מעודכן ל-10/2018

הטיפים למלצרים מחוייבים החל משנת 2019 גם בביטוח לאומי ובהפרשות סוציאליות – מדובר בהכנסה משכר וככזו יש לשלם עלייה את הביטוח הלאומי ולהפריש כדין הוצאות סוציאליות. אבל נותר נקודה פתוחה –  מה עם המע"מ? האם התמורה המתקבלת בטיפ כוללת בתוכה מע"מ ולכן על המעביד לנכות את המע"מ ולהעביר לעובד את הסכום נטו (ללא מע"מ) ועל הסכום הזה יש להפחית את הביטוח הלאומי, הפרשות סוציאליות ומס הכנסה?

למעשה, השינוי בהתייחסות לטיפים הגיעה דרך פסק דין מלפני חצי שנה לפיו טיפים המשולמים למלצרים יחשבו כהכנסה של בית העסק, בגינה ישולמו ביטוח לאומי ופנסיה. ברשות המס סבורים שיש לנכות מהתשלום את המע"מ – כהכנסה לכל דבר ועניין, ואז להעביר לעובדים. הגישה הזו תפגע בבעלי המסעדות/ בתי קפה ובמלצרים עצמם. על כל פנים – החלטה רשמית של רשות המס צפויה בקרוב.

 בפאנל של יועצי המס  אמר עו"ד ירון טיקוצקי, המייצג את המסעדנים "איך אפשר בכלל לגבות על זה מע"מ? אני ל אמבין את העניין. אני סועד במסעדה, קיבלתי חשבון של 90 שקל נתתי למלצר שטר של 100 והוא החזיר לי עודף 10 שקלים. לקחתי את העודף שמתי לו ביד ואמרתי – זה בשבילך. הוא לקח ושם את זה בכיס. איך אפשר להגיד על ה-10 שקלים האלה שבעל המסעדה צריך לשלם עליהם מע"מ? מע"מ על מה? אני קיבלתי עודף ועשיתי עם העודף הזה מה שבא לי? למה זה קשור לבעל המסעדה?".

גם עו"ד עמית גרוס, מומחה בדיני עבודה שמייצג את המסעדנים סבור כך. לטענתו –  "המס על ההכנסה של המלצרים זה לא העניין. בסופו של יום עם מס הכנסה שהמלצרים ישלמו אנחנו נסתדר. רובם לא מגיעים לסף המס ומי שמגיע שישלם, אבל עם מע"מ זה להיכנס לכיס שלא לצורך. אין שום סיבה להכניס את מע"מ. זה לא קשור לשכר זה לא קשור להכנסה של העסק".

מדריך מעמ – כל מה שצריך לדעת

מחשבון מעמ

בתל אביב יש אינסוף אפשרויות תחבורה – אופניים, אופניים חשמליות, אוטובוסים, מוניות שירות, מוניות, גט, תל אופן, מובייק, קורקינטים להשכרה, רכבים שיתופיים, אוטותל, קר2גו, ועוד. עכשיו גם אינטל שרכשה את מובילאיי מסמנת את תל אביב.

מובילאיי תשיק בעיר ניסוי לשירות היסעים ללא נהג, עם חברת הרכב פולקסווגן.  כלי הרכב יחלו לנסוע ברחבי המטרופולין כבר בתחילת השנה הבאה, ויהיו חשמליים לחלוטין – כך מעריכות החברות המעורבות. אינטל מסרה כי היא מתכננת להשיק שירות מסחרי מלא בעיר בשנת 2022. החברות מעוניינות להגדיל, בשלבים, את צי המכוניות – מכמה עשרות לכדי מאות כלי רכב.

בנוסף, תעניק המדינה גישה לתשתיות הנחוצות. שירות המוניות של אינטל-מובילאיי הוא שירות ההיסעים האוטונומי הראשון בישראל.
"לכבוד הוא לנו להשיק את שיתוף הפעולה עם חברת רכב מובילה, שנועד להעניק שירות היסעים מהפכני", אמר הפרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי, שנרכשה במארס 2017 על ידי אינטל תמורת12  מיליארד דולר. "השירות שלנו נועד להתאים עצמו לצרכי התחבורה העירונית של המאה ה-21, ולצמצם את ההשלכות החברתיות – פקקי תנועה, זיהום אוויר וסכנות בטיחות".
בערים גדולות בי

עולם נעשים פיילוטים בתחום הרכבים האוטונומים. ויימו (Waymo) של גוגל ואובר השיקו בפניקס, אריזונה שירותי מוניות אוטונומיים; דרייב AI עורכת תכנית ניסוי באזור פריסקו, טקסס.

רכב אוטונומי – גימיק או מציאות?

טויוטה משקיעה באובר – צעד נוסף לקראת החזון האוטונומי

למה רכשה אינטל את מובילאיי?

בריטניה מתכוונת להטיל מס מיוחד על הרווחים של פלטפורמות דיגיטליות כמו גוגל, פייסבוק ואמזון במדינה. שר האוצר הבריטי, פילים הלמונד אמר כי "ברור לכולם שאין זה בר קיימא או הוגן שהעסקים האלה יכולים לגרוף הכנסות משמעותיות בבריטניה מבלי לשלם עליהן בכלל מס, ותוך פגיעה בעסקים המקומיים"

המס, על פי שר האוצר, יוסדר באופן שיבטיח כי ענקיות הטכנולוגיה הדיגיטליות הן אלו שישאו במס, מבלי לפגוע בסטארט- אפים וחברות טכנולוגיה אחרות.

"המס נוגע למנועי חיפוש; פלטפורמות של מדיה חברתית; ופלטפורמות של מסחר מקוון", הוסיף הלמונד, "הממשלה סבורה כי המודלים העסקיים האלה גורפים הון משמעותי מהמשתמשים מבלי לשלם מס אמת".

על פי ההצה לחוק של משרד האוצר הבריטי, המס יוטל על חברות שהיקף ההכנסות הגלובלי שלהן הוא מעל 500 מיליון ליש"ט בשנה, ובקבוצה הזו נכללות כמובן –  פייסבוק, גוגל ואמזון.

שר האוצר הבריטי הוסיף כי המס יהיה בשיעור 2% על הכסף שהחברות מייצרות מהמשתמשים בבריטניה החל מאפריל 2020. המס הזה אמור להכניס לממשלה הבריטית יותר מ-400 מיליון ליש"ט בשנה.

