חדשות    

איך גרמניה נערכה למיתון והאם זה יעזור

לפני כולן גרמניה זיהתה את המשבר העומד ומתקרב ולא בגלל התפשטות הנגיף בשטחה, הרי איטליה ספגה הרבה יותר חולים והפכה למדינה עם קצבת התפשטות המגיפה הגבוה באירופה ואף עברה את סין באחוז האחולים לאוכלוסייה.

הסיבה כי הכלכלה של גרמניה מבוססת בעיקר על יצוא, וסין היא אחת היבואניות הגדולות של המדינה. גרמניה הראשונה שהבינה שכל האיחוד האירופי יושפע מהקורונה והייתה הראשונה לנקוט צעדים כלכליים. המטרה לא הייתה רק להתגבר על המשבר אלא גם לדאוג שגורמי ימין קיצוניים המתחזקים בעולם כולו לא ינצלו את המשבר לטובתם.

בין הצעדים שעליהם הוחלט: הממשל הפדרלי יזרים הון לחברות שחייבות לקצץ שעות לעובדיהן, כדי שאלו לא יצטרכו לפטר. כך נשמרים העובדים ובעת ההתאוששות העסקים לא צריכים להוציא זמן וכסף על הכשרות וגיוס. מבחינת הגרמנים זה צעד שעבד ב-2008 במשבר הסאב פריים ויעבוד גם עכשיו.

צעד נוסף היה הקצאת משאבים עבור הלוואות גדולות ונטולות ריבית, כדי שהחברות לא ייתקלו בקשיי נזילות. שני הצעדים הללו נועדו בעיקר למנוע פיטורי עובדים ופשיטות רגל המוניות. יש לציין שגרמניה היא הכלכלה החזקה באירופה שנהנתה מצמיחה בתקופות משבר קשות ולכן יכלה לנקוט צעדים אלו.

תוכניות נוספות הן הגמשה של תנאי החובות ליחידים ולחברות, והגמשה של תקנות ההלוואה לבנקים – תוכניות לאשראי בלתי מוגבל לחברות שנפגעו מהמגפה, והגדלת מסגרות האשראי של הבנק המרכזי מ-20 מיליארד אירו ל-500 מיליארד, ללא רף עליון שיגביל נתינת הלוואות.

הקושי העיקרי הוא הסיוע לכלכלות נוספות באירופה. גרמניה כבר הודיעה שלא תסייע לשכנתה לאיטליה בשל הצרכים שלה וכל מדינה דואגת קודם כול לעצמה. נשיא סרביה ביקר את התנהגות זו ואמר שזכה לסיוע בעיקר מסין. גם הבנק האירופי  הודיע שיסייע ואף  רכש אג"ח ממשלתיות אך ציין שלא יוכל לטפל במשבר בלי עזרת הממשלות.

עם זאת, המדיניות המוניטרית והחלטות של הבנקים השונים וכן של משרדי האוצר יכולות להיות רק כלי עזר בעיכוב ההידרדרות, כך לפי כלכלנים. לדבריהם, המשבר פוגע בעיקר באספקה ובשירותים, ואילו כלים מוניטריים מסייעים בעיקר במשבר שקשור בביקוש. לכן, הכספים שיקצו הממשלות המקומיות למאבק במיתון, יעזרו בעיקר בהגבלת נזקים, במקום להוות מרפא אמיתי לכלכלה. נראה שהדבר שכן יעצור את המכה הוא רק מדיניות מהירה של סגר, הגברת הבדיקות וייצור ואספקה  מוגברים של תקופות מוכחות ולא החלטות פיננסיות.

ממשלת גרמניה נגד ברלין: מתנגדת לרפורמת השכירות

קנאביס ישראלי לא בגרמניה: חברות ישראליות הפסידו במכרז לגידול קנאביס בשטחה