא יהיו הפתעות ותוספות של "הרגע האחרון". אלו, עשויות להגיע לסכומים משמעותיים ועל פי רוב הצרכן נדרש לשלם עבורן תוספת במזומן.
מצטרפים חדשים ייהנו ממתנת הצטרפות של 100 נקודות, פטור מדמי כרטיס לחצי שנה ומהטבות שוטפות כחלק מתוכנית הפינוקים המוכרת והאהובה של MAX.
מענה לצורכים יותר בנסיעות לחו"ל
עולם הטיסות לחו"ל חווה מהפכה של ממש בשנים האחרונות. על פי נתוני רש"ת שפורסמו בשבוע שעבר, מספר הישראלים שטסו לחו"ל זינק ב-125% בעשור האחרון. אם ב-2010 נרשמו בנתב"ג כ-3.9 מיליון יציאות של ישראלים, הרי ששנת 2019 צפויה להסתיים עם נתון מרשים של למעלה מ-8 מיליון. הסיבות לכך רבות, אולם השורה התחתונה ברורה: טיסות הפכו ממצרך יוקרתי ששמור לבעלי אמצעים, למוצר נגיש ופופולארי הרבה יותר.
נתונים אלה מקבלים גיבוי גם בתוצאות סקר עדכני שערכה MAX לרגל השקת הכרטיס, שממנו ניתן לשרטט קווים לדמותו של צרכן התיירות הישראלי. מהסקר עולה כי, כל ישראלי רביעי טס לפחות פעמיים לחו"ל בשנה האחרונה. לשאלה "בפעם האחרונה שטסת לחו"ל, דרך מי הזמנת את הטיסה", השיבו 31% כי הזמינו באמצעות אתר או אפליקציה להשוואת מחירים, 24% מהנשאלים הזמינו דרך אתר או אפליקציה של חברת תיירות, לאחר מכן: סוכנות נסיעות (21%) ובמקום האחרון – ישירות בחברת התעופה או במלון (19%). עוד עולה מהסקר כי הדרך השכיחה ביותר להזמנת נופש בחו"ל היא הזמנת טיסה ומלון בנפרד, כאשר 53% מהישראלים עושים זאת כך. בנוסף, ממצאי הסקר מגלים כי 62% מהישראלים בוחרים מראש את היעד שאליו ירצו לטוס ורק אז מחפשים טיסות ומלונות. 32% מהישראלים, נתון לא מבוטל, בוחרים ביעדים בהם מוצעים דילים אטרקטיביים.
כרטיסי אשראי המאפשרים המרת נקודות לכרטיסי טיסה קיימים זה כמה שנים בענף, אולם נהנים מפופולריות נמוכה, כך עולה מהסקר. רק 15% מהנשאלים השיבו כי יש ברשותם כרטיס אשראי שכזה. יחד עם זאת, 54% מהנשאלים מודעים לקיומו של כרטיס שכזה מה שמעיד כי הפוטנציאל בענף גדול מאוד, אך טרם הופיע בשוק כרטיס אטרקטיבי דיו שזכה להיענות ציבורית נרחבת. הסיבה העיקרית לכך, ככל הנראה, היא ש-44% מהנשאלים העידו כי הם אינם מחזיקים בכרטיס שכזה, מאחר שהם אינם מאמינים שיצליחו לצבור נקודות אשר יאפשרו המרה לכרטיס טיסה.
כאן נכנסת MAX לתמונה. רון פאינרו, מנכ"ל MAX, מסכם: "עולם הנסיעות לחו"ל טס קדימה ועבר שינויים מהותיים בכל הנוגע להיקף הטיסות, התדירות והאופן שבו אנחנו מזמינים חופשה. אולם, שינוי זה לא קיבל עד כה מענה צרכני הוליסטי מצד חברות כרטיסי האשראי, אשר עדיין מציעות מענה חלקי וכובל. היום אנחנו משנים מהיסוד את כללי המשחק עם כרטיס אשראי חדש שמאפשר לצרכנים חופש בחירה אמיתי ברכישת טיסות. בכך, הצרכן יכול ליהנות ממחירי השוק התחרותיים ולמקסם את התמורה שהוא מקבל עבור כל נקודה".
עוד אמר פאינרו: "כשיצאנו לדרך לפני כחצי שנה כחברה עצמאית, הבטחנו להיות חדשניים, פורצי דרך ולאתגר את עצמנו ואת השוק במגוון התחומים הקשורים בצרכן הישראלי. היום אנחנו עושים צעד משמעותי מאד בכיוון הזה, ואני יכול להבטיח לכם שזו רק סנונית ראשונה במהלכים רבים נוספים שנמצאים בקנה".