עד כאן, נשמע נכון וצודק. החברות האלו בעצם משתמשות בפלטפורמות ההמונים כדי לעשות כסף – וזה ליגיטימי, אבל הן עושות זאת מבלי לשלם מסים (כמעט), ותוך פגיעה גדולה בעסקים מסביב ובעיקר בגופי העיתונות והתקשורות שהתכנים שלהם נמצאים על הפלטפורמות האלו בחינם.

גוגל לא מפסיקה להפתיע; הרווח הרבעוני גבוה ב-21% מתחזיות האנליסטים

גוגל בעקבות הבלוקציין: מאמינה בטכנולוגייה ומפתחת יישומים

אמזון היא בועה

הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את הצעת החוק המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תועבר לועדת הכלכלה לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

החוק מחייב כיום את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בעת רכיבה בכבישים בינעירוניים בלבד. בכבישים עירוניים חלה חובת חבישת הקסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. הצעת החוק החדשה קובעת עוד כי הקנס בגין אי חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים יעמוד על 1000 שקלים, במקום 250 שקלים כיום.

על פי החוק כיום, הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. חל איסור מוחלט על ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 לרכב על אופניים חשמליים בכל דרך.

לפני שבוע נכנסה לתוקף תקנה חדשה, המאפשרת להיבחן במבחן התיאוריה בגיל 15 וחצי, במקום 16 ו-3 חודשים עד כה. הורדת גיל לימוד התיאוריה נועד להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל, ולאפשר גם לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים החשמליים.

יצוין כי נושא השימוש באופניים החשמליים הוסדר בתקנות עוד בשנת 2014. על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. עוד נקבע, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור.

על פי ההערכות, בישראל כיום ישנם יותר מ-200 אלף אופניים חשמליים ומספרם הולך וגדל. לפני כשבועיים אישרה הממשלה פה אחד הצעת החלטה המאמצת את התכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים ומשתמשי הדרך.

התכנית מתכללת את הפעילות של כל המשרדים והגופים העוסקים בנושא האופניים החשמליים ומתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה בקרב הרוכבים וההורים. בין היתר, מדובר בתיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

התוכנית כוללת בין השאר קורס ייעודי בסיסי לרוכבי אופניים חשמליים בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכונים. בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא  הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן ייעודי שיקבע על ידה. החל מ-1 בינואר 2019 יחויב כל רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, שאין ברשותו רישיון נהיגה, באישור כשירות לרכיבה.

מעודכן ל-10/2018

המקרר הוא אחד המכשירים החשמליים החשובים ביותר בבית. לאן אנחנו הולכים כשבא לנו להתנחם בחיקה של גלידה מתוקה? מקרר ביתי הוא  גדול בדרך כלל, רואים אותו היטב אז הוא גם צריך להיראובחלקו האחורי של המקרר על מנת לאפשר איוורור למנוע שלו.

דבר נוסף שחשוב למדוד הוא רוחב הדלת שדרכו צריך לעבור המקרר. במקרים של מקרר גדול במיוחד ייתכן שתיאלצו לפרק את הדלת או אף להרימו עם מנוף לדירה. אם יש גם דלת למטבח- על אחת כמה וכמה.

כיוון פתיחת הדלת של המקרר גם הוא חשוב מאד. אם הדלת נפתח בצד הקיר זה עלול להפריע בפתיחתה. ברוב המקררים ניתן להחליף את כיוון הדלת אבל רצוי לברר את העניין עוד בחנות לפני הקנייה.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

סוגי המקררים

מקרר עם מקפיא תחתון – זה המקרר הרגיל. תא ההקפאה, שהוא קטן יותר מתא הקירור, נמצא מעל לתא הקירור. החיסרון הגדול הוא שעל מנת לחפש משהו בתא הקירור, שבו משתמשים רוב הזמן, יש צורך להתכופף.

מקרר עם מקפיא עליון – בדרך כלל הוא יקר יותר מהמקרר הרגיל. היתרון שלו הוא הגישה הנוחה למדפים בתא הקירור. החיסרון הוא שתא ההקפאה חייב להיות בתצורה של מגירה, אחרת על מנת להגיע לאחורי התא נצטרך לשכב על הריצפה. הבעייה היא שבתצורת מגירה הדברים מונחים אחד על השני וכקצת קשה להגיע לדברים שנמצאים למטה.

הרעש

במקררים יש מנוע שעובד שנכנס ויוצא מפעולה כל הזמן,  ולכן חשוב לבחור במקרר שלא מרעיש. יש אנשים שהרעש הזה יכול להטריף אותם. המקררים המודרנים הם שקטים יחסית אבל אם אתם אמורים להימצא הרבה זמן באזור המקרר השתדלו לקנות אחד כזה שעוצמת הרעש שלו לא עולה על 30 דציבלים (הנתון נמצא במפרט הטכני של המקרר).

במקררים היקרים והמשוכללים יותר אפשר לכוון את המקרר למצב שבו בשעות מסויימות המקרר יפעל בעוצמה נמוכה יותר ובשקט.

קיבולת המקרר

חשוב להעריך נכון את הקיבולת הדרושה לנו כשקונים מקרר. נכון שמקרר עם קיבולת גבוהה הוא הרבה יותר נוח והגישה לדברים נוחה יותר, אבל הוא גם צורך יותר אנרגיה כי הוא צריך לקרר יותר שטח. מצד שני, כשפותחים את הדלת של המקרר ומחזיקים אותה פתוחה כדי לחפש מקום לדחוס את החלב, מתבזבזת הרבה אנרגיה..גדול מדי יגרום לבזבוז אנרגיה, ואילו נפח קטן מהדרוש יהיה מוגבל ביכולת האחסון או ייאלץ אתכם להשקיע זמן רב בסידור, בהוצאה ובהכנסה של מוצרים. בנוסף, במקרה כזה הדלת נשארת פתוחה לפרקי זמן ארוכים וגורמת לבזבוז אנרגיה.

למשפחה בת ארבע נפשות מקרר סטנדרטי של 500-600 ליטר אמור להספיק. חשוב מאד לבדוק את הקיבולת נטו של המקרר לפני הקניה. לא תמיד יש מתאם בין הגודל החיצוני של המקרר לקיבולת הפנימית שלו.

