משרד האוצר דיווח על סיום ההגרלה הגדולה השישית של מחיר למשתכן. הנה הנתונים – 21,953 נרשמים מתוכם 4,736 בני מקום. כמות הדירות בהגרלה – 5.6 אלף, כך שבנטרול של כאלו שנרשמו רק כדי להירשם והם לא באמת מעוניינים, לא ברור אם מדובר בהצלחה – ייתכן שיהיו מקומות שלא ישלימו את ההיצע.
באר יעקב, מודיעין ונס ציונה הערים המבוקשות ביותר
להגרלה נרשמו 18,636 זכאי מחיר למשתכן לפרויקטים ב-19 ערים. בנוסף התקיימה הגרלה בעיר מודיעין במסגרת מחיר מטרה אליה נרשמו 7,724 משקי בית.
מתוך נתוני ההרשמה, ניתן לראות ש-2,617 מהנרשמים הם מסדרה א'. 10,574 משקי בית נרשמו בקרב זכאי סדרה ב'. שבע ערים נפתחו להגרלות לראשונה גם לזכאי סדרה ג' בהיקף רחב במהלך ההגרלה, ו-5,448 מתוכם ניצלו את האפשרות ונרשמו. בהגרלת מחיר מטרה במודיעין יכלו להשתתף גם מי שאינם זכאי מחיר למשתכן.
הישובים המבוקשים ביותר:
- באר יעקב – 8,056 נרשמים
- מודיעין – 7,724 נרשמים
- נס ציונה – 3,783 נרשמים
- אשקלון – 2,529 נרשמים
- נתניה – 2,483 נרשמים
הצירוף המבוקש ביותר לנרשמים:
נס ציונה-באר יעקב
9,137 נרשמים נרשמו ליישוב אחד בלבד, 5,473 נרשמו לשני יישובים ו-4,006 נרשמו לשלושה יישובים.
בימים הקרובים יחל ביצוע ההגרלות ותוצאותיהן יתפרסמו בסוף החודש.
5,616 הזוכים החדשים יצטרפו ל-52,097 זוכים שכבר זכו בדירה במחיר הוגן באמצעות מחיר למשתכן. למעלה מ-18,000 יח"ד כבר עם היתר מלא לבנייה, וברובם הגדול בשלבי בניה שונים. למעלה מ-10,000 יח"ד נוספות עם החלטת ועדה ולקראת קבלת היתר מלא.
הגרלה גדולה שביעית של מחיר למשתכן צפויה להתקיים בחודש דצמבר
כמה עלתה לנו ההרפקתה של מחיר למשתכן? 5.3 מיליארד שקל, לא סופי
מחיר למשתכן – רווקים מגיל 26 יוכלו לרכוש דירה
מחיר למשתכן – הגרלה של כ-6 אלף דירות ב-21 ישובים תפתח ב-20 בספטמבר
כחלון – מחירי הדירות יירדו; נפתור את בעיית המשכנתא במחיר למשתכן; מאמינים לו?
מעודכן ל-08/2021
מוצר חדש ומעניין בשוק ההון – השקעה בקרנות תשתיות.
הוועדה לעידוד הקמת קרנות סחירות להשקעה בתשתיות הגישה לרשות ני"ע ולרשות המסים המלצות ביניים, המסדירות את פעילותן העתידית של הקרנות. ההמלצות מעגנות שורה של הוראות והטבות מיסוי, המבוססות על "חוק הריטים", שהסדיר את פעילותן של קרנות השקעה בנדל"ן (REIT) (להרחבה על קרנות הריטים, על השחקניות בשוק, יתרונות, חסרונות ותשואות).
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
מוצר חדש בבורסה – קרנות תשתיות
הקרנות החדשות – קרנות התשתיות אמורות לאפשר לראשונה לציבור להשקיע במיזמי תשתיות – דרך הבורסה.
קרנות התשתיות ייהנו מהקלות מס. מיסוי הרווחים יהיה באופן ישיר בידי בעלי המניות, כפי שנהוג בקרנות הריט ולא מיסוי על הקרן עצמה.
כמו כן, על מנת לעודד השקעה של קופות גמל וגופים מוסדיים המנהלים מכשירים לטווח ארוך (חיסכון פנסיוני) הגופים האלו יהיו פטורים ממס בגין כלל הכנסות הקרן, למעט הכנסות חריגות (שלא קשורות לפעילות הבסיס של הקרן).
במקביל, יוענקו הטבות מס גם ליזמי הקרן, כגון דחיית תשלום המס בגין העברת מיזמי תשתיות לקרן תמורת הנפקת מניות. המשמעות היא שבעת העברת נכסים לקרן, בעל השליטה ישלם מס רכישה מופחת, באמצעות דחיית מועד תשלום מס רווח הון/מס שבח עד למימוש הנכסים או בעת הנפקת הקרן. הטבה דומה קיימת בקרנות הריט.
המלצות נוספות של הוועדה – קרנות התשתיות יירשמו למסחר בבורסה בתוך שלוש שנים מהקמתן. במהלך השנה בה נוצרו הקרנות, ובתום חמש שנים ממועד הרישום למסחר, לא יחזיקו חמישה משקיעים ב– 50% או יותר ממניות הקרן במצטבר, וזאת על מנת להגדיל את פיזור המשקיעים.
דיבידנדים – עד 90% מהרווח
הקרנות יחויבו לחלק למשקיעים לפחות 90% מרווחיהן, למעט רווח הון ממכירת נכסי תשתיות, שיחולק עד 12 חודשים ממועד המכירה (אלא אם נרכש נכס תשתיות אחר בתקופה זו).
הוועדה, בראשות נחמיה קינד, סגן החשב הכללי, ועו"ד מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), המליצה כי הקרנות יבצעו השקעות במיזמי תשתיות (החזקה, העמדת חוב ותפעול) כשלפחות 75% ממיזמי התשתיות בהם ישקיעו הקרנות יהיו בישראל.
