חדשות    

מיטב דש מורידים את תחזית האינפלציה השנתית ל-1.1%

מאייר: אורקה

אלכס זבז'ינסקי מבית ההשקעות מיטב דש: האינדיקאטורים האחרונים ממשיכים להצביע על המשך התרחבות בפעילות המשק, במיוחד בצריכה הפרטית

אלכס זבז'ינסקי מבית ההשקעות מיטב דש מפרסם הבוקר סקירת מאקרו שבועית, בה נכתב: "הורדנו את תחזית האינפלציה השנתית ל-1.1% בעקבות הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד, שעל הפרסומים, אמור להיות מוטל בחודשים הקרובים". זבז'ינסקי מציין כי "האינדיקאטורים האחרונים ממשיכים להצביע על המשך התרחבות בפעילות המשק, במיוחד בצריכה הפרטית שצפויה לקבל חיזוק מהגדלת תשלומי העברה. שיעור האבטלה נותר יציב בחודש מרץ, אך שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד בחדות, בעיקר בגילאים הצעירים. הגדלת תשלומי העברה עלולה להחריף את הירידה בהשתתפות בכוח העבודה".

"למרות אי הורדת הריבית בישראל, השקל לא בלט בעוצמתו בשבוע שעבר בהשוואה למטבעות האחרים. שוק האג"ח הישראלי דווקא בלט בתגובה מינורית יחסית לעליית התשואות בחו"ל.  אנו עדיין מעריכים שהסיכוי להורדה נוספת של הריבית יחסית נמוך", כותב זבז'ינסקי מבית ההשקעות מיטב דש.

איילת ניר: "בניית הקואליציה תעלה למשלם המסים כ-8 מיליארד ₪"

מיטב דש מתייחסים בסקירתם גם לתהליך הרכבת הקואליציה, וכותבים: "התייחסנו כבר לתוצאות הכלכליות העיקריות של הרכבת הקואליציה בסקירות הקודמות. התמונה הסופית נראית די דומה להערכות: ההבטחות הכספיות לשותפים בקואליציה יגיעו ככל הנראה לכ-6-7 מיליארד ₪, רובן יכנסו לבסיס התקציב ויחייבו מציאת מקור מימון קבוע. בנק ישראל העריך שכדי לעמוד ביעדים הפיסקאליים, הממשלה צריכה לבצע התאמות של כ-8 מיליארד ₪ בתקציב לשנת 2016. כעת, ההתאמה הנדרשת תגדל לכ-15 מיליארד. אנו מעריכים שהממשלה לא תוכל לעמוד ביעדים ותבחר להגדיל את הגירעון.

במיטב דש מציינים כי ההסכמים הקואליציוניים מגדילים את ההכנסה הפנויה של משקי הבית באמצעות הגדלת הקצבאות ותשלומי תמיכה שונים. התוספות שניתנו מצטרפות להעלאת שכר מינימום. בסה"כ, העלייה בהכנסה הפרטית צפויה לתמוך בצריכה הפרטית. בנוסף, ביטול מע"מ על מוצרי יסוד צפוי להוזיל את מדד המחירים בכ-0.2%-0.3% (תלוי בהגדרת מוצרי יסוד). הורדנו בינתיים את התחזית השנתית ל-1.1% מבלי לעדכן את התחזיות החודשיות עד שיוחלט מועד החלת הפטור.

כחלון מבקש מהציבור להמתין: "עדין לא נקבע שמס רכישה לדירה שנייה יעלה ל-20%"

באשר לנדל"ן: מס רכישה על הדירות למשקיעים בגובה של 20%, כפי שמתוכנן על פי הפרסומים, הינו חסר תקדים בעולם ועשוי לגרום לשינויים חריגים בשוק הנדל"ן. הוא בהכרח ייקר את שכר הדירה לאורך זמן ע"י פגיעה במלאי הדירות להשכרה. על פי הסקר החברתי של הלמ"ס, למרות שמשקי הבית הגרים בשכירות מהווים כ-29% מכל משקי הבית (שנת 2013), הגידול במספרם בשנים האחרונות היה הרבה יותר גבוה מהמשקל שלהם ודי דומה לגידול של משקי הבית הגרים בדירה בבעלות.

מיטב דש מתייחסים בנוסף לנתוני המאקרו בארה"ב: "למרות נתוני הצמיחה הנמוכים לרבעון הראשון, באינדיקאטורים השוטפים בארה"ב מסתמן שיפור לעומת תקופת החורף. לאחר ההפסקה של שמונה שנים, עליית הריבית חוזרת לסדר היום של ה-FED. אנו מעריכים שהריבית בארה"ב תעלה ברבעון השלישי.

על עונת הדוחות: "דוחות החברות האמריקאיות טובות יותר מהציפיות אך תוצאות החברות מצביעות על ירידה במכירות וירידה בשיעור הרווח. גם בנטרול השפעת חברות הנפט עדיין מורגשת חולשה בהשוואה לרבעונים הקודמים".

באשר לשווקים באירופה כותבים מיטב דש כי "למרות שעליית התשואות באירופה נראית יותר כמימוש רווחים, ההתפתחויות הכלכליות בה מצדיקות רמת תשואות גבוהה יותר".

ההמלצות המרכזיות של מיטב דש:

אנו ממליצים על מח"מ התיק של כ-3 שנים.
אנו ממליצים לרכז את החזקה באפיק הצמוד במח"מים בינוניים. ברכיב השקלי אנו ממליצים על מח"מ קצר-בינוני.
אנו ממליצים על חשיפה לאפיק הקונצרני בעיקר בדירוגים AA.