הכרטיסים החוץ בנקאיים הופכים לכרטיסים יותר מבוקשים
כרטיס אשראי חדש לנוסע המתמיד בטורקיש איירליינס – מה ההטבות?
המנכ"ל החדש של הפניקס אייל בן סימון שם עין על הלמן-אלודבי. הפניקס, לאחר שנרכשה מידי קבוצת דלק השבוע, מנהלת מגעים עם בעלי השליטה בבית ההשקעות הלמן־אלדובי, לרכישת הפעילות המרכזית שלהם – חברת הגמל והפנסיה המנהלת נכסים בהיקף של 20 מיליארד שקל (מתוכם 17.5 מיליארד שקל בגמל והיתרה בפנסיה). ההצעה היא ל־210 מיליון שקל, גבוה ב־29% משווי שוק של החברה המוערך בשיעור 163 מיליון לבית ההשקעות כולו. הפניקס גם מוכנה לרכוש את פעילות הגמל והפנסיה של הלמן־אלדובי כולל החוב שלה. אם עסקה זו תצא לפועל היא תהיה אחת השחקניות הגדולות בשוק הגמל.
בדירקטוריון הלמן־אלדובי מגלים רצון לתמוך בהצעה על רקע התוצאות הכספיות החלשות של חברת הגמל. בעלי השליטה בהלמן־אלדובי כוללים גרעין אחזקה (48%) שכולל את רוני הלמן, אורי אלדובי, אייזיק סיטון, פיטר פרידמן ומשפחת יזרעאל. בית ההשקעות אי.בי.אי מחזיק 33% נוספים לאחר שביולי אשתקד הושלם המיזוג בין פעילויות הגמל של שני הגופים. הפניקס מעוניינת כאמור לקנות את הפעילות המרכזית של (100%) הלמן־אלדובי. להלמן־אלדובי גמל ופנסיה חוב של 120 מיליון שקל, רובו למחזיקי אג"ח ועוד 15 מיליון שקל של הלוואה מבנק שנטלה ברבעון השני של 2019, בין היתר למימון פעילות שוטפת. יחד עם החוב של חברת הגמל, המחיר המוצע משקף מכפיל של יותר מ־1% על הנכסים המנוהלים.
בנוגע לקרן הפנסיה שהיא בקרנות ברירת המחדל ועם דמי הניהול הנמוכים ביותר, בהפניקס לא מעוניינים בפעילות הפנסיה. ראשית, הם לא מעוניינים למזג את פעילות הפנסיה לפעילות הקיימת שלהם המנהלת 27 מיליארד שקל ולהפוך לאחת מקרנות ברירת המחדל, שכן כיום הם מצליחים לגייס לקוחות בדמי ניהול גבוהים יותר. שנית, גם במשרד האוצר לא ירצו שאחת מ־5 חברות הביטוח הגדולות תנהל קרן פנסיית ברירת מחדל כשהמטרה המוצהרת של הרפורמה היתה בעיקר לחזק את התחרות בשוק הפנסיה מצד בתי ההשקעות. נראה שהאוצר ידרוש למכור את פעילות הפנסיה לקרנות אחרות, והמועדפת היא מיטב דש.
הלמן אלדובי דורשת פיצוי מאי.בי.אי
הלמן אלדובי: שיא במספר העמיתים; אבל תוצאות עדיין פושרות
קיים חוסר רציני מאוד בקרמבו של גלידות שטראוס, השייכת ליוניליוור. החורף הגיע ויש המון נקודות מכירה ללא קרמבו בכלל. בכל שנה יש מחסור בתחילת העונה, אבל תחילת העונה הייתה בספטמבר וכבר נובמבר.
מעניין לציין כי אצל החברה המתחרה פלדמן, שמשווקת את מנבו, אין מחסור. ואלו התכוננו מבעוד מועד לעונת הקרמבואים. אחת הסיבות למחסור היא כי החברה מתכננת להקטין את אריזותיהם, מהלך שיגרום להעלאת מחירי המוצרים בשיעור של עד 17%. יוניליוור תקטין את סדרת כריות מ-750 גרם ל-686 גרם, את קוקומן מ-500 גרם ל-375 גרם, את קינמונים מ-500 גרם ל-372 גרם, את מוצרי קליק מ-75 גרם ל-65 גרם ואת מוצרי המותג נשנושים ב-8% עד 17%. מוצרים חדשים כבר משווקים באריזות מוקטנות שנראות כמעט זהות לאריזות הקודמות.
