מעודכן ל-05/2020

בחודש אפריל נרשמה ירידה של 3% במדד מחירי תשומה באוטובוסים ■

בענף החקלאות חלה ירידה של 0.7%; מדד תשומות הבנייה ירד ב-0.1%

מדוח מדדי מחירי תשומות שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה כי בחודש אפריל חלה ירידה של 3% במדד מחירי תשומה באוטובוסים. מדד מחירי התשומה בבניין למגורים ירד ב-0.3%

על פי הדוח, מדד מחירי תשומה באוטובוסים של כלל האוכלוסייה ירד באפריל ל-95.9 נקודות, לעומת 98.9 בחודש הקודם. מדד מחירי תשומה באוטובוסים בקווים קבועים ירד ב-2.8% ומדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים-ציבוריים ירד בחודש אפריל ב-4.0%, והגיע ל-135.7 נקודות, לעומת 141.4 נקודות בחודש קודם.

ירידה זו מורכבת מכמה פרמטרים: מחירי אנרגיה, שמנים ונוזלי קירור שירדו ב-16.2%; מחירי רכב –שירדו ב-2.2%, ואחזקת אוטובוסים – שירדה ב-1.8%.

לעומת זאת, חלה עלייה במחירי אחזקת מבנים והוצאות משרד ב-0.4% ומסים, אגרות, רשיונות וביטוח ב-0.1%

מדד מחירי התמורה למשרות שכיר עלו ב-0.1%.

במדד מחירי תשומה בחקלאות נרשמה באפריל 2020 ירידה של 0.7%, והוא הגיע ל-175.2 נקודות, לעומת 176.4 נקודות בחודש קודםקודות). מתחילת השנה ירד מדד זה ב-1.4%.

ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2020 לעומת אפריל 2019) ירד מדד מחירי תשומה בחקלאות ב-2.1% והמדד ללא שכר עבודה ירד ב- 3.0%.

נתון זה מושפע מירידות במחירי דלק, שמנים וחשמל (13.0%), הובלה שכורה (1.1%), חומרי אריזה ואריזות (7%), חומרי הדברה, מיסים ואגרות (0.3% כל אחד), מחירי דשנים וזבלים (0.2%), חומרי בנייה למבנים חקלאיים וכיסויים פלסטיים ועלות עבודה שכירה – שירדו ב-0.1% כל אחד.

לעומת זאת, עלו מחירי מספוא לבעלי חיים ב-1.7%, זרעים, פקעות ושתילים ב-0.8%,  מכונות, רכב, ציוד, חלפים וכלי עבודה ב-0.6%, מחירי שונות (הנהלת חשבונות, שירותי מחשב, צרכי משרד וכו') ב-0.5% ואפרוחים ב-0.1%.

בתחום הבנייה מדובר בשינויים דרמטיים פחות, אך השפעתם ארוכת טווח – מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה ירד ב-0.3% והגיע ל-106.4 נקודות לעומת 106.7 נקודות בחודש קודם.

ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2020 לעומת אפריל 2019) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-0.5% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-1.5%. המדד ללא שכר עבודה ירד ב-0.4% בתקופה זו.

מדד תשומות הבנייה במארס עלה ב-0.2%

 

מעודכן ל-05/2020

המדד הושפע בעיקר מירידת מחירים ניכרת בסעיף התחבורה עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הטקסטיל והמזון – מחירי הפירות זינקו ב-4.8% מדובר בירידה מתונה לעומת התחזיות הקודרות, על רקע הקפאת המשק בשל נגיף הקורונה

בצל משבר הקורונה, מדד המחירים לצרכן ירד בחודש אפריל ב-0.3%. כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). ירידה זו מגיעה זאת לאחר שבחודש מרץ עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, בעוד שבפברואר נרשמה ירידה של 0.1% במדד המחירים לצרכן. כמו כן, מחירי הדירות השלימו עלייה של 4.2% בשנה.

נתוני המדד הושפעו מהשבתתם של ענפים רבים במשק בחודש אפריל, בשל התפרצות הנגיף. ירידת מחירים משמעותית, בגובה של 3.3%, נרשמה בסעיף תחבורה. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות 4.8% הלבשה 3.1% ומזון 0.7%.

גם בחודש מרץ, למרות סגירת החנויות והקניונים ובניגוד גמור לתחזיות הקודרות בענף האופנה, נרשמה עליית מחירים של 3.2% בסעיף ההלבשה וההנעלה.

עוד עולה מהנתונים, כי מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.4% וב-12 החודשים האחרונים (האינפלציה השנתית) ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.6%. לפי התחזיות, האינפלציה בשנת 2020 צפויה להיות שלילית.

מחירי הדיור – עלייה שנתית של 4.2%

לפי פרסום הלמ"ס, מחירי הדירות עלו ב-0.6% בחודשים פברואר-מרץ לעומת מחירי העסקאות בינואר-פברואר, ובכך השלימו עלייה של 4.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר 2019-מרץ 2019). המחיר הממוצע של עסקה לרכישת דירה בארץ עמד ברבעון הראשון של השנה על 1.6 מיליון שקל. ברבעון הקודם עמד המחיר הממוצע על 1.544 מיליון שקל.

בהשוואה לינואר-פברואר 2020, בחודשים פברואר-מרץ 2020 נרשמו עליות מחירים במחוזות: מרכז 0.8%, צפון ותל אביב 0.7% כל אחד, ירושלים 0.6% ודרום 0.2%; לעומתם, מחוז חיפה נותר ללא שינוי.

בפילוח מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כלומר פברואר -מרץ 2020 לעומת פברואר-מרץ 2019, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, כאשר הבולטות שבהם נרשמו במחוזות: תל אביב 6.6%, וירושלים 5.0% וצפון 4.6%.

בבחינה של מחירי הדירות החדשות נמצא כי הם עלו בחודשים פברואר 2020-מרץ 2020 לעומת ינואר 2020-פברואר 2020 ב-1.0% ובכך השלימו עלייה של 0.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר 2019-מרץ 2019). שיעור העסקאות במסגרת מחיר למשתכן שהשתתפו בחישוב מהווה 39.6% בהשוואה ל-38.9% בתקופה הקודמת (ינואר 2020 -פברואר 2020).

סעיף הדיור במדד ירד ב-0.2%. סעיף הדיור המבוסס על שכר דירה ולא על מחיר הדירות ירד ב-0.4%. זאת על רקע הפרסומים לפיהם בעלי דירות הפחיתו את שכר הדירה, ולאחר עלייה של 0.9% בחודש מרץ.

איך נאספו הנתונים?

מגפת הקורונה יצרה מצב מאתגר עבור עורכי המדד – הן מבחינת איסוף הנתונים והן מבחינת הירידה בצריכה. על כן, איסוף הנתונים נסמך בעיקר על שילוב בין המחירים בחנויות שהיו פתוחות, לבין איסוף מחירים מקוונים במקומות שבהם הייתה צריכה מקוונת בלבד. כמו כן, נוטרלו קבוצות צריכה שהצריכה בהן הייתה אפסית כמו עריכת מסיבות ואירועים, הארחה, נופש, טיולים מאורגנים ונסיעות לחו"ל.

כאמור, במרוצת חודש אפריל החנויות לממכר מזון (מרכולים, מכולות, חנויות ירקות ופירות ועוד) וכן חנויות הפארם נותרו פתוחות, ובשבוע האחרון של החודש נפתחו בהדרגה חנויות הרחוב. שילוב זה אפשר לפקוד קצת מעל ל-50% מהחנויות. בנוסף תגברו בלמ"ס את האיסוף של מחירים מקוונים בפריטים שבהם עיקר הצריכה התבצע באמצעים דיגיטליים, כגון הלבשה, הנעלה, אופטיקה, צעצועים, מוצרי חשמל, ריהוט ועוד פריטים שבהם החנויות הפיזיות היו סגורות רוב החודש לציבור.

מדד המחירים לצרכן עלה במארס ב-0.4%

מדד המחירים לצרכן בפברואר – ירידה של 0.1%

מעודכן ל-05/2020

חלק מהחברות לא יחזירו את כל העובדים לעבודה מהמשרד גם בתום המשבר. כיצד תתאימו את עצמם ל"מצב הנורמלי החדש" ומהם התנאים הנכונים שיעזרו לכם למקסם את היום שלכם

בימים אלה, כשאנחנו נמצאים בסיומו של האקורד הראשונה במשבר הקורונה, מתחילה תקופת ההיערכות למציאות החדשה. לפי הערכות המומחים, התקופה הזו תארך כשנה, בהתאם להחלטות שיתקבלו בזמן אמת על בסיס המידע שיצטבר, ועלולים להיות בה גלים נוספים של פתיחה וסגירה של המשק בהתאם להתפרצויות מחודשות, אם יהיו.