תאים ייעודיים ופיזור קור

במקררים רבים יש מגירות ותאים ייעודיים כגון מדף לבייצים, מגירת גבינות ודגים המונעת מעבר ריח לאוכל אחר במקרר, ומגירות ייעודיות לירקות. מגירות זה נחמד אבל כדאי לבדוק שהן לא גוזלות מקום רב מדי מהמדפים הרגילים.

במקררים רבים יש מערכות המאפשרות פיזור קור אחיד במקרר על ידי הזרמת אוויר אקטיבית למקומות שונים במקרר. זה מבטיח טמפרטורה אחידה במקרר.

צריכת אנרגיה

רוב המקררים המודרנים חסכוניים יחסית אבל בכל מקרה, כדאי לבדוק מהו הדירוג האנרגטי של המקרר. זכרו שזהו מכשיר חשמלי שפועל 24/7. על המקרר בחנות תמצאו מדבקה המציינת מהו הדירוג האנרגטי של המקרר עם שנתות מ-A ל-G כש-A זה החסכוני ביותר ו-G זה זלילת חשמל. לא חייבים להתעקש דווקא על A אבל כדאי להשתדל להתקרב לשם כמה שאפשר.

נוחות השימוש

כשאתם בוחרים את המקרר כדאי מאד לבדוק עד כמה הוא מודולארי וניתן להתאמה לצרכים שלכם. אם אפשר לקפל מדפים בנוחות ואם יש מספיק מקומות לשינוי הגובה שלהם.

מקרר עם דופן ומדפים חלקים יהיה נוח בהרבה לניקוי ממקרר עם מדפים מפוספסים ודופן עם בליטות וזיזים.

בידקו עד כמה החומר ממנו עשויים המדפים חזק ועמיד. מדפי רשת אולי מאפשרים מעבר אוויר דרכם אל אם נשפח משהו במקרר – קשה מאד לנקות אותם.

בידקו גם את המדפים בדלת המקרר. חישבו כמה אתם משתמשים בבקבוקים גדולים ואם יש מספיק מקום עבורם על המדף. אם אים מספיק מקום, בידקו אם יש חלקים שניתן להזיז על מנ לייצר בישבילם מקום.

מחירים

קיים מגוון עצום של מקררים ורמות המחיר בהתאם. מלבד המותג שמייקר לעיתים את המקרר, ישנן תוספות כמו קיוסק (אפשרות למזוג מים קרים מברז בדלת המקרר) ובר מים, בקרת טמפרטורה משוכללת, פיקוד דיגיטאלי וכו'  שיכולות לייקר את המחיר של המקרר.

המחיר של המקררים הנפוצים שיש בהם מקפיא עליון, והם בעלי קיבולת של 500-600 ליטר, נע בין 3,500 ל-7,000 שקל. המקררים הקטנים יותר עולים בין 1,500 ל-3,000 שקל.

המקררים בעלי המקפיא התחתון יקרים יותר. מקרר עם קיבולת של 500-600 ליטר עולה בין 4,000 ל-11,000 שקל. מקררים עם קיבולת של 700-750 ליטר יעלו 7,000 עד 14,000 שקל. ישנם מקררים שבהם יש מקפיא תחתון וקיימות שתי דלתות, דלדת ליד דלת, לתא הקירור. אלו מקררים יקרים יותר ומחירם עשוי להאמיר עד לכ-13,000 שקל.  

דלת ליד דלת: מקררים עם קיבולת של 600-500 ליטר עולים 13,000-6,000 שקל ומקררים גדולים יותר בעלי קיבולת של  עם קיבולת של 700-800 ליטר עולים 17,000-7,000 שקל.

דוגמא

מומחה איתו התייעצנו המליץ לנו על המקררים של LG. LG מייצרת מקררים גדולים יחסית עם נפח אחסון מרווח. היבואן של מקררי LG נותן עשר שנות אחריות על המנוע. מקרר בנפח של 600 ליטר מתוצרת LG עולה כ-6000 שקל. מקרר דלדת ליד דלת עם קיוס עולה כ-9,000 שקל.

מקררי שארפ מומלצים גם הם. יבואנית המקררים של שארפ ההיא ראלקו שנחשבת לחברה הנותנת שירות טוב וגם היא מעניקה 10 שנות אחריות על המנוע. המקררים ש שארפ נחשבים גם שקטים מאד. ברוב הדגמים של שארפ מותקנת תאורת לד. מקרר של שארפ בנפח של 600 ליטר יעלה כ-4,000 שקל ומקרר דלת ליד דלת של שארפ יעלהבנפח של 700 ליטר יעלה כ-7,000 שקל.

העלמת מס גדולה בתחום הסופרים – יהודה גואטה, בעלי רשת הסופרים סופר יודה מואשם כי העלים הכנסות בהיקף כ-18 מיליון שקל במשך ארבע שנים. רשות המיסים הגישה תביעה בעניין דרך פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט השלום בת"א.

גואטה מואשם בעבירות של השמטת הכנסה מדוח המס, קיום פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה. בין השנים 2008-2011 היה גואטה מנהל פעיל ובעלי חברת "סופר זול – בן יהודה", שמנתה ארבעה סניפים ברחבי העיר ת"א: סניף ירמיהו-ישעיהו, סניף קינג ג'ורג', סניף ריינס וסניף אבן גבירול, וכן סניפים בבת-ים ובפתח תקווה.

על פי כתב האישום – במהלך שנים אלו נהג גואטה להנפיק חשבוניות ביטול עסקה בקופות הרשומות בסניפי החברה השונים, וזאת למרות שבפועל לא בוטלו העסקאות – כלומר הוא ביטל הכנסות בלי שבאמת היה מקום לבטל אותן. ולמה הוא עשה זאת? כדי להקטין את הכנסותיה המדווחות של הרשת. באופן כזה, הוא הצליח להקטין את ההכנסות המדווחות של הרשת ב-18.2 מיליון שקל.

