מעודכן ל-01/2020

אם גם אתם ישנים מעט מדי במהלך השבוע ונוהגים להשלים שעות שינה בשבת, כדאי שתפסיקו – ההרגל הזה עלול להזיק לכם וגם: כמה טיפים טובים שיעזרו לכם להירדם

בעידן המודרני העמוס והתובעני, רבים נאלצים להשכים קום בכל ימות השבוע – כדי להספיק לעמוד בכל ההתחייבויות הכרוכות בחיים המקצועיים ובחיי המשפחה. אולם המשימות לא נגמרות עם רדת החמה ולכן גם שעת השינה מתאחרת בדרך כלל. מנוחת צהריים, שהייתה נפוצה למדי בעבר, הפכה אף היא להרגל נכחד בקצב החיים המטורף.

אם הדפוס המתואר כאן מוכר לכם, גם אתם כנראה ישנים מעט מדי וסובלים מעייפות מצטברת, כמו חלק ניכר מהאנושות. אז כאשר אתם מנקרים בעבודה או מפהקים בדרך הביתה, אך טבעי שאתם מפנטזים על היקיצה הטבעית והמאוחרת שתפרגנו לעצמכם בשבת, כדי להתפנק ולהטעין מצברים.

אולם למרבה הצער, מסתבר שהפתרון הזה עלול לפגוע בבריאות שלכם. מחקר שנערך במחלקת חקר השינה באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארצות הברית מראה ששיטה זו של צבירת עייפות במהלך השבוע ושינה מרובה ביום המנוחה בסוף השבוע אינה יעילה, והיא עלולה לפגוע בבריאותכם, לגרום להשמנה, לשבש את מנגנון השעון הביולוגי ועוד. ממצאי מחקר זה נתמכים גם ברבים נוספים מסוגו.

לכמה שעות שינה אתם זקוקים?

אם תהיתם כמה שעות שינה הגוף שלנו צריך באמת,  התשובה של משרד הבריאות האמריקני, המבוססת על מחקרים אקדמיים שנערכו באוניברסיטאות מובילות במדינה, היא שאדם מבוגר זקוק לכ-7 שעות של שינה בלילה. בשלבים מסוימים בחיינו נצטרך לישון הרבה במיוחד. כך למשל ילדים שגופם עדיין גדל ומתפתח זקוקים לשינה רבה יותר באופן משמעותי ממבוגרים. אצל פעוטות מדובר ב-12 שעות ביום ואף יותר, בגיל ההתבגרות –כ-10 שעות וכן הלאה.

אם אינכם  ישנים מספיק או שאיכות השינה שלכם ירודה, לא רק שתרגישו עייפים ותתרגזו בקלות אלא שבריאותכם עלולה להיפגע. אם חשבתם שאין בעיה להרשות לעצמכם לישון מעט במהלך השבוע כל עוד אתם משלימים שעות שינה בשבת, כדאי שתדעו שעלולות להיות לכך השלכות.

פחות מדי שינה? מסוכן! יותר מדי? גם לא טוב!

מחקר מ־2011 שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האירופי מצא שאנשים שלא ישנים מספיק "נמצאים בסיכון מוגבר של 48% לפתח או למות ממחלת לב כלילית בתקופת מעקב של 7 עד 25 שנים, ובסיכון מוגבר של 15% לפתח או למות משבץ בפרק זמן זה".

לפי מחקרים, שינה מועטה מדי גם מעלה את הסיכון לסוכרת, כאבי ראש, ודיכאון, וגם פוגעת בחשק המיני, בהזדקנות העור, בזיכרון, בכושר השיפוט, ובזמן התגובה.

ומה לגבי יותר מדי שעות שינה? גם זה לא מומלץ. באותו מחקר נמצא כי "מי שישנים 9 שעות או יותר בממוצע בלילה הראו סיכון מוגבר של 38% לפתח או למות ממחלת לב כלילית, וסיכון מוגבר של 65% לסבול משבץ".

שינה גרועה פוגעת בוויסות רמות הסוכר בדם

אחת הבעיות העיקריות הקשורות בחוסר בשעות שינה או בשינה לא איכותית היא שיבוש פעולת המנגנונים האחראיים על ויסות רמות הסוכר בדם. כולנו יודעים שחילוף החומרים בגוף מושפע ממגוון גורמים: יש אנשים שאוכלים כאוות נפשם ושומרים על משקל יציב, ואחרים שגם סטייה קלה מדיאטה קפדנית תגרום לגופם לצבור שומן. מחקרים מראים שלעייפות השפעה ישירה על האופן שבו הגוף מפרק את המזון. אצל אדם הסובל ממחסור בשעות שינה, נמדדות רמות סוכר נמוכות גם אחרי ארוחות מזינות. פירוש הדבר הוא שהגוף מקבל פחות אנרגיה זמינה וכמות גדולה יותר של מזון תהפוך לשומן. המחקר שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס גילה שהשלמת שעות שינה בסופי שבוע אינה מחזירה את מנגנוני ויסות רמות הסוכר בדם לפעולה תקינה.

השלמת שעות שינה לא עוזרת

אולי יצא לכם לשמוע שחוסר בשעות שינה גורם לעלייה במשקל. יש לכך סיבות רבות: כשאנחנו עייפים אנחנו נוטים לנשנש יותר בין הארוחות, אנחנו מפצים את עצמנו על התשישות בפינוקים טעימים (ומשמינים) ואפילו הגוף שלנו מפרק מזון פחות ביעילות. מה שחשוב להבין זה שהשלמת שעות שינה רחוקה מלהיות פתרון טוב ומספק.

אם תישנו בשבת עד שעה מאוחרת אולי תקומו רעננים, אבל מהר מאוד תגלו שהדחפים הקולינריים שלכם לא השתנו. כבני אדם אנחנו מפתחים הרגלים ואלה משתנים רק בתהליך איטי. הרגלי אכילה בעיתיים שעוזרים לכם להתמודד עם העייפות במרוצת השבוע, לא ייעלמו רק בגלל שהשלמתם שעות שינה בשבת.