מיזמי תשתיות – מה זה בעצם?
תשתיות זה כל מה שאתם רואים כשאתם נוסעים ברחבי הארץ – גשרים, כבישים, רכבות. הפרויקטים האלו הם פרויקטי ענק והמדינה נמצאת בהיקף השקעות עצום. השתתפות הציבור בהחלט יכולה לעשות טוב לשני הצדדים – גם למגייסים וגם למשקיעים. כיום יש קרנות שמתמחות בתחום התשתיות והתשואות שלהן טובות, אם כי, חשוב להדגיש הפרויקטים האלו לוקחים זמן וצריך סבלנות.
מיזמי התשתיות כוללים מספר תחומים: הפקה, טיהור וטיוב מים, הובלת וחלוקת מים ומי קולחין, התפלת מים, טיהור שפכים ואיסוף, מיון, הובלה ומחזור של פסולת; הקמה והפעלה של כבישים, הסעת המונים והיסעים, נמלי ים, נמלי תעופה וחניונים נלווים; ייצור חשמל, זיקוק מוצרי דלק, הקמת והפעלת תשתיות הולכה וחלוקה של חשמל, מוצרי דלק וגז טבעי ומתקני אחסון של מוצרי דלק וגז טבעי; הקמה והפעלה של תשתיות טלפוניה, אינטרנט, רדיו טלפון נייד (רט"ן), כבלים, לוויין והפצת שידורים; או כל תשתית המבוצעת במסגרת הסכם שיתוף פעולה בין המדינה והמגזר הפרטי. בקיצור – אוסף רחב מאוד של תחומים ותתי תחומים.
כל קרן תקבע בעצמה את הסיכון והמינוף הפיננסי שהיא רוצה לקחת. אבל יש מגבלה. רמת המינוף של הקרן תותאם לאפיק ההשקעה במיזמי התשתיות – בהתאם לנוסחה שניסחו חברי הוועדה. נקבע כי קרן תהיה רשאית לגייס חוב בשיעור של עד 40% מסך שווי נכסי התשתיות שהינם החזקה, והעמדת חוב שאינו חוב בכיר של פרויקטים בתחום התשתיות באמצעות תאגידים מוחזקים, בתוספת של עד 80% מסך שווי נכסי התשתיות האחרים ובתוספת של עד 20% מסך שווי הנכסים שאינם נכסי תשתיות.
מכשיר אטרקטיבי?
"הקמת הקרנות צפויה להגדיל את מקורות המימון למיזמי תשתיות, להפחית את עלויות האשראי וההון שלהם, ולתרום ליכולת המימוש של פרויקטים בעלי חשיבות לאומית. הקרנות הנסחרות יהוו אפיק השקעה חדש לציבור, ויאפשרו לו להיות שותף להשקעות בתחום זה", נמסר מהגופים והרשויות שמעורבים בהשקת המוצר, "הוועדה מאמינה שהגדלת מקורות המימון לפרויקטים בתחום התשתיות בישראל כתוצאה מהקמת הקרנות תוביל להפחתת עלויות האשראי וההון שלהם, ותתרום ליכולת המדינה להוציא לפועל פרויקטים בעלי חשיבות לאומית. כמו כן, הוועדה סבורה כי קרנות שיקומו ויפעלו בהתאם לאסדרה זו יהיו מכשיר השקעה העשוי להיות משמעותי לציבור ולגופים מוסדיים, ולהוביל לניתוב כספי האזרחים המנוהלים בידי גופים אלה לשוק ההון ולחיזוק המסחר בבורסה".
יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, אמרה "לשוק ההון תרומה משמעותית בפיתוח כלכלת ישראל. הצבתי את פיתוח והרחבת שוק ההון כיעד מרכזי של הרשות לשנים הקרובות. אפיק ההשקעה החדש הוא דוגמה מצוינת ליישום יעד זה, ולקשר בין חיזוק שוק ההון לחיזוק הכלכלה. מדובר במכשיר השקעה אטרקטיבי למשקיעים שגם יחזק ויגביר את המסחר בבורסה וגם יסייע בפיתוח ובמימון מיזמי תשתיות בעלי חשיבות לאומית".
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו: "אגף החשב הכללי, ביחד עם אגפי האוצר המקבילים ומשרדי הממשלה השותפים, מקדם תוכנית אסטרטגית לתשתיות בישראל, "תשתיות 2030", מתוך ראייה ארוכת טווח של פיתוח המשק והגברת הפריון. הקמת הקרנות תסייע במימושה של תכנית זו בכך שהן יאפשרו מקורות מימון נוספים ומגוונים לפיתוח התשתיות בישראל".
מנהל רשות המסים, ערן יעקב: "מודל המיסוי, שלפיו החברה תשוקף לצורכי מס, בשילוב החובה לחלק את הרווחים בכל שנה הם הבשורה שמעניקה את האטרקטיביות למשקיעים. כולי תקווה כי הדבר הדבר אכן ירחיב את שוק ההון הישראלי תוך קידום פיתוח תשתיות ברמה הלאומית".
מדריכי השקעה נוספים:
השקעה בקרנות ריט – יתרונות וחסרונות!
השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?
השקעה במניות או השקעה בדירה – מה כדאי?
קרנות פנסיה ברירת מחדל הן מוצר חשוב – ככה תוכלו להוזיל את דמי הניהול השוטפים על הפנסיה שלכם (גם דמי הניהול על הצבירה – הכסף שבקרן וגם דמי הניהול על ההפקדות – "המצאה" של הגופים האלו שגובים דמי ניהול על כמה שאנחנו מפקידים). עד היום היו שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל של מיטב דש והלמן אלדובי (ראו הרחבה על קרנות הפנסיה ברירית מחדל – יתרונות, חסרונות ועוד). כעת מצטרפים גם אלטשולר שחם ופסגות.