לכול ברור שבכל הנוגע לעולם העבודה, המצב "הנורמלי החדש" – דהיינו, החיים לצד נגיף הקורונה – יביא עמו שינויים מרחיקי לכת. פרט לפער הטכנולוגי, השינויים הדרמטיים באופן שבו העובד צריך להתנהל, ללא הגעה למשרדים, והשינויים באופן שבו מנהלים צריכים להתנהל אל מול צוות העובדים שלהם, בלי מפגש יומיומי, יוצרים צורך בשינוי מהותי ועמוק בתהליכי העבודה, שגרות הניהול הדיגיטליות ותרבות הניהול והעבודה מרחוק.

השינויים המהירים שהתרחשו במהלך המשבר כמו העבודה מרחוק, המעבר לתקשורת אונליין או מדידת ביצועים לפי תפוקה ולא לפי שעות (אפילו במשרדים ציבוריים), יישארו אתנו ככל הנראה. על פי סקר שנערך במרץ האחרון, 20% או יותר מהעובדים לא ישובו לעבוד מהמשרד.

המשק נמצא כעת בשלב ההתאוששות, שבו ארגונים מתחבטים בשאלות כמו איך לנתח את אפקטיביות העבודה ומעורבות העובד בסביבה וירטואלית? כיצד לנהל את המשימות ללא צורך במפגשים בין אנשי הצוות? איך להמשיך להכשיר אנשים, ללמוד וללמד מרחוק? וכיצד תובטח המשכיות התקשורת הפנים ארגונית הרב-כיוונית.

בשלב הקודם – שלב התגובה למשבר, התרחשו שינויים מהירים בזמן שארגונים נאבקו כדי לייצר המשכיות, תקשורת רציפה עם העובדים, תמיכה בעבודה מהבית ועוד, והשינויים האלה לא צפויים להיעלם. יש דברים שהמשבר הוכיח לארגונים מכל הסוגים ואין סיכוי שהם יחזרו לאחור. לדוגמה, הנושא של ניהול מסמכים מרחוק, תמיכה בעובדים באמצעות בוט, פיתוח עובדים באמצעות יצירת "מרקטפלייס" של משרות בתוך הארגון. אלה שינויים וכלים טכנולוגיים שצפויים להישאר.

כעת נדרשת היערכות דינמית של יכולות ארגוניות, כלים טכנולוגיים ותרבות ארגונית, אשר יקרו במקביל להתאמות ושינויים שידרשו למול הפתיחה והסגירה של המשק והשינוי בהגבלות והנהלים. רק בתום תקופה זו ייכנסו הארגונים למצב "הנורמלי החדש", תוך התייחסות לעתיד העבודה, עתיד העובדים ועתיד סביבות העבודה בהשפעת הימים שאחרי המגיפה.

אם מבקשים להעצים את הפרודוקטיביות של העובדים עם המעבר לסביבת עבודה דיגיטלית, יש להנהיג שגרות תומכות, תהליכי עבודה מותאמים, תרבות ארגונית תומכת ומדידה אפקטיבית המותאמת לעבודה מרחוק.

כדי להיערך לכניסה ל"מצב הנורמלי החדש" בצורה הטובה ביותר, צריכים להקפיד על שלושה מרכיבים:

לעבודה מרחוק יתרונות רבים ולכן אין זה מקרי שכל כך הרבה ארגונים מעוניינים להמשיך במגמה זו גם בימים שאחרי הקורונה. אולם כדי להצליח לשגשג במציאות החדשה, ארגונים נדרשים לבחון כבר עכשיו את עתיד העבודה, סביבת העבודה והעובדים. יש להגדיר את הצורך הפיסי מול הדיגיטלי ולהגדיר איך יעבוד מודל המדידה.

כחלק מההכנה מחלקת משאבי האנוש בארגון צריכה גם היא לעשות בחינה מחדש של המיקודים, הכלים ודרכי ההתמודדות השונות עם המצב הנורמלי החדש. למשל, בכל הקשור לרווחת העובד, הייתה הנחה שהעובד צריך מידה של פיקוח ואי אפשר לעשות זאת בכלים דיגיטליים. אבל כעת זה משתנה: מנהלים שעברו הכשרה מתאימה לומדים להתנהל עם העובדים לא רק מקצועית אלא גם אנושית.

גם בארגונים שבהם עבודה מרחוק הייתה מקובלת יותר עוד לפני הקורונה, כגון חברות הייטק, לא תמיד קיימת מדיניות ברורה של עבודה מהבית. בארגונים כאלה הייתה עלייה בתפוקת העובדים שעברו לעבוד מרחוק במהלך שבועות הסגר, כי הם עבדו כמעט ללא הפסקה, אך מצב כזה עלול להוביל בטווח הארוך לשחיקה ואף לפגוע במוטיבציה. מעבר לכך, עובדים חשים מחסור במפגשים פנים אל פנים עם קולגות ועמיתים ובצורך ב"שיחות מסדרון" ולכן חלקם מעדיפים כעת לא לעבוד מהבית.

לכן חשוב לעצב ולהגדיר מחדש את מדיניות העבודה מרחוק, תוך התאמות נדרשות לעידן הקורונה. יש כמה פרמטרים שצריך לתת עליהם את הדעת במדיניות זו, כגון: שאיפה לגמישות בפורמטים של העסקה המדגישה פרסונליזציה לעובדים, והלוקחת בחשבון שעות העבודה, חלקיות משרה ושכר גמיש. הטשטוש בין גבולות הפנאי והעבודה מצריך התאמות פר עובד (לדוגמה, הורים לילדים צעירים יעדיפו לבצע פגישות בשעות הערב).

פתרונות טכנולוגיים תואמי פרויקטים המשלבים תמיכה ודיגיטציה של שירותים ותוכנות רלוונטיות. התאמת ממשקי הניהול תוך חידוד משימות, יעדים ותוצרים ברורים. פיתוח נורמות עבודה מרחוק המאפשרות ממשקי עבודה קבוצתיים איכותיים, המאפשרות עבודה יעילה גם לצוותים ווירטואליים גדולים".

ארגונים שישכילו ליצור מודלים יעילים של עבודה מרחוק עשויים להוביל לשינוי המבנה הארגוני של החברות, למשל להפוך אותו למבוסס פרויקטים ומשימות ופחות מבוסס היררכיה. בארגונים מסוימים קיימים היררכיה מובנית וברורה וניהול על פי תחומי התמחות ייעודיים של הארגון. מעבר מואץ לעבודה מרחוק מצריך עריכת התאמות במודל התפעולי של חברות, על מנת להתאימן למצב החדש. כמו כן, בעקבות הצורך בסנכרון פרויקטלי שעשוי להיות מורכב יותר, אופי העבודה וניהול המשימות יתבסס יותר על מיומנויות של חברי הצוות.

עובדים מהבית? כך תעשו זאת נכון

המציאות החדשה ודורשת מכם עבודה מאומצת מהבית, חשוב שתגדירו לעצמכם את התנאים המתאימים שיעזרו לכם להוציא מהיום שלכם את המיטב:

אנשים רבים שהתרגלו לצאת לעבודה מדי בוקר, מסתגלים כעת למציאות שונה, וגם מנהלים אשר נדרשים לנהל עובדים מרחוק ובסביבה 'חדשה' מתוודעים למצב לא מוכר הדורש מהם יצירתיות ולמידה.

לעבודה מהבית יש יתרונות, אבל כשהיא מלווה בלחץ, חוסר ודאות, תנאים שאינם אופטימליים ואפילו סוג של כאוס כמו שאנו חווים כעת, היא הופכת למאתגרת יותר.

אם עברתם לעבוד מהבית, הטיפים שלפניכם יכולים לסייע לכם לייעל את העבודה ולהפוך את היום שלכם לנעים ונוח יותר:

צרו לכם אזור פרטי:

אם הדבר מתאפשר, הגדירו חדר בבית כ"משרד". אם זו אינה אופציה, ודאו שיש לכם מקום שקט שבו תוכלו לנהל בפרטיות שיחות טלפון, פגישות אונליין ומשימות וירטואליות. זה חשוב מכמה סיבות:

טפחו סביבת עבודה נעימה:

השקיעו מחשבה ותכנון במה שנחוץ לכם כדי להפוך לפרודוקטיביים ונינוחים – אלה יכולים להיות מוזיקת רקע, נר ריחני, תאורה מסוימת. דאגו שהמקום שהקציתם לעבודה יענה לצרכים ולסגנון האישיים שלכם.