מבלבלים את השעון הביולוגי

המנגנון שגורם לבני האדם לחוש עייפות כאשר מגיע הזמן לישון אחראי על עוד הרבה דברים אחרים וחשובים בגוף, בהם הפרשה של מגוון סוגי הורמונים. מדובר כמובן בשעון הביולוגי המפורסם, שחשוב מאוד לאפשר לו לפעול היטב.

כשאתם מעמיסים על עצמכם מחויבויות במהלך השבוע ולא מאפשרים לעצמכם שינה מספקת, השעון הביולוגי שלכם מקבל על עצמו את רוע הגזירה ומתזמן את הפעילויות בגוף, כך שתוכלו לתפקד באופן המוצלח ביותר האפשרי. כשאתם מרשים לעצמכם לישון עד מאוחר בסוף השבוע, השעון הביולוגי שלכם פשוט יוצא מסנכרון. אם למשל אתם קמים כשהשמש כבר באמצע השמים, אוכלים ארוחה בשעה מאוחרת מהרגיל ולקראת הערב עדיין לא מרגישים עייפים – הדבר יגרום לכם להיכנס למיטה מאוחר, ואז כשתקומו ביום ראשון בשעה הרגילה, תתחילו את השבוע כשאתם כבר בחוסר של שעות שינה.

לסיכום, אין תחליף לשגרת חיים בריאה, הכוללת שינה טובה ומספקת. למעשה, עדיף שתרשו לעצמכם עוד חצי שעת שינה ביום, ואת הדברים שצריך לעשות תשלימו בסופי שבוע – במקום לנסות להספיק הכול במהלך השבוע.

מתקשים להירדם? יש לנו כמה טיפים בשבילכם:

רוב האנשים נהנים משנת לילה רצופה ונרדמים בקלות יחסית. השינה בעבורם היא תהליך טבעי לחלוטין. לצד אלה שנהנים משינה איכותית, יש מי שסובלים מבעיות שינה (אינסומניה): קושי להירדם, קושי לשמור על שינה רצופה או שינה לא מספקת. במקרים רבים הפתרון בעבורם הוא יצירת "היגיינת שינה".

מהי היגיינת שינה?

היגיינת שינה היא מונח הכולל בתוכו את כל ההרגלים והשינויים בסדר היום שנועדו להקל על השינה הטבעית, כמו שעות הירדמות והשכמה קבועות, תפריט מאוזן וסביבה מתאימה לשינה. חלק מההרגלים האלה מובנים מאליהם, אך הקפדה עליהם תשפר מאוד את השינה לאנשים שמתקשים להירדם או שמתקשים לשמור על שינה טבעית מדי יום.

  1. לא צריך לספור כבשים – דווקא כשמתאמצים להירדם השינה בורחת. אם אתם במיטה רבע שעה ולא מרגישים עייפות או לא נרדמים, צאו ממנה ועשו משהו נעים עד שתתעייפו.
  2. השתמשו במיטה רק לשינה ולסקס. שמרו על חדר השינה ממוזג, נעים וחשוך כאשר אתם הולכים לישון. עשו משהו מרגיע לפני השינה כדי לשחרר לחץ.
  3. החשודים המיידיים שמפריעים לכם להירדם: ארוחות גדולות, אלכוהול, קפה, ספורט לפני השינה, ומתח נפשי. אפשר להיעזר באיש מקצוע לשינה טובה יותר.

ישראלים ישנים פחות, עייפים יותר ולכן פחות מרוצים מהעבודה

ביפן אפשר לישון בעבודה

ישראל שילחה היום לראשונה קנאביס רפואי למטרות מסחריות. המשלוח הגיע לאנגליה. אלו אלף בקבוקי שמן קנאביס רפואי המיועדים לבתי חולים בלונדון, היצואנית היא BOL  פארמה שקיבלה אישור ממשרד הבריאות.

בחברה מסבירים ששלחו משלוח קטן יחסית כדי לבדוק אם יעבור במכס, הן בישראל והן באנגליה. משלוח נוסף לאנגליה צפוי להישלח החודש. בחברה מערכים כי הכנסות היצוא יעמדו על 60 מיליון דולר. עם זאת, החברה, כמו מגדלות קנאביס אחרות, מחויבות קודם לשוק הישראלי.

בעבר העריך משרד הבריאות שייצוא מסחרי מלא מישראל יחל רק החל מהרבעון השלישי של 2020, אך הוסיף אז כי המשרד יאשר ייצוא למוצרים שאינם חווים כיום מחסור בשוק המקומי.

מחיר בקבוק שמן קנאביס רפואי באנגליה עומד בממוצע על 150 ליש"ט לבקבוק של 10 מ"ל, ושוק הקנאביס הרפואי הבריטי נאמד כיום בכמיליארד ליש"ט לשלוש השנים הקרובות. אנגליה אישרה צריכת קנאביס רפואי בחודש דצמבר 2018 ויש בה כיום כ-20 אלף מטופלי קנאביס רפואי בשמנים, עם צפי שעומד על כ-60 אלף מטופלים עד סוף 2020.

המוצר ששלחה BOL נועד להקלת תסמינים למתמודדים עם אוטיזם. נכון לכתיבת שורות אלו היא החברה הישראלית הראשונה שאושר לה יצוא קנאביס לחו"ל. יצוא הקנאביס התעכב בשל מחסור בקנאביס בשוק המקומי בבתי המרקחת וכן בשל דרישת משרד הבריאות לפיקוח מחירים. אומנם זו אבן דרך משמעותית לחברות הקנאביס, אבל נראה כי הדרך לרווחיות היא ארוכה והחשש שמודבר בבועה עדיין נוכח.

