מדריכי כרטיסי אשראי    

איך כרטיס אשראי מתגלגל מכניס אתכם לחובות

כרטיס אשראי לילדים; קרדיט: pixabay
מעודכן ל-05/2019

עם כרטיס אשראי מתגלגל אתם יכולים לקבוע את הסכום שיירד בכל חודש. התוצאה: חובות וריביות עצומות

כרטיס אשראי מתגלגל הוא כרטיס שבו אפשר להעביר את החיוב לחודש הבא וליהנות ממסגרת אשראי רחבה יותר. אלא שבחברות האשראי לא ממהרים להדגיש שהסכומים המתגלגלים נערמים לחוב שהולך ותופח ונושא ריבית גבוהה, הן על התוספת החדשה מדי חודש לחוב והן על החוב שכבר הצטבר. לצד הריביות.

הרבה גם מהלקוחות לא נותנים על כך את הדעת.  אך במקרה של הורדת שכר, פיטורים, הוצאה לא צפויה קשה לעמוד בפירעון החובות ואלו גדלים לצד הריבית. ומכאן הדרך לאוברדפט, אובדן מסגרת האשראי וחובות לחברות האשראי עצמן קצ.

בדיקת בנק ישראל מעלה כי בסוף שנת 2014, סך החוב של הלקוחות שנטלו אשראי מתגלגל הסתכם ביותר מ-2 מיליארד שקל. ב-2018 החוב הגיע כבר ליותר מ-3 מיליארד שקל (זינוק של 40%) והוא מהווה כ-36% מהאשראי שניתן למחזיקי הכרטיסים, ומספר הכרטיסים הללו עומד על יותר ממיליון.

הבעייתיות באשראי מתגלגל

האשראי המתגלגל היא שיטה שבה מציעים למעשהאשראי במחיר מופקע.  העיקרון הוא כזה – בתאריך החודשי בו אמור לרדת מחשבונכם בבנק סכום הרכישות שביצעתם בכרטיס האשראי, יירד רק חלק מהחיוב – סכום קבוע  מראש. שאר החוב יתגלגל לחודש הבא ואף לחודשים אחריו.

חברות האשראי, לטענתן,  מאפשרות נוחות ללקוחות בפריסת התשלומים וכן מסגרת אשראי נוספת. אלא שהתמורה בכלל לא זולה ומסתכמת בריבית גבוהה במיוחד,  בין כ-8% ל-18% ויותר.

כרטיס האשראי השכיח שאינו מתגלגל נקרא "כרטיס חיוב נדחה". בכרטיס זה הלקוח מבצע רכישות במהלך החודש, וכל החיובים יורדים מחשבון הבנק במלואם במועד קבוע, אחת לחודש, אלא אם קנה בתשלומים שעליהם משלב מסוים יש ריבית. למעשה, בגין רכישה שעשה הלקוח בתחילת החודש הוא מקבל אשראי של חודש מלא, ובממוצע הוא מקבל אשראי של 15 ימים, אבל הוא לא צריך לשלם ריבית.

שאלות ותשובות

איך מתבצעות העסקאות בכרטיס אשראי מתגלגל?

בניגוד לכרטיס הנפוץ, בכרטיס אשראי מתגלגל כאמור נקבע מראש מה יהיה הסכום שיירד מחשבון הבנק. הלקוח רשאי לבצע עסקאות עד לגובה מסגרת האשראי, ובתאריך הפירעון החודשי, יירד הסכום שנקבע. אם הלקוח לא פורע את מלוא הסכום, היתרה שלא נפרעה נושאת ריבית ו"תגולגל" לחודש הבא, ואז בעל הכרטיס יוכל לבחור לפרוע חלק מהסכום או את כולו.

דוגמה:  לקוח שהגדיר מראש כי הסכום שייגבה בכל חודש יעמוד על מקסימום 3000 שקל מסך החיובים, ורכישותיו הסתכמו ב-400 שקל. במועד החיוב החודשי, יירד מחשבון הבנק 3,000 שקל, וה-1,000 הנותרים יגולגלו לחודש הבא, אם לא בחר ממרצונו לשלם את כל הסכום. בחודש שלאחר מכן אותו יבצע רכישות ב-5000 שקל, ואז היתרה של 2000 שקל תצטרף לחוב של 1,000 שקל מהחודש הקודם, עד שייפרעו. בינתיים הלקוח מחויב בריבית גבוהה.

איך ניתנת האופציה של כרטיס מתגלגל?

זו בסך הכול "תכונה" שאותה ניתן להדביק לכל כרטיס אשראי. בעבר החברות הגדירו כרטיסים מסויימים ככאלו כגון "more" בישראכרט ו" choice" בכאל, אך כיום האופציה מוצעת לכרטיסים רגילים.

איך נקבע הסכום החודשי?

בכרטיסים המיוחדים שמוגדרים מראש ככאלו  בשמות שיווקיים שונים, אם הלקוח לא קבע סכום פירעון חודשי מסוים, ייקבע סכום זה על ידי החברה, כאשר בדרך כלל הסכום שייקבע על ידי חברת האשראי הוא נמוך יחסית, ואז חלק עיקרי מסכום העסקאות שיחויבו בריבית לא יפרע, וימשיך להיות מחוייב בריבית.

אם כבר יש לי כרטיס אשראי מתגלגל, מה אני יכול לעשות?

כדי לא להיכנס לחובות וריביות מטורפות, צריך להשתמש בו בצורה נכונה, לבצע מעקב חודשי צמוד אחר הפעילות בכרטיס לוודא שמבינים היטב את שיטת החיוב, לתכנן היטב  מה גובה החיוב שיגבה בכל חודש (אתם רשאים לחייב את מלוא סכום הרכישות שבוצע במהלך החודש), ובשלב רכישת הכרטיס החליטו אתם על הסכום ולא חברת האשראי.

מה זה כרטיס אשראי מתגלגל והאם הוא טוב לכם.

רוב עסקאות האשראי נעשות ללא כרטיס פיזי

כרטיסי אשראי במגזר הערבי – למה מעט משתמשים בהם?