הציבו לעצמכם יעדים:

כשאין מנהלים או עמיתים סביבכם, חשוב שתדעו להציב את המטרות לעצמכם. חשבו מהו מספר המשימות ההגיוני שתצליחו לסיים ביום אחד. זכרו, לא תמיד תצליחו לסיים את כל מה שתכננתם, אבל עצם קיומה של תוכנית מסגרת יעזור לכם להיות מאורגנים ופרודוקטיביים.

הגדירו זמן להפסקות:

כשאתם עובדים במשרד, יש הרבה הפסקות שאתם לא מחשיבים אפילו ככאלה. למשל כשאתם קמים להכין קפה, משוחחים עם עמית, בודקים הודעות בטלפון וכדומה. זאת התנהלות טבעית במשרד והיא אפילו מומלצת כי היא יוצרת אווירה של שיתוף ושייכות. כשעובדים מהבית מתעוררים לעיתים רגשות אשם כשעושים הפסקות, כי זה עלול להיתפס בעיניכם שאתם 'מרמים' בשעות העבודה שלכם.

מחקרים מוכיחים שאחרי עבודה בריכוז במשך 60-25 דקות, מומלץ לקחת 17-5 דקות של הפסקה, כדי לחדש את האנרגיה ולשמור על פרודוקטיביות. נסו להיות עקביים בהתנהלות שלכם כשאתם עובדים מהבית, זה יסייע בידכם לשמור על השפיות ובד בבד להגדיל את האפקטיביות של העבודה שלכם.

שמרו על קשר עם הסביבה:

אחד האתגרים בעבודה מהבית הוא שאתם נמצאים רוב הזמן בגפכם. אי אפשר לשאול קולגה שיושב לידכם שאלה ולא נפגשים עם חברה מהמשרד ליד מכונת הקפה. יתכן שמי שעבודה מרחוק היא דבר חדש עבורו ירגיש מנותק ובודד.

כדי להתמודד עם האתגר הזה חשוב להישאר בקשר עם עמיתים. צרו שיחות מסדרון וירטואליות, שתפו אותם ברעיונות שיש לכם. תקשורת מוגברת חשובה מאוד במרחב הווירטואלי במיוחד בתקופה כזו.

אתם יכולים לנהל שיחה וירטואלית על כוס קפה – שתפו איזה קפה אתם שותים, השיקו ספלים ומבעד למסך ופנו לעצמכם כמה דקות ל"ריכולי משרד". זה יוצר את תחושת ה"ביחד" ומאפשר לכם לתמוך זה בזה.

בחרו את דרך התקשורת המתאימה לכם:

כשאתם עובדים במשרד אתם מתקשרים באופן אורגני ומבינים את קודי התקשורת המילולית, הבעות הפנים ושפת הגוף, אך במרחב הווירטואלי כל אלה אינם קיימים. אם במשרד השיחות נערכות באופן ספונטני, במרחב הווירטואלי יהיה עליכם למצוא זמן ואופן שיחה שמתאימים לכל הצדדים.

התקשורת יכולה להתקיים באמצעות הטלפון, שיחת וידאו, מייל או טקסט – חשבו באיזה אופן המסר יעבור באופן המדויק והאפקטיבי ביותר. כשאתם עושים סיעור מוחות עם עמיתים, וואטסאפ או סוג דומה של תקשורת יהיו כנראה פחות אפקטיביים ועלולים להיות ליצור אי הבנות בהעברת המסר. אם אתם בספק, נסו לחשוב איך הכי נוח לכם לקבל את התקשורת מהקולגה.

אל תפחדו "לנדנד":

חוסר בהירות עלול להתרחש בכל סיטואציה, אבל הוא נפוץ יותר כשכל הצוות עובד מרחוק. לכן חשוב לשאול שאלות ולוודא שבאמת הבנתם נכון. אם יש מהלכים שלא ברורים לכם או שכחתם את מועד סיום הפרויקט, פשוט תשאלו!

עבודה מהבית – החסרונות ואיך להתמודד איתם

החיים שאחרי החל"ת: כל מה שצריך לדעת על החזרה לעבודה בשגרת קורונה

 

 

מסיבות שונות שכירים רבים מוצאים את עצמם יום אחד מחוץ למעגל העבודה, ואינם יודעים כיצד יוכלו לקבל הלוואות לפתיחת עסק חדש,  והתשובה נמצאת בכף ידכם: הלוואות בערבות מדינה! המדינה תומכת ביזמים מוכשרים ומנוסים ונותנת הלוואות לפתיחת עסק חדש. ובכך המדינה פותרת לכם את סוגיית פתיחת והקמת עסק עצמאי חדש. כאן תלמדו מה המסלול מאפשר לכם, האם אתם זכאים? מה נכון לעשות ומה לא נכון.  

הסכום שניתן לקבל כהלוואה לפתיחת עסק חדש:

מדינת ישראל מוכנה לתת ליזם בעל ניסיון סכום של 200-300 אלף שקלים במסלול פתיחת עסק חדש של הלוואות בערבות מדינה, אבל צריך לדעת ולהבין בצורה מדויקת למה המדינה מתכוונת כאשר היא אומרת שהיא מוכנה לתת 200-300 אלף ₪. שהרי כל אחד היה רוצה לבוא ולקטוף "הלוואות בערבות מדינה לפתיחת עסק חדש". אז בואו נבין למה המדינה מתכוונת באופן מדויק

  1. נניח ליזם מסוים יש הלוואות של 70 אלף שקלים בחשבון הבנק שלו, האם עדיין מדינה תיתן לו 200-300 אלף ₪ הלוואה בערבות מדינה לפתיחת עסק? ובכן התשובה היא לא, כי מה שיקרה זה שבמידה והמדינה תיתן ליזם הלוואה של 300 אלף ₪ ונצרף אליה את ה70 אלף ₪ שכבר יש לו בחשבון ונגיע לרמת חוב של 370 אל ₪ לאחר קבלת ההלוואה, והמדינה הגדירה שהיא מוכנה שליזם יהיה רק 200-300 אלף שקלים לאחר פתיחת העסק. כלומר הסכום המקסימלי שיזם שיש לו 70 אלף שקלים הלוואה קיימת בבנק עומד על 230 אלף שקלים בלבד, החישוב הוא כזה לוקחים את הסכום המקסימלי של 300 אלף שקלי ומפחיתים את ההלוואה הקיימת של 70 אלף שקלים, = הלוואה לפתיחת עסק חדש של 230 אלף שקלים.
  2. המדינה דורשת שהיזם יביא מהבית הון עצמי של עשרים אחוז לצורך קבלת הלוואות בערבות מדינה לפתיחת עסק חדש, המדינה רוצה שגם היזם ישקיע מכספו, ויראה נכונות להביא מהבית כסף לפתיחת העסק, ולכן אם יזם מבקשת הלוואה לפתיחת עסק חדש של 300 אלף ₪ הוא נדרש להביא מהבית עשרים אחוז שהם 60 אלף ₪, כלומר אם היזם מביא מהבית 40 אלף שקלים הוא יכול לקבל הלוואה של 200 אלף שקלים, או אם היזם מביא מהבית הון עצמי של 20 אלף שקלים הוא יכול לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש של 100 אלף שקלים בלבד.
  3. המדינה מוכנה לתת ליזם 80 אחוז מהיקף עלות פתיחת העסק החדש במקרה בו היזם פותח ומקים עסק חדש, כלומר המדינה מצפה שהיזם יוסיף לפחות מקום עבודה אחד במדינת ישראל, כי ברגע שהיזם פותח עסק חדש הוא מוסיף מקום עבודה שלו, מגדיל את בצריכה של מוצרים שהוא רוכש לצורך הפעלת העסק, ובמקרה שהעסק הוא עסק טוב בעל העסק יקלוט עובדים חדשים, וזה כבר נחשב מבחינת המדינה הצלחה גדולה מאוד. 
  4. המדינה מוכנה לתת ליזם הלוואה לפתיחת עסק חדש בגובה של 35 אחוז מסכום ההשקעה של פתיחת העסק במקרה בו היזם רוכש עסק אחר פעיל. וזו מגבלה גדולה עבור יזמים, למרות שהסיכון של הלוואה לפתיחת עסק חדש כאשר רוכשים עסק פעיל אחר היא נמוכה בהרבה מאשר עסק שהוא רק בשלב פתיחתו. קחו לדוגמא קו חלוקה פעיל של חברות המזון הגדולות בישראל, הרי מדובר במוצרי צריכה של חלב, גבינות, נקניקים, וכדומה, מדובר בקווים בלעדיים עם רווחיות גבוהה ומוכחת, במקרים כאלה המדינה מבקשת לראות את דוחות רווח והפסד שלך העסק הנרכש של ארבע שנים! כלומר דוחות רווח והפסד של השנה השוטפת + שלוש שנים אחורה דוחות שהוגשו למס הכנסה, כלומר אלה לא "פייק דוחות" אלה דוחות מבוקרים שהוגשו על ידי רואה לחשבון למדינת ישראל, וכך רמת הסיכון של העסק הנרכש היא מאוד נמוכה מצד אחד, אבל מצד שני  לך תביא 65 אחוז הון עצמי, ניקח לדוגמא  קו חלוקה של חלב שנמכר בסכום סביר של 350 אלף שקלים, היזם צריך להביא מהבית הון עצמי ענק של 227 אלף שקלים, ויכול לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש של 123 אלף שקלים בלב, זהו סכום זעום שבדרך כלל אינו מספיק ליזם לצורך רכישת קו החלוקה.