חברת BOL Pharma פעילה כ-12 שנה בקנאביס רפואי ושמה דגש על מחקר ופיתוח תרופות מהצמח. היא נחשבת כיום לחברה הגדולה בישראל בשל כמות המטופלים אותם היא משרתת והיא היחידה כיום בישראל המחזיקה בכל שרשרת הערך בתחום הקנאביס הרפואי.

הצעת משרד הבריאות: מחיר 150 שקל ל-10 גרם קנאביס

האוצר יצטרך להחליט על פיקוח מחירים לקנאביס רפואי עד מרץ 2020

 

נדחתה  עתירתם של היזמים במכרז לכפר הנופש בפלמחים ובכך למעשה נשללה   הקמתו של הכפר, עשורים לאחר שזכתה במכרז.

על פי פסק הדין,  התומך בוועדות התכנון השונות, ההכרעה המגינה על הסביבה החופית היא לטובת הציבור בכללותו, לטובת הדורות הבאים, הגוברת על אינטרסים אחרים. השופט התריע שייגרם נזק בלתי הפיך אם יוקם כפר נופש. אבל בפסק הדין לא עלה נושא הפיצוי ליזמים שיקבע את גובה הפיצוי ליזמים אחרים בנסיבות דומות.

השופט ניחים את היזמים ופטר את היזמים מהוצאות המשפט: "אין ספק שנגרם לעותרות עוול, עוול גדול, והן ניסו, בכל נפשן ובכל מאודן, לבטל את רוע הגזירה. מנקודת ראותן, הגשת העתירה הייתה בהחלט במקומה, ועל אף התוצאה הסופית, סבורני שלא יהא זה צודק, בנסיבות, לחייבן בהוצאות".

יזמי כפר הנופש  פיני מלכה ואופיר אשר זכו במכרז של מינהל מקרקעי ישראל להקמת כפר נופש בחוף פלמחים בשנת 2004. היזמים שילמו כ-8 מיליון שקל על הקרקע ואולם בשנת 2010 החל נגד הקמת הכפר מאבק ציבורי גדול שטען שחוף פלמחים, שאורכו 1.6 קילומטר, הוא החוף הטבעי האחרון ללא עורף בנוי בין כלל החופים שבין צפון תל אביב לאשדוד.כך עלה גם בביקורת מבקר המדינה, שקבעה שהמכרז היה לקוי.לפי התוכנית שטח של 221 דונם יוחד בתוכנית לשימושים שונים של "גן לאומי". לאחר ביטול התוכנית הוחלט להפוך את השטח המדובר לגן לאומי, זאת בנוסף לגן לאומי שקיים במקום מאז 2003 ומשתרע על 221 דונם.היזמים דרשו לבטל את החלטות הוועדות הקודמות וכן את התוכנית לפארק הלאומי.

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, נדל"ן והתחדשות עירונית אמר בעקבות ההחלטה, "במקרה זה נגרם עוול אדיר לחברות, כאשר יש לשים דגש על מרכיב ההסתמכות, כלומר, החברות הסתמכו על סמך הסכמים מפורשים עם המדינה, ותכניות מאושרות כשהן השקיעו סכומי כסף נכבדים בקידום והקמת כפר הנופש, שלאחר כל ההשקעה, המדינה החליטה כי היא איננה חפצה באתר תיירות אלא בגן לאומי, זאת תוך תשלום פיצויים אדירים מכספי הציבור. ראוי, שמצב זה היה נעשה מראש ולא בדיעבד לאחר כל כך הרבה שנים של קידום האתר והשקעה כספית.

ברור, כי להחלטה זו יש מחיר, והוא בוודאי יהיה גבוה, בתוספת הליכים משפטיים למתן הפיצויים שיארכו שנים רבות. גם בית המשפט הרגיש "לא בנוח" עם החלטה זו תוך שהוא מודע לעוול הענקי שנגרם לחברות. עם זאת, באיזון האינטרסים בית המשפט החליט כי, כי אינטרס הציבור חשוב יותר בהקמת גן לאומי".

עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין, הגיב לדברים : "לאחר שנים רבות מדי של מאבק להחזרת חוף פלמחים לציבור, התקבלה פסיקה ראויה, שסותמת את הגולל על מאבקם של היזמים לבנות צמוד לחוף כפר נופש גדול ומרכז כנסים. סיפור פלמחים, הינו רק אחד מהמקומות לאורך החופים, בהם יש צורך דחוף לשנות את השימוש המאושר בהם במסגרת תכניות ישנות. אדם טבע ודין, שהובילה עם פעילת הסביבה עדי לוסטיג ובסיוע ארגוני סביבה נוספים את המאבק המשפטי, התכנוני והציבורי, ניסחה גם את הצעת החוק לתיקון חוק החופים. במסגרת התיקון יבחנו מחדש ובפרק זמן קצר כל תכניות הבניה הישנות שאושרו לפני כניסת החוק לתוקף (2004), למוסדות התכנון תינתן הסמכות לבטל או לשנות תכניות הרסניות לסביבה החופית והמדינה תפצה את בעלי הקרקע, אם ע"י ניוד הזכויות או בכסף. רק ע"י מהלך כולל יימנעו מאבקים ארוכי שנים, שאינם מועילים לא לציבור, לא ליזמים ולא לקופת המדינה".

הגן הלאומי חוף פלמחים

מעודכן ל-01/2020

יותר ויותר חברות מאפשרות לפחות יום אחד של עבודה מהבית, בעולם מדינות מתגמלות עסקים המאפשרים עבודה מהבית בהטבות מס או בבונוסים. גם בארץ נעשה פיילוט לבדוק תגמול לשעות נוספות מהבית

היתרונות ידועים, לא צריך לעמוד בפקקים, השעות גמישות יותר, הכול קרוב וההוצאות יכולות לקטון אם אוכלים בבית. גם המדינה מרוויחה מפחות זיהום ומשטחי נדל"ן פנויים היכולים להוריד את המחירים. גם מחקרים מראים שהרבה עובדים מהבית יעילים יותר כי יש להם פחות הסחות ופחות רעשי רקע. גם שעות העבודה הפכו פחות חשובות לעומת התפוקה.

