השבוע היה אפשר להבחין לראשונה במכוניות טסלה הנוסעות על כבישי הארץ.  המכוניות נשאו כמובן מספרים צהובים ישראליים. אם אתם זוכרים שבעבר גם היו פה כמה מכוניות טסלה, אז היו אלו מכוניות טסלה של מבוליאיי שהגיעו לצורכי בדיקה בלבד.

את המכוניות הנוכחיות ייצרה טסלה בארה"ב. לאחר שעברו רישוי הן ישמשו את אנשי טסלה ישראל להשקה בארץ, שתתחיל רשמית בקרוב, לנסיעות מבחן והדגמות.

טסלה נכנסה לארץ לאחר שמשרד התחבורה אישר לטסלה לבקשתה מעמד של יבואן זעיר, מה שמגביל את הייבוא כרגע ל-20 מכוניות לשנה. הסיבה היא  שבלי  מוסך ומתקן הכנה למסירה טסלה לא עומדת בינתיים בדרישות המוצבות ליבואן גדול.

ברגע שהמצב ישתנה יקדם המשרד את מעמדה. בינתיים אישר משרד התחבורה לטסלה לשווק 3 דגמים: מודל 3, הסדאן מנהלים, מודל S הסדאן המפוארת, ומודל X, דגם הקרוסאובר. את מכוניות טסלה אפשר למצוא במתחם פרארי לשעבר השוכן בתל אביב.

השקת המכוניות בישראל צפויה ככל הנראה להתקיים החודש, כאשר מחיריהן מיועדים להתחיל בטווח שבין 250 ל-300 אלף שקל עבור טסלה 3.

השבוע מסר משרד התחבורה: "ממשרד התחבורה נמסר: "נסיעה ברכב אוטונומי אינה מאושרת במדינת ישראל. על כן, במכוניות טסלה שישווקו בישראל לא תתאפשר נהיגה אוטונומית. היבואן נדרש לעדכן ולהסביר לרוכש הרכב כי מערכת הנהיגה האוטונומית לא תפעל ברכבים המשווקים במדינת ישראל".

מניית טסלה בשיא כל הזמנים

שחקנית חדשה בשוק הרכב בארץ: טסלה יצרנית הרכב החשמלי

 

שיעור האיפלציה בבריטניה בחודש דצמבר היה  הנמוך ביותר זה יותר משלוש שנים. כך לפי דיווח של BBC.  בדצמבר שיעור האינפלציה בבריטניה  היה 1.3% בבריטניה לעומת 1.5% בנובמבר. סיבה עיקרית לכך היא נפילה במכירות בגדי נשים וכן בחדרי מלון. מדובר בשיעור הנמוך ביותר מאז נובמבר 2016.

אנליסטים אומרים שזה מעלה את הסיכויים לקיצוץ הריבית בבריטיניה בעקבות יעד אינפלציה שהציב הבנק, ל-2%.  החלטת הריבית הקרובה בבריטניה צפויה ב-30 בינואר. הורדת הריבית כמובן משפיעה על הגדלת שיעור הלווים, בעיקר משכנתאות ועסקים. אך גם אשראי צרכני. התחזיות מדברות על60% סיכויים שהבנק המרכזי של אנגליה יוריד את הריבית.

בתוך כך צמיחת כלכלת בריטניה נעה בין צמיחה נמוכה למיתון. בינתיי םגם מחירי הנפט עלו, מה שעוד יותר מקשה על הצמיחה. ההנחות היו שהירידות בנובמבר נובעות רק מהבחירות והן יתוקנו לאחר מכן, אך זה לא קרה. משמעות הורדת הריבית בבריטניה היא יותר כסף להלוואות ולצריכה ופחות לחסכונות, בתקווה שיחזיר את הצמיחה למסלולה.

שלשום (ב') פורסם כי כלכלת בריטניה התכווצה בנובמבר ב-0.3% על רקע הבחירות במדינה. הליש"ט יורדת בתוך כך  ב-0.2% ל-1.2996 דולר.

עוד בחודש האחרון הבנק המרכזי של בריטניה עידכן כלפי מטה את התחזית שלו לצמיחה כלכלית של 0.1% בלבד ברבעון הרביעי על רקע הירידה בהוצאות הצרכנים והאי ודאות בשל הברקזיט.

200 מיליארד ליש"ט עלות הברקזיט עד סוף השנה הנוכחית

עוד בחירות: הפעם בבריטניה, האם תוכרע החלטת הברקזיט

 

 

 

מעודכן ל-01/2020

זאת לעומת 84% זכאות בחמישון העליון – כך עולה מנתוני השנים 2017 ו־2018 שמציגה המועצה לשלום הילד פחות משליש מהילדים הערבים בגיל הרך נמצאים במסגרות, לעומת כשני שלישים מהיהודים

הפערים הכלכליים־חברתיים בישראל מוסיפים להתרחב ועמם ההשפעה על ההשכלה. מבין התלמידים המשתייכים לחמישון התחתון של ההכנסות במגזר החינוך העברי בשנת 2017, רק 13% היו בעלי זכאות לתעודת בגרות העומדת בדרישות האוניברסיטאות – לעומת 84% בעלי תעודת בגרות כזאת בחמישון העליון. ב־2016 עמדו שיעורי הזכאות של החמישון העליון לבגרות איכותית על 81.5%, ומשמעות הדבר היא שהפער התרחב בלמעלה משני אחוזים.

מנתוני שנתון "ילדים בישראל 2019" של המועצה הלאומית לשלום הילד שהתפרסמו אתמול עולה כי  57% מתלמידי כיתה י"ב במגזר העברי ב־2017 היו זכאים לתעודות בגרות העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות. הפערים מושפעים ככל הנראה גם מהעובדה שבחמישונים היהודיים הנמוכים נכללים יישובים חרדיים רבים, שרוב התלמידים בהם אינם נבחנים לבגרות.

