חדשות    

לאומי: המשך המגמה החיובית בהשקעות הישירות במשק על ידי זרים – יוסיף לתמוך ביציבות השקל

לאומי שוקי הון מפרסמים סקירת מאקרו, בה נכתב כי "נמשכת המגמה החיובית בהשקעות הישירות במשק על ידי זרים. המשך המגמה יוסיף לתמוך ביציבותו של השקל"

לאומי שוקי הון מפרסמים סקירת מאקרו, בה נכתב כי "נמשכת המגמה החיובית בהשקעות הישירות במשק על ידי זרים. המשך המגמה יוסיף לתמוך ביציבותו של השקל".

מנתונים שפורסמו על ידי בנק ישראל, עולה כי היקף ההשקעות הישירות במשק על ידי זרים ("FDI") הסתכם בחודש מרץ השנה בכ-1.2 מיליארד דולר, כאשר עיקר הפעילות התרכזה בענפי התעשייה והמידע והתקשורת. מדובר בהיקף השקעה הגבוה באופן משמעותי מהממוצע החודשי ב-12 החודשים האחרונים. בנוסף, נדגיש כי מתחילת השנה הושקעו בישראל כ-3 מיליארד דולר, היקף גבוה יותר מההשקעה בארבעת הרביעים הקודמים. נתון זה משקף קצב השקעות נכנסות דומה לזה של שנת השיא 2013, ומצביע על התפתחות חיובית בזרם ההשקעות הנכנסות במשק בתחילת 2015.

במבט קדימה, החברות הישראליות צפויות להמשיך ולרכז עניין רב בקרב המשקיעים ברחבי העולם, בעיקר בענפי הטכנולוגיה והיי-טק, ולתרום להמשך המגמה החיובית ב-FDI שהחלה בראשית השנה. זאת, בתמיכת מספר גורמים, ביניהם התגברות הציפיות לגבי שיפור בפעילות הכלכלית בשנת 2015 בעולם בכלל ובמדינות המפותחות בפרט; לכך יש חשיבות רבה לאור העובדה כי מרבית ההשקעות הישירות בישראל מקורן במדינות המפותחות וכן מרבית היצוא של ישראל הוא, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, עם מדינות אלו. העלייה בהשקעות הישירות במשק בתחילת 2015 לצד הערכותינו כי העודף בחשבון השוטף יישמר השנה, בהמשך למגמה של השנים האחרונות, מהווים גורמים בסיסיים אשר תומכים בטווח הארוך (בשילוב עם סביבה פיסקאלית יציבה) ביציבותו ואף בהתחזקותו של השקל אל מול סל המטבעות. כך כותבים לאומי בסקירת המאקרו הכלכלית השבועית.

בנוסף מתייחסים לאומי לנושא האבטלה, וכותבים כי שיעור האבטלה במשק ירד ברביע הראשון של השנה ל-5.4% לעומת 5.6% ברביע הקודם (נתון מנוכה עונתיות) – שיעור נמוך בראייה היסטורית. בגילאי העבודה "העיקריים" (גילאי 25-64), להם מיוחסת השפעה גדולה יותר על שוק העבודה ועקב כך גם על הביקושים המקומיים במשק (בעיקר מסיבות של גודל כוח העבודה ושכר גבוה יותר ביחס לגילאי עבודה צעירים יותר), עמד שיעור האבטלה על 4.8% לעומת 4.9% ברביע הקודם.

לידר: "התמתנות בגידול במספר המועסקים ברבעון א' עלולה להדאיג את בנק ישראל"

"נציין כי הירידה בשיעור האבטלה, שהתייצב בעת האחרונה סביב רמת שפל היסטורית, נבעה ככל הנראה מהירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, אשר נמצא במגמה שלילית. כך, ברביע הראשון של שנת 2015 עמד שיעור ההשתתפות על 63.8% לעומת 64.2% ברביע הקודם. דהיינו, ירידה של 0.4 נקודות אחוז – הירידה החדה ביותר מאז תחילת סקר כוח האדם הנוכחי (ינואר 2012). במקביל, ברביע הראשון של השנה חלה עלייה מתונה מאוד של כששת אלפים מועסקים (נתון מנוכה עונתיות), על רקע ירידה חדה של כ-17 אלף במספר המועסקים בחודש מרץ לבדו – הירידה החדה ביותר מאז חודש אוקטובר 2012. עם זאת, נציין לחיוב כי כל המועסקים שנקלטו ברביע הראשון של השנה היו בגילאי העבודה "העיקריים" (25-64) ושיעור ההשתתפות בקבוצה זו ירד באופן מתון יחסית לנתון הכולל אשר הוצג קודם לכן. לפיכך, נראה כי החולשה המסוימת הייתה בגילאים הצעירים מ-25", כותבים לאומי שוקי הון.