החיסרון העיקרי הוא המחסור בסביבה חברית וקולגאלית.  לכן הבדידות יכולה לפגוע באושר של העובד. גורם נוסף הוא  שהיציאה גורמת לנו להשקיע בעצמנו יותר ולהרגיש חלק מקהילה. אם נשארים בבית ולא פוגשים עמיתים או חברים הופכים למאושרים פחות. בנוגע לגמישות נמצא במחקרים שהיא לא גורמת יותר אושר אלא שהיא בתוך מסגרת ואנחנו צריכים לפעמים שיורו לנו מה לעשות או להתייעץ.

איך להיות פחות בודדים בעבודה מהבית

בנוגע להתייעצויות ולפתרונות קולוגיאליים לא מעט  קבוצות ופורומים מקוונים מאפשרים לעצמאים ולעובדים להתייעץ זה עם זה. גם עובדים שכירים יכולים להתייעץ עם הקולגות מרחוק.

בנוסף חללי עבודה משותפים מאפשרים מפגש עם אנשים אחרים כך שמקבלים את הסביבה האנושית הרצויה. אבל קיימות גם האופציות של עבודה מבית קפה וכן בחלק מהרשויות יש חללי עבודה חינמיים.

אבל כמו בכל דבר הרבה פעמים זה תלוי באופי העובד, למשל מופנמים יעדיפו יותר עבודה מהבית ומוחצנים יצטרכו את החברה.  בכל מקרה צריך לזכור שחברה וקהילה אפשר למצוא גם באופציות אחרות, כמו מפגש עם השכנים, קורסים , חוגים וסדנאות, מפגשי נטוורקינג וגם מפגשים עם הורים אחרים, מפגשים עם חברים מקהילות ברשתות חברתיות ועוד.

עבודה מהבית – המלצות לעובדים

מגמות מובילות ב-2020: שוק העבודה צועד קדימה ושם את האדם במרכז

מהו עתיד חללי העבודה

 

נוסעים דרך קפלן? בקרוב תעמדו פחות בפקקים. עיריית תל אביב תכננה וביצעה נתיב תחבורה ציבורית ברחוב קפלן, אחד הרחובות העמוסים בעיר שבו עוברים כ-50 אוטובוסים בשעת שיא לכל כיוון  וכ-1,100 אוטובוסים ביממה.

במסגרת תכנון והביצוע של הפרויקט, לפי דוברות העירייה, העירייה בדקה וניטרה את מהירות הנסיעה הן ברכב הפרטי והן באוטובוסים ו"אנו שמחים לראות שיפור משמעותי בנסיעת אוטובוסים.

לפי העירייהף לפני הפרויקט זמן הנסיעה הממוצע של אוטובוסים ברחוב קפלן בשעת העומס עמד על כ-30-20 דקות. לאחר הפעלת הנת"צ מדווחים שרואים שיפור משמעותי במהירות הנסיעה וזמן הנסיעה הממוצע בשעות העומס לאורך הרחוב שעומד כיום על כ-8-5 דקות.

הזמן הרב שנחסך לאוטובוסים הקיימים בשעות העומס (בין 15%-25% מסך  כל זמן הנסיעה של הקוים השונים) מאפשר למשרד התחבורה לייעל את מערך התחבורה הציבורית באזור ולהוסיף תדירות ושירות.

 ממרץ 2020 יתוגבר באופן משמעותי השירות לאורך ציר קפלן ע"י הוספת שני קווים חדשים שישפרו את השירות בעיר בדגש על חיבור דרום מזרח העיר וכן תגבור של נסיעות בקווים העמוסים העוברים ברחוב.

לדברי ון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "ממשיכים לפנות את הדרכים לטובת תחבורה ציבורית בכל העיר. בנת"צ החדש ברחוב קפלן כבר הצלחנו לצמצם את זמני הנסיעה באוטובוסים מכ-25 לכ-5 דקות בלבד. אמרתי ואומר זאת שוב – הגברת השימוש בת".

בנוסף מתוכנן כי שלושה נתיבים יופקעו לטובת תחבורה ציבורית ברחובות יצחק שדה, משה דיין ושדרות קק"ל, במסגרת הפרויקט "מהיר לעיר".

קריית אונו צפויה להתרחב. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות אדר' דניאלה פוסק, החליטה להפקיד תכנית מתאר לקרית אונו. התכנית מתווה מסגרת תכנונית לפיתוח העיר אשר תכפיל את אוכלוסייתה ולהגיע לכ-80,000 איש עד שנת 2040.

עד שנה זו שטחה של העיר עתיד לגדול בכ-800 דונם בתחום מחנה תל השומר אשר עתיד לעבור דרומה. בתחום המחנה קיימות תכניות מאושרות אשר צפויות להוסיף לעיר כ-4,300 יחידות דיור. פיתוח נוסף מתוכנן בחלקה הצפון מערבי של העיר הכולל הקמת שכונה חדשה אשר נמצאת בשלבי בנייה.

בנוסף, התכנית מציעה הגדלה של שטחי התעסוקה והמסחר באזורים הגובלים בקו הסגול של הרכבת הקלה ובסמוך למטרו, וזאת לטובת חיזוק הבסיס הכלכלי של העיר אשר שטחי התעסוקה המאושרים בתחומה טרם מומשו.

מובילה בהתחדשות עירונית

לצד פיתוח שכונות חדשות העיר קרית אונו מובילה התחדשות עירונית באמצעות פינוי בינוי ותמ"א 38 שבמסגרתה מתחדש רחובה הראשי של העיר – רחוב לוי אשכול אשר חוצה אותה מצפון לדרום. תכנית המתאר מחזקת את תהליכי הפיתוח של הרחוב, תוך מתן דגש לעירוב השימושים בו ולאיכות המרחב הציבורי. במסגרת התכנית מוצעת הרחבה של צירי המסחר לכיוון רחוב שלמה המלך ולכיוון דרך לוד (כביש 461).