בשנתון מפורטות גם תוצאות במבחני פיז"ה ב־2018, שבהם לא משתתפים נערים חרדים. הציון הממוצע בשלושת המקצועות הכלולים במבחני פיז"ה של נערים מרקע חברתי-כלכלי גבוה היה 517, ולעומת זאת הציון הממוצע של נערים מרקע נמוך היה 412 – פער של 105 נקודות. משמעות הדבר היא כי לא ניתן לטעון שהפערים החברתיים נעלמים בניכוי הערבים והחרדים. החשיבות של מבחנים אלה מקבלת תוקף במחקרי ה־OECD, המראים קשר ישיר בין הציונים במבחנים לבין הצלחה במבחני מיומנויות כמבוגרים.

ביטוי נוסף ורב חשיבות לפערים, המשפיעים ישירות על סיכויי הנערים בבגרותם: 40% מבני הנוער הלומדים לתואר ראשון בתקופת התיכון מגיעים מהעשירונים 10-8 ורק 15% מהעשירונים התחתונים, 3-1.

הפערים גדלים אף יותר כשמשווים בין הילדים על פי הלאום ולא על פי ההכנסה. 94% מתלמידי התיכון שלמדו לתואר אקדמי ב־2019 היו יהודים ורק 6% ערבים. בנוסף לכך, 8% מתלמידי התיכון הערביים אינם מאמינים שיצליחו להשיג אי פעם בגרות מלאה – פי שלושה כמעט משיעור התלמידים היהודים שאינם מאמינים שישיגו בגרות (3%). מחקרי ה־OECD מגלים שהאמונה ביכולת להצליח היא מנבא חשוב לסיכויי ההצלחה.

רוב הפעוטות הערביים – בבית

על פי נתוני השנתון, רק 29.5% מהילדים הערבים עד גיל 3 נמצאים במעונות יום ציבוריים ופרטיים, פחות מחצי משיעור הילדים היהודים (67%). מדינת ישראל השואפת להוצאת נשים ערביות לשוק התעסוקה, הצליחה לשפר את התחבורה הציבורית ביישובים הערביים כדי לאפשר נסיעה לעבודה, אבל מתקשה ביצירת מקומות עבודה חדשים ביישובים עצמם ובהקמת מעונות יום,– וכל זמן שבעיית המעונות לא תיפתר, יהיה קשה מאוד להוציא נשים נשואות ערביות עם ילדים לעבודה.

ביטוי נוסף לפער החברתי־כלכלי בין שני המגזרים הוא העובדה של־15 מכל אלף נערים יהודים ב־2016 היה תיק פלילי, לעומת 23 מכל אלף נערים ערביים. הפערים מורגשים היטב גם באקלים הבית־ספרי. 17% מתלמידי התיכון סיפרו כי בבית הספר יש חבורות בריונים שפוגעים בתלמידים אחרים. אבל שיעור המדווחים על כנופיות בריונים עמד במגזר הערבי על 26% – כפול מאשר במגזר היהודי (13%).

עוד נתון חמור שעולה מהשנתון הוא כי השיעור הכללי של תמותת תינוקות בישראל הוא 3 מקרי מוות לאלף לידות, אך בקרב הבדואים התמותה גדולה כמעט פי ארבעה – 11 תינוקות לאלף ב־2018.

ב־2018 חיו 30% מהילדים בישראל מתחת לקו העוני, לעומת 29.5% ב־2017. החל מ־2014 עמד אחוז הילדים העניים על 30%. אחד מכל חמישה ילדים יהודים חי מתחת לקו העוני, לעומת שלושה מחמישה במשפחות ערביות. עם זאת, בשנת 2018 חלה ירידה בתחולת העוני של ילדים ערבים: מ־61% שחיו מתחת לקו העוני ב־2017 ל־58% ב־2018.

מרובות ילדים ועניות

עלייה גדולה חלה בתחולת העוני של ילדים חרדים מ־55% ב־2017 ל־60% ב־2018. זאת לאחר ירידה בשיעור זה לאורך 5 שנים. כמחצית מהמשפחות שלהן 4 ילדים ומעלה ושני שלישים מהמשפחות שלהן יותר מ־5 ילדים חיות מתחת לקו העוני. הדבר מעיד לכאורה על קשר ישיר בין הנתונים הקשים האלה לבין העלייה התלולה במספר הגברים החרדים שאינם עובדים.

בפריפריה חולים יותר וחיים פחות

משה כחלון: "ההישג הגדול שלי הוא צמצום הפערים החברתיים דרך הורדת מיסים לשכירים ותוכנית חיסכון לכל ילד"

כתב אישום הוגש לבית המשפט המחוזי  נגד יזם הנדל"ן אורן קובי.  קובי מואשם בשורה ארוכה של עבירות מרמה כלפי לקוחות. לצד האישום נגד קובי הוגשו כתבי אישום נגד שלוש חברות בבעלותו ונגד שני נאשמים שנחשדים ששיתפו עמו פעולה.

קובי, ושותפיו מואשמים בכמה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות הלבנת הון, מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח ועבירות על פי פקודת מס הכנסה.

מכתב האישום נובע שבשנים 2013-2016 פעל קובי עם נאשמים נוספים "למימוש תוכנית מרמה אשר במסגרתה ניצל את שאיפתם ותקוותם של אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה להשקעת כספם בעסקת מקרקעין בת השגה הנושאת פוטנציאל לרווח גדול", וזאת במטרה ליצור עבורו תזרים מזומנים גדול ככל הניתן. קובי מואשם שגנב את הכסף  לממן את הוצאותיו ואת הוצאות החברות שלו. הכסף שימש הן להחזרת חובות והן לקניית נכסים.

כדי להסתיר את חובותו יצר רישום כוזב של אנשים אחרים כבעלים ודירקטורים בחברה שלו. כך קיבל עם שותפיו את הזכות לפתוח חשבונות בנק, אשראי בנקאי והלוואות, באמצעות מסמכי תאגיד כוזבים והסתרת מקורות ההכנסה.