למחשבון קרנות פנסיה ברירת מחדל – כמה תחסכו אם תעברו לקרן פנסיה ברירת מחדל
בית ההשקעות אלטשולר שחם, המנהל נכסים בהיקף של למעלה מ-110 מיליארד שקלים, כי יציע קרן פנסיה נבחרת לכלל הציבור הישראלי בדמי ניהול של 1.49% מההפקדות ו-0.1% מהצבירה. בית ההשקעות פסגות הנחשב לגדול בארץ, יציע קרן פנסיה ברירת מחדל עם דמי ניהול של 1.68% מההפקדות ו-0.09% מהצבירה.
אלטשולר שחם ופסגות מנהלים השקעות עבור כמיליון וחצי חוסכים.
על רקע הזכייה אמר יאיר לוינשטיין, בעלים ומנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה "פנסיה הינה המוצר הפיננסי החשוב ביותר שירכוש אדם בחייו. אנחנו שמחים על היותנו הקרן הנבחרת עבור כלל הציבור הישראלי – צעירים ומבוגרים כאחד, ומברכים על המהלך החשוב של רשות שוק ההון ומשרד האוצר בעידוד מוצרים פנסיוניים איכותיים לכלל הציבור בישראל. כל המחקרים בתחום מראים כי המרכיב המשמעותי ביותר בגובה החיסכון הפנסיוני בעת הפרישה הוא התשואה לאורך השנים. אנחנו מקווים שציבור החוסכים והמעסיקים יבחנו את קרן הפנסיה מתוך הסתכלות ארוכת טווח על תשואות של 20 שנה ויותר, שישיאו להם את החיסכון המרבי בגיל הפרישה".
שר האוצר, משה כחלון: "המהפכה שהתחלנו בהורדת עמלות קרנות הפנסיה לפני שנתיים ממשיכה בכל הכוח. ציבור החוסכים ירוויח בענק עם מאות אלפי ש"ח נוספים לתקופת הפנסיה. במשך שנים רק דיברו על הורדת דמי הניהול הפנסיוניים – והיום הרפורמה מיושמת באמצעות רשות שוק ההון ומשרד האוצר. אני קורא לכל העובדים: דאגו לעתידכם והצטרפו לקרנות הזוכות, ההבדל בכיס בגיל הפנסיה יהיה מאוד משמעותי לכם ולמשפחותיכם".
אלטשולר ופסגות צפויים להיות שחקן דומיננטי וחשוב, אבל הוא לא לבד – מיטב דש והלמן אלדובי כבר בשוק הזה.
שר האוצר, משה כחלון, ורשות שוק ההון, הכריזו על ארבעת קרנות הפנסיה שהציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר בהליך לבחירת קרנות ברירת המחדל. הקרנות שנבחרו הן: אלטשולר-שחם, מיטב דש, פסגות והלמן-אלדובי (כלומר השחקניות שנוספו – אלטשולר שחם וגם פסגות). דמי הניהול שהוצעו בהליך יחולו על המצטרפים לקרנות הנבחרות למשך 10 שנים. הפחתת דמי הניהול לעומת דמי הניהול המקסימאליים, צפויה להגדיל את קצבת הפרישה של עובדים באלפי שקלים מדי שנה ומאות אלפים לכל תקופת החיסכון הפנסיוני. שש חברות מנהלות הגישו הצעות בהליך ומתוכן נבחרו ארבע.
בהתאם להליך, כל המעסיקים והעובדים במשק, יצרפו עמיתים לאחת מבין ארבעת הקרנות שנבחרו בהליך, החל מיום 1 בנובמבר 2018, לפי דמי הניהול הנמוכים שנקבעו. תקופת הפעילות של הקרנות תימשך שלוש שנים.
תעריפי דמי הניהול המרביים של החברות הנבחרות יהיו: 1.49% מההפקדות החודשיות ו 0.1% מהצבירה בקרן באלטשולר-שחם ובהלמן אלדובי. 2.49% מההפקדות החודשיות ו 0.05% מהצבירה בקרן במיטב-דש. 1.68% מההפקדות החודשיות ו-0.0905% מהצבירה בקרן בפסגות.
לשכיר המשלם כיום דמי ניהול מקסימליים, צפוי המהלך להגדיל את הקצבה הצפויה בכ- 16%. בדיקה שערכה רשות שוק ההון מצאה כי שכיר בעל שכר ממוצע במשק צפוי להגדיל את קצבתו הצפויה בפרישה בכ-10,800 ששקל בשנה.
בהתאם להליך תינתן הנחה בדמי ניהול גם לעמיתים שיפרשו לגמלאות בקרנות הנבחרות, כך שדמי הניהול שיגבו מהם לא יעלו על 0.3%. נכון להיום הפורשים משלמים על קצבת הזקנה שלהם את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בהוראות הדין בשיעור של 0.5%. המהלך יביא להגברת התחרות על פלח שוק זה שסכום החיסכון שלו בשיאו ערב פרישתו לגמלאות.
המהלך צפוי להביא להוזלה בדמי הניהול בשוק הפנסיה כולו, כמו גם לשיפור איכות השירות ולהגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני. ההליך אף קיבל רוח גבית משופטי בית המשפט העליון שבעקבות המלצתם משכו חברות הביטוח את עתירתן שנועדה לטרפד את המהלך. במהלך הדיון בבג"ץ הביעו השופטים את דעתם בעד ההליך בו מיישמת הרשות את תפקידה להגנה על ציבור החוסכים בישראל תוך קידום התחרותיות וצמצום הריכוזיות בשוק הפנסיה בישראל.
קרן פנסיה ברירת מחדל – מה זה? והאם זה מתאים לכם?
פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד
קרנות השתלמות – בעיקר יתרונות!