מיוניליוור נמסר בתגובה: "יש שתי סיבות לחוסרים נקודתיים במספר מוצרים. הראשונה היא מיעוט ימי ייצור בחגים. הסיבה השנייה היא עיצוב מחדש של האריזות. בחודשים האחרונים אנחנו מעדכנים את אריזותיהם של מוצרים רבים, בין היתר בעקבות רפורמת הסימון של משרד הבריאות. זה מהלך רחב ומאוד מורכב לוגיסטית. אנו מאמינים שנצליח להדביק את החוסרים בשבועות הקרובים".
אקסלנס – הירידה בהתחלות הבנייה בשל המחירים הגבוהים ולא איתות על מחסור בהיצע
א. השקעות ישירות – אלה השקעות של תושבי חוץ בחברות עסקיות מקומיות או השקעות תושבי ישראל בחברות בחו"ל. משקיעים בסוג זה של השקעות מקבלים זכויות הצבעה במועצת המנהלים של החברה ואפשרות להשתתף בניהולה. בדרך כלל, החזקת מניות מעל 10% מהון החברה, נחשבת כהשקעה ישירה. השקעות אלה כוללות רכישת מניות, הלוואות בעלים וסוגי הלוואת אחרים, בין משקיע ישיר בישראל\ חו"ל לבין חברות בנות או מסונפות בחו"ל\ בישראל.
ב. השקעות בתיק ניירות ערך – אלו הן השקעות בניירות ערך סחירים שאינן מוגדרות כהשקעה ישירה ואינן חלק מיתרות המט"ח של המדינה. בסעיף זה כלולות השקעות במניות (שאינן השקעה ישירה), השקעות באגרות חוב ובשטרות
ג. השקעות אחרות – בסעיף זה נכללות כל יתר העסקאות הפיננסיות, בין ושבי ישראל לתושבי חוץ, שאינן מוגדות כהשקעות ישירות, השקעות בניירות ערך או יתרות מט"ח. סוגי ההשקעות שנכללות בקבוצה זו הם כדלקמן:
- אשראי מחסרי בינלאומי (אשראי ספקים ואשראי יצואנים)
- הלוואות
- מזומנים ופקדונות
- נכסים או התחייבויות אחרים
ד. מכשירים פיננסים – השקעות ספקולטיביות קרי אופציות
WePay – אפליקצה חדשה מיועדת להחליף את חשבונות הבנקים
המפקחת על הבנקים: מותר לעשות טעויות לשם חדשנות פיננסית
חברת הביופארם הפועלת בישראל רדהיל ביופארמה( המפתחת תרופות למחלות דרכי העיכול ונסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק) הודיעה כי תמחק את מניותיה ממסחר בבורסת תל אביב תוך שלושה חודשים.
בתוך כך החברה מבקשת ממחזיקי המניות הרגילות שלה להמיר את המניות הרגילות למניות הפיקדון האמריקאית של רדהיל (ADS) דרך הבנקים או המתווכים השונים שלהם. המניות האמריקאיות, שכל אחת מהן מייצגת 10 מניות רגילות, ימשיכו להיסחר בנאסד"ק תחת סמל החברה 'RDHL'. החברה הסכים לוותר על דמי המרה והנפקה עבור בעלי מניות שימירו את המניות הרגילות שלהם עד ליום המסחר האחרון בבורסה.
החברה הודיעה על המחיקה 11 יום לאחר שקיבלה את אישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) לשיווק בארה"ב של התרופה טליסיה (Talicia) לטיפול בחיידק העמיד במערכת העיכול.
לאחרונה נודע כי כי חברת קוסמו (Cosmo) האירית, הפועלת גם היא בתחום הגסטרו ונסחרת בבורסה השוויצרית לפי שווי של כ-1.1 מיליארד פרנק שוויצרי, רכשה יותר מ-20% ממניות רדהיל .
במסגרת העסקה בין הצדדים, מקבלת רדהיל בלעדיות על הזכות לשווק בארה"ב את תרופת 'Aemcolo' – תרופה אנטיביוטית שפיתחה קוסמו לטיפול בשלשול הנגרם למטיילים. תמורת זכות זו תשלם רדהיל לקוסמו 12 מיליון דולר במניות.
במסגרת העסקה משקיעה קוסמו ברדהיל 36.3 מיליון דולר ותקבל 15.9% נוספים ממניותיה, כך שבסך הכל היא תחזיק ב-21.7% ממניות רדהיל.