בכתב האישום נטען, כי במסגרת תוכנית המרמה, ועל סמך מצגי השווא, קיבלו קובי והחברות וגם סמנכ"ל המכירות בשתיים מהחברות (אדמה וטרה) ניר ישראלי, 26.4 מיליון שקל במרמה. הפרקליטות טוענת כי לאחר שהופקדו הכספים בחשבונות הבנק של החברות, קובי גנב אותם והשתמש בהם למימון הוצאותיו והוצאות חברות הנדל"ן, לתשלום חובותיו, למימון סגנון חייו הראוותני ולשם צבירת נכסים אישיים.

מואשמת גם אמו של קובי סימה דן, שנטען כלפיה באישום כי שיתפה פעולה עם תוכנית המרמה והיתה "אשת קש" וביצעה עמו בצוותא חלק ניכר מהעבירות.

עוה"ד גלעד ברון, ציון אמיר ושוקי למברג, המייצגים את אורן קובי, מסרו בתגובה: "כתב האישום משקף מצב דברים שגוי בכל הנוגע להתנהלותו של אורן קובי והחברות, אשר פעלו במשך שנים רבות וסיפקו קרקעות בהצלחה למאות רוכשים. מצב הדברים הינו תוצר של קריסה כלכלית שעם כל הצער שבדבר אינה שונה בתכליתה מכל קריסה כלכלית אחרת. אורן קובי שיתף פעולה במהלך החקירה וגם הגיע להסדר נושים מרחיק לכת, במסגרתו ומתוקפו כבר הועברו לקופת הנושים סכומים של מיליוני שקלים. חבל שהפרקליטות לא מצאה לנכון לבוא בדברים בעניין זה בטרם הגשת כתב אישום ואין אלא לקוות שלא יהיה בכך בכדי לפגוע בהסדר הנושים".

כתב אישום נגד שופרסל: שכרה קבלן עבודה חסר רישיון

בפעם הראשונה בשלושים השנה האחרונות הפסידו עסקי התעופה המסחרית של בואינג הזמנות בשנה. הסיבה היא משבר ה-737 מקס  שנבע מקרקוע מטוסים של החברה לאחר ששני מטוסים מדגם זה התרסקו בתוך פחות משנה, וכעת מתנהלת חקירה האם המטוס מסוכן. בבואינג אף שוקלים לשנות את שם המטוס.

בשנת 2019 הפסידה בואינג הזמנות ל-87 מטוסי נוסעים, כלומר שהיו לה יותר ביטולים מהזמנות חדשות, כך לפי דיווחי החברה. המספר הסופי כולל את ביטולן בדצמבר של שלוש הזמנות של מטוסי דרימליינר 787. דובר מטעם החברה אמר שהוא אינו יודע מתי הייתה הפעם האחרונה שהחברה סיימה שנה עם מאזן שלילי של הזמנות, אך "שזה בטוח לא קרה בשלושים השנה האחרונות".

המתחרה הגדולה של בואינג, איירבוס האירופית, לעומת זאת הגדילה את כמות ההזמנות שלה ב-768 מטוסים ב-2019. אפילו ש-2019 הייתה שנה חלשה משהו עבור איירבוס, רשימת הזמנותיה נותרה יפה עם 7,482 מטוסים שהיא עוד אמורה למסור – כמות ששווה לעשר שנות פעילות ייצור. בואינג להבדיל סיימה את 2019 עם הזמנות ל-5,406 מטוסים שטרם נמסרו.

לקראת סוף השנה, בדצמבר לא קיבלה בואינג אף הזמנה למטוסי 737 מקס בעוד חברות תעופה בעולם מתייחסות אליו כאל מטוס מסוכן. מספר הזמנות ה-737 מקס של החברה ירד ב-182 מטוסים ב-2019, כאשר חלק גדול מהירידה נבע מפשיטת הרגל של Vietjet Air, חברת לואו קוסט מויאטנאם.

לשם השוואה, איירבוס צברה הזמנות ל-654 מטוסי 320A, המתחרה שלה במטוס המקס. ה-737 מקס של בואינג מקורקע ברחבי העולם מאז אמצע מרץ בשנה שעברה. החזרה של המטוס לשירות היא אחד היעדים המרכזיים של מנכ"ל החברה החדש דייב קלהון. במייל שנשלח לכל עובדי בואינג אתמול, כתב קלהון שהחזרת המקס לשירות נמצאת בעדיפות עליונה. "נגרום לזה לקרות, ונעשה את זה נכון", כתב קלהון לעובדיו.

במכתבים מה-8 בפברואר 2018, כשהדגם היה באוויר כבר שמונה חודשים ולפני שתי התאונות הקטלניות, עובד שאל עובד אחר: "היית נותן למשפחה שלך להשתתף בסימולטור של מטוס MAX? אני לא הייתי עושה את זה". העובד השני ענה "לא".

בין ההודעות שפרסמה בואינג עצמה ישנן גם עדויות לכך שבואינג ניסתה להימנע מביצוע אימוני סימולטור לטייסים – תהליך יקר וארוך. רק השבוע שינתה יצרנית המטוסים את הגישה, והודיעה כי היא תמליץ לטייסים לעבור אימוני טיסה בסימולטורים לפני שתחזיר את מטוסי 737 MAX לשימוש.

בואינג: עד 2050 יהיה צורך ב-244 אלף טייסים באסיה

חברת האם של בריטיש אירווייז תרכוש מבואינג מטוסים ב-24 מיליארד דולר

 

בישראל אומנם הייתה הפסקה בגשם ובשיטפונות, אבל באוסטרליה השריפות ממשיכות להשתולל. לפי מדענים שהתראיינו לגרדיאן, שריפות הענק באוסטרליה אינן אירוע יוצא דופן, אלא סימן מבשר רע אם ההתחממות הגלובלית תימשך ללא פיקוח. "מה שאנחנו רואים עכשיו זו הצצה לתנאים הנורמליים במקרה של עלייה גלובלית של 3 מעלות. ככה ייראה העולם בעתיד. זה צריך להבהיר לכולם את משמעות שינוי האקלים", אמר פרופ' ריצ'ארד בטס, גיאוגרף מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה.