כמו כן, לצד הפיתוח המתוכנן במרכז העיר ובשכונות החדשות, תכנית המתאר מציעה שמירה על ליבת העיר הוותיקה ועל מתחמי בינוי וערכים הראויים לשימור.

בהחלטתה, הוועדה המחוזית שמה דגש על תמהיל הדיור המוצע סביב תחנות המטרו המתוכננות במסגרת 3M וקבעה כי תוספת זכויות תותנה בהוספת "דיור מכליל" וזאת בהתאם למדיניות הוועדה לפיתוח לאורך צירי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים). "דיור מכליל" כולל לדוגמא יחידות דיור בגודל של 65 מ"ר מרבי, דיור בהישג יד, דיור מוגן ומעונות סטודנטים. במסגרת ההחלטה נקבע כי תכניות בסמוך לקו הסגול של הרק"ל או בסמוך לתחנות מטרו יידרשו להקצות לפחות 50% של "דיור מכליל" במסגרתן.

מתכננת מחוז תל אביב, אדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי ציינה כי "מדובר בתכנית שתייצב את מעמדה של קרית אונו כמובילה בתחום ההתחדשות העירונית מחד ובפיתוח שכונות חדשות מאידך. בתוכנית זו מקודמים נושאים של חוסן עירוני – אנרגיה מתחדשת וניהול נגר על פי המדיניות המחוזית ומינהל התכנון".

הוועדה המקומית המליצה על הפקדת התכנית בפברואר 2018. עורך התכנית הינו אדר' אורי מזור ממשרד מזור – פירשט לצד שורה ארוכה של יועצים ומתכננים ממגוון תחומים. התכנית בהובלה משותפת של הרשות המקומית ולשכת תכנון תל אביב.

אמות קנתה עוד חצי מקניון קריית אונו

מעודכן ל-05/2022

תשלום של קצבת אש"ל (אוכל, שתייה, לינה) לעובד אינו מחויב בחוק, אך מעסיקים רבים משלמים אותה לעובדיהם – מכוח הסכם קיבוצי, נוהג במקום העבודה, חוזה וכיוצא באלה באילו תנאים ניתן לקבל את התשלום, כיצד מבוצע החישוב ומה קורה כשהעובד נשלח לחו"ל? על כל אלה ועוד תוכלו לקרוא במדריך שלפניכם.

סעיף החזר הוצאות אש"ל – ראשי תיבות של אוכל, שתייה, לינה – נוצר עבור מקרים שבהם עובד נאלץ לשהות במקום מרוחק ממקום העבודה הקבוע שלו למשך פרקי זמן ארוכים, וזאת במסגרת עבודתו או לצורך יצירת הכנסה.

במשך תקופה זו יידרש העובד לשלם מכיסו על אוכל, שתייה ולינה. הרציונל העומד מאחורי החזר הוצאות אש"ל על ידי המעסיק הוא שעובד הנדרש במסגרת תפקידו לשהות במשך פרק זמן משמעותי במרחק ניכר ממקום מגוריו וממקום עבודתו הקבוע, נאלץ לרכוש אוכל ולינה מידי גורמים מסחריים, ומשכך על המעסיק לממן הוצאות אלו הקשורות במילוי תפקידו של העובד בייצור הכנסה בעבודה.

מי זכאי לקבל החזר הוצאות אש”ל ובאילו תנאים?

חשוב לציין כי אין חוק המחייב את המעסיק להחזיר הוצאות אש"ל לעובדים שכירים, אפילו לא במסגרת שהייה בחו"ל. החזר שכזה יתקיים רק אם בחוזה או בהסכם אחר הקיים בין העובד למעסיק, יצוין סעיף זכאות להחזר הוצאות אש"ל, כמו למשל הסעיף המתייחס להעסקת עובדי מדינה, אשר נקבע על פי הוראות החשב הכללי במשרד האוצר.

מכיוון שלא מדובר בנוסח סטנדרטי, קיימים הסכמים שונים הקובעים את התנאים לזכאות החזר הוצאות אש"ל, כמו גם את גובה ההחזר, ולכן מומלץ לבדוק את תנאי הזכאות עוד בטרם יוצאים לנסיעת עבודה.

בדרך כלל החזר עבור הוצאות אש"ל ייקבע לפי מספר השעות או החלק ביום שבו שהה העובד מחוץ לאזור עבודתו הקבועה ומחוץ לאזור מגוריו.

בתקנון שירות המדינה ההגדרה מחוץ לאזור, מציינת מקום הנמצא בתחום שיפוט של רשות מקומית אחרת מזו שהעובד מתגורר בה. כדי להיות זכאי להחזר עליו לשהות בתחום רשות מקומית שגבולותיה מרוחקים עשרה קילומטרים ויותר מגבולות הרשות המקומית בה הוא עובד בדרך כלל. החזר על לינה מתבצע על סמך הצגת קבלות על ידי העובד או על סמך טבלאות שמפרסם הממונה על השכר באוצר.

החזר הוצאות עבור עבודה בחו"ל

גם כאשר מדובר על נסיעה לחו"ל במסגרת העבודה לא קיימת הוראת חוק לגבי החזר הוצאות אש"ל. עם זאת, עובד אשר נשלח מטעם מעסיקו למדינה זרה, לא צריך לממן את נסיעת העבודה ועל כן תותאם חבילת שהייה – הכוללת טיסות, נסיעות לשדה התעופה, הסדרי לינה, ניידות, ארוחות ועוד.

החזר אש"ל עבור נסיעה לחו"ל יחושב בתור סכום מסוים הנקבע מבעוד מועד, אשר מהווה הקצבה יומית, כאשר גובה הסכום היומי תלוי בשערי המטבע, במספר ימי השהייה ובמדינה שבה שהה העובד.

איך מדווחים למעסיק על הוצאות אש"ל?