ההערכות הן שהרווח תפעולי תזרימי (EBITDA ) יסתכם ב-3.7-4 מיליון דולר, שיפור של 23%-25% לעומת ה-EBITDA ברבעון השני השנה. בסומוטו מציינים כי השיפור ב- EBITDA נובעת משיפור בתוצאות מגזר הפצת האפליקציות וכן משיפור מתמשך ברווחיות בתחום הפרסום בווידאו. "החברה ממשיכה להשקיע ולפתח תחומי פעילות נוספים בתחום זה כגון תחום הפעילות החדש – Connected TV", מעדכנים מנהלי החברה ומוסיפים כי לההערכתם התחום הזה עשוי להוות מנוע צמיחה חשוב לחברה זאת בשל מעבר הולך וגובר לשימוש בטלוויזיות דיגיטליות חכמות וכן תחום הפרסום על גבי פלטפורמות אודיו.
בעל המניות המרכזי בסומוטו הוא בן גירון, ממייסדי החברה והמנכ"ל הקודם שלה, המחזיק בכ-11.6% מההון. גירון התפטר מתפקידו בסוף 2017 לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח לקראת סיומה של השנה ובעקבות צניחה של יותר מ-50% במחיר המניה. אסף יצחיאק מכהן כמנכ"ל וגם כסמנכ"ל הכספים. אצחיק אמר היום – "התוצאות המקדמיות משקפות רבעון שלישי ברציפות של צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות. מגמת הצמיחה נובעת גם מצמיחה נמשכת בתחום הפצת האפליקציות וגם מצמיחה מתחום הפרסום בוידאו. החברה ממשיכה לייצר תזרים מזומנים משמעותי אשר מאפשר לנו לממש מדיניות חלוקת דיבידנד נדיבה מחד והמשך השקעה בטכנולוגיה ובחדשנות מאידך, אשר מניחה את התשתית להמשך הצמיחה של סומוטו. בהסתכלות קדימה, לאור נזילות גבוהה, תזרים חיובי ואסטרטגית הצמיחה של החברה, בנוסף לחלוקת דיבידנדים כפי שעשינו בעבר, אנחנו ממשיכים לבחון רכישת פעילויות סינרגטיות בתחומים משיקים לליבת הפעילות".
סומוטו מתאוששת – הרווח גדל ל-1.3 מיליון דולר ברבעון השני
בדיקה שערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן העלתה כי 100% מ-50 תקנוני הקנייה שנבדקו הכילו בתוכם תנאים אחידים המקיימים את חזקת הקיפוח כלפי הצרכנים. על רקע הממצאים אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "הבדיקה שנערכה ע״י הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן במשרד הכלכלה, היא צעד נוסף שנועד לעקור מהשורש כל תופעה של פגיעה בסחר הוגן וניצול הצרכנים. אנו נפעל למול משרד המשפטים לעשות שינוי מהותי בחוק החוזים האחידים"
הבדיקה נערכה לגבי תקנוני קנייה של אתרי סחר באינטרנט ממגוון תחומים: מוצרי חשמל, תקשורת, תיירות, אופנה ספרים ועוד
מסקנות הבדיקה:
- 100% מהתקנונים שנבדקו (50) כללו תנאים אחידים החשודים כמקפחים / המהווים חזקת קיפוח כלפי הצרכנים.
- מספר התנאים המהווים חזקת קיפוח לתקנון נע בין 2 תנאים מקפחים ל 9.
- התנאים בחזקת הקיפוח (מבין אלה שנקבעו בחוק חוזים אחידים) כללו: סייגים לאחריות, הגבלה על הגישה לערכאות משפטיות והגבלה על זכות הטיעון, הצהרה מטעם הצרכן שמשמשת כנגדו, העברת אחריות לצד ג', התניית מקום השיפוט, הקניית תרופה לספק, ביטול או שינוי תנאים, נטל ההוכחה על הלקוח, הגבלת ושלילת תרופות, שינוי מחיר / תנאים מהותיים.
ההתמקדות בחוזי מכר אלקטרוני נעשתה מכמה סיבות: גידול במכר האלקטרוני במשק, ריבוי עסקאות פשוטות מחייבות חוזה, צרכנים אינם קוראים את החוזה, חוזים חינמיים, התעניינות בינ"ל בחוזי המכר האלקטרוני.
מחקרים וניסויים שנערכו בעולם העלו כי כ—99.9% מהצרכנים אינם קוראים את החוזה האחיד ברשת, ובין אלו אשר פותחים את החוזה, לפחות מחצית מקדישים פחות מדקה לקריאתו.
מצב קיים בטיפול בחוזה אחיד מקפח:
- חוק החוזים האחידים – מונה 13 חזקות קיפוח, אינו אוסר על הכללת תנאי המהווה חזקת קיפוח, בית הדין לחוזים אחידים רשאי לבטל או לשנות תנאי מקפח בחוזה אחיד, רשאים לפנות לבית הדין: משרד המשפטים, הרשות להגנת הצרכן וארגוני הצרכנים.
- מגבלות ההרתעה וההשפעה – סיכוי נמוך מאד להגיע לבית הדין (בערך תיק אחד בשנה), העדר סנקציה משמעותית: הסנקציה המרבית- ביטול תניות מקפחות, אין פגיעה בפועל במוניטין, קביעות בית הדין תקפות רק לגבי אותו חוזה ספציפי.
- יש להבהיר כי, אין איסור בחוק לכלול תנאי מקפח או תנאי שמוחזק כמקפח בחוזה האחיד. תנאי מקפח או תנאי שמוחזק כמקפח יהיה תקף, כל עוד לא בוטל או שונה ע"י ביה"ד או ביהמ"ש.
חסרונות החוזה האחיד:
החוזה האחיד מעצים את פער הכוחות שבין עוסק לצרכן, בהיותו מעצים את פערי הכוחות ופערי המידע. החוזה מנוסח בידי צד אחד, משמש להתקשרות עם צרכנים רבים, נכרת ללא מו"מ – בסיטואציה של take it or leave it, ולעיתים קרובות – מדובר חוזים ארוכים ומורכבים לקריאה והבנה.
