הממונה על שוק ההון: הפתרון למשבר הביטוח הסיעודי יגיע דרך קופות החולים
חדשות    

הממונה על שוק ההון: הפתרון למשבר הביטוח הסיעודי יגיע דרך קופות החולים

משבר הביטוח הסיעודי הפרטי – שבו כמעט כל חברות הביטוח הודיעו שהן מפסיקות לשווקו – זוכה להתייחסות מהממונה על שוק ההון משה ברקת. את הפתרון חשף בכנס סוכני הביטוח שהתרחש באילת.

הפתרון צפוי להגיע דרך המנגנון הקיים של קופות החולים. ברשות רוצים לאפשר ללקוחות לרכוש דרך קופות החולים תוספת כיסוי של 1,000, 2,000 ו־3,000 שקל נוספים בחודש; וכן להאריך את תקופת הכיסוי עד שמונה שנים בתשלום נוסף.

הטענה נגד הביטוח של קופות החולים שמבטח כיום 4 מיליון ישראלים, היא שאינו מספיק בשל הגבלות כיסוי וזמן. עלויות חולה סיעודי עולות על 5,500 שקל בחודש ומגיעות לסביב 7,000 שקל בחודש; וכן שחולים סיעודיים לא פעם מאריכים חיים מעל חמש שנים ויכולים לחיות אפילו הרבה יותר, במקרי דמנציה למשל. הכיסויים הפרטיים לעומת זאת לא מוגבלים בכיסוי אך מגדילים את עמלת הביטוח עבורו.

החודש כל חברות הביטוח הכריזו כי הן מבטלות את הביטוח הסיעודי לכל החיים והפניקס נשארה היחידה המציעה ביטוח סיעודי המוגבל לחמש שנים. כמובן שמי שכבר רכש ביטוח סיעודי לא נפגע.

הפתרון המוצע ברשות הוא שחברות הביטוח יתפעלו את הביטוח רק בעקיפין כגופים שנושאים בתפעול של ביטוחי הסיעוד של הקופות ונושאים רק ב־20% מהסיכון (היום עיקר הסיכון נופל על המבוטחים במנגנון של כיסוי הדדי וכן בהפרשה לקרן מבוטחים, שמשמשת כרית ביטחון לתרחישי קיצון בלתי צפויים).

מכיוון שהמנגנון יתבסס על המודל הקיים של ערבות הדדית, העלות תהיה זולה מהביטוחים הפרטיים וכן משום שהשיווק יתבצע על ידי קופות החולים ולא על ידי סוכני ביטוח המקבלים היום כ־30% מפרמיית הביטוח שמשלם המבוטח. אף שהמודל של קופות החולים מציע כיסוי זול משמעותית מזה של הביטוח הפרטי, הוא חשוף לעדכוני תעריף במקרים של התארכות תוחלת החיים.

לאחרונה הושלמו מכרזים כשהפניקס זכתה לעמוד מאחורי קופת חולים מכבי והראל מאחורי קופת חולים כללית. מנורה עומדת מאחורי לאומית ומאוחדת.

ברקת: סירבנו לייקר את הביטוח הסיעודי

גם מגדל יוצאת מהביטוח הסיעודי