מדריכי צרכנות    

מייבש כביסה – איך תבחרו, כמה זה יעלה לכם וכיצד תשמרו עליו?

מעודכן ל-12/2019

החורף כבר כאן ומייבש כביסה הוא מוצר חיוני עבור משפחות רבות מדובר במכונה פשוטה יחסית, שבהתאם לשמה יש לה פונקציה אחת – ייבוש, אך אין ספק שהמכשיר המתאים יכול לשפר פלאים את איכות החיים שלכם אז איך תדעו איזה מייבש לבחור? הנה כמה טיפים שאתם צריכים לדעת לפני הקנייה

בימי החורף הקרים אין כמו לצאת ממקלחת מהבילה ולהתעטף במגבת רכה וחמימה שזה עתה הוצאתם ממייבש הכביסה, שלא לדבר על זה שבלעדי המכשיר הזה אתם פשוט עלולים להישאר בלי בגדים נקיים אחרי רצף של ימים גשומים.

מייבש הכביסה הוא מכונה פשוטה יחסית, שבהתאם לשמה יש לה פונקציה אחת – ייבוש. כל מייבשי הכביסה, מהבסיסי והזול ביותר ועד למתוחכם והיקר שתמצאו, פועלים באופן דומה: מסובבים את הבגדים, מפזרים אוויר חם ומותירים את הכביסה שלכם יבשה.

מייבשים משוכללים ויקרים עשויים לשפר את נוחות השימוש, אבל לרוב לא יוסיפו לאיכות הייבוש של הבגדים. לכן כדאי לחפש מייבש כביסה שיאפשר לכם לשמור על איכות הבגדים, לחסוך בזמן הייבוש ובעלויות האנרגיה ולעשות זאת בנוחות.

במדריך זה נסייע לכם לבחור את מייבש הכביסה המתאים לכם ביותר, לפי כמה שיקולים:

התאמת המייבש למקומו

בעת בחירת המייבש יש להתחשב במידות המקום שבו הוא מיועד לעמוד, בשיטת ניקוז הלחות הרצויה ובעוצמת הרעש שהוא מפיק. רוב המייבשים הם בעלי פתח קדמי ודגמים בודדים בלבד הם בעלי פתח עליון.

מידות: יש למדוד את המקום המיועד למייבש וכן את רוחב הדלתות והמעברים שבדרך.  קחו בחשבון גם מרווח אוורור של 2-1 ס"מ בצדי המייבש. וודאו שדלת המייבש יכולה להיפתח לרווחה באופן שיאפשר גישה נוחה לצורך הטענה וריקון של הכביסה. בדגמים מסוימים ניתן להחליף את כיוון פתיחת הדלת.

שיטת ניקוז הלחות: בתהליך הייבוש נוצרים אדים שאותם יש לנקז. קיימות שתי שיטות ניקוז: השיטה הנפוצה ביותר היא ניקוז הלחות באמצעות צינור פליטה שיוצא מבעד לחלון או לפתח חיצוני אחר, והשיטה השנייה היא בתהליך עיבוי (קונדנסור) שמתבצע בתוך המייבש עצמו.

בתהליך הייבוש נוצרים אדים, שאותם צריך לנקז. מייבשים סטנדרטיים מנקזים את הלחות באמצעות צינור פליטה שיוצא מבעד לחלון, ואם יש לכם חלון בחדר הכביסה הם מתאימים לכם. אם אין חלון, לכו על מייבש עם מעבה (קונדנסור), שבו אדי הלחות נהפכים למים ומצטברים במיכל שאפשר לרוקן ידנית או לחבר לביוב.

רוב הטכנאים מסכימים כי אם אתם יכולים להסתדר בלי קונדנסור, עדיף לוותר עליו. מעבה אדים הוא מקור להרבה בעיות וקלקולים, וכן מדובר ברכיב המייקר משמעותית את מחיר המכונה ומעלה את צריכת החשמל, ולכן כדאי לא לקנות מכונה עם אחד בטעות, אם אין לכם צורך בו.

עוצמת רעש: אם הרעש מהווה שיקול משמעותי, בגלל קרבה לחדר שינה או רגישות לרעש, בחרו מייבש המציע הפעלה שקטה.

התאמת המייבש לצורכי הייבוש

מקור האנרגיה

כמעט כל מייבשי הכביסה בשוק פועלים באמצעות חשמל, אך יש כאלה המופעלים בגז. מבחינת איכות הייבוש ומשך הזמן שלוקח למייבשים מהסוגים השונים לייבש כמות מסוימת של כביסה – אין הבדל, כי מה שקובע היא הטמפרטורה. בשאר הפרמטרים, מייבש גז נופל ממייבש חשמלי: מייבש המופעל בגז מחייב מקור גז בקרבת מקום, שלרוב אינו זמין באזור שבו ניצב המייבש. כמו כן,  בגז קיימת סכנת דליפה ולכן הוא פחות בטוח ממייבש חשמלי. גם היצע הדגמים הפועלים על גז קטן משמעותית מההיצע של אלה הפועלים בחשמל, ולכן מגביל מאוד את הגמישות בבחירת הדגם המתאים.

קיבולת המייבש

חשוב להתאים את הקיבולת של המייבש לכמות הכביסה. קיבולת גדולה מדי תגרום לבזבוז אנרגיה, וקיבולת קטנה מדי תאלץ אתכם להפעיל אותו בתדירות גבוהה יותר. כדאי לבחור מייבש בקיבולת של בערך קילו אחד מעל הקיבולת של מכונת הכביסה שלכם, כדי שהבגדים לא יהיו דחוסים מדי ולא יתקמטו. הנפחים הנפוצים ביותר הם 7 ו-8 קילו, וזה מה שמתאים למשפחה ממוצעת. חשוב לזכור כי מייבש הכביסה עשוי לשרת אתכם למשך שנים רבות, ולכן כדאי לבחור את הקיבולת על פי שינויים אפשריים בעתיד.

עוצמת הייבוש

בבחירת מייבש כביסה, אחד המאפיינים החשובים הוא ההספק החשמלי שלו. כדאי לקנות את המייבש עם ההספק החשמלי הגבוה ביותר. 2600-2700 וואט זה מקום  טוב להתחיל בו. מייבשים אלו ייבשו במהירות רבה יותר את הכביסה שלכם, כדי שמהר תוכלו כבר להכניס את הכביסה הבאה.

חיישני ייבוש

היום להרבה מן הדגמים של מייבשי הכביסה יש חיישנים המזהים מתי הכביסה יבשה ועוצרים את הייבוש. הדבר חוסך לכם חשמל וגם את הצורך להגדיר כמה זמן אתם מעוניינים שהייבוש ימשך. מכיוון שחיישנים נהיים נפוצים יותר ויותר, הם כבר לא מייקרים במידה משמעותית את מחיר המייבש, מה גם שהם חוסכים לכם כסף בתמונה הכללית. אז כדאי לוודא שיש חיישנים במכשיר שאתם בוחרים. לגיהוץ