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "זוהי בדיקה חשובה שמראה בבירור כי החוזה האחיד בתחום הצרכנות זקוק לטיפול מקיף: לא יעלה על הדעת כי כל החברות שנבדקו נמצאו כמי שמכניסות תנאים אחידים מקפחים לתקנוני הקנייה באתר האינטרנט שלהם. חוק חוזים אחידים אינו יעיל ומותיר את הצרכנים ללא הגנה של ממש. הרשות צריכה לקבל בחוק כלים להגן על הצרכן הישראלי גם בתחום החוזים האחידים".
לא ייאמן. שנה וחצי אחרי שהיה אמור לעבור תיקון חשוב בעניין קופות הגמל להשקעה, הוא עדיין לא עבר בגלל…עומס בוועדת הכספים.
קופות גמל להשקעה הן מוצר יחסית חדש – כמעט שנתיים שהן כאן, ומדובר במוצר עם יתרונות רבים, אחד מהם, כך הוצג באוצר כבר בשלב השקת המוצר: היכולת לעבור בין חברות מנהלות שונות מבלי שהדבר ייחשב כמכירה ואירוע מס. אבל מסתבר שלוועדת הכספים יש את הקצב שלה. משה גפני יו"ר הוועדה, עדיין לא העלה את הנושא לשולחנו, ובינתיים החוסכים נפגעים.
אז נכון – זה לא היתרון היחיד של קופות הגמל לשהקעה (ראו כאן את מדריך קופות הגמל להשקעה), ועדיין זה יתרון חשוב. במוצר המתחרה – פוליסות חיסכון, אין בכלל את האפשרות הזו, כלומר כדי לעבור בין פוליסות בחברות שונות, צריך למכור את הפוליסה הקיימת ולרכוש פוליסה חדשה בחברה אחרת, ואז כמובן שמדובר באירוע מס.
אלא שבינתיים לא מדובר ביתרון בפועל של קופות הגמל להשקעה, וכך, פוליסות החיסכון הולכות וצוברות כספים. היקף הפוליסות מוערך בכ-30 מיליארד שקל, בעוד שבקופות הגמל מנוהלים מעל 6 מיליארד שקל.
דירוג קופות גמל להשקעה – כללי – חודש אחרון
דירוג קופות גמל להשקעה – כללי – מינואר 2017
דירוג קופות גמל להשקעה – כללי – שנה אחרונה
מעודכן ל-03/2021
ניהול תיקי השקעות בסכום של 50 אלף שקל – האם כדאי?
מוצר יחסית חדש בשוק ההון – תיק השקעות בסכום מינימלי של 50 אלף שקל. האפשרות הזו שנפתחה אצל מספר בתי השקעות גדולים, עשויה להבריח את החוסכים מיועצי ההשקעות למנהלי ההשקעות.
אבל הבנקים לא נותרים אדישים – בנק לאומי הקים חברת ניהול תיקים דיגיטלית – וידאה (הרחבה כאן), והשוק הפך להיות צפוף יותר. זה טוב למשקיעים.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
ניהול תיק השקעות – תמונת מצב
קרוב ל-300 מיליארד שקל מנוהלים בתיקי השקעות. גם כאן מתקיים חוק פארטו – 20 חברות (מתוך כ-130 חברות ניהול תיקים) מנהלות מעל 80% מהיקף הנכסים. חלק גדול מהיקף הנכסים המנוהל הוא של קופות גמל, פוליסות חיסכון וגופי השקעה, אך הרוב הוא של אנשים פרטיים וחברות. על פי ההערכות מעל 100 אלף איש מחזיקים בתיק מנוהל.
תיק מנוהל להבדיל מהשקעות דרך קרנות נאמנות הוא יותר "יציב" – הלקוח לא עוזב אחרי מספר חודשים, הוא נשאר לרוב קרוב ל-5 שנים. זה הרבה זמן, וזה מעיד על היתרונות הגלומים בניהול תיקי השקעות, ובעיקר על הקשר האישי בין מנהל ההשקעות ובין הלקוח – דבר שלא קיים כמובן בהשקעה בקרן נאמנות, קרן סל, פוליסה לחיסכון וכו'. מדי שנה, כך על פי הנתונים הארונים של רשות ניירות ערך, 17% מהלקוחות עוזבים את החברות הגדולות בתחום מול שיעור הצטרפות של 16%.
בחברות קטנות שיעור ההצטרפות גובה – 28% ושיעור העזיבה 16%.
מנהל תיקים מול יועץ השקעות
שוק ההון הוא שוק דינמי, הפכפך ומרתק – בבוקר מניה יכולה לצנוח, ותך שעות המגמה מתהפכת, והפסד ענק הופך לרווח גדול; וזה יכול להיות גם הפוך – רווח ענק מתאדה בשניות והופך להפסד.
שוק ההון זה מקום שכדי להיכנס אליו צריך להבין בו, צריך לעקוב אחריו באופן שוטף, צריך ללמוד את הסיכונים בו. רובנו לא יכולים להתעסק, ללמוד ולעקוב אחרי שוק ההון באופן יומיומי, ולכן רובנו משקיע בשוק ההון דרך המומחים.
המומחים בשוק ההון שיש לנו הציבור נגישות אליהם הם – יועצי ההשקעות בבנקים ומנהלי התיקים ומנהלי ההשקעות בבתי ההשקעות. רובנו מנהל את הכספים שלו עדיין דרך יועצי ההשקעות. אנחנו פשוט מתקשרים ליועץ ההשקעות (או מגיעים לסניף), ומסבירים שיש לנו סכום מסוים להשקיע, היועץ בודק את רמת הסיכון שלנו ( או שהוא בדק בעבר) ומציע לנו לרוב השקעה בקרנות נאמנות (ובמקרים מסוימים גם פיקדונות).