מי זכאי לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש:

כל יזם שמעוניין לקבל "הלוואות בערבות מדינה לפתיחת עסק חדש" חייב להבין את "התמונה" שלו לפני שהוא מתחיל בתהליך, מהי "התמונה" של היזם? ובכן זהו צילום מצב של נקודת זמן שבה היזם נבחן במכלול של קריטריונים ושם בעצמם מתקבלת ההחלטה האם הוא יהיה זכאי לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש  בערבות המדינה.  ובכן מהם אותם מדדים שהמדינה בודקת:

  1. התרשמות אישית מהיזם – זו נקודה מכרעת בתהליך של בדיקה זכאות של הלוואות לפתיחת עסק חדש. המדינה מעוניינת "להפקיד" בידי יזם רציני את כספה מתוך מטרה לקבל את הכסף בחזרה. המדינה  בודקת בראש ובראשונה את היזם ומתרשמת מאופיו, יזם שיודע לענות ברצינות, ללא גמגומים, בצורה ישירה, ללא התפתלויות הוא יזם שבודקי הקרן מתרשמים ממנו ומציינים זאת בחוות הדעת שהם נותנים למנהלי הקרן, יש לשים לב שאחת הסיבות שניתן בגללן לא לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש היא "חוסר התרשמות מהיזם", שאומנם נחשבת סיבה כללית וכביכול תשובה לא עניינית, אבל מאחוריה מסתתרת התרשמות אמיתית מהיזם. ואם היזם אינו מרשים את הבודק אזי הוא מציין זאת בחוות הדעת והסיכוי של היזם לקבל הלוואה לפתיחת עסק חדש היא נמוכה מאוד. אם בכלל.
  2. ניסיון ומקצועיות של היזם – מאפייני היזם צריכים להיות גם אדם רציני באופיו וגם בעל מקצוע מנוסה שיודע את העבודה שהוא רוצה לבצע כעצמאי ולא כשכיר, ניקח לדוגמא נהג משאית שעובד כשכיר במשך שנים, הלקוחות מכירים אותו היטב, הלקוחות יודעים שהוא עומד בלוחות הזמנים, שיש לו חתירה למטרה. והוא אינו מוותר. הלקוחות יודעים שהיזם ישמור להם על הסחורה, שהרי יש כאן פיתויים רבים בדרך, ניתן לעצור בדרך ולא להגיע בזמן, ניתן ל"גנוב" קצת מהסחורה שהנהג מוביל, ניתן לא להתייחס בצורה נעימה ללקוחות. זו מקצועיות וניסיון של יזם שיודע להשביע את רצון לקוחותיו, ולפעמים פתאום יש הובלה דחופה בשעות לא שגרתיות, ובמידה והיזם משתף פעולה עם לקוחותיו אזי "המניה" שלו עולה והוא נחשב כבעל מקצוע מצוין שלקוחותיו מעדיפים לעבוד אתו על פני נהגים אחרים 
  3. התנהלות פיננסית של היזם – כאן המדינה אומרת ליזם את המשפט הבא: אם אתה מנוסה ומקצועי, זה מצוין, אבל אני רוצה לדעת שאתה יודע לנהל את העניינים שלך בצורה טובה. שאתה יודע לתכנן את מעשיך, והיכן הדבר הזה מתבטא הכי טוב? בחשבון הבנק שלך, אם חשבון הבנק שלך מנוהל טוב, סימן שאתה ידעת לתכנן את מעשיך מראש, ידעת לתכנן את ההוצאות שלך מול ההכנסות שלך כל החיים. ידעת לא להוציא יותר ממה שאתה יכול ולא גרמת לפקידי הבנק שרואים את חשבון שלך יום יום  להחזיר לך צקים, או הוראות קבע. ולכן החשבון שלך מנהל כראוי. וכאן עברת את הבדיקה של המדינה. וניתן לעבור לשלב השלישי של הבדיקה.
  4. עסק טוב – זו שאלת מיליון הדולר, כיצד תוכל להוכיח למנהלים שמאשרים הלוואות בערבות מדינה לפתיחת עסק חדש שאכן אתה הולך לפתוח עסק חדש ויציב? ניקח לדוגמא בעל משאית הובלות שעבד כשכיר אצל בעל עסק במשך חמש שנים, המנהלים שלו היו מרוצים ומצד שני הכי חשוב הלקוחות שעבורם הוא ביצע את ההובלה, הם המרוצים הדולים, אם זה נהג הובלות של עפר שעבד עם קבלן בניין מסוים שאומר לו: "בוא תעבוד איתי ישירות", וכאן הפיתוי הוא גדול, שהרי כל מה שהיזם צריך זה להביא משאית, ולקבל חוזה עבודה עם הקבלן. אז זהו עסק טוב. וכאן תקבל אישור  להלוואה לפתיחת עסק חדש. או ניקח לדוגמא שכיר שעבד כמנהל עבודה בחברה, ניהל את העובדים, דאג לתת הצעות מחיר לפרויקטים, ביצע את העבודה מ א-ת, סיפק את הסחורה ללקוח שלו, דאג לקבל את התשלום מהלקוח, וגם הפקיד את הצ'קים בבנק. ועכשיו הלקוח אומר לו, אני מוכן לתת לך פרויקטים. תקים עסק. ואכן זהו עסק טוב וגם כאן היזם יקבל אישור להלוואה לפתיחת עסק חדש. ניקח דוגמא של גנן שעבד כשכיר במשך שנים, והלקוחות כבר לא מכירים את בעל העסק, משום שהגנן הוא זה שמגיע ללקוח, מבצע עבודות תחזוקה שוטפת בגינה של הלקוח. מבצע כל פרויקט שנדרש ממנו של הקמת גינות חדשות, מכיר היטב את כל השתילים. שתילים לחורף. שתילים לקיץ דשא שהוא מתאים לכיוון צפון או כיוון דרום וכן הלאה. אותו יזם אומר לעצמו. מדוע אני צריך לקבל שכר שינו הולם את עבודתי. הרי אני עושה כאן הכול. ופה המדינה נחלצת לעזרתו ופותחת לו עסק.

הכותב הוא יעקב אלון מנכ”ל סל יועצים שמתמחה בהשגת הלוואות בערבות מדינה

מעודכן ל-05/2020

שירות דיגיטלי שהשיק משרד התחבורה פוטר את הציבור מהצורך להגיע לדואר כדי לבצע את הפעולה האגרה על הפעולה נותרה ללא שינוי – 216 שקל

משרד התחבורה מפעיל בימים אלה שירות חדש להעברת בעלות רכב באינטרנט. המשמעות: אין עוד צורך לתאם פגישות בדואר ולהמתין בתורים ממושכים כדי להשלים את העסקה. מעכשיו, תוכלו לבצע העברת בעלות מקוונת בכל זמן ובכל מקום.