השיטה הזו לכאורה מאוד פשוטה – אחרי שלקוח ערך קנייה בסופר; מדווח שהוא התחרט וקיבל זיכוי בשווי הקנייה. זה היה בספרים כאשר בפועל, לא היה ולא נברא – לא היה לקוח והזיכוי היה פיקטיבי לחלוטין. ברגע שמבטלים הכנסה גם העסקה לצורכי מס מבוטלת ובעל הסופר בעצם מעביר את התמורה לכיסו. הרווח שלו נובע מהעברת הכסף לכיסו ומהפחתת מס הכנסה – פחות הכנסות פחות רווחים פחות מס.

 

מכתב האישום עולה כי  גואטה ונציגים מטעמו רשמו בתקופה הרלבנטית (בדרך כלל בסוף כל חודש ובאופן עקבי) לכ-80 פעולות ביטול בחודש בסכום של 50,000 שקל ומעלה כל חודש. כתוצאה מהביטולים האלו חבות המס כאמור ירדה.

בכל שנת מס בתקופה הרלבנטית, הגיש גואטה לפקיד השומה דו"חות על הכנסות חברת סופר זול, שנערכו כביכול בהתאם לדרישות פקודת מס הכנסה, ובמסגרתם הצהיר על הכנסות של כ-30 מיליון שקל לשנת המס 2008, כ-42.7 מיליון שקל לשנת המס 2009, כ-64.2 מיליון שקל לשנת המס 2010 וכ-64.7 מיליון שקל לשנת המס 2011. ההכנסות המדווחות כך על פי כתב האישום היו צריכות להיות כ-10% יותר מהמדווח.

 

הצעה ברשות המיסים: קבלנים ישלמו מס על דירות שלא נמכרו; ככה אולי ירדו המחירים?

לא שילמתם מיסים על מסחר באינטרנט? רשות המס בעקבותיכם

גילוי מרצון ליהלומנים – רשות המיסים עוזרית ליהלומנים מול הבנקים

 

ימים ספורים לאחר שדו"ח מבקר המדינה הטיל את האחריות על משבר המים בישראל על רשות המים, פורסם מכרז להקמת מתקן התפלת המים "שורק ב'" שעתיד להיות הגדול ביותר בעולם. המכרז פורסם על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, בראשות מר איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי באוצר.

הקמת המתקן תבוצע בשיטת PPP, בה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, לתקופה בת 25 שנה. המתקן עתיד לייצר כ-200 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה ל-785 מלמ"ק בשנה, כמות השווה לכ-85% מסך הצריכה הביתית והעירונית כל שנה.

7 קבוצות מקומיות ובינלאומיות הגישו את מועמדתן לשלב המיון המוקדם במכרז. במהלך חודש נובמבר צפויה הועדה להכריז על הקבוצות שעמדו בתנאי הסף והן יוזמנו להגיש הצעות למכרז.

בדרך כלל במכרזים מסוג זה, נבחר זוכה אחד שלאחר זכייתו פונה לבנק בבקשה לקבל מימון לצורך ביצוע הפרויקט. לראשונה במכרז להקמת מתקן התפלה, תוכל המדינה לבחור שני מתמודדים שיעלו לשלב הגמר, במהלכו ידרשו לבחור בנק מלווה וביחד איתו להשלים את הליך העמדת המימון לפרויקט. לאחר מכן, תינתן להם אפשרות, ביחד עם הבנק המלווה, להציע הצעה משופרת שממנה תבחר המדינה את ההצעה הזוכה (הליך BAFO – Best And Final Offer). הליך זה צפוי להגביר את הוודאות לגבי מימוש הפרויקט וכאמור, להוביל להצעה כספית משופרת למדינה.

בנוסף, כוללים מסמכי המכרז אפשרות ליזם הנבחר להקים תחנת כוח פרטית בהספק של כ-140 מגה ואט, לטובת תפעול המתקן, וכן מצורף גם מכתב כוונות מאת בנק ההשקעות האירופי (EIB – European Investment Bank) להעמדת מימון לפרויקט בהיקף של עד 200 מיליון יורו.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בד בבד עם התקווה לגשמי ברכה אנו מקדמים במהירות מירבית את מתקן ההתפלה בשורק תוך שאנו מיישמים מנגנונים מכרזיים חדשים לטובת הגברת הוודאות להקמת הפרויקט כמו גם להפחתת העלויות לצרכן".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "לפני כארבעה חודשים, עברה בממשלה תכנית אסטרטגית שהוביל המשרד להתמודדות עם תקופות הבצורת הממושכות אותן אנו חווים. כעת עוברים לביצוע מהיר של השלבים בתכנית והמכרז להקמת מתקן ההתפלה יוצא לדרך. כמו כן התכנית להזרמת מים לכינרת נמצאת בשלבי מימוש מתקדמים והתכנית לשיקום נחלים קורמת עור וגידים. מימוש התכנית יביא להבטחת אספקת מים לאזרחים, ולשיקום הטבע וימת הכינרת".

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "במסגרת קידום ומימוש תכניות הפיתוח ארוכות הטווח של משק המים, רשות המים פעלה לפרסום המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק. פרסום מכרז זה משמעותו שתוך כ- 4 שנים, יתווספו למשק המים בישראל 200 מיליון קוב לשנה, אליהם יתווספו עוד 100 מלמ"ק בשנה ממתקן בגליל המערבי הנמצא בהליכי תכנון מתקדמים".

מעודכן ל-10/2018

חברות הביטוח יאלצו מהיום לשאת בעלויות של פינוי מוסק של נפגעי תאונות דרכים. כך החליט בית המשפט העליון שהפך את החלטו של בית המשפט המחוזי בלוד.

יש לציין שלמגן דוד אדום אין צי מסוקים ייעודי לפינוי של אזרחים במקרה שיש צורך בפינוי מוסק. בארץ פועלות בתחום שתי חברות פרטיות בלבד – "שפירית תעופה" ו-"להק תעופה" שהוקמו על ידי טייסי חיל האוויר והן בעצם קבלניות משנה של מד"א אשר מזניקה אותם על פי שיקול דעתה, לצורך פינויים מוסקים אולם מד"א איננה אחראית על התשלום להן והן נאלצות לנסות ולגבות את הכספים מחברות הביטוח, שכידוע, אוהבות לשמור את הכסף אצלהן בכיס.