בטס הוסיף שהשריפות באוסטרליה מדגימות את המציאות של משבר האקלים: "אנחנו לא יכולים להפוך את שינוי האקלים, והתנאים שקיימים עכשיו לא ייעלמו. דפוסי מזג האווויר הללו ימשיכו להתקיים. אם שינוי האקלים יימשך, הם יהיו חמורים יותר. אבל עדיין יש סיכוי להימנע מההשפעות החמורות ביותר, באמצעות הפחתת פליטות גזי חממה. המצב מידרדר כל הזמן. ככל שנקדים לצמצם את הפליטות, כך נקדים להאט את ההתדרדרות".

השריפות באוסטרליה כבר לא משפיעות רק על המדינה עצמה, ועשן מהן מתפשט במהירות לחלקים רבים בעולם.  הטמפרטורה הממוצעת במדינה גבוהה כבר ב-1.4 מעלות לעומת העידן הטרום-תעשייתי (לעומת ממוצע עולמי של 1.1 מעלות), ולדברי מדענים עלייה של מעל ל-2 מעלות תוביל להתמוטטות אקלימית עם תוצאות קטסטרופליות ובלתי-הפיכות.כדי  להימנע מהנזקים החמורים ביותר של משבר האקלים, ממליצים מדענים לפעול להגבלת ההתחממות ל-1.5 מעלות.  אלא שאפילו לפי ההתחייבויות העדכניות במסגרת הסכם פריז נמצא העולם בדרך להתחממות של 3 מעלות. לא לדבר על כך שמעצמות כמו ארצות הברית יצאו ממנו ואינן חשות מחויבות למשבר האקלים.

"מה שאנחנו רואים כיום זה תוצאה של התחממות של מעלה אחת בערך, והאימפקט רק ילך ויחריף ככל שנתמהמה ולא נעשה את מה שדרוש כדי לייצב את האקלים העולמי", אמרה לגארדיאן פרופ' קורין לה קוור, מדענית שינוי אקלים מאוניברסיטת איסט אנגליה (UEA). "זה לא הנורמלי החדש, זה שלב מעבר בדרך לאירועים חמורים יותר".

השריפות באוסטרליה משתוללות במדינה כבר קרוב לשלושה חודשים. 28 בני אדם, ולפי חלק מההערכות מיליארד בעלי חיים, נהרגו בשריפות. אלפי בתים נהרסו. מאז אוקטובר אלפי אוסטרלים נאלצו להתפנות מבתיהם שוב ושוב. האש כילתה  שטח של יותר מ-103 מיליון דונם, שטח בגודל של דרום קוריאה, ועשן השריפות הגיע לדרום אמריקה.

הקשר בין שריפות לשיטפונות

אומנם משבר האקלים לא אחראי על שיטפונות, לא על שריפות, ולא על תופעות טבע נוספות, אבל הוא כן משפיע על ההיקף והחומרה של תופעות אלו. באוסטרליה יש שריפות כל שנה. אלא שכמות הגשמים באזורים מוכי האסון הייתה נמוכה ב-50% מהממוצע ובחלק מהמקומות, חודשים ינואר עד אוגוסט 2019 היו היבשים ביותר שנמדדו אי פעם. מגמות ארוכות השנים באוסטרליה מצביעות על עלייה בטמפרטורות ובתדירות של גלי החום והיובש. המגמות דומות למה שמתרחש בהרבה מקומות בעולם, בין היתר בישראל.

אצלנו בישראל, הדו"ח האחרון של השירות המטאורולוגי מצביע בבירור על מגמות חמורות של משבר האקלים בעשורים האחרונים. ישנה עלייה מתמדת במידות החום, בתדירות גלי החום אך גם שינוי בדפוסי הגשמים, כשהמגמה היא פיחות בכמויות המשקעים לצד יותר אירועים של גשם קיצוני.

למרות שהשטפונות הפוקדים את ישראל נראים לא קשורים לבצורת החמורה שבה אנו שרויים מזה שנים ועל אחת כמה וכמה לשריפות הענק באוסטרליה, מדובר למעשה בהיבטים של אותו המשבר. עוד משותף בין שתי המדינות הוא ההתעלמות של הדרג הפוליטי מממשבר האקלים ודחיקתו לשוליים. כך גם אין היערכויות למצב המחמיר ובשתי הרשויות אומרים"זה האקלים" ועושים מעט מאוד.

ביטוח מפני שריפות – האם אתם מבוטחים, ואיך לבטח?

רוצים ויזה לאוסטרליה? כדאי שתשקלו מגורים בכפר

מעודכן ל-01/2020

היורשים של סמסונג, LG ועוד 23 חברות עסקיות מהגדולות במדינה נוספים ייאלצו לשלם מס בהיקף של 65%, על מנת לקבל נתח שליטה בחברה שושלות עסקיות ייאלצו למכור חברות או "לכופף את החוקים"

דרום קוריאה היא מדינה עשירה שבה חיים בעלי הון רבים, אך 74 אחוזים מהמיליארדרים שמתגוררים בה ירשו את ההון שלהם מהוריהם, שלקחו חלק ביצירת כמה מחברות הענק במדינה. החברות האלו מקושרות מאוד לממשלה הקוריאנית ואחראיות על נתחי שוק חסרי פרופורציה במדינה. בשונה מחברות ענק בארצות הברית, שהוקמו על ידי יזמים מאפס, החברות הגדולות של קוריאה עברו בירושה מהמקימים אל צאצאיהם, וזאת הסיבה שדרום קוריאה מפעילה את מס הירושה השני הגבוה ביותר בעולם אחרי יפן – עד 65 אחוזים מההון.