ההחזר עבור הוצאות אש"ל יתקבל כנגד קבלות שהעובד מציג, עד לתקרת הוצאות אשר נקבעה מראש, לכן מומלץ לשמור על קבלות כהוכחת תשלום – על מנת לוודא שיתקבל ההחזר.

ייתכנו מקרים שבהם ייקבע סכום גלובלי שיינתן גם ללא הצגת קבלות. הדיווח על הוצאות אש"ל ייעשה תוך מילוי טופס עבודה, שבו ירשום העובד את כל הפרטים הרלוונטיים הקשורים לזמנים ולמקומות שבהם שהה.

רצוי שהדיווח ייעשה תוך תקופה של עד שישה חודשים מרגע הזכאות – שכן דיווח שמגיע למעסיק במועד סביר יזרז ויקל את החזרת הוצאות האש"ל וימנע אי הבנות.

לסיכום: על אף היעדר הוראות חוק מפורשות בעניין הוצאות אש"ל, מן הראוי שעובד לא יממן מכיסו הפרטי נסיעות שמבוצעות במסגרת עבודתו.

מכיוון שתנאי ההחזר משתנים ממעסיק למעסיק, מומלץ לעיין בהסכמים עם מקום העבודה, על מנת לדעת מראש את החזר ההוצאות המדויק והמרבי שמגיע לך, כך תוכל לתכנן את נסיעתך והוצאותיך בהתאם.

מה הדברים שחשוב לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה

מפעילת הקורקינט השיתופי הגדולה בירד הודיעה כי תרכוש את המתחרה הגרמנית CIRC. החברה הגרמנית נוסדה בידי לוקאס גאדובסקי ופעילה כיום ב-43 ערים ב-12 מדינות שונות.

כמו שאר החברות בתחום הקורקינטים השיתופיים החברה הגרמנית מתקשה ברווחים בשל תחרות גדולה ורגולציה. גם היא הודיעה לפני כמה כמה ימים על קיצוצים בכוח האדם, לאחר שגם במתחרה הגדולה של בירד חברת ליים היו קיצוצים. לאחרונה אף השתדגרה לסוללות חשמליות יעילות יותר.

לדברי בן קמינסקי, שותף בקרן ההשקעות טארגט גלובל היושבת בברלין: "מדובר בעסקה משמעותית עבור שתי החברות, גם בהיבט הטכנולוגי וגם בהיבט הכולל של התעשיה". לדברי קמינסקי, "כמשקיע הראשון ב-CIRC, אנו בטוחים בחזונם וביכולתם להשיג עמדה טובה בשוק המיקרו מוביליות האירופי". במסגרת העסקה צפויה BIRD להטמיע בין עובדיה באירופה את 300 עובדי CIRC הנותרים.

זו לא הרכישה הראשונה של בירד. בתחילת השנה רכשה את סקוט האמריקאית וכך למעשה יתרון הפתיחה הביא אותה להיות החברה החזקה בתחום שרוכשת חברות במקום לקצץ. אם כי גם לה היה את שלב הקיצוצים, ב־2019 קיצצה את כוח האדם ב־5% מבלי לצאת משווקים קיימים.

לאחרונה הודיעה המתחרה ליים על פיטורי  כ־100 עובדים, שהם כ־14% מכוח האדם, ותצא מערים שבהן היא כנראה לא רווחית או פופולרית במיוחד, ובהן אטלנטה, פניקס וסן דייגו, בואנוס איירס ובוגוטה.

בעולם בירד היא המובילה בשוק הקורקינטים לצד ליים וספין האמריקאית. בארץ החברה השלישית המובילה היא ווינד, ואילו הישראלית ליאו כבר יצאה מהשוק העיקרי של הקורקינטים בארץ, תל אביב.

השיטה של חברות הקורקינטים הייתה זהה לשיטה של חברות אובר וחברות רבות בתחום ובתחומים אחרים שהגיעו לגיוסים ולמינופים עצומים כדי לזכות בראשוניות בלי להציג רווחיות. בינתיים הרגולציה שנכנסה לאחר צמיחת החברות הפכה את ההשקעה בהן ליקרה יותר וכדאית פחות.

בתחומים דומים של הסעות שיתופיות התגלו אובר  וליפט כחברות שמזרימות כספים בעיקר כדי לכסות על הפסדים ולא הצדיקו את ההשקעה בהן. חברות הקורקינטים, כמו ווי וורק, ילמדו על בשרן שצמיחה מהירה בלי תוכנית עסקית ותחזית לרווחיות היא מתכון לכישלון. אלו לפחות מנסות ללמוד מכישלונה של חברת האופניים אופו, שהגיעה למעל 63 מיליון משתמשים ואפס רווחיות וסגרה את פעילותה בישראל.  זו לפחות האסטרגיה שמנסה גט, חברת ההסעות הישראלית, להציג לציבור המשקיעים לאחר שהציגה החודש לראשונה רווחיות תפעולית בכל המדינות שבהן פועלת, אם כי גם לחודש  דצמבר בלבד.

חברות פופולריות אחרות הן סקיפ  הגרמנית הפעילה בעיקר בסן פרנסיסקו, ווינד הגרמנית ספרדית וגואוט האמריקאית

כמה נוסעים מדי יום בקורקינטים? לא כזה הרבה

פיטורים בחברת הקורקינטים ליים – תפסיק לעבוד ב-12 ערים ברחבי העולם

מהירות הקורקינטים של ליים יורדת ל-14 קמ"ש

 

מעודכן ל-01/2020

הדרך הכי פשוטה להגיע למחלקת עסקים היא פשוט לשלם על הכרטיס. יש מי שמעדיפים דרך מסובכת יותר. שיטה  מעניינת ונכלולית במיוחד ביצע  יוטיובר בשם ג'ימי זו. בסרטון שפרסם שכותרתו "איך לטוס במחלקת עסקים בחינם!" נראה זו קונה מגף לשברי קרסול  בשדה התעופה של סידני לפני שהוא עולה לטיסה להונג קונג. לאחר שנעל אותו צער "או יה, היא בטוח שבורה".