לסיכום, הנתונים לרביע הראשון של 2015 מצביעים על חולשה מסוימת בשוק העבודה. אמנם חלה ירידה בשיעור האבטלה, אך לצידה חלה האטה בקצב קליטת המועסקים וירידה בשיעור ההשתתפות. עם זאת, עולה מהנתונים בנוסף כי הירידה האבסולוטית כולה במספר המשתתפים בכוח העבודה במשק ברביע הראשון של השנה, מקורה כאמור במועסקים בגילאי 15-24. רמת ההכנסה של פלח מועסקים זה נמוכה יותר ביחס למועסקים בגילאי העבודה "העיקריים", ולכן לא צפויה פגיעה משמעותית בביקושים המקומיים במשק בטווח הקצר. במבט קדימה, אנו מעריכים כי שיעור האבטלה במשק ירד השנה ל-5.6% (בממוצע) לעומת 5.9% ב-2014. המשך המגמה החיובית בקבוצת גילאי העבודה "העיקריים" לצד ריביות נמוכות, מגמת ירידה מתמשכת של מחירי רכיבי צריכה שונים, בשילוב עם שיפור בציפיותיהם של משקי הבית לתקופה הקרובה, צפויים להוסיף ולתמוך בצריכה הפרטית ולחזק את מעמדה כמנוע צמיחה יציב של המשק, בתקופה בה ישנה חולשה בסחר החוץ של ישראל.

לאומי שוקי הון מתייחסים בנוסף לעלייה המתונה במספר המועסקים ברביע הראשון של 2015: ברביע הראשון של השנה חלה עלייה מתונה של 1.9% (בהשוואה לרביע המקביל אשתקד) במספר המועסקים במשק. אך השינוי במספר המועסקים לפי ענפים כלכליים לא היה אחיד. ניתן לראות בתרשים, כי העלייה המשמעותית ביותר במספר המועסקים חלה בענפי הפיננסיים (שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח) המהווים כ-4% מכוח העבודה. לצד זאת, נרשמו עליות גם בחלק מהענפים הגדולים מבחינת כוח אדם, כגון חינוך (כ-12.5% מכוח העבודה), בריאות (כ-11% מכוח העבודה), מנהל ציבורי (כ-10% מכוח העבודה), שירותים טכניים ובינוי. מנגד, חלה ירידה במספר המועסקים בענפי התעשייה (כ-12% מכוח העבודה), כאשר מספר המועסקים בענפי המסחר (כ-11% מכוח העבודה) שמר על יציבות.

בלאומי מציינים כי  בסך הכול, בסקטור העסקי, המהווה למעלה מ-60% מסך המועסקים במשק, חלה עלייה מתונה ביותר (1.2%) במספר המועסקים. עם זאת, על פי סקר המגמות בעסקים בחודש מרץ, חל שיפור בציפיות המנהלים לגבי השינוי במספר המועסקים ברביע הבא בענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי, הבינוי והמלונאות. לעומת זאת, חלה הרעה מסוימת בציפיות בענפי התעשייה והשירותים. להערכתנו, במידה וההתפתחויות הכלכליות תהינה חיוביות בהמשך השנה ויחול שיפור בציפיות העסקים, קצב הגיוסים בסקטור העסקי עשוי לגדול בהמשך השנה.  מטבע הדברים, למדיניות הכלכלית תהיה השפעה חשובה על התפתחויות אלו.

לעומת זאת, מציינים לאומי כי בסקטור הציבורי חלה עלייה משמעותית יותר במספר המועסקים ברביע הראשון של השנה ביחס לרביע המקביל אשתקד (3.2%+). עלייה זו, נבעה בעיקר מגידול במספר המועסקים בענפי החינוך, הבריאות והמנהל הציבורי. עם זאת, יש לציין כי קיימת אי ודאות בנוגע לקצב קליטת המועסקים בסקטור הציבורי בהמשך השנה, לאור חוסר הודאות לגבי התכניות שהממשלה החדשה (לכשתקום) תביא לאישור הכנסת בתחומים שונים (כגון דיור ותכניות חברתיות שונות) וקצב הביצוע של תכניות אלו.