בחודשים האחרונים נכנס לשוק מוצר חדש שמהווה אלטרנטיבה טובה להשקעה דרך יועץ ההשקעות, אם כי, זה תלוי כמובן ביועץ שלכם. המוצר החדש הוא ניהול תיקים לסכום של 50 אלף שקל ומעלה. עד שהמוצר הזה הושק, ניהול תיקים היה עניין ל"עשירים". רק אם היה לכם 150-200 אלף שקל ומעלה יכולתם לפתוח תיק השקעות, כשבחלק מהמקומות רף הכניסה היה נמוך יותר, אבל בטח שלא 50 אלף שקל.
עכשיו אתם יכולים לקבל את כל היתרונות של ניהול תיקים בהעברה של 50 אלף שקל ומעלה, לבית ההשקעות. ומה היתרונות?
היתרונות של ניהול תיקים לעומת יועץ השקעות הם ברורים, אבל נתחיל דווקא בקושי של רבים לעבור לניהול תיקים – אתם הרי מכירים את יוסי יועץ ההשקעות שלכם כבר שנים, אז למה לעזוב? ראשית – זה לא בהכרח לעזוב. אתם יכולים להמשיך ולהתייעץ עם יוסי ובמקביל לפתוח תיק השקעות בבית השקעות; ושנית רובכם לא באמת מכיר את יועץ ההשקעות שלו. זה כבר לא כמו פעם; בסניף הבנק שלי, כל שנה מתחלף יועץ השקעות, ויש בנקים שהיועצים שם הם יועצים במוקד השקעות, יועצים שמתחלפים כל כמה שעות – אין כבר קשר אישי, ובכלל, גם אם יש עדיין קשר אישי עם היועץ בסניף הוא הולך ונעלם.
האם כדאי לעזוב את הבנק?
וברגע שהעניין האישי כבר לא פקטור, הדרך לניהול תיקים אמורה להיות מהירה. בניהול תיקים אתם מקבלים ניהול מקצועי שוטף – יש רעידת אדמה בשווקים, מנהל התיקים מבצע פעולות; יש שינויים בריבית, באינפלציה, המצב הפוליטי משתנה, מנהל התיקים מקבל החלטות שוטפות ומבצע. זה שונה מאוד מהפעילות מול יועץ ההשקעות.
כאשר קורה משהו משמעותי בשווקים, אז אולי (ממש לא בטוח) היועץ בבנק מעדכן אתכם. אבל הוא צריך לעדכן עוד כמה עשרות ואפילו עשרות רבות. עד שהוא יגיע אליכם אם בכלל השווקים יספיקו לרדת ולעלות באחוזים טובים. חוץ מזה, בתרחיש הרע (וזה קורה הרבה) בכלל לא תקבלו עדכון. בפועל, זה הרי לא התפקיד של היועץ, הוא מייעץ, הוא לא מעדכן, והוא גם לא רשאי לעשות פעולות בחשבונכם על דעת עצמו.
בקיצור, ההשקעות שלכם בבנק לא גמישות למהלך האירועים, אתם לא יכולים להגיב מהר, אתם בעיכוב ביחס למה שקורה בשוק. זה חיסרון גדול מול המנהל תיקים/ מנהל ההשקעות שכאמור רשאי לבצע פעולות בתיק שלכם (בהתאם למדיניות שלכם ובהתאם לרמת הסיכון שלכם), וכך הוא אמור שלא לפספס אירועים חשובים לשוק, הוא מגיב בזמן אמת.
והנה המחשה – נניח שמתקבלות אינדיקציות על כך שפתיחת מסחר בוול-סטריט הולכת להיות איומה על רקע התפתחות משבר פיננסי גדול, וזה רק מתחיל מחלחל לשוק המקומי – מנהל תיקים מהיר עשוי לצמצם את החשיפה למניות ולאגרות חוב. יועץ השקעות, כנראה לא יספיק לעדכן אתכם וגם אם כן, זה לא יהיה בזמן אמת.
מעבר לכך, יש יתרונות נוספים בניהול תיקים – סביר שההשקעות האלו יעשו ברובם דרך קרנות נאמנות. אתם תשלמו דמי ניהול על קרנות הנאמנות, אבל לא תשלמו דמי ניהול על ניהול התיקים. כלומר, העלויות שלכם בתיק ההשקעות הן בדומה לבנק, למעשה, הן אפילו נמוכות יותר – כאשר מנהלים תיק השקעות דרך בית השקעות, לא משלמים עמלות גבוהות כמו שמשלמים בבנקים. בפועל מדובר על חיסכון של לפחות 50% בעלויות (בעלות דמי שמירה ובעלות קנייה ומכירה) וזה משמעותי מאוד.
הרכב תיק ההשקעות – קרנות נאמנות
ניהול תיקים בסדר גודל קטן מבוסס על השקעה בקרנות נאמנות, כך שבמהות זה לרוב גם מה שיועץ ההשקעות היה אומר לכם לעשות בכסף – לקנות קרנות נאמנות. ההבדל הוא בכך שבניהול תיקים אתם גם מקבלים "אח גדול" שעוקב באופן יומיומי אחרי התיק ויכול לבצע פעולות שוטפות.
ובמה אתם משקיעים, מהן קרנות הנאמנות? קרנות הנאמנות הן מכשיר השקעה לטווח קצר ובינוני שדרכו המשקיעים יכולים להיחשף למגוון רחב של תחומי השקעה. יש קרנות נאמנות שמשקיעות במניות, יש קרנות נאמנות שמשקיעות באג"ח, יש קרנות שמשקיעות בשווקים בחו"ל, יש שפע של אפשרויות. כמו כן, יש קרנות מעורבות שמשקיעות באג"ח לצד מרכיב מסוים של מניות.