השושלות העסקיות החזקות בדרום קוריאה בנו את הונן וכוחן, תוך שהן מחלצות את המדינה מההריסות שאחרי המלחמה, ומובילות אותה אל עבר הפיכתה לאחת הכלכלות הגדולות בעולם. עם זאת, רבות מהן נאלצות למכור את הנכס המשפחתי, על רקע הזדקנות והרעה במצב הרפואי של רבים מהטייקונים המבוגרים, והתמודדות עם מסי ירושה שהם מהגבוהים בעולם.

"שווי האחזקות שלנו זינק בשיעור כה חד עד שאין סיכוי שאוכל לשלם את מסי הירושה העצומים בלי לכופף את החוקים", הודה מנכ"ל של אחת מחברות התעשייה הגדלות במדינה, שיוסדה לפני הוריו לפני כשני עשורים. "ייתכן שאצטרך למכור את החברה כדי לשלם את המס. רבים ממכריי מוכרים את החברות שלהם ועוזבים לחו"ל בגלל עול המס הכבד".

 

טענות לשחיתות

על פי נתונים של חברת המחקר CEO Score, היקף המס העצום של 50%, שמזנק ל־65% במקרה של ירושת נתח שליטה בעסק המשפחתי, מחייב את היורשים של 25 החברות הגדולות במדינה לספוג באופן מצרפי חשבון בגובה 21 מיליארדי דולרים. דוגמה ליורש כזה הוא יו"ר ומנכ"ל LG קו קוואנג־מו (41), שירש עם אחיותיו את השליטה בתאגיד ב־2018; הם נדרשו לשלם מס בהיקף הגבוה ביותר עד כה – 921.5 מיליארד וון (796 מיליון דולר), שאותו ישלמו בתוך חמש שנים.

בעקבות המצב הזה, במרוצת השנים נקשר שמה של כמעט כל חברה גדולה בדרום קוריאה בהאשמות לשחיתות וניסיונות בלתי חוקיים לשמור על השליטה בתוך המשפחות המייסדות. מומחים חוששים כי המשפחות ישתמשו בעסקאות מורכבות בתוך הקבוצה, בין החברה־האם ושלוחותיה, כדי לרכך את המכה, באמצעות העברת הון ושליטה לדור הבא.

על פי רשות התחרות הקוריאנית, בקרב עשרת הקונגלומרטים המשפחתיים הענקיים במדינה, המכונים צ'אבול, שווי עסקאות כאלה הגיע ל־151 טריליון וון ב־2018, כמעט 15% מעסקאות החברות. "מסי הירושה הגבוהים גרמו לכל מיני סוגים של בעיות, והחברות תרות אחרי דרכים אחרות להעברת האחזקות", הסביר פארק ג'ו־גן, העומד בראש CEO Score.

מבקרי הצ'אבול עוקבים מקרוב אחר סמסונג, התאגיד הגדול במדינה, כדי למצוא הוכחות לניסיונות מצדה להתחמק מהמס. יו"ר התאגיד, לי קון־הי (78) — האדם העשיר במדינה עם אחזקות בשווי 6.3 טריליון וון – מתפקד באופן מוגבל מאז 2014, אז לקה בהתקף לב ואף נשמעו שמועות על מותו לכאורה. בבוא העת צפויים שלושת ילדיו למס בגובה 9.8 טריליון וון (8.4 מיליארד דולר).

דובר מטעם המשפחה הצהיר כי "המשפחה המייסדת תשלם את המסים הקשורים לירושה בשקיפות" והוסיף: "מצבו של לי קון־הי יציב ואי אפשר לצפות תשלומי מס עתידיים או לדון בתרחישים הקשורים לעניין".

לטענתו של פקיד מטעם הממשל, כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר הדרכים שהחברות המסועפות מתחמקות ממסי הירושה. "אנחנו פשוט צריכים לסמוך על המוסר שלהן שיצייתו לחוק", ציין. גורמים אחרים טוענים כי לקבוצות הצ'אבול קשה יותר כיום להתחמק ממסים, בשל המעקב הציבורי אחר כספי המשפחות העשירות ופעילות הענישה של הממשל נגד עסקאות לא חוקיות בתוך הקבוצות.

"המשפחות ייתקלו בתגובה ציבורית חריפה אם ינסו להקטין את המסים בטריקים המפוקפקים שהשתמשו בהם בעבר", טען צ'ונג סון־סופ מחברת המחקר Chaebul.com. "הדור הנוכחי של המשפחות המייסדות עשוי להיות האחרון ששומר על השליטה בניהול".

לדברי מקורב לסמסונג, משפחת לי צפויה לשקול מכירת חטיבות מחלק מהעסקים שאינם בליבה, אך סביר שתשמור על השליטה בסמסונג אלקטרוניקס – החטיבה המרכזית והחשובה ביותר שלה.

לתרום למדינה בחזרה

מבקרי הצ'אבול ממעיטים בערכו של נטל מס הירושה וטוענים כי המוטבים יכולים לשלם אותו באמצעות מכירת נתחים מחטיבות שוליות, הגדלת דיבידנדים ומשכון מניות. הם מדגישים כי ניתן לשלם את המס לאורך חמש שנים, עם אפשרות לארכה של שנתיים נוספות.

גם חלק מהעשירים החדשים מגלים הבנה לנוכח המטרה – הגדלת השוויון בחלוקת המשאבים. "בגלל ההתפתחות המהירה של המדינה שלנו, חסרות לה רשתות ביטחון חברתיות. כך שאני לא מתנגד למסי ירושה גבוהים", הצהיר מייסד חברת ביוטק הנסחרת בבורסה. "עלינו לתרום לחברה בחזרה חלק מהעושר שלנו".

על אף ההתמרמרות של חלק ממשפחות הצ'אבול, הציבור לא נסוג. "לא משנה מה היקף המס, יש להם די והותר כדי לבזבז", אמר איכר מפרברי סיאול.

