חדשות    

תחזית מדד המחירים בנובמבר – ירידה של 0.2%-0.3%

למדד המחירים המעודכן 

למחשבון הצמדה למדד 


מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה בשיעור של 0.3%, אבל הציפיות להמשך הם למדדים נמוכים ואף שליליים. ככה זה שיש רוח גבית כל כך חזקה – האטה כלכלית; האטה כזו מורידה צריכה והורדת צריכה משמעה פחות ביקושים, ואז המחירים יורדים. כל חודש והסיפור שלו, אבל המדדים הנמוכים השנה והצפויים בשנה הבאה נובעים ממצב המשק, ומההאטה בצריכה.

 כלכלני בנק הפועלים  מעריכים  כי מדד נובמבר יירד בשיעור של 0.3%. להערכתם, מדד נובמבר יושפע בעיקר מהירידה במחירי הדלק ומהוזלה במחירי הפירות והירקות. עוד צופים הפועלים אינפלציה של 0.5% ב-12 החודשים הקרובים ומדד שלילי בכל שנת 2014 – מינוס 0.4%!

זה מדהים לסיים שנה במדד שלילי, זה מציע על האטה, על דכדוך, ועל פספוס ענק של בנק ישראל  שמגדיר טווח אינפלציה של בין 1% ל-3%. בפועלים מעריכים כי סביבת האינפלציה של המשק צפויה להיוותר נמוכה. הגברת התחרותיות בענפי התקשורת והמזון, ירידה מחירי הדלק, הביטול הצפוי באגרת הטלוויזיה, וירידה צפויה במחירי החשמל והמים, כל אלה תורמים לאינפלציה נמוכה. מנגד, הפיחות בשקל מול הדולר, במידה ויישמר, עשוי להשפיע על מחירי המוצרים המיובאים בטווח הארוך.

אקסלנס – מדד המחירים בנובמבר יירד ב-0.2%!

בבית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי מדד חודש נובמבר צפוי לרדת ב-0.2%. המדד להערכתם צפוי לחזור לטריטוריה שלילית ויושפע בעיקר מירידה עונתית בסעיף הדיור וירידה נוספת במחרי הדלקים. מחירי המזון עשויים לרשום עלייה נוספת כאשר הרשתות הקמעונאיות מנצלות את חלון הזמן שלפני הרגולציה להעלות מחירים. בנוסף מדד חודש נובמבר צפוי לגלם ירידה חדה במחירי טיסות לחו"ל שרק יגברו בעקבות התרסקות מחירי הנפט בעולם. כמו גם מחירי תרבות ובידור יורדים עונתית בחדות והפעם אפילו מעבר לזה בעקבות ההשפעה השלילית על תיירים זרים בישראל בעקבות צוק איתן.

עוד מציינים באקסלנס, כי בבנק ישראל אולי יהיו מרוצים ממדד חודש אוקטובר אבל יתקשו לקבל ציפיות אינפלציוניות המצויות מתחת לרף התחתון של היעד לשלוש השנים הקרובות. "אומנם בבנק כתבו בהודעת הריבית האחרונה כי הם מסוגלים לסבול סטייה זמנית מהיעד, שמקורה בהשפעות אקסוגניות בלתי תלויות ובלתי מתמשכות, אך אנחנו לא בטוחים שיוכלו לעמוד מהצד. אנחנו מזה תקופה לא רואים צורך בהרחבה כמותית נוספת שרק מנפחת את שוק הנדל"ן ושוק האשראי אבל לפחות בעניין הזה נראה לנו שבנק ישראל כבר מזמן הציג עמדה שונה – בועת נדל"ן ובועת אשראי, מדאיגים אותו פחות מאינפלציה מתונה ודולר חלש".

 

 הראל – מדד נובמבר יירד ב-0.3%

גם בהראל פיננסים , סבורים שמדד המחירים לצרכן יירד מהטעמים שהוזכרו לעיל. כלכלני הראל מעריכים שהמדד יירד בחודש נובמבר ב-0.3%. כמו כן, מעריכים בהראל שמדד המחיירם לצרכן בדצמבר יהיה  ללא שינוי.