ההעברה נעשית דרך האתר הממשלתי mygov, שאליו נרשמו כבר מאות אלפי ישראלים. השירות החדש נמצא באזור האישי באתר משרד התחבורה, כלומר יש צורך ברישום ונבירה בתפריטים עד שמגיעים ליעד, שבו ניתן לקבל גם מידע מעמיק כגון מספר המכוניות שנמצא בבעלות המשתמש, חידוש רישיון רכב, קובץ פרטי רכב ועוד. בעתיד צפויים עוד חידושים נוספים, בהם מבחני תיאוריה מקוונים.

תהליך העברת הבעלות עצמו מאובטח ופשוט למדי: בעל הרכב מסמן את הרכב שברצונו להעביר, הקונה מקבל פנייה להשלים את המהלך בתוך 10 דקות, וכל אחד מהצדדים יכול לסגת מהפעולה במקרה שמתגלעים חילוקי דעות או שהפרטים אינם נכונים. אם מחליטים להמשיך, מועברים למסך שבו נדרשים לשלם את האגרה בסך 216 שקל.

עם זאת, לא כל בעלי הרכב יוכלו ליהנות מהשירות החדש: לא תתאפשר העברה דיגיטלית במקרה של רכב שיש לו יותר מבעלים אחד, רכב שרישיונו אינו בתוקף מעל לשלושה חודשים, רכב מסוג מונית, תיור וסיור מדברי, או כאשר מדובר ברכב נכה, שזכאי לאגרת רישוי מופחתת ומחויב בתשלום הפרשים בעת העברת הבעלות. במקרים אלו עדיין צריך לפנות למשרד הרישוי לביצוע ההעברה. כך גם במקרה של רכב שחלות עליו הגבלות מטעם רשויות האכיפה השונות.

במקרה של רכב שקיימת אודותיו קריאת שירות פתוחה ("ריקול"), על הבעלים ליצור קשר עם מוקד משרד התחבורה הטלפוני 5678*, שם תימסר מהות הקריאה, מספר הקריאה ומוסך היעד.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר: "מדובר בשירות חדשני ופורץ דרך בשירות הציבורי. במקום ללכת לדואר, המוכר והקונה יכולים לעשות העברה בכל עת. בתום פעולה קצרה, בעל הרכב החדש מקבל את רישיון הרכב המעודכן אל כתובת המייל שלו, והכול בהליך פשוט, אמין וזמין".

כל מה שצריך לדעת על העברת בעלות רכב

הדואר העביר בעלות ב.מ.וו ללא נוכחות המוכרים – ישלם רבע מיליון שקל והוצאות משפט

 

מעודכן ל-05/2020

בנק ישראל אפשר ללקוחות הבנקים לדחות תשלומי הלוואות לתקופה של חצי שנה, כדי להקל על עסקים קטנים ומפוטרים שהוצאו לחל"ת, ורבים קפצו על ההצעה – אך לאחר שתקופת ההקפאה תסתיים עשוי לפרוץ גל נוסף במשבר

בימים אלה המשק הישראלי מנסה לחזור אט-אט לשגרה ולהתחיל להתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה שאליו נכנס בעקבות נגיף הקורונה. אך האתגרים גדולים וסימני השאלה רבים במיוחד: ראשית, לא ברור כמה מבין מיליון העובדים שיצאו לחל"ת יוחזרו למקום עבודתם וכמה מהם יפוטרו. כמו כן, אף שחלק מהמגבלות הוסר – ישנם ענפים שמתקשים לחזור לפעילות תקינה, ולא ידוע איך זה יקרה וכיצד. וכמובן, מעל הכול מרחפת השאלה האם צפוי גל שני של תחלואה, ואם כן האם בעקבותיו שוב יושבת המשק.

על רקע חוסר־הוודאות הזה פרסם בנק ישראל מתווה שמאפשר ללקוחות הבנקים לדחות את תשלומי הלוואותיהם לתקופה של 6-3 חודשים. במסגרת ההסכם נקבעו התנאים לדחיית התשלום בסוגי האשראי השונים – אשראי צרכני למשקי בית, משכנתאות ואשראי לעסקים עם מחזור פעילות של עד 25 מיליון שקל.

עם פרוץ המשבר בחודש מרץ, אפשרו הבנקים להקפיא תשלומים על הלוואות, אך כל בנק קבע מה הכללים שמאשרים הקפאה שכזו ולאיזו תקופה. כעת קובע בנק ישראל מתווה אחיד, שיחול על כל הבנקים, כך שגם מי שלא אושר לו לפני כמה שבועות להקפיא את תשלומי ההלוואה, יוכל כעת לקבל את הדחייה בהחזר.

לפי המתווה החדש, רובם המכריע של לקוחות הבנקים יהיו זכאים לדחיית תשלומי ההלוואות. באשראי צרכני למשל יש רק שתי מגבלות: לא ניתן לדחות תשלומים ללקוח שכבר פיגר בתשלומים לפני פרוץ המשבר, וכן לא על אשראי של מעל 100 אלף שקל, אלא באישור הבנק.

מטרת המתווה החדש ברורה: להעניק סיוע למי שנקלע למצוקה תזרימית בעקבות המשבר. לא מדובר במחשבה יצירתית של בנק ישראל, אלא בחיקוי המנגנון שמיושם במדינות מפותחות אחרות – כמו בריטניה, קנדה, סינגפור ובלגיה.

מתן האפשרות להקפיא את תשלומי ההלוואות לתקופה של עד חצי שנה אמור להוריד את רף הלחץ, בעיקר בקרב העסקים הקטנים ועובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת, ולאפשר להם מרווח נשימה עד שיצליחו להשתקם. אלא שבפועל ייתכן שמדובר רק בדחיית הקץ. כלומר, בחודשים הקרובים נראה שקט יחסי בגזרת פשיטות הרגל וסגירת העסקים, אך כאשר תקופת ההקפאה תסתיים, נראה גל שני של המשבר הכלכלי. פשיטות רגל של משקי בית וחברות אשר עלולות לגרור גלי הדף ולמוטט גם את הספקים של אותן חברות.

דחיית התשלומים – אשליה זמנית

לדברי גורמים במערכת הבנקאית, ההחלטה על קביעת מתווה אחיד לדחיית חוב נבעה גם מלחצים של המערכת הפוליטית. אלא שכעת נשאלת השאלה עד כמה הציבור יהיה מעוניין בהקפאת ההלוואות.

על פי הנתונים שפרסם בנק ישראל, עולה כי נכון לסוף אפריל ביצעו הבנקים הקפאות להלוואות של 450 אלף לקוחות, ודחו תשלומים בהיקף של 5.3 מיליארדי שקלים. לכ־13% מההלוואות של המערכת הבנקאית הוגשה בקשה לבצע דחיית תשלומים. אולם כאשר בוחנים את נתוני מרץ לעומת אפריל, רואים שיש ירידה חדה של עשרות אחוזים בקצב הבקשות: במרץ נדחו תשלומים בהיקף של 3.3 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל בלבד באפריל. זאת ועוד, עיקר הדחיות בחודש מרץ נעשה בשבועיים האחרונים של החודש, כאשר הוחל הסגר על המשק, כלומר מדובר עד סדר גודל של 3 מיליארד שקל בשבועיים במרץ לעומת 2 מיליארד שקל באפריל כולו.

אך עדיין, ההערכות הן שצפוי גל שני של בקשות לדחיית תשלומי חוב, הן מצד אנשים שהוצאו לחל"ת אך בהמשך יהפכו למפוטרים, והן מצד אנשים ועסקים שכבר פנו לבנק בבקשה לדחיית תשלומים וסורבו, אך כעת צפויים לקבל תשובה חיובית, בעקבות התנאים החדשים והמקלים שקבע בנק ישראל.

המתווה שמציע בנק ישראל לדחיית תשלומי החוב ללא תשלום עמלה הוא מפתה מאוד. אמנם היקף הדחייה נושא ריבית, אך זו אותה הריבית שניתנה בעת ההלוואה. מדובר אם כך בהטבה משתלמת, שכן לקוח שהיה ממחזר את החוב ולוקח הלוואה חדשה, היה משלם ריבית גבוהה יותר שנובעת הן מעליית הסיכון במשק והן מהעלייה בעלות המקורות לבנק.

בנוסף לכך, דירוג האשראי של הלקוח לא צפוי להיפגע מהמהלך. בבנק ישראל הבהירו מול מאגר נתוני האשראי שבניהולם, כי הפעולה הזו לא תשפיע לרעה על דירוג הלקוחות. אלא שזו בדיוק הבעיה – בזכות היתרונות הגלומים בדחייה זו היא קורצת ללקוחות רבים.