סמסונג צנחה ביותר מחצי ברווח הנקי

העברת דירה לילדים – האם זה פטור ממס? כמה מס שבח משלמים? וכמה מס רכישה?

lime, חברת השכרת כלי רכב זעירים, משיקה את LimePass, שירות מנויים חדש שהחל מהיום זמין בישראל. המנוי מאפשר לרוכבים לשכור את הקורקינטים השיתופיים של Lime בפשטות וללא עלות פתיחת הנעילה.

יניב גודר, מנכ"ל אזורי Lime מזרח התיכון מוסר: "אנחנו שמחים להציג לרוכבים שלנו את ה -Limepass- פיתוח שנועד להקל על הקהילה שלנו. שירות זה מצטרף לשורה ארוכה של פיתוחים ויוזמות, דוגמת אקדמיות רכיבה, הזמנת קורקינט מראש, קול קורא אשר הפצנו ליזמים בתחום הבטיחות ופיתוחים נוספים עליהם אנו עובדים במטרה להמשיך ולשפר את חווית השימוש ב-Lime. לפי סקרים וניתוחים שביצענו לאחרונה למדנו כי יותר מ-50% מהרוכבים שלנו סומכים על Lime כפתרון תחבורתי תכוף על מנת להתנייד בעירם.  בעזרת שירות LimePass החדש שלנו, אנו גאים להציע לרוכבים שלנו דרך חסכונית יותר להתנייד בעיר ביעילות, במהירות ובקלות".

כיצד LimePass עובד

הרשמה לשירות מקנה לרוכבים 7 ימי רכיבה רצופים ללא עמלת פתיחת נעילה אשר חוסכות 5 שקלים מכל רכיבה. זהו שירות המנויים השבועי הראשון שהושק בענף כלי הרכב הזעירים. בכפוף לתדירות השימוש, דמי המנוי בשווי 28 שקלים משתלמים כבר תוך יומיים או שלושה.

כיצד רוכשים Limepass

כדי לרכוש Limepass כל מה שצריך לעשות הוא:

  1. לפתוח את אפליקציית Lime
  2. כניסה לתפריט
  3. בחירה ב- LimePass ולהמשיך לפי ההוראות

שירות LimePass הוא האחרון בסדרה של שדרוגים שנעשו לאחרונה בLime. נוסף על השקת צי חדש של קורקינטים- בטוחים יותר, יעילים יותר ועמידים יותר; במהלך הקיץ הודיעה Lime על הרחבת שיתוף הפעולה עם גוגל, אובר ועוד שותפים נוספים נוספים.

פיטורים בחברת הקורקינטים ליים – תפסיק לעבוד ב-12 ערים ברחבי העולם

מהירות הקורקינטים של ליים יורדת ל-14 קמ,ש

שתי שכונות צפויות לקום באום אל פאחם. היום מתכנסת הוותמ"ל – הוועדה לזירוז מיזמי בנייה – לדון בהן.

אלו שתי תוכניות נפרדות המקודמות על ידי משרד הבינוי והשיכון במסגרת הותמ"ל. חלקה הראשון של התוכנית כולל את שכונות עיר ג'ראר ואל עראייש: שכונות קיימות אשר בנויות על קרקע חקלאית ומכילות כ-3,000 יח"ד המוגדרות כיום בלתי חוקיות. התכנית מסדירה את השכונות על ידי הגדרה והפקעה של הדרכים לשימוש  עבור כלל הציבור, הגדרת שטחים למבני ציבור ושטחי ציבור פתוחים אשר יענו לצורכי תושבי השכונות, וכן הגדרת סל זכויות שיאפשר הגדלת שטחי בנייה, ציפוף המרקם הקיים והוספת יחידות דיור.

בחלק השני נמצא האזור שבין שתי השכונות, שבו צפויות להיבנות מעל ל-1,122 יח"ד, שטחי ציבור ושטחי תעסוקה על קרקעות מדינה. יחידות הדיור ישווקו, לראשונה בעיר אום אל פחם, במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", במחיר מופחת ובהנחה גבוהה  ממחיר הדירה בשוק החופשי.

עד עתה לא היה אפשר לקדם תוכניות ממשלתיות בעיר, כי רוב הקרקרעות פרטיות. לכן במשרד הבינוי והשיכון החלו להקצות 530 דונם של שטח מיוער הכלוא בין 2 השכונות כדי לאפשר את הבנייה החדשה מצד אחד, ואת הותרת המבנים הקיימים מצד שני. התוכנית לבנייה גם מתאימה לחוק קמיניץ המאפשר הכשרה של בנייה בלתי חוקית במידת האפשר, פיתוח הקרקע עם השכונות הבנויות, כאשר המענה של שטחי ציבור, מבני ציבור וכד' יסופק במסגרת התוכנית החדשה. הבנייה בתוכנית החדשה תהיה בגובה של עד 7 קומות והיא תשלב ארבעה מבני ציבור: בתי ספר יסודיים, בית ספר על יסודי ומתנ"ס. בנוסף לכך מתוכננים מגוון מוסדות שכונתיים וכן מוסדות עירוניים ובהם היכל ספורט, מגרש כדורגל, מרכז יום לקשיש, מרכז תמיכה עירוני במערכת החינוך, מבנה רווחה יישובי ועוד. עד כה השקיע משרד הבינוי והשיכון 8 מיליון שקל בתכנון הבנייה, ובהמשך מתכנן המשרד לתקצב את התכנון בעוד 14.4 מיליון שקל, שיועברו לאחר אישור משרד האוצר.

