הבורסה שולחת אתכם לבורסה – אל תפחדו, תשקיעו!
שוק ההון    

הבורסה שולחת אתכם לבורסה – אל תפחדו, תשקיעו!

הבורסה לניירות ערך פותחת בעוד מהלך מיתוגי שיווקי שכותרתו – בואו להשקיע בבורסה.

מטרת המהלך –  התמודדות עם החסם המרכזי שמונע כניסת הציבור להשקעה בבורסה: הפחד. כן, הפחד זה לב העניין. אם לא תפחדו תשקיעו, ותרוויחו (לאורך זמן)

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה הציג את התוכנית, תוך כדי הסבר איך בשנים האחרונות ובכלל – בעשורים האחרונים, הבורסה התייבשה ממשקיעים פרטיים. אנחנו משקיעים דרך גופים מוסדיים – קרנות נאמנות, קופות גמל, ועוד, אבל לא ישירות בעצמנו.

בעשור האחרון, הסביר בן זאת –  ניכרת מגמה בולטת של יציאת הציבור הרחב מהשקעה בבורסה הישראלית. הדבר בא לידי ביטוי, בירידה דרמטית של קרוב ל- 40% במספר המשקיעים באופן ישיר בשוק המניות, מרבע מיליון משקי בית שהשקיעו באופן ישיר בבורסה בשנת 2010 לכ- 150 אלף בלבד בשנת 2018. "בנוסף, מנתונים שאספה הבורסה, נמצא כי רק כ- 6% מהציבור מושקע באופן ישיר בבורסה. על פי נתוני בנק ישראל, הציבור מחזיק כטריליון שקלים בחשבונות עו"ש ופקדונות, אשר אינם מניבים תשואה וכמובן עוד כספים רבים המושקעים באפיקי השקעה שונים, בראשם נדל"ן, בעוד שהשקעה בבורסה לטווח הארוך משתלמת", כך אמר בן זאב.

במצב זה הציבור אינו נהנה מתשואות גבוהות לטווח הבינוני והארוך. כך למשל בעשרים השנים האחרונות רשם מדד ת"א-35 תשואה של 375% ומדד ת"א-125 תשואה של 345%, נתונים גבוהים בהרבה בהשוואה למדדי בורסות מובילות בעולם. מעבר לכך, ההפסד מאי מעורבות הציבור בבורסה משפיעה באופן שלילי גם על אפשרויות המימון של החברות הישראליות ופוגע בכלכלה כולה.

"במחקר מקיף שערכה הבורסה עלה כי, כפי שמראות תשואות המדדים, הציבור אכן מאמין שהתשואה בבורסה מניבה תשואה גבוהה יותר בטווח הארוך מאפיקי השקעה אחרים. עם זאת, לנוכח חסמים אמוציונאליים ורציונליים הציבור נמנע בדרך כלל מהשקעה באפיק זה", המשיך בן זאב – "בין החסמים האמוציונאליים בולטת במיוחד תחושת הפחד וחוסר הוודאות. בעיני רבים הבורסה נתפסת כאפיק מסוכן ולא יציב וככזה המחייב השקעה בסכומים גדולים. בין החסמים הרציונליים הבולטים נמצאת תפיסה כי יש צורך בהבנה בסיסית ואף למעלה מכך להשקעה בשוק ההון וחוסר היכרות וידע: 69% מהנשאלים מסכימים עם האמירה שחייבים להבין בבורסה כדי להשקיע ו- 55% מסכימים שהשקעה בבורסה היא דבר מפחיד. החסמים בולטים דווקא לאור מאפייני ההשקעה בבורסה שהיא השקעה שקופה, בעלת אפשרות פיזור נוחה, נזילה ומפוקחת. זאת בניגוד לאפיקי השקעה חלופיים בולטים ובראשם השקעה בנדל"ן".

ומה ישכנע את הציבור לא לפחד?  כן, הומור. בקמפיין לעידוד השבת הציבור לבורסה בחרו בבורסה להציף באופן ישיר וגלוי את החסמים האמוציונאליים ולהישיר מבט אל הפחד. הקומיקאית עדי אשכנזי תוביל את המהלך הנוכחי בסדרת סרטונים המציפים חששות נפוצים בשני אירועים מחוללים במציאות הישראלית – חתונה ולוויה. בנוסף, תשיק הבורסה השבוע אתר ייעודי חדש ("הפחד לא משתלם") להתמודדות עם החששות הנפוצים ובו הצגת ארבעה פחדים מרכזיים – תנודתיות, סיכון כספי, סכומים גדולים להשקעה וחוסר ידע. האתר יכלול סט פתרונות ומחשבון בו כל אחד ואחת לבדוק כמה היה לו אם היה משקיע בעבר בסכומים שונים בתקופות שונות (5, 10, 20 ו- 25 שנה) במדדים מובילים בבורסה.

עוד אמר בן זאב – " הציבור מחזיק בכ- 1 טריליון שקל בעו"ש ופקדונות אשר אינו מניב לו תשואה, בסביבת ריבית אפסית, בעוד שהשקעה בבורסה לטווח הארוך משתלמת. אסור לנו שהבורסה תהפוך לזירה בה פעילים שחקנים מעטים מידי וגדולים מידי. הציבור הישראלי חייב להיות חלק פעיל ודומיננטי בבורסה, ואנו מאמינים ששיח ישיר, בגובה העיניים, הוא הדרך הנכונה להסיר את החסמים וזאת על מנת שלא נפסיד את הבורסה כפלטפורמה לצמיחה כלכלית משמעותית במשק".

ערן יעקובי – אין מקום להפחית את המס על הבורסה

הבורסה מתכוונת להשיק את מדד הפחד הישראלי – VTA35

 

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

 

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

 

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?