מפסק הדין עולה כי החברות התקשו לגבות את התשלום מחברות הביטוח, בעיקר ממגדל, בטענה

חברות הביטוח, ובראשן מגדל, סרבו לשלם בטענה כי שיקול הדעת בהזנקת המסוקים הוא פזיז וכי ניתן היה להסתפק בפינוי רכוב על גבי אמבולנס. חברות התעופה הגישו תביעה כנגד מיגדל באמצעות עורכי הדין שלום סביון ועידן עקיבא, ממשרד חיים קליר ושות'.

בפסק דין שניתן בשנת 2014 קבע השופט זכריה ימיני, מבית משפט השלום ברמלה כי "חלק מאחריות המבטח כלפי נפגע תאונת דרכים היא פינוי הנפגע לבית חולים לקבלת טיפול רפואי… מאחר והחובה לפצות את נפגעי תאונות הדרכים מוטלת על המבטח, לרבות הוצאות טיפולים רפואיים, אזי כל טיפול וכל סוג פינוי שאינו כלול בסל הבריאות – חובה על המבטח לשלם את עלותו מכוח חבותו על פי פוליסות ביטוח החובה". ובקיצור, בית משפט השלום קבע אז שהפינוי המוטס מכוסה במסגרת ביטוח החובה.

בית המשפט המחוזי בלוד, אליו פנתה מגדל על מנת להגיש ערעור, פסק לטובתה של מיגדל. הוא אמנם קיבל כייש למבוטח זכות להיות מפונה באמצעות מסוק אך קבע כי חברת הביטוח תהיה רשאית לסרב לשלם את הוצאות הפינוי אם תוכל להוכיח שהפינוי היה מיותר.

בפסק דין תקדימי שניתן אמש בבית המשפט, העליון, שדן בערעורה של להק קיבל בית המשפט את טענותיה וקבע כי לחברות הביטוח אין כל זכות לסרב לשלם את הוצאות ההיטס כי כל פינוי שכזה מוזמן על ידי מוקד מגן דוד אדום, שהוא היחיד המוסמך לקבוע אם הנפגע זקוק לפינוי בהיטס.

מעודכן ל-04/2019

תנור אפייה הוא אחד המרכיבים החשובים במטבח. בניגוד לארונות, הדלתות, הברזים והכיור, הוא ממש משפיע על הטעם של האוכל שעושים במטבח. ובשביל זה יש בכלל מטבח נכון?!

קל מאד להתבלבל כשבאים לבחור תנור. ההיצע הוא כמעט אין סופי. גדלים שונים, תצוגות שונות, עוצמות אפייה, ארצות ייצור ועוד ועוד ועוד. אז מה חשוב לבדוק לפני שקונים תנור למטבח?

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

איזה תנור אתם צריכים?

קודם כל צריך להחליט איזה סוג של תנור אנחנו רוצים. ישנם שני סוגים עיקריים של תנורי אפייה. התנור הבנוי (Built-In) אשר ממוקם בתוך גומחה ייעודית בתוך ארונות המטבח וישנם התנורים המשולבים שהם התנורים הגדולים המוקמים על הריצפה והם משולבים בכיריים המאפשרים בישול וצלייה באמצעות להבות גז או חימום אינפרה אדום.

אז כדאי מאד לבדוק אם יש מקום במטבח לתנור בילט אין. לעתים, כשקונים דירה מיד שניה, לא שמים לב לפרטים הקטנים. נכון שזה לא פרט קטןם כל כך, אבל בכל זאת, בדקו איך מתוכנן המטבח בדירה שקניתם. קחו בחשבון שאם תתעקשו על תנור בילט אין ובמטבח שבדירה שקניתם יש הכנה לתנור רגיל, תאלצו להיכנס להוצאהה נוספת שתידרש על מנת לסגור את החלל שבארונות המטבח. וגם ההיפך. אם יש גומחה לתנור בילט אין אבל אין הכנה לתנור משולב, זאת בעיה אפילו רצינית יותר כי ייתכן שעל מנת לפנות חלל לתנור המשולב תאלצו לחתוך חלק מהשיש וזה כבר סיפור לא פשוט.

מידות התנור

חשוב לבדוק את המידות של הגומחה או המקום המוכן לתנור משולב במטבח. תארו לעצמכם איזו עוגמת נפש זו להוציא את התנור החדש מהקרטון ולגלות שהוא פשוט לא נכנס.בדרך כלל, הן בתנורים בנויים והן בתנורים משולבים הרוחב הוא בין 55 ל-60 ס"מ. יש גם תנורים רחבים יותר שמגיעים לסביבות ה-90 ס"מ. זה נחמד אם יש מקום במטבח ומאפשר עבודה נוחה יותר עם הסירים על הכיריים. גובה של תנור בנוי נע בין 55 ל-60 סנטימטרים ועומקו ל-55 סנטימטרים. זה הסטנדרט.  תנורים משולבים הם גבוהים יותר, בדרך כלל בגובה השיש במטבח. שאלו לפני שאתם קונים אם הגובה הוא סטנדרטי. ברוב המוחלט של התנורים קיים תא אפייה אחד. קיימים גם תנורים בעלי שני תאי אפייה, לרוב תנורים משולבים, המאפשרים אפייה במקביל ומבוקשים מאד בקרב הקהל הדתי שיכול להפריד כך בין חלב לבשר.עם שני תאים נפרדים או אפילו יותר, המתאימים לאפייה של כמה תבשילים במקביל.

איזה תנור נוח לכם?

כדאי לחשוב על הניקיון וההפעלה של התנור לפני שקונים אותו. ישנם ציפויים שנראים מאד יפה בחנות אבל אחרי זמן מסויים של שימוש יתברר לכם שהוא נשרט בקלות או שקשה מאד לנקות אותו. תנור עם ציפוי אמאיל למשל, קל מאד לנקות והוא גם איננו נשרט בקלות.קל מאד גם לנקות ממנו שומנים ולכלוכים אחרים שמטפטפים בחלקו הפנימי של התנור בעת הצלייה או האפייה.  

היום ישנם תנורים שיש להם תוכנית לניקוי עצמי שנקראת "ניקוי פירולטי". בשיטה הזו מביאים את התנור להתחמם לטמפרטורה מאד גבוהה של 500 מעלות. בטמפרטורה כזו גם השומנים העקשניים ביותר הופכים לאפר וניתן לנקות אותם בקלות בעזרת מטלית. תנורים המצופים נירוסטה דורשים חומרי ניקוי מיוחדים על מנת להעלים מהם כתמים וטביעות אצבעות. נכון, לא סיפור אבל צריך לקחת בחשבון.