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר על התוכנית, "ישנה חשיבות מכרעת להסדרת הבנייה במגזר הערבי ויישום החלטת ממשלה 922 הן למגזר והן למדינת ישראל בכלל. נמשיך לפעול עם הרשויות במגזר הערבי בשיתוף פעולה מלא, לטובת צמצום מחסור הדיור ופיתוח היישובים במגזר, בדגש על תכנון ופיתוח המותאמים לצרכיהם". לדברי ורד סלומון ממן, אדריכלית ראשית במשרד הבינוי והשיכון, "התכנית שהובלנו יחד עם הרשות המקומית, עקב בצד אגודל עם המון סבלנות ורגישות מסמלת עידן חדש בתכנון ביישובי המגזר".

http://המגזר הערבי

 

יש מי שמדבר על קטר ההייטק כהולך ונחלש. אך למעלה מ־111 מיליארד דולר זרמו לכיסי התעשייה עתירת הידע  ב־1,210 אקזיטים, כך לפי דו”ח של חברת המחקר IVC ופירמת עורכי הדין מיתר.

 לפי הדו”ח שנת 2019 שברה את שיאי העשור כולו. מהדו”ח עולה כי בשנה החולפת בוצעו 138 אקזיטים, מתוכם 122 במסגרת מיזוגים ורכישות בהיקף כולל של כ־21.7 מיליארד דולר – צמיחה לעומת 2018, שבה היו 122 עסקאות, מתוכן 106 עסקאות של מיזוגים ורכישות בהיקף כולל של כ־12.6 מיליארד דולר.

 2019 שוברת את השיאים גם בניטרול עיסקת מובילאיי ב־2017, בהיקף של כ־15.3 מיליארד דולר, שהעלתה את סכום העסקאות לשנה זו באופן חריג.

איך הגיעו לשיאי האזקיטים? בזכות שני פרמטרים, הריבית האפסית שבשווקים מסויימים הייתה אף שלילית – השילוב הגדול  בין תשואות גדולות בחברות הטכנולוגיה לריבית הנמוכה הפך אטרקטיבי. הפרמטר השני הוא ההתפתחויות הטכנולוגיות, ובעיקר טכנולוגיות הענן והבינה המלאכותית. הדרישה לטכנולוגיות אלו העלתה במקביל את הביקוש למערכות סייבר, ולצד ההצלחה הרבה של חברות דוגמת צ’ק פוינט ואימפרבה, נולד דור חברות סייבר של יוצאי יחידות מודיעין בצה”ל,  שלושת אלו הביאו משקיעים זרים להתחרות על החברות בישראל, וביניהן  ענקיות הטכנולוגיה בעולם גוגל, פייסבוק, אמזון, אינטל, מיקרוסופט ואפל שכיכבו ברשימת הרוכשות הבולטות של העשור. אליהן הצטרפו קרנות הפרייבט אקוויטי וקרנות ההון סיכון, שרכשו חברות  לשם השבחה.

שיאנית הרכישות בעשור האחרון בישראל היתה  אינטל, עם 10 רכישות ב־17.7 מיליארד דולר – 15.3 מיליארד דולר מתוך סכום זה הם עבור מובילאיי ב־2017, והאבנה לאבס ב־2 מיליארד דולר השנה. רוכשות בולטות נוספות היו פאלו אלטו, גוגל, מדטרוניק, מיקרוסופט, אפל וסיילספורס.

2019 – שני אזקיטים מעל מיליארד דולר

2019 סיכמה את העשור עם שני אקזיטים של מעל מיליארד דולר. הראשונה היתה חברת שבבי הבינה המלאכותית האבנה לאבס שנמכרה לאינטל במעל 2 מיליארד דולר ובשבוע האחרון רכשה קרן אינסייט פרטנרס ביחד עם קרן ההשקעות של גוגל בחברות צמיחה את חברת הסייבר ארמיס סקיוריטי ב־1.1 מיליארד דולר.

עוד אפיון של 2019 הוא לא עוד חברות קטנות בתחילת דרכן, אלא החלטות עסקיות בשלות ובוגרות. למשל הודעת המיזוג של טאבולה ואאוטבריין, שהיו מתחרות צמודות לאורך השנים. שתי החברות הבינו שגודל החברה הפך משמעותי מאד בצורך לשרוד, משום שהמתחרות שלהן על נתח הפרסום הן גוגל ופייסבוק.

מספר האקזיטים של חברות פרטיות בסכומים שמעל 100 מיליון דולר, זינק באופן משמעותי ב־2019, ועמד על מספר שיא של 26 עסקאות לעומת 14 בשנת 2018 ו־18 ב־2017. השנה האחרונה מסכמת עשור של פעילות אקזיטים מואצת בהייטק הישראלי, הן במונחי מספר העסקאות והן במונחי שווי: בין השנים 2019-2010 היו 1,210 אקזיטים, בהיקף כולל של מעל ל־111 מיליארד דולר.

הריכוז המרשים של חברות שגייסו עשרות מיליוני דולרים מעיד על גל השקעות חדשות שצפויות להגיע ב־2020. חברות שגייסו סכומים של 30 מיליון דולר ישאפו לגיוסי ענק בהיקפים של 120-70 מיליון דולר, כשאלו אמורים לקרב אותן לתואר חד קרן (חברה ששווה מעל מיליארד דולר).

השקעות – איפה הסיכון, איפה התשואה ואיפה הסיכוי

האוצר: התמיכה של האמריקאים בהייטק ישראלי יוצרת כשל שוק;

 

מעודכן ל-01/2020

העירייה פרסמה מכרז לפרויקט, הראשון מסוגו בעיר, והסבירה: "המטרה היא לעודד אותם לגור כאן"

עיריית רחובות פרסמה מכרז להקמת מרכז צעירים ומגדל סטודנטים בשטח שנמצאת בבעלותה. המכרז הראשון מסוגו בעיר פורסם החודש והוא יסתיים ב-16 בפברואר; החברה הזוכה תתכנן, תבנה ותתפעל את המבנה שמתוכנן להיבנות על מגרש בצומת הרחובות דרך הים, דרך האצ"ל והמנוף ברחובות – למשך 20 שנה, ולאחר מכן הוא יעבור לידי העירייה.