דרושים צעדים דרמטיים

כאמור, דחיית תשלומי ההלוואה היא פתרון קל, ואפילו ממכר. בלחיצת כפתור מתפנה כסף למשך כמה חודשים. אבל מדובר באשליה, שכן בעוד כמה חודשים תשלומי החוב יימשכו, וכן על החוב שנדחה ניאלץ לשלם ריבית. לכן נכון להשתמש בפתרון הזה במקרים מאוד ספציפיים. למשל, עבור מי שיצא לחל"ת ויודע שיחזור לעבודתו ולכן חווה רק ירידה זמנית בהכנסות. או עבור עסק שצפוי להתאושש ולחזור לפעילות תקינה.

הפתרון הראוי והמיטבי למי שנקלע לבעיית נזילות הוא לבדוק כיצד ניתן לחסוך בהוצאות – בצריכה אם מדובר במשק בית ובהוצאות שוטפות אחרות אם מדובר בעסק. הקפאת תשלומי הלוואה יכולה להיות פתרון נלווה, אך לא הפתרון היחיד.

דחיית תשלומי החוב מעניקה מרווח נשימה למשקי הבית ולעסקים, כדי שיוכלו להתאים את מבנה ההוצאות שלהם. יתרה מכך, היא קונה זמן גם למשרד האוצר. משרד האוצר חייב לנצל את הזמן הזה של הקפאת תשלומי החוב, ולבנות תוכנית להתאוששות שוק העבודה.

אם לא תיבנה תוכנית כזו, שכוללת מלחמה באבטלה, עידוד תעסוקה ואולי גם סבסוד שכר, המתווה לדחיית תשלומי חוב לא יספיק, וייתכן גל של קריסות במשק לקראת ספטמבר, כאמור.

בנק ישראל על הקורונה – "הנתונים הכלכליים הבסיסיים מחזקים את העמידות של המשק"

פעילים: אם המשבר יימשך החל"ת תיגמר כאבטלה, אבל…יש מקום לאופטימיות זהירה

מעודכן ל-05/2020

ההכנסות משוק הקנאביס הרפואי צפויות לזנק במאות מיליוני דולרים בשנה שר הכלכלה היוצא: "זה צעד משמעותי לתעשייה הישראלית, שיאפשר גם הגדלת התעסוקה והעסקת עובדים חדשים"

שלב נוסף וחשוב באסדרת ייצוא מוצרים קנאביס רפואי מישראל: צו ייצוא חופשי לאסדרת יצוא מוצרים מסוימים של קנאביס רפואי מישראל – נחתם השבוע. בכך נעשה צעד נוסף לקידום החלטת הממשלה להתיר יצוא מוצרי קנאביס רפואי, שהתקבלה בשנה שעברה. הצו קובע כי מי שירצה לייצא מוצרי קנאביס רפואי מסוימים מישראל, יפנה לקבלת רישיון ממשרד הבריאות, ובכפוף לקבלת רישיון זה, יוכל לייצא את הטובין, בהתאם למפורט בפקודת הסמים המסוכנים.

הצו ייכנס לתוקף 30 ימים מיום פרסומו ברשומות.

על פי ההערכות, ההכנסות מייצוא הקנאביס הרפואי למשק הישראלי, צפויות להיות בהיקף של מאות מיליוני דולרים מידי שנה. כבר היום יש בישראל למעלה מעשר חוות גידול וחמישה מפעלים, העומדים בכל התקנים הנדרשים על ידי משרד הבריאות. כמו כן חוות ומפעלים נוספים נמצאים בהליכי הקמה ורישוי.

שר הכלכלה היוצא, אלי כהן, אמר בעקבות הפרסום: "מדובר בצעד משמעותי ליצואנים ולתעשייה הישראלית, שיאפשר גם הרחבת אפשרויות הייצוא בענף וגם הגדלת התעסוקה והעסקת עובדים חדשים בתחום, במיוחד לאור הביקוש הרב בעולם למוצרי קנאביס רפואי מישראל".

בישראל כ-60,000 איש מטופלים בקנאביס רפואי, כאשר לפי ההערכות נצרכים במדינה כ-25 טון קנאביס רפואי בשנה. כושר הייצור של התעשייה הישראלית גבוה הרבה יותר, ובקרוב, עם כניסת היצרנים החדשים למעגל הייצור, ניתן יהיה להגיש בקשות למשרד הבריאות לייצוא קנאביס רפואי.

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף עם משרדי הבריאות, החקלאות, האוצר וביטחון הפנים, עמלים על קידום הענף ועל פתיחת דלתות עבורו ברחבי העולם.

מעודכן ל-05/2020

ממשלת פורטוגל הודיעה שהחל בינואר 2022 יחויב כל אדם שמבקש להוציא אזרחות להתגורר במדינה כשנתיים

אם אתם חושקים בדרכון פורטוגלי שיהווה בעבורכם כרטיס כניסה למדינות האיחוד האירופי, ייתכן שחלון ההזדמנויות שלכם הולך ונסגר. על פי הודעה שפרסמה לאחרונה ממשלת פורטוגל, החלו במדינה הליכי חקיקה שיחייבו כל אדם שיבקש להוציא אזרחות, לגור במדינה במשך שנתיים לפני הגשת הבקשה.

עבור הישראלים מדובר בפרק זמן של שנה וחצי, שבו יוכלו לנצל את תקופת המעבר, להגיש בקשה לדרכון ולקבלו – ללא צורך להעביר את מרכז חייהם אל המדינה.

"הדרישה למגורים של שנתיים במדינה היא הקשחה משמעותית של תנאי הזכאות ותוביל לכך שמספר האנשים שיצאו לתהליך בעתיד ירד באופן משמעותי", טוען שי כהן סמנכ"ל שיווק בפורטוגליס, חברה המתמחה בתחום האזרחות הפורטוגלית שהנפיקה בשנתיים האחרונות למעלה מ-3000 אישורים לאזרחות.

"אם הצעת החוק תתקבל, היא תיכנס לתוקף רק בינואר 2022, מדובר בחלון הזדמנויות המאפשר לכל מי שטרם התחיל תהליך וחפץ בכך, לצאת לדרך כבר עכשיו ולהבטיח לעצמו את התהליך בתנאים המקלים הקיימים כיום, ולכן מומלץ להתחיל את התהליך במהרה. ניתן לבצע את התהליך לבד, אך דווקא עכשיו כשהזמן קצוב והבירוקרטיה רבה, יש יתרון רב בפניה לחברה מקצועית שיודעת לנהל את הבקשות ביעילות, על מנת להאיץ את התהליך בלי לבזבז זמן יקר בדרך".

שנת 2019 ובהמשך 2020 היו שנות שיא במרוץ אחר הדרכון הפורטוגלי הנכסף. לפי הנתונים בכל שעה הפך עוד ישראלי לאזרח פורטוגלי. בשנת 2019 הוגשו כ-35 אלף בקשות להנפקת אזרחות פורטוגלית בישראל (עלייה של כ-30% בהשוואה לשנת 2018) ומתחילת 2020 הוגשו כבר למעלה מ- 60 אלף בקשות. עד כה כ-20 אלף איש כבר סיימו את התהליך וקיבלו את האזרחות המיוחלת.

מפילוח גס של המבקשים ניתן לראות שכ-60% הם ממוצא צפון אפריקאי (מרוקו, טוניס, לוב, אלג'יר, מצרים), כ- 12% ממוצא טורקי, כ-10% מיוון בולגריה והבלקן, 8% מסוריה, לבנון וישראל, 6% מארצות דרום אמריקה ו-4% ממדינות אחרות.

הצעת החוק החדשה צפויה להקשות מאוד את קבלת הדרכון ולהפוך אותה לבלתי אפשרית כמעט. הרקע להצעה זו הוא ביקורת בתוך המדינה על כך שהדרכון הפך לשער כניסה למיליוני מתאזרחים לאיחוד האירופאי בכלל, ולא בהכרח מתוך כוונה להפוך לאזרח פורטוגלי שיגיע להשתקע ולהשקיע במדינה, ועל כן הממשלה מתכוונת לדרוש הצהרת כוונות ותתנה את האזרחות במגורים בפורטוגל.