לאחר שעלה על המטוס ביקש מצוות הדיילים להשתדרג למחלקת עסקים כי רגלו השבורה "לא תוכל להיכנס למושב מחלקת התיירים", וכך שודרג למחלקת העסקים, שכרטיס עבורה עולה לפחות 4,700 דולר. רוב הדיילים אומרים שבשני שלישים מהמהקרים רגל שבורה תעביר אתכם למחלקת העסקים.

התגובות לסרטון היו מעורבות, חלק שיבחו אותו על התחמון ואחרים ביקרו אותו על מעשה ההונאה הלא יותר מדי מתוחכם הזה.  אלא שתפסו אותו וכנראה ויתרו לו .כשירד זו מהמטוס הוא שכח לנעול שוב את המגף. אחד מאנשי הצוות שהבחין בכך אמר לו: "אני מקווה שמצב הרגל שלך השתפר" וזו הגיב: "אה, כן, שכחתי מזה לגמרי"

עם זאת, יש דרכים חוקיות וישרות יותר להגיע למחלקת העסקים, הנה כמה מהן:

נסיעה בחברת תעופה קבועה

אם אתם נוסעים בחברה קבועה וצוברים קילומטרים ונקודות, מדי פעם אתם מתגומלים במחלקה השווה יותר. החיסרון שהעלות יכולה להיות לפעמים יקרה יותר מטיסה אחת במחלקת עסקים.

טיסה במועד לא מבוקש

אם אתם טסים בשעה או ביום לא מבוקש, הרבה פעמים המטוס יהיה ריק ולכן  בשעות הקבועות חברי המועדון נמצאים. אלה נמצאים בבוקר או בשעות אחר הצהריים המאוחרות, פחות  באמצע שבוע, או בשעה לא נוחה בסוף השבוע. מבחינת עונות כמובן שהחורף פופולרית פחות מהקיץ.

טיסה לבד

לרוב  שדרוג לא ייעשה לזוגות, למשפחות לאו חבורות גדולות, כך שאם אתם מגיעים לבד, אתם מגדילים את סיכוייכם להשתדרג.

הגעה מוקדמת או מאוחרת

לרוב  חברת התעופה יודעת מראש אם יש לה מקומות פנויים, והיא רוצה לכסות את השדרוג כמה שיותר מהר. לכן אם תגיעו בין הראשונים הסיכוי גדל. לפעמים החברה מחכה דווקא עד הרגע האחרון כדי לראות שהיא ממצה את כל האפשרויית, כך שלפעמים דווקא אלה שמגיעים אחרונים מקבלים את ההפתעה

מושב בעייתי

התינוק לידכם צועק לכם באוזן? החגורה קרועה? הכיסא מתנדנד? הרבה פעמים המקומות הפנויים הם במחלקת עסקים.

אוברבוקינג

אם מציעים לכם להחליף טיסה, אל תמהרו לסרב, הרבה פעמים השדרוג המוצע כדי לשכנע אתכם לעבור הוא טויסה במחלקה עסקיים.

טיפים ונחמדות

בחלק מחברות התעופה טיפים נאים עשויים לשכנע את הדייל להעביר אתכם למחלקת הנכספת. בחלק מחברות התעופה יסתפקו בחיוך, בתנאי שיש מקום.

מהם צוותי הטיסה הטובים ביותר

איך לחסוך בטיסה לחו";ל?

.

בניית מגדל בין 30 קומות במתחם עלית ברמת גן מתעכבת בשל סרבנים. כך לפי הדיררים האחרים שהגישו את התביעה. לפי התובעים, אב ובתו המחזיקים בחנות מנסים לסחוט את חברת המגדלים בפרויקט, בדרישה לקבל שטחי חנות כמעט כפולים בהשוואה לשאר בעלי הנכסים. מספר בעלי דירות במתחם הגישו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה על כ־4 מיליון שקל נגד הסרבנים.

בשטח שני מתחמים: מתחם עלית א'  שבו נהרסו שני בנייני המגורים ברחוב המתמיד 19־21, שכללו 48 דירות וכן שטח מסחרי. המגדל הוא בן 30 קומות ובו 163 דירות ושטחי מסחר בקומת הקרקע.

התביעה נוגעת למתחם השני: עלית ב' הכולל את המבנים במתמיד 23 ובארלוזרוב 76, שבהם 37 דירות וחנויות. במתחם זה צפוי לקום מגדל בן 30 קומות ובו 122 דירות, ובנייתו מתעכבת בשל הדיירים הסרבנים. התובעים טוענים

מדובר בפרויקט של קבוצת Red Sea Group שבבעלות משפחת פפושדו, המשווקת  את הפרויקט "HIGHLINE", במתחם המתמיד-ארלוזורוב ברמת גן, שהוקם בהשקעה של כחצי מיליארד שקל.

זו תכנית 'פינוי-בינוי' להריסת ארבעה בנייני מגורים ישנים בני שלוש קומות הכוללים חמש חנויות ו-89 יחידות דיור, שבמקומם ייבנו כ-285 דירות חדשות בשני מגדלים. הבניין הראשון צפוי להתאכלס בשנת 2021. כאמור, בניית הבניין הראשון החלה וכעת הבנייה מתעכבת.

האם מותר לסרב לעסקת פינוי-בינוי?

על פי חוק,אם נוצר מצב שבו הרוב המיוחס של בעלי הדירות מסכימים לעסקה ובעל דירה באותו בניין מסרב סירוב בלתי סביר לעסקה, הוא יהיה חשוף לתביעת נזיקין מצד שאר הדיירים שהסכימו לעסקה.

מהו סירוב בלתי סביר?

סירוב ייחשב לסביר, רק אם לא הוצעו לבעל הדירה מגורים חלופיים, דירה המתאימה למגבלותיו או שההצעה אינה כלכלית. נראה שבמקרה לפנינו  הסירוב אינו סביר, אבל נצטרך לחכות לעמדת ההגנה, שכנראה תציג את הטענה שהעסקה אינה כלכלית לבעל חנות.