שימו לב לאיכות החומרים שממנו עשויות הידיות, מאיזה חומרים עשויים הכפתורים. כפתורי פלסטים הממוקמים קרוב לפתח התנור בחלקו העליון עלולים להנזק מהחום.

בידקו את מנגנון פירוק הדלת הפנימית. דלת התנור עשויה מזכוכית כפולה על מנת לאפשר בידוד מהחום. עם הזמן הזכוכיות מתלכלכות ואז צריך לפרק אותן. בדקו כבר בקניה איך עושים את זה ואם זה פשוט אחרת תיאלצו להזמים טכנאי שיעשה את זה עבורכם. חבל על הכסף.

כפתורי הפעלה ועיצוב

אנחנו חיים בעולם דיגיטאלי ואנחנו כבר רגילים לעשות הכל בלחיצת כפתור. מתי מתחתם קפיץ של שעון בפעם האחרונה? היום ברוב דגמי התנורים התצוגה היא דיגיטאלית והכיוון נעשה באמצעות כפתורים. ישנם גם תנורים שיש להם כפתורים המאפשרים הפעלה אנלוגית של התנור. אולי זה קצת יותר מסורבל פחות מדוייק ומצריך "מאמץ" אבל הייתרון של ההפעלה האנלוגית היא שהיא דרך כלל עמידה יותר ממנגנוני ההפעלה הדיגיטאלים וגם החלפים זולים יותר. לא מעורב מחשב ואין צ'יפים שהטכנאים כל כך אוהבים להחליף במחירים מופקעים (בואו, אני קונה היום מחשב פנטיום 7 עם 8 ליבות שיכול לכרות ביטקויינים במחיר שהטכנאים מוכרים צ'יפ של תנור).

מה התנורים יודעים לעשות?

יש לתנורים המודרניים המון מצבי הפעלה. אולי יותר מדי. תחשבו היטב לפני שאתם מסתנןןרים ממגוון האפשרויות שהתנור מציע. כנראה שגם בתנור הקודם שלכם היה מצב טורבו. השתמשתם בו פעם?! אולי פעם אחת כשניסיתם אותו. בידקו כמה אתם משלמים עבור התוספות. יכול מאד להיות שהן מיותרות וסתם מיקרות לכם את הקניה.

אלו מצבי העבודה העיקריים שקיימים היום במכשירם:

גריל – הגריל אמור לדמות עבודה של מנגל והוא מאפשר בעיקר צלייה עד השחמה של המזון. החימום נעשה על ידי גוף חימום חזק מאד בחלקו העליון של התנור.

אפייה – אם אתם חובבי עוגות ומאפים אז זוהי התוכנית החשובה שלכם. היא מתבצעת בעזרתם של שני גופי חימום, האחד למטה והשני למעלה.

בישול – חמין לשבת או כל קדירה אחרת אפשר להכין באמצעות התוכנית הזאת שמאפשרת לשמור על האוכל חם מבלי ליבש אותו.

טורבו – לא מדובר על הזרקת דלק אלא במאוורר הנמצא בחלקו האחורי של התנור. המאוורר מקרר את גופי החמימום ומפזר את החום בצורה אחידה יותר בתוך התנור.

טורבו אקטיבי – מקצר את זמן האפייה בתנור. הוא מאפשר אפייה של מספר תבניות בו זמנית.

חימום – התוכנית הזאת מאפשרת חימום של אוכל ושמירתו בטמפרטורה רצויה ללא חשש שיתייבש.

הפשרה – כמו במיקרו רק ביותר זמן. מכניסים את האוכל והתוכנית מאפשרת לתנור להפשיר אותו מבלי לייבש אותו.

המחיר

המגוון של התנורים הוא עצום וכך גם מגוון וטווח המחירים שלהם. למעשה ניתן למצוא תנורים שעולים 40 ו-50 אלף שקל. אלו תנורים משולבים שניתן למצוא בהם גם מבער ווק חזק במיוחד. מי שיכול להרשות לעצמו – בכייף. לא בטוח שהחמין או חריימה יוצאים יותר טעימים בתנור כזה. רושם על האורחים הוא בטח יעשה. בטווח התחתון ניתן למצוא גם תנורים ב-600 ו-700 שקל. אלו תנורים של חברות פחות ידועות ויכול להיות שהם גם מסוגלים לעשות את העבודה.

רוב התנורים נמצאים בקטגוריית הביניים של המחירים, איפשהו בין 2,000 ל-3,000 שקל. תלוי כמובן במותג, בחומרים ממנו הוא עשוי ובוכניות ההפעלה שלו.

וכמובן שישנה האפשרות של קניית תנור מיד שניה. נכון, הוא כבר נגע באוכל של אנשים אבל יש אנשים שאוהבים להחליף מכשירי חשמל מדי פעם או שהם משפצים מטבח ורוצים להחליף עיצוב. במקרה הזה אפשר להשיג במאות שקלים תנורים תקינים וטובים ששווים אלפי רבים של שקלים.

דוגמאות

בעלי מקצוע אוהבים מאד להמליץ על התנורים של בוש. התנורים של בוש מיוצרים בגרמניה. ישראלים אוהבים מוצרים מתוצרת גרמניה הידועים באמינותם ועמידותם. הדלת הקדמית בתנורים של בוש נוחה מאד לפירוק ולניקוי. נפח התא הפנימיי של התנורים גדול יחסית – כ-67 ליטר. הם מצויידים בטורבו אקטיבי אשר מפזר היטב את החום בתנור ומאפשר שימוש בשלש תבניות במקביל.

לבוש עשרות דגמים המשווקים בישראל ורובם נמכרים ברמת מחירים של 2,000-3,500 שקל.

התנורים של שולטס נחשבים לתנורים מעולים והם מצויידים בטכנולוגיה פרוליטית. הם מצויידים בתוכניות מגוונות שמאפשרות להתאים את הצלייה אפילו לסוג הבשר שרוצים להכין. יש לשולטס דגמים המצויידים באבן פיצה ובגריל מסתובב. לשולטס מספר דגמים מצומצם יחסית והם נמכרים במחירים של החל מ-3,000 שקל ומגיעים למחיר של 7,000 שקל. לשולטס גם תנור פירולטי המאפשר שימוש ב-5 תבניות בו זמנית ומחירו מגיע ל-15 אלף שקל.