הפסקת מסחר ברדהיל – תוצאות ראשוניות טובות בניסוי שלב 3 להדברת חיידק ה- H. pylori
רדהיל – הכנסות של 2.2 מיליון דולר ברבעון; מצפה לפרסם תוצאות מניסוי ה-TALICIA לפני תום השנה
בעוד בערכים המרכזיות שבהן פועלים הקורקינטים השיתופיים מנסות הרשויות להתמודד עם ענייני הבטיחות והתאונות בגינם, לבירת ישראל ייכנסו הקורקינטים השיתופיים רק מחר (א')
במסגרת פיילוט חדש ייפרסו עשרות כלים באזור הר חוצבים בעיר. הפיילוט נועד לעודד את התושבים לרכיבות שיתופיות בתוך העיר לצד צמצום השימוש ברכבים פרטים ומניעת פקקים וזיהום אוויר, תוך הבטחה על שמירת הסדר העירוני. השימוש בשירות, כמו בשאר רחבי הארץ, ייאסר על קטינים.
עשרות קורקינטים שיתופיים ייפרסו מהשבוע הבא באזור הר חוצבים בירושלים, כך סוכם בפיילוט חדש של עיריית ירושלים בשיתוף פעולה עם מפעילות התחבורה הזעירה השיתופית בישראל Bird, Lime ו- Wind. הפיילוט יימשך כמה שבועות ולאחריו יוחלט אם להרחיב את הפעילות לאזורים נוספים בעיר בהתאם למסקנות מהשטח אשר ינותחו בזמן אמת.
הוחלט כי חברות הקורקינטים השיתופיים, Lime, Bird ו- Wind יפרסו כל אחת 20 קורקינטים בשטח מוגדר בהר חוצבים, כאמור, לרווחת הציבור. כל חברה תגדיר למשתמשים כללים לרכיבה נכונה ובטוח תוך שמירה על הסדר הציבורי, חוקי התעבורה והתקנות העירוניות. .
בנוסף, החברות יפעילו במהלך היום צוותי תפעול מקצועיים שיסיירו בעיר ויסייעו למשתמשים, יאזנו מחדש את צי הכלים לאזורי הביקוש וכן יזהו בעיות או הפרעות לסדר הציבורי ויטפלו בהן במהירות האפשרית.
חברות הקורקינטים השיתופיים פעלו תחילה בתל אביב ואז המשיכו לערי הלויין שלה. לאחרונה נודע שהתרחבו לפתח תקווה, למרות ביקורות על חוסר ההסדרה והבטיחות ברוב הערים. בתל אביב נקבעו חוקים חדשים המיועדים לשמר על הסדר והבטיחות ובקרוב יחויבו הקורקינטים במספר רישוי כמו במכוניות. הרגולציה בעיר כבר הוציאה דווקא את החברה הישראלית ליאו מתחומי תל אביב.
איך אני רוכב: תוך חודש קורקינטים שיתופיים יחויבו במספר זיהוי
בקרוב: מספרי רישוי לקורקינטים שיתופיים כמו באוטו
חברת השכרת הקורקינטים בירד העלתה מחירים בשבתות, בחגים ובלילות
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ירד בחודש אוקטובר 2019 ב-0.1%ל-114.3 נקודות לעומת 114.4 נקודות בחודש הקודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-0.9%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה ירד ב-0.1%.
ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2019 לעומת אוקטובר 2018) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב‑1.0% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-2.0%. המדד ללא שכר עבודה עלה ב-0.2% בתקופה זו.
חומרים ומוצרים
מדד מחירי חומרים ומוצרים ירד בחודש אוקטובר 2019 ב-0.1%.
מבין החומרים והמוצרים ירדו במיוחד מחירי חצץ (ב-2.0%), מוצרי מתכת אחרים (ב-1.8%), חול לסוגיו (ב-1.0%), מדרגות (ב-0.9%) ואריחי קיר ורצפה וברזל לבנייה (ב-0.8% כל אחד).
לעומת זאת, עלו מחירי צינורות לאינסטלציה חשמלית (ב-0.6%).
שכירת ציוד ורכב והוצאות כלליות
מדד מחירי שכירת ציוד ורכב ירד ב-0.1% ומדד הוצאות כלליות נותר ללא שינוי בחודש אוקטובר 2019.
שכר עבודה
מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה בחודש אוקטובר 2019 ב-0.1%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, לפי פרקי הבנייה
בכל פרקי הבנייה נרשמו בחודש אוקטובר 2019 תנודות מחירים של עד 0.5%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים נותר בחודש אוקטובר 2019 ללא שינוי ועמד על 107.4 נקודות (על בסיס ינואר 2012 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-0.1%.
מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש אוקטובר 2019, יש לציין עליית מחירים של 1.6% בפרק מסגרות חרש. לעומת זאת ירד המדד לפרק נגרות ומסגרות ב-1.4%.
בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד 0.5%.
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור ירד בחודש אוקטובר 2019 ב-0.1% והגיע ל-124.7 נקודות לעומת 124.8 נקודות בחודש הקודם (על בסיס ינואר 2010 =100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-0.1%.
מדד מחירי תשומה בסלילה ללא גישור ירד בחודש אוקטובר 2019 ב-0.1%.
ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2019 לעומת אוקטובר 2018) ירד מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור ב-0.1% וזאת בעיקר בשל ירידת מחירי מוטות ורשתות פלדה ואביזרי מתכת שונים ב-9.8%. המדד ללא גישור עלה ב-0.4% באותה תקופה.
חומרים
בחודש אוקטובר 2019 ירדו מחירי חול לסוגיו (ב-1.6%), תאי בקרה ושוחות (ב-1.2%) ומוטות, רשתות פלדה ואביזרי מתכת שונים (ב-0.8%).
לעומת זאת, עלו מחירי אגו"ם (ב-2.9%) וצבעים (ב-0.7%).
שכירת ציוד
מדד שכירת ציוד נותר ללא שינוי בחודש אוקטובר 2019.
שכר עבודה
שכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.2%.
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור, לפי פרקי עבודה
בכל פרקי הסלילה נרשמו בחודש אוקטובר 2019 תנודות מחירים של עד 0.5%.
מדד מחירי תשומה בענף החקלאות ירד בחודש אוקטובר 2019 ב-1.6% והגיע ל-177.6 נקודות לעומת 180.5 נקודות בחודש קודם (הבסיס: ממוצע 2000=100 נקודות). מתחילת השנה ירד מדד זה ב-0.6%.
ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2019 לעומת אוקטובר 2018) ירד מדד מחירי תשומה בחקלאות ב-0.4% והמדד ללא שכר עבודה ירד ב- 0.9%.
מדד מחירי תשומות בגידולים צמחיים ירד ב-2.4% ומדד מחירי תשומות בבעלי חיים ירד ב-0.4%.
בחודש אוקטובר 2019, עם סיום הסדר שעות קיץ בענף החקלאות, ירדו מחירי עלות עבודה שכירה ב-6.8%, דמי חכירה ב-0.6%, חומרי הדברה ב-0.5%, דשנים וזבלים ב-0.3%, חומרי בנייה למבנים חקלאיים וכיסויים פלסטיים ב-0.2% ואפרוחים והובלה שכורה ב-0.1% כל אחד.
לעומת זאת, עלו מחירי דלק, שמנים וחשמל ב-2.5%, זרעים, פקעות ושתילים ב-0.4%, מכונות, רכב, ציוד, חלפים וכלי עבודה, ביטוח ושונות (הנהלת חשבונות, שירותי משרד, צורכי משרד וכו') ב-0.3% כל אחד ומחירי חומרי אריזה ואריזות ב-0.1%.
מחירי מספוא לבעלי חיים, מים, שירותים וטרינריים ותרופות ומיסים ואגרות נותרו בחודש אוקטובר 2019 ללא שינוי.
מדד מחירי תשומה באוטובוסים של כלל האוכלוסייה עלה בחודש אוקטובר 2019 ב-0.9% והגיע ל-150.5 נקודות לעומת 149.2 נקודות בחודש הקודם (הבסיס: ינואר 2007=100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.3%.
ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2019 לעומת אוקטובר 2018) עלה מדד זה ב-1.3%.
בחודש אוקטובר 2019 עלו מחירי דלק, שמנים ונוזלי קירור ב-3.3%.
לעומת זאת, ירדו מחירי רכב ב-0.7%, חומרים, ציוד וכלי עבודה ב-0.5% וחלפים, תיקונים ושיפוצי רכב, מיסים אגרות, רשיונות וביטוח ושונות (הנהלת חשבונות, הוצאות משפטיות וכו') ב- 0.1%, כל אחד.
מחירי אחזקת מבנים והוצאות משרדיות נותרו ללא שינוי.
מחירי התמורה למשרות שכיר עלו ב-0.4%.
מדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות
מדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות עלה בחודש אוקטובר 2019 ב-0.8% והגיע ל-159.9 נקודות לעומת 158.6 נקודות (הבסיס ינואר 2007=100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.4%.
מדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים ציבוריים
מדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים ציבוריים עלה בחודש אוקטובר 2019 ב-1.1% והגיע ל-144.2נקודות לעומת 142.7 נקודות בחודש קודם (על בסיס ינואר 2008=100 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.3%.