העליון קבע שסירוב לפינוי בינוי עלול לעלות בקנס!

סרבן התמ"א שניצח את היזם

לאחר ארבע שנים כמעט הושלם בתחילת החודש הסדר החוב השני של אפריקה ישראל, והחברה הפכה באופן סופי לחברה פרטית בבעלותן של לפידות קפיטל   ואלטשולר שחם, בשליטת יעקב לוקסנבורג. ההסדר מחק את כל המיות בבעלות הבעלים הקודם לבייב והומעדות מניות חדשות לציבור. עתה היא עושה את הצעד הגדול שלה מאז,  וזכתה במכרז למגרש בתל אביב במחיר שיא, הרבה מעל השווי שלו.

 

אפריקה ישראל, בשליטת יעקב לוקסנבורג, זכתה במכרז לרכישת מגרש במתחם סומייל צפון בתל-אביב בשווי 425 מיליון שקל. במגרש, יוקם מגדל מגורים בן 40 קומות ו- 174 דירות. .מדובר בשיא של 2.4 מיליון שקל עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת. המגרש נמכר במסגרת הליך פירוק שיתוף

המתחם נחלק לשני מתחמי משנה: במתחם הדרומי, בבעלות קבוצת אפריקה ישראל וקבוצת בעלים פרטיים, ייבנו כ-600 יחידות דיור ועוד 10,000 מ"ר מסחר. במתחם הצפוני מתוכננים שני מגדלים, ובכל אחד מהם 174 יחידות דיור. המגדל האחד נבנה בימים אלה ע"י קבוצת חג'ג'. אישור מכירת המגרש לחברת אפריקה ישראל שהתקבל היום בבית משפט השלום מאפשר את בניית המגדל השני.

40% מהבעלות במגרש  הוחזקה על ידי אפריקה ישראל לצד בעלים פרטיים, ו-24% ממנו על ידי קבוצת חג'ג' ומספר בעלים פרטיים. קבוצת בעלים נוספת מוחזקת בנאמנות אצל עו"ד שמואל שוב – והיא זו שיזמה את הליך פירוק השיתוף במגרש.  בית המשפט קבע שהשטח במחלוקת שגם בבעלות חגג' ייצא למכרז.

המחיר שהציעה אפריקה גבוה משמעותית מהערכת השמאי למגרש,  בצלאל קציר, והיא מסתכמת ב-360 מיליון שקל, בהתאם לזכויות הקיימות, ועל 380 מיליון שקל לבקשה להקלה ותוספת דירות, במקרה שהקלות שבס כחלון יתקבלו, שגם הן במחלוקת. על כן, בית המשפט צפוי לאשר את הבקשה של כונס הנכסים.  כמו כן, האחריות לפינוי המחזיקים במגרש, בהתאם לתנאי המכרז, חלה על החברה הזוכה – אפריקה ישראל – וכרוכה בעלויות פינוי נוספות.

על פי הערכות, בשבועות הקרובים צפויים חלק מהבעלים הפרטיים במגרש להתקשר עם אפריקה ישראל בהסכמי קומבינציה, מה שיגדיל את אחוזי האחזקה של החברה במגרש.

מבטח שמיר ושיכון ובינוי הגישו הצעה להסדר חוב לאפריקה ישראל

לאחר הדיל של שופרסל עם כאל  ושל ישראכרט עם רמי לוי ,גם קבוצת טיב טעם בוחנת אפשרות להקים מועדון כרטיסי אשראי, כך עולה ממצגת למשקיעים שפרסמה היום (ב') החברה. כחלק מהממהלך החברה מתכננת להוריד עלויות בלפחות 20 סניפים שלה. 1,000 מוצרים צפוים לזכות להוזלה.

לפי טיב טעם, "בחלק מהסניפים המחיר יהיה אפילו יותר נמוך בכ5%-10% לעומת שופרסל דיל", אבל החנויות במרכזי הערים לא יזכו להנחה, משום שלפי טיב טעם התחרות כבר משחקת תפקיד. עם זאת, טיב טעם עדיין לא תהיה זולה כמו רמי לוי או ויקטורי.   ברשת מעריכים כי ירחיבו הן את קהל הלקוחות שאליהם פונים והן את סל המוצרים של הקהל הקבוע ושל לקוחות אין ברירה הקונים בשבתות ובחגים.

הרשת שבשליטת חגי שלום מפעילה כיום 42 חנויות, מתוכן 20 חנויות גדולות, ו-22 חנויות עירוניות תחת הפורמט טיב טעם בעיר. נכון ל-2019 מונה מועדון החברים של הרשת כ-171 אלף חברים.

במסגרת המהלך, תשנה טיב טעם את מדיניות מועדון הלקוחות ותאפשר הצטרפות חינם לכל החיים, ללא צורך בחידוש, לצד מבצעים בלעדיים לחברי המועדון, הטבות וקופונים אישיים. להערכת החברה, המהלך יאפשר עלייה חדה במספר חברי המועדון, כשהיעד עומד על 300 אלף חברים בסוף השנה.

בתוך כך, החליטה טיב טעם על הפסקת פעילות חברת ישרקו, הפועלת בתחום הייבוא בקטגוריית הבשר והעוף הטרי, וכן, על העברת פעילות הדגים הטריים, כמעט במלואה מישרקו לחברת הבת סנפי. זאת, במקביל לחיזוק כוחה בשאר מוצרי הייבוא, תוך הצבת יעדי חיסכון ברכש, התייעלות בניהול המלאי ושינוי והתאמת המבנה הארגוני באגפי החברה שיוביל גם לאופטימיזציה במכירות וגם לחיסכון בעלויות התפעוליות.

מכירה בינחברתית – מה זה? איך החשבונאות מתייחסת למכירה כזו? המקרה של טיב טעם

טיב טעם – ההכנסות ברבעון השני עלו, הרווח התכווץ