רוצים דרכון פורטוגלי? שחיתות במדינה מעכבת את החלום

צעד אחר צעד- כל שלבי התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי

 

 

מעודכן ל-05/2020

באמצעות היישום יוכלו מוכרים ורוכשים של מקרקעין להגיש השגות או לבקש תיקון שומות – גם אם אינם מיוצגים על ידי עו"ד

במסגרת הנגשת פעולות ושירותים מקוונים לציבור, רשות המסים משיקה יישום המאפשר למוכר או לרוכש מקרקעין להגיש השגות ובקשות לתיקון שומות בעסקאות מקרקעין באופן מקוון – גם אם אינו מיוצג בעסקה על ידי עורך דין.

עד כה, מוכרים או רוכשים שאינו מיוצגים על ידי עורך דין – וביקשו להגיש השגה על שומה שנקבעה להם על ידי מנהל מיסוי מקרקעין שלא על פי השומה העצמית שהגישו, או להגיש בקשה לתיקון שומה – נדרשו להגיש טופס ידני באמצעות הדואר, הפקס או הגשה פיזית למשרד האזורי. לעומתם, מי שמיוצג על ידי עו"ד, יכול להגיש ההשגה/בקשת תיקון השומה באופן מקוון באמצעות עורך הדין במערכת שבח.נט.

כעת כאמור רשות המסים משיקה יישום המאפשר הגשת השגה/בקשת תיקון שומה באופן מקוון, גם למי שאינו מיוצג באמצעות עו"ד, ובכך מייתרת למעשה את הצורך בהגעה פיזית למשרדים לקבלת שירותים אלו.

ביישום משולבים דברי הסבר והדרכה מפורטת, ושימוש בו מחייב הזדהות וצירוף מסמכים נלווים.

ניתן להיכנס ליישום באמצעות הקישור הבא :

https://www.gov.il/he/service/request-correction-real-estate-tax

 

קפה הוא אחד המשקאות שמלווים אותנו בכל יום ואצל חלקינו הוא חלק אינטגרלי מבלתי נפרד גם במהלך היום. הקפה שלנו חייב להיות מדהים ואנחנו לא מוכנים להתפשר על קפה שהוא פחות ממושלם. אז מה הופך אותו לכזה? הנה כמה טיפים שישדרגו לכם את הקפה.

 

קפה הוא המשקה הנצחי המלווה אותנו כל הזמן. הקפה שאנחנו שותים מעיד עלינו המון. סוג הקפה שאנחנו אוהבים, חוזק הקפה, צבעו או הארומה המשכרת העולה כניחוח מבעד לאדי הקפה שלנו. אנחנו כמובן אנשים של איכות ומחפשים לשתות את הקפה הטוב ביותר שיש לטבע להציע לנו, אז מה אנחנו חייבים לדעת בשביל זה?

איכות פולי הקפה

כמו בכל סוג של אוכל או משקה, איכות הפרודוקטים תקבע את איכות התוצר הסופי. אם פולי הקפה שלכם אינם טריים או איכותיים מספיק, איכות הקפה תרד, הטעם יהיה חלש יותר ובמקרים מסוימים עלול להתלוות אליו טעם לוואי. לכן, כשזה מגיע לקפה, חשוב ליתן דגש ולשים לב לקניית פולי קפה איכותיים ברמה הגבוהה ביותר. פולי קפה איכותיים ישפרו את טעם הקפה שלכם, יעניקו לו ארומה מיוחדת, טעם משכר של קפה איכותי וישדרגו את הקפה בכמה רמות על אלו שאינם טריים או איכותיים פחות.

רמת הטחינה של פולי הקפה

השלב השני הוא טחינת פולי הקפה. טחינת פולי הקפה נראית כמו עוד צעד בהכנת הקפה כשלמעשה מדובר בפעולה חשובה לא פחות מבחירת פולי קפה איכותיים. טחינת פולי הקפה משפיעה ישירות על טעם הקפה, על הארומה שלו, על הקרמה ועל איכות וצלילות המשקה הסופי. לא כל סוג קפה דורש את אותה הטחינה ורמת הטחינה הנדרשת עבור הקפה המושלם משתנית בין סוגים שונים, כמו מקיאטו, אמריקנו או קפה טורקי. טחינה גסה לא תמצה את כל הטעם הטמון בפולי הקפה, אך תדגיש את החמיצות של הקפה, כך שאם אתם מרגישים שהקפה שלכם מר מידי, נסו לטחון את פולי הקפה בצורה גסה יותר מזו שאתם רגילים. לעומת זאת, קלייה דקה יותר תעניק טעם ארומטי מריר יותר לקפה שלכם, כך שאם אתם אוהבים את הקפה שלכם חזר ומריר, טחנו את פולי הקפה בטחינה דקה במיוחד שתמצה עד תום את הטעם הפנימי של פולי הקפה האיכותיים שלכם.

זמן הטחינה והכמות

לצד רמת הטחינה החשובה במיוחד, חשוב לזכור שמרגע שפולי הקפה נטחנים, הם חשופים יותר לחמצן, הארומה שלהם מתפזרת בחלל האוויר ונשמרת למשך פחות זמן מאשר אם היו פולי קפה שלמים. גם שמירת התערובת בתוך קופסה אטומה היא לא תמיד פתרון שנותן מענה. לכן, גם אם טחינה של כמות גדולה יכולה לחסוך לכם זמן, על מנת לקבל את הארומה הטובה ביותר בטעם מודגש של קפה טרי, ההמלצה הטובה ביותר היא לטחון בסמוך להכנת הקפה, טחינה מדויקת לכוס הקפה הבאה שלכם.

 

מעודכן ל-05/2020

לקוחות בנק ירושלים יוכלו לקבל את משכורתם ישירות לכרטיס השכר מסוג מאסטרקארד, לשלם בו בבתי עסק וגם לשלוח באמצעותו כסף למשפחותיהם

שיתוף פעולה של Rewire ובנק ירושלים צפוי להפוך את חייהם של אוכלוסיית העובדים הזרים לנוחים יותר: באמצעות כרטיסי השכר החדשים של בנק ירושלים יוכלו הלקוחות להעביר כספים באופן מקוון מהכרטיס לחו"ל, באמצעות חברת הפינטק Rewire. הכרטיס הינו מסוג מאסטרקארד וניתן להשתמש בו בבתי עסק בארץ ובעולם. קהל היעד הינו אוכלוסיית העובדים הזרים בישראל, שיכולים עכשיו לקבל את המשכורת החודשית שלהם ישירות לכרטיס הנטען, להשתמש בו, וגם להעביר דרכו כסף למשפחתם בחו"ל.

למרבית העובדים הזרים בישראל אין חשבון בנק ולכן עד כה הם נאלצו להגיע פיסית לסניפים של חברות שונות להעברות כספים, תוך כדי תשלום עמלה גבוהה ולקיחת סיכון באיבוד או גניבה של שכר עמלם. הכרטיס הנטען משמש תחליף למזומן או צ'ק ויש לכך יתרונות רבים לא רק מבחינת העובדים, אלא גם מבחינת המעסיקים שמעדיפים להעביר כספים באופן מסודר ודיגיטלי.

 

שיתוף הפעולה בין Rewire ובנק ירושלים מגיע בתזמון מעולה על רקע משבר הקורונה שמראה כמה הכרטיס קריטי עבור הלקוחות, שיקבלו מענה לצורך חשוב. שיתוף הפעולה ישפר משמעותית את מצב העובדים שיכולים כעת לקבל את השכר שלהם ומידע רלוונטי נוסף באופן מקוון ומתועד דרך ממשקי החברה, ולשלוח מיידית את השכר למשפחתם בחו"ל.

הכרטיס החדש יעיל וידידותי למשתמש – הוא מאפשר העברת כספים לחו"ל בקליק דרך הטלפון או אתר האינטרנט של Rewire. כמו כן, באמצעות האפליקציה הלקוח יכול לראות בכל רגע מה הסטטוס של העברת הכספים, שערים ומידע נוסף.

חברת Rewire היא חברת פינטק ישראלית אשר פועלת באירופה ובישראל משנת 2015. החברה פיתחה פלטפורמה לבנקאות דיגיטלית בינלאומית שנבנתה במיוחד עבור ציבור מהגרי העבודה, המעבירים את רוב הכנסותיהם למשפחותיהם המתגוררות בארץ מולדתם, ומאפשרת למהגר העבודה לבנות את עצמאותו הפיננסית ולתמוך בקרוביו שהותיר בארץ מוצאו.