בסוף, תזכרו איך סבתא שלכם הכינה לכם את החמין. הוא לא היה פירולטי ולא היה טורבו. הוא היה חום, מהביל ובעיקר טעים.

מטבח – כמה עולה? מה הסוגים? ומאיפה לקנות?

טאואר ג'אז מדווחת כי סיימה את הרבעון השלישי עם מכירות בסך 323 מיליון דולר שהניבו EBITDA בסך 89 מיליון דולר, רווח נקי בסך 34 מיליון דולר ורווח בסיסי למניה בסך 0.34 דולר.

האנליסטים חזו לטאואר רווח למניה של 0.4 דולר ומכירות של 335 מיליון דולר.

המניה צונחת כעת במסחר בתל אביב בכ-11% לשער של 5940 אגורות למניה.

החברה צופה גידול במכירות הרבעון הרביעי של שנת 2018 לרמה של 340 מיליון דולר, עם טווח תחזית של 5%-+ כלפי מעלה ומטה, תחזית המשקפת עליה של 5% לעומת הרבעון השלישי של 2018.

האנליסטים חזו לחברה הכנסות של 364 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר-ג'אז, אמר: "התחלנו את השנה עם החלטה להתמקד בלקוחות ומוצרים בעלי שעורי רווחיות גבוהים, וזאת על חשבון מילוי כושר הייצור במפעלים שלנו במוצרים בעלי שעורי רווחיות נמוכים יותר. למהלך זה היו השפעות על מכירות החברה בשנת 2018 בהיקף גדול יותר ממה שציפינו, מאחר שבמקביל לכך שב-2018 הגדלנו את תמהיל המוצרים בעלי שעורי הרווחיות הגבוהים, תחזיות הלקוחות לא התממשו במלואן. ההאטה הכללית בשווקים בעולם באופן כללי השפיעה על  מכירות החטיבות העסקיות שלנו וכתוצאה מכך התחזית לרבעון הרביעי של השנה נמוכה לעומת הציפיות הקודמות. יחד עם זאת, אנו מצפים לראות עלייה ברווחיות ובשעורי הרווחיות כבר ברבעון הרביעי של 2018 בזכות תמהיל המוצרים הרווחי יותר שאנו מייצרים ונייצר".

מנכ"ל טאואר-ג'אז, הוסיף: "יש לנו בטחון רב שפעולותינו תגרומנה לקידום היכולות הטכנולוגיות שלנו ותמשוכנה אלינו לקוחות נוספים. במהלך החודשים האחרונים נפגשנו עם מספר לקוחות מובילים, בכל אחד מתחומי הפעילות של החברה, ובטחוננו אף התחזק בכך שאנו אכן נמצאים בתחומים הנכונים בתעשייה. הפעולות אותן בצענו בתקופה האחרונה מהוות את מנוע הצמיחה לשנים הבאות. ובפרט על פלטפורמת ה- 300mm ובטכנולוגיה המתקדמת שלנו בפלטפורמת SiGe".

עיקרי התוצאות הכספיות – רבעון שלישי של שנת 2018

המכירות ברבעון השלישי של 2018 הסתכמו ב-323 מיליון דולר, בהשוואה למכירות בסך 335 מיליון דולר ברבעון הקודם ובהשוואה ל 355 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2017.

הרווח הגולמי והתפעולי ברבעון השלישי של 2018 הסתכמו ב-73 מיליון דולר ו-39 מיליון דולר, בהתאמה, בהשוואה ל-79 מיליון דולר ו-44 מיליון דולר, בהתאמה, ברבעון השני של שנת 2018 ובהשוואה ל-89 מיליון דולר ו-55 מיליון דולר, בהתאמה, ברבעון השלישי של שנת 2017.

ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2018 הסתכמה ב-89 מיליון דולר, המייצגת 28% שיעור EBITDA מהמכירות.  

הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2018 הסתכם ב-34 מיליון דולר, או $0.34 רווח בסיסי למניה ו- 0.33$ רווח מדולל למניה, בהשוואה ל- 38 מיליון דולר או $0.38 רווח בסיסי למניה ו- 0.37$ רווח מדולל למניה ברבעון השני של שנת 2018 ובהשוואה לרווח נקי בסך 55 מיליון דולר, או 0.56$ רווח בסיסי למניה ו- 0.54$ רווח מדולל למניה ברבעון השלישי של שנת 2017.

אגרות החוב של חברת הבת ג'אז, בסכום של 58 מיליון דולר, שהיו מיועדות לפירעון בדצמבר 2018,  הומרו במלואן למניות החברה, מה שיביא לחסכון בתשלומי הריבית בסך 5 מיליון דולר בשנה. במהלך הרבעון השלישי של שנת 2018 הומרו 19 מיליון דולר מאגרות חוב אלה ו- 39 מיליון דולר נוספים הומרו בחודש אוקטובר 2018. לאחר המרת אגרות החוב, הון המניות של החברה מסתכם ל-105 מיליון מניות רגילות והון המניות על בסיס דילול מלא נותר 108 מיליון מניות, ללא שינוי לעומת הרבעונים הקודמים.

יתרת המזומנים נטו, (יתרת המזומנים לרבות ניירות ערך סחירים בניכוי סך הערך הנקוב של חובות החברה) הסתכמה ב 315 מיליון ליום 30 בספטמבר, 2018 בהשוואה ל 226 מיליון דולר ב- 31 בדצמבר, 2017.

ההון העצמי ליום 30 בספטמבר, 2018, הסתכם ב-1.15 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.03 מיליארד דולר ליום 31 בדצמבר, 2017.

 

הבורסה יורדת – למכור או לקנות?

סאמיט גרמניה רוכשת נכסים נוספים בגרמניה; תשלם עבורם 35 מיליון אירו נטו

סאמיט גרמניה, חברה בת של סאמיט אחזקות נדל"ן שבשליטת זהר לוי רכשה פורטפוליו של 8 נכסים בעלות כוללת של כ- 86 מיליון אירו.