המגרש משתרע על שטח של 11 דונם, שכיום משמשים בחלקם כמגרשי טניס. המגרש נמצא במיקום אסטרטגי עבור סטודנטים – במרחק של כקילומטר משלושה מוסדות אקדמיים בעיר: הפקולטה לחקלאות, מכון ויצמן והמרכז האקדמי פרס.

המגדל המתוכנן יתנשא לגובה של 20 קומות, וצפוי לכלול שטח בנוי של 17 אלף מ"ר, לא כולל שטחי שירות בשטח כולל של כ־7,000 מ"ר.

המבנה יכלול 200 חדרי מעונות בשטח ממוצע של 38 מ"ר כל אחד, ובהם כ־400 מיטות. בנוסף לכך תהיה קומת מסחר בשטח של כ־600 מ"ר, חללי עבודה משותפים וכן מרכז צעירים שתתפעל העירייה – בשטח של כ־3,000 מ"ר. דמי השכירות ייקבעו לפי מחיר השוק.

ברחובות לומדים כ־13 אלף סטודנטים בשבעה מוסדות אקדמיים, אך מספר המיטות לסטודנטים הוא כ־490 בלבד: כ־300 בפקולטה לחקלאות, 170 לחוקרים במכון ויצמן ו־20 מיטות נוספות לסטודנטים אורחים.

עיריית רחובות פרסמה את המכרז, שהוא כאמור הראשון מסוגו בעיר,  באמצעות החברה לפיתוח רחובות. מטרתו של הפרויקט – לסייע למוסדות האקדמיים בעיר לספק פתרונות מגורים לסטודנטים.

ראש העיר רחובות, רחמים מלול, מסר כי קידום היצע מעונות הסטודנטים הוא יעד של העיר והבהיר: "אנו רוצים לעודד אותם לגור ברחובות, ואף להישאר בה".

כמה סטודנטים גרים במעונות, כמה זה עולה וכמה יוקמו

 

 

מסוף השבוע הקרוב, 18-17 בינואר 2020, תתרחב פעילותו של מערך התחבורה "נעים בסופ"ש" עם הצטרפותן של 2 ערים נוספות- יהוד- מונסון ושוהם. ערים אלו מצטרפות ל-4 הערים שבהן כבר קיים השירות: גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל אביב-יפו. לצד סבבוס, המיזם העצמאי של רמת גן.

רשת הקווים הבין- עירונית החלה לפעול לפני כחודשיים, ביום שישי 22 בנובמבר 2019, ומאז פועלת בהצלחה רבה. הרשת מחברת בין הערים השונות באופן אפקטיבי ומשלים לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול. המערך זוכה להתעניינות רחבה מצד ראשי רשויות נוספים וקיימים מגעים מתקדמים לצירוף למיזם ערים נוספות במטרופולין כדי להרחיב את מערך ההיסעים, לשפר את נגישות התושבים במרחב ולהקטין את התלות ברכב הפרטי.

 

עבור הפרויקט הוקם אתר ייעודי BuSofash.co.il– ניתן לראות בו שימוש עקבי ותדיר של אלפי אנשים מידי סופ"ש. עיקר השימוש בשישי בערב ובשבת בבוקר בשעות הפעילות.

הקו החדש המחבר בין שוהם- יהוד- מונסון ותל אביב-יפו, קו 711, יפעל במתכונת של אוטובוס לכל כיוון בכל 3 שעות בשעות הפעילות, יום שישי בשעות 03:00-18:00 (יציאה אחרונה מתל אביב-יפו ב-03:00), יום שבת בשעות 16:00-09:00 (יציאה אחרונה משוהם ב-16:00) ויעבור בתחנות שדרות עמק איילון שוהם, צומת שוהם, צומת יהוד מזרח 461 (אלטלף), צומת יהוד מרכז 461 (וייצמן), צומת יהוד מערב 461 (מנחם בגין), צומת מונוסון (461), דרך הטייסים תל-אביב, לה גווארדיה, שדרות רוטשילד, בן יהודה ונמל תל-אביב. התחנות והאוטובוסים יהיו ממותגים כך שניתן יהיה לזהותם בקלות, כולל מפת הקו בתחנות הייעודיות.

חשוב לציין כי התדירות והלו"ז עשויים להשתנות במהלך ההפעלה על פי שיתוף הפעולה בין הרשויות השונות ובהתאם לצרכים התפעוליים. בשלב זה השירות הוא חינמי, ונוסעים יכולים לבצע החלפות בין קווי הרשת.

מידע רלוונטי ניתן למצוא באתר הייעודי שהושק לפרויקט BuSofash.co.il

מידע סטטי על קווים, תחנות ושעות היציאה ניתן לקבל בקישור הבא: https://bit.ly/2Tl144W

מידע בזמן אמת על מיקום הרכבים ניתן לקבל באפליקציות התחבורה אוטובוס קרוב ו-   moovit

כמו כן, הוקם מוקד שירות לקוחות הזמין לכל אורך שעות הפעילות של השירות במהלך סוף השבוע הזמין בשעות הפעילות בלבד- טלפון המוקד: 03-9676000.

מחוץ לשעות הפעילות יש לפנות לאתר הייעודי או למוקדי 106 העירוניים.

 

פירוט הקווים – תיאור כללי של המסלולים:

705 706 707 708 709 710 711
המאבק, גבעתיים שכונת מורשה, רמת השרון סוקולוב, רמת השרון רמת החייל סינמה סיטי, גלילות שכונת פסגת אונו, קריית אונו שוהם מרקט
ויצמן, גבעתיים הראשונים, רמת השרון נווה גן, רמת השרון בית חולים אסותא אזורי חן קניון קריית אונו שדרות עמק איילון, שוהם
כצנלסון, גבעתיים נאות אפקה בני אפרים גני יהושע | אקספו תל-אביב רמת אביב החדשה בית חולים שיבא תל השומר יהוד / כביש 461

איפה יש תחבורה ציבורית בשבת