לחברה מאות אלפי לקוחות בעולם, ועשרות אלפי לקוחות בישראל, צוותי שירות לקוחות עם תמיכה באנגלית, בעברית ובשפות המקור. החברה פועלת על פי רישום ואישור עיסוק ממשרד האוצר הישראלי.

כעת החברה מאפשרת ללקוחותיה בישראל לבצע באמצעות אפליקציה, העברת כספים מהירה, פשוטה, בעלות נמוכה ובצורה הבטוחה ביותר – ליותר מ-10 יעדים בעולם, בהם פיליפינים, תאילנד, הודו, סין, סרילנקה, נפאל ועוד.

הבנק הדיגיטילי של גוגל google cashe -מה צריך לדעת

בזק תשיק ארנק דיגיטלי – איך זה יעבוד

 

מעודכן ל-05/2020

למרות החזרה ההדרגתית לשגרה, משבר הקורונה עדיין מורגש היטב, בעיקר בארנק בוודאי ישמח אתכם לדעת שיש מגוון מענקי סיוע שיכולו להקל עליכם את התקופה הקשה – לפניכם סקירה של המענקים השונים, תנאי הזכאות להם והדרך לקבלם

בימים אלו המשק עושה צעדים ראשונים של חזרה לפעילות, אך הנזקים הכלכליים שהסבה ישיבה של חודשים בבית ללא עבודה ימשיכו ללוות רבים מאתנו למשך תקופה ארוכה.

עם זאת, כדאי לדעת כי המדינה מציעה מגוון מענקים למגזרים שונים – עצמאים ושכירים, מובטלים בחל"ת או מפוטרים, בעלי עסק, הורים וכיוצא באלה. הכתבה הזו נועדה לעשות לכם קצת סדר, ולסייע לכם לגלות אם אתם זכאים לאחד או יותר מהמענקים הללו, ואם כן, כיצד עליכם לפעול על מנת לקבלם.

כל המענקים – הרשימה המלאה

מענק לעצמאים – פעימה ראשונה

גובה הסכום: עד 6,000 שקל.

זכאים: עצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו ממשבר הקורונה.

מועד הגשת הבקשה: עד ה-10 ליוני.

אופן הגשת הבקשה: נרשמים באיזור האישי של רשות המסים ואז בטופס מקוון, בו מדווחים על ירידה בהכנסות בעקבות המשבר. אין צורך לצרף מסמכים.

מועד קבלת המענק: אם הזכאות אושרה – הסכום נכנס אוטומטית לחשבון הבנק, כיומיים לאחר שליחת הבקשה.

מידע נוסף: אם רק עכשיו אתם מבקשים את הפעימה הראשונה, זה לא מונע מכם לבקש גם את הפעימה השנייה במקביל. מדובר בשני תשלומים שונים שיש לבקש בנפרד.

מענק לעצמאים – פעימה שנייה

גובה הסכום: עד 10,500 שקל.

זכאים: עצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו ממשבר הקורונה.

מועד הגשת הבקשה:  החל מה-5 למאי ועד ה-12 ביולי.

אופן הגשת הבקשה: נרשמים באיזור האישי של רשות המסים ואז בטופס מקוון שיפתח ב-5 למאי, בו מצהירים על ירידה בהכנסות בעקבות המשבר. אין צורך לצרף מסמכים. שימו לב: לעיתים בימים הזכאות הראשונים, העומס באתר מעכב את ההרשמה. במקרה כזה, מומלץ לחכות שירד הלחץ ולנסות שוב.

מועד קבלת המענק: אם הזכאות אושרה – הסכום נכנס אוטומטית לחשבון הבנק, כיומיים לאחר שליחת הבקשה

מידע נוסף: אם בקשתם ולא קיבלתם את הפעימה הראשונה, יש לכם סיכוי לקבל את השנייה שבה תנאי הזכאות הורחבו. אם כן קיבלתם את הפעימה הראשונה – יתכן שאתם זכאים גם לשנייה. שני התשלומים נפרדים ויש להגיש עבורם בקשות שונות.

מענק לשכירים בעלי שליטה

גובה הסכום: עד 10,500 שקל.

זכאים: שכירים בעלי שליטה בחברת מעטים (כלומר – שמפרישים לעצמם משכורת מחברה שבבעלותם ושנשלטת על ידי לא יותר מ-5 בני אדם) אשר הכנסתם ירדה באופן משמעותי בעקבות משבר הקורונה.

מועד הגשת הבקשה: החל מה-18 למאי ועד ה-12 ביולי.

אופן הגשת הבקשה: נרשמים באזור האישי של רשות המסים ואז בטופס מקוון, בו מדווחים על ירידה בהכנסות בעקבות המשבר. אין צורך לצרף מסמכים.

מועד קבלת המענק: אם הזכאות אושרה – הסכום נכנס אוטומטית לחשבון הבנק, כיומיים לאחר שליחת הבקשה.

מידע נוסף: המענק מגיע למי שלא זכאי לדמי אבטלה או למקדמה על חשבון דמי אבטלה. רשות המסים רשאית לדרוש מהמוסד לביטוח לאומי מידע לצורך אימות התנאי הזה.

** במהלך חודש מאי, צפויה להיכנס גם פעימה שלישית לעצמאים – הפרטים המלאים עליה טרם פורסמו וכמובן שנעדכן כשנוכל**

מענק להורים

גובה הסכום: 500 שקל עבור כל ילד, עד ארבעה ילדים.

זכאים: הורה שמקבל קצבת ילדים (בדרך כלל האם).

מועד הגשת הבקשה: לא מבקשים. הסכום היה אמור להיכנס אוטומטית לחשבון הבנק כבר בתחילת אפריל.

מידע נוסף: המענק הוא עבור ילדים שנולדו אחרי עד ה-15.4.2020 ושיום הולדתם ה-18 חל לפני מאי השנה.

מענק לאזרחים ותיקים

גובה הסכום: 500 שקל

זכאים: נשים מעל גיל 62 וגברים מעל גיל 67, אשר זכאים לקצבת זקנה, קצבת שארים או גמלת תלויים לבני משפחה של נפטר מפגיעה בעבודה.

מועד הגשת הבקשה: לא מבקשים. הסכום היה אמור להיכנס אוטומטית לחשבון הבנק כבר בתחילת אפריל.

מידע נוסף: תוספת בסך 450 שקל (כלומר מענק כולל בסך 950 שקל) יקבלו אזרחים ותיקים שבנוסף לקצבאות שצוינו הם מקבלים גם גמלת סיעוד, קצבת שירתים מיוחדים, או תוספת השלמת הכנסה לקצבת שארים או לקצבת זקנה. במידה ושני בני זוג מקבלים אחד מאלה, יקבלו רק תוספת אחת עבור זוג.

מענק למקבלי קצבת נכות, הבטחת הכנסה או קצבת מזונות 

גובה הסכום: 500 שקל

זכאים: למי שמקבלים קצבאות על פי המפורט כאן.

אופן הגשת הבקשה: לא מבקשים. הסכום היה אמור להיכנס אוטומטית לחשבון הבנק כבר בתחילת אפריל.

מידע נוסף: הורים המקבלים קצבת מזונות/נכות/הבטחת הכנסה עבור ילדיהם, יקבלו את המענק עבור עצמם בנוסף למענקים המשולמים עבור ילדיהם.

מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה שיצאו לחל"ת או פוטרו

גובה הסכום: בין 1,000 ל-4,000 ש"ח לחודש, בהתאם להכנסה מפנסיה.

זכאים: לעובדים מגיל 67 ומעלה, שהוצאו לחל"ת או פוטרו ואינם זכאים לדמי אבטלה בגלל גילם.

אופן קבלת המענק: ממלאים את הטופס של ביטוח לאומי ומצהירים על ההוצאה לחל"ת או הפיטורים. אין צורך להגיש מסמכים עם הבקשה.

מועד קבלת המענק: המוסד לביטוח לאומי קובע את מועד תשלום המענק מדי חודש. עד כה – המענק על חודש מרץ, שולם באמצע אפריל.

מידע נוסף: נכון לכתיבת שורות אלו, המענק יינתן עבור חודשים מרץ, אפריל ומאי. בקשה אחת של המענק, מספיקה כדי לקבלו מדי חודש ואין צורך לבקש שוב. עם החזרה לעבודה, יש להודיע לביטוח לאומי, כאן.

שכירים בעלי שליטה בחברה? ייתכן שאתם זכאים למענקים כספיים