הנכסים אשר משמשים כמרכזי שירות ממוקמים במיקומים מרכזיים בערים גדולות בעיקר בברלין, פרנקפורט ודיסלדורף. מסאמיט נמסר כי הנכסים הנרכשים, בעלי שטח להשכרה של כ- 58 אלף מ"ר, נבנו בשנים 2005-2017. הנכסים מושכרים בתפוסה מלאה בעיקר לשוכרים חזקים ולתקופה ממוצעת של כ- 10 שנים.

המניה של סאמיט עולה כעת במסחר בתל אביב בכ-1.2% למחיר של 33.8 שקל למניה. המניה רשמה בשנה האחרונה עלייה של כ-25% שהביאה את שווי השוק של סאמיט לכ-2.2 מיליארד שקל.

דמי השכירות מהנכסים מסתכמים בסך של כ- 5.8 מיליון אירו לשנה ומשקפים תשואת שכ"ד של כ- 6.75%. בהתאם להסכמי השכירות צפוי שכר הדירה לעלות לסך כ- 6.1 מיליון אירו בשנים הקרובות.

בנוסף, הנכסים כוללים זכויות בניה נוספות בסך כ- 180 אלפי מ"ר.

את הרכישה, שעלותה נטו כ-35 מיליון אירו, מאחר ועל הנכסים קיימות התחייבויות של כ-51 מיליון אירו, מתכוונת סאמיט לממן מאמצעיה הנזילים של סאמיט גרמניה. השלמת הרכישה צפויה להתבצע בימים הקרובים.

ההשקעות המוצלחות שביצעה סאמיט, בשנים האחרונות בישראל ובגרמניה, מסייעים לה להמשיך ולהציג תוצאות כספיות טובות.

עלייה בשערוך נדל"ן להשקעה בגרמניה הביא את סאמיט לרווח ברבעון השני של כ-344 מיליון שקל (כ-160 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), לעומת כ-34 מיליון שקל (כ-16 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות של סאמיט ברבעון השני עלו בכ-38.2% לכ-94 מיליון שקל, לעומת כ-68 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים את העלייה ברכישת נכסים, בתהליכי השבחה שבוצעו בנכסים, ובעליית שערו של  של האירו מול השקל.

ה-NOI ברבעון עלה בכ-30% לכ-82 מיליון שקל, לעומת כ-63 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ה-Same Properties NOI ברבעון עלה בכ-11.6% לכ-67 מיליון שקל, לעומת כ-60 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר משיפורים תפעוליים ועליית שע"ח של האירו מול השקל.

ה-FFO המאוחד ברבעון צמח בכ-32.5% לכ-53 מיליון שקל (כ-36 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), לעומת כ-40 מיליון שקל (כ-22 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד.

סאמיט ממשיכה לצמוח; הרוויחה 160 מיליון שקל ברבעון השני

השקעות נדל"ן בחו"ל – כל מה שצריך לדעת

 

מנועי בית שמש שבבשליטת פימי חתמה על הסכם לרכישת הון המניות של חברת חישולי כרמל בע"מ העוסקת בתחום ייצור החלקים למנועי סילון לתעופה ומוצריה מהווים חומר גלם עיקרי לפעילותה של הקבוצה בתחום ייצור החלקים. מנועי בית שמש תשלם לפראט אנד וויטני סך של 58 מיליון דולר בתמורה למניות.

מניות חישולי כרמל מוחזקות בידי United Technology Corporation באמצעות פארט אנד וויטני וחברות קשורות אליה אשר מהוות את קבוצה בינלאומית שהיא מהיצרניות המובילות בעולם של מנועים תעופתיים. כמו כןן מהווה הקבוצה לקוח מהותי של מנועי בית שמש ושל חישולי כרמל. מניותיה של חישולי כרמל נרכשו על ידי פארט אנד וויטני בשנות ה-90.

עם השלמת העיסקה תחתום חישולי כרמל הסכם לאספקת חלקים לקבוצת פראט אנד וויטני על פני תקופה של עשר שנים בסך כולל צפוי של 362 מיליון דול. סך צפי ההכנסות מהסכמי מסגרת של חישולי כרמל יעמוד לאחר מועד השלמת העסקה על כ- 490 מיליון דולר ארה"ב, על פני עשר שנים. סך צפי ההכנסות מהזמנות המסגרת של הקבוצה יחד עם חישולי כרמל לאחר השלמת העסקה, יעמוד על כ- 8.1 מיליארד דולר על פני 14 שנים.

במנועי בית שמש מציינים כי פעילותה של חישולי כרמל סינרגטית לפעילויות אחרות של הקבוצה בתחום פעילות ייצור חלקים למנועים. להערכת החברה, חישולי כרמל תאפשר לחברה להגדיל ולהעצים את יכולותיה בשרשרת הערך בתחום הפעילות של הקבוצה, להרחיב את סל המוצרים שהקבוצה מספקת ללקוחותיה וללקוחות חישולי כרמל, ולמצב את הקבוצה כספקית פתרונות מקיפים ללקוחות.

ממנועי בית שמש כי חישולי כרמל סיימה את המחצית הראשונה של 2018 עם הכנסות בסך של כ-29.5 מיליון דולר ורווח נקי של כ-3 מיליון דולר.

את שנת 2017 סיימה חישולי כרמל עם הכנסות בסך של כ-56 מילון דולר ורווח נקי של כ-5.6 מיליון דולר.

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש אמר כי: "עולם התעופה נמצא בתנופה כאשר בהתאם לתחזיות שפורסמו על ידי יצרני מטוסים ואחרים, השיא עוד לפנינו ואנו נערכים להאצת הצמיחה בתחום בצורה המיטבית תוך מיקוד בהשתלבות בשרשרת האספקה לדור המנועים החדש שנכנס לשוק. העסקה ממצבת את החברה בעולם התעופה הצומח כשחקן איכותי ומוביל בעל יכולות ייצור מגוונות וייחודיות. על ידי רכישה זו, אנו מחזקים את יכולות קבוצת מנועי בית שמש ומעבים את תמיכתה בלקוחותיה בשוק החלקים למנועי סילון. עם רכישת חישולי כרמל, אנו יוצרים קבוצה סינרגטית בעלת מכפיל כוח משמעותי אשר תאפשר לקבוצה להתמודד עם הזמנות המסגרת הקיימות, להגדיל את היקפן, ובנוסף גם להרחיב את שרשרת המוצרים אותם היא מציעה ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים, ללא הצורך בהשקעות נוספות משמעותיות".