הכספים שלכם בקרנות הנאמנות בטוחים – קרן נאמנות פותחת חשבון נאמנות ספציפי שלה והכספים מנוהלים בחשבון הזה. כלומר, גם במצב שמשהו קורה לגוף המנהל (חברת ביטוח, בית השקעות), הכסף שלכם בטוח. אגב, זה לא קרה, והתרחיש לזה מאוד מאוד נמוך, אחרי הכל – החברות המנהלות הן במקרים רבים רווחיות ויציבות יותר מחלק מהבנקים המקומיים. אבל גם אם וכאשר זה יקרה אתם מוגנים. הכסף בבנק מנגד הוא לא מובטח. מדברים על ביטוח פיקדונות, אבל זה עדיין לא יושם באופן מלא.
יתרונות נוספים בקרנות הנאמנות הוא בפיזור – כשאתם רוכשים יחידות בקרן נאמנות אתם בפועל רוכשים בעצם מעין תיק השקעות של עשרות ואפילו מאות ניירות ערך. הקרן עצמה הרי משתמשת בכספים שהועברו לה ורוכשת ניירות ערך רבים, היא מפזרת את ההשקעה ובהתאמה הסיכון קטן. ככל שהפיזור גדול יותר, כך הסיכון בהשקעה יורד, אם כי, כאשר מדובר בקרן נאמנות מנייתית אז היא אולי פחות מסוכנת מהשקעה במניות ספציפיות, אבל היא מסוכנת מעצם ההשקעה במניות.
אלו היתרונות העיקריים בקרנות הנאמנות, ובהינתן שמנהל התיקים עוקב ומשנה את תמהיל הקרנות באופן שוטף על פי הערכותיו לגבי השווקים, זו בהחלט יכולה להיות אופציה טובה לכסף שלכם. רק חשוב להזכיר – אל תשקיעו במכשירים מסוכנים יותר ממה שאתם מסוגלים להפסיד. תהיו ישרים עם עצמכם כשאתם ממלאים את השאלון שמגדיר את רמת הסיכון שאתם מסוגלים לקחת, וכך תשנו טוב בלילה.
מדריכים קשורים:
ניהול תיקים = ניהול דרך קרנות נאמנות
וידאה – חברת ניהול התיקים הדיגיטאלית החדשה של לאומי
ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת
קופות גמל – יתרונות וחסרונות; ואיך לבחור קופת גמל?
מדריך קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות
מעודכן ל-10/2018
גיל הנבחנים במבחן התיאוריה יופחת ל-15 וחצי שנים, במקום 16 שנים ו-3 חודשים. המטרה להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, וכך גם לאפשר לרוכבים באופניים חשמליים להכיר את הנושאים מוקדם יותר ממה שהיה ניתן עד כה.
המבחן נועד גם לאפשר לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים. אחרת, הן לא יוכלו לרכב.
משרד התחבורה הסביר כי המהלך אינו דורש אישור הממשלה ולכן נכנס לתוקף כבר באוקטובר 2018.
מבחן תיאוריה – מה זה?
מבחן תיאוריה כולל את החוקים והתקנות בנהיגה וגם בתפעול הרכב. חלק חשוב במבחן הוא התמרורים ודגש על נהיגה בטוחה ונכונה.
חומר הלימוד למבחן התיאוריה – מופץ על ידי גופים שונים ובעיקר משרד התחבורה עצמו (לרבות באתר האינטרנט של משרד התחבורה)
מבחן התאוריה הוא מבחן ממוחשב, והתוצאות מתקבלות מיד בסיום הבחינה.
המבחן כולל 30 שאלות מתוך מאגר שאלות קיים.
המבחן אפשרי בכמה שפות – עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית. נבחנים עם ליקוי למידה שבידם אישור מתאים, עולים חדשים שעלו לפני שלוש שנים ופחות מכך, שאינם בקיאים בשפה, ייבחנו בעל פה.
לקראת המבחן בתיאוריה יש לשלם אגרה, לבצע בדיקות רפואיות ובדיקות עיניים, ולהחתים את הרופאים הבודקים על טופס הבקשה לרישיון.
במבחן צריך לענות על 26 שאלות מתוך ה-30 שאלות. הנכשלים יכולים לגשת כמה פעמים שירצו (לא באותו היום).
מעודכן ל-01/2020
טוב זה תחמון של המערכת, אבל זה חוקי ומותר, ואפילו מקובל. קרן השתלמות נועדה לתקופה של 6 שנים – חיסכון לטווח בינוני, כאשר בפועל רבים מאריכים את התקופה (אחרי הכל מדובר במוצר טוב עם הטבות מס נהדרות – הרחבה כאן). אבל אם בכל זאת חשוב לכם לפרוע את הקרן , אך מצד שני אתם רוצים לשמור על הוותק (גם לצורך הפקדות נוספות), אז למרות שזה נרה כמו קסם – יש שיטה לעשות זאת.
צריך להתכונן מראש, וזה עובד כך – במקביל לקרן הקיימת שלכם תפתחו קרן נוספת (או כמה קרנות נוספות). בקרנות החדשות תעשו פעולה אחת לפחות כדי שהקרנות האלו ייחשבו לקרנות פעילות.
תמשיכו להפקיד בקרן המרכזית שלכם (הקרן הוותיקה), אם כי אתם יכולים כמובן להרחיב את החיסכון גם לקרנות אחרות.
במצב שנוצר כל קרן מקבלת את הוותק שלה, ואם הקרנות נפתחו בערך באותה תקופה, אזי יהיה להן את אותו הוותק ובהתאמה הן ייהפכו לנזילות באותה תקופת זמן.
ברגע שמושכים כסף מקרן אחת, היא לא תאפשר הפקדות חדשות, כלומר, אתם מאבדים את היתרון החשוב שיש בקרנות השתלמות (יתרון מיסוי). אבל ברגע שפתחתם כמה קרנות, הרי שאין בעיה. מרגע שמשכתם כסף, תפקידו את ההפקדות החודשיות בקרן השנייה. הקרן השנייה היא כבר נזילה והמשמעות שגם ההפקדות החדשות – נזילות. אחרי הכל, היא כבר צהברה את הוותק של ה-6 שנים.
וכאמור אפשר לפתוח מספר רב של קרנות ואז במשך תקופה ארוכה , הקרנות השתלמות שלכם יהיו נזילות.
דירוג קרנות השתלמות מסלול כללי – עשר שנים
דירוג קרנות השתלמות מנייתיות – 10 שנים
כיל שמנוהלת על ידי רביב צולר, תספק לקוחות בסין אשלג בהיקף של מעל 900 אלף טון, עם אופציה להגדלת האספקת ב-375 אלף טון נוספים. המחיר יהיה 290 דולר לטון – גבוה בכ-15% לעומת המחיר בחוזים קודמים עם הסינים. האספקה תהיה עד ליוני 2019.
לפני כחודשיים דיווחה כיל כי תספק ללקוח בהודו אשלג בהיקף של 775 אלף טון עד יוני 2019 (הרחבה כאן). המחיר נקבע על 290 דולר, ואז העריכו האנליסטים כי המחיר הזה יהיה תקף גם לעסקאות בסין.
החוזים האלו הן ברווחיות גבוהה יותר מבעבר וצפוי כי הרווח בתחום האשלג יגדל ברבעונים הקרובים.
מניית כיל על רקע החוזים האלו ועל רקע השיפור בתוצאות זינקה בחודשים האחרונים ב-30% (מאז פרסום הדוחות לרבעון קודם), ובמקביל האנליסטים המכסים את מניית החברה ממשיכים להאמין במניה – בנק ההשקעות סיטי פרסם לאחרונה המלצה "קניה" על המניה ובו הוא הדגיש כי כיל היא האטרקטיבית מבין מניות הסקטור. "כיל נהנית מעלויות הפקה הנמוכות בסקטור בתחומי האשלג והברום ויש לה גם פעילות חזקה בתחום המוצרים הייחודיים בתחום הכימיקלים, ציינו האנליסטים והוסיפו – "בתחום האשלג נרשמה עלייה חדה במחירים בשנה האחרונה וזה השתקף במחירים של העסקאות שנחתמו לאחרונה. נראה כי הפעילות העולמית תמשיך במגמת התאוששות. בתחום הברום כיל נהנית מצמצום בהיצע העולמי, בעיקר קשיים באספקה בסין".
מחירי האשלג עולים ומניית כיל מזנקת
כיל בחוזה גדול בהודו – אספקת אשלג בהיקף של 160 מיליון דולר
כמה באמת הרוויחה כיל ברבעון השני?
אתמול פורסם כי הגירעון בתציב עלה, אבל שר האוצר, משה כחלון מתכוון להוריד מיסים.
בדיווח שנמסר באולפן שישי של חברת החדשות, אמר שר האוצר כי יש מתווה רחב להורדת מסים, "ואקדם את המתווה הזה בלי קשר לבחירות״.
כחלון לא פירט באיזה מסיסים ובאיזה תחומים מדובר, אבל המס על הבורסה כבר הרבה זמן בכותרות, כאשר כלכלנים רבים סבורים שהוא גבוה מדי (הרחבה על המס על הבורסה).
כו כן, ייתכן שבכוונת כחלון להוריד את המס על השכירים. נזכיר שלפני כשנה ירדו המיסים לשכירים עם ילדים בהמשך ליישום התוכנית – נטו למשפחה.
מלגות לאנשי אקדמיה (גם מלגות מחול) חייבות במס
הטבות מס לחיילים משוחררים – כל מה שצריך לדעת
גילאי 70 נהנים יותר – פטור ממס רווחי הון; שווה בדיקה!
טבע ומיילן הן שתי מתחרות וותיקות בשוק התרופות. היריבות בינהן הגיעה בשנים האחרונות למלחמה של ממש – טבע ניסתה לרכוש את מיילן, וזו הצליחה לברוח מהעסקה דרך כוונתה לרכוש את פריגו.
חוסר ההצלחה של טבע לרכוש את מיילן, העביר אותה למטרה אחרת – החברה הגנרית של אלרגן, בסכום עתק של קרוב ל-40 מיליארד דולר – סכום שהפך את טבע לממונפת מאוד, ומסוכנת מאוד. הרכישה הזו, למרות שהיה ידוע כבר בתחילת הדרך שהיא לא כל כך אטרקטיבית, הפכה לכשלון ענק, כשלון שערער את מעמדה של טבע בשוק, והכביד על יכולתה לשרת את החובות הפיננסים.
מיילן גם היתה אחראית על התחרות הגנרית לקופקסון של טבע – החששות מהתרופה הגנרית של מיילן היו בין הסיבות לירידה הדרמטית במחיר מניית טבע, וגם לרה ארגון שנעשתה בטבע.
נקמה מתוקה
והנה טבע עכשיו נוקמת במיילן – טבע קיבלה אישור להשקת התרופה הגנרית לאפיפן של מיילן. על פי הדיווחים היא צפויה להשיק את התרופה בקרוב. האפיפן היא למעשה, התרופה המרכזית בסל התרופות של מיילן, והיא אחראית על חלק משמעותי מהרווחים שלה. בתגובה להתפתחויות האחרונות, מניית מיילן נפלה בחודש האחרון ב-15%, לשפל של ה-5 השנים האחרונות למחיר של 32.5 דולר, המבטא לחברה שווי של 17 מיליארד דולר.
טבע על פי הערכות אנליסטים צפויה למכור מהתרופה לפחות 200 מיליון דולר בשנה ולהרוויח לפחות 50 מיליון דולר.
אגב, גם פריגו, השחקנית השלישית בשוק התרופות הגנריות, נמצאת בתקופה חלשה – מעבר לתוצאות החלשות, שוב יש זעזועים בצמרת – מנכ"ל החברה פרש אחרי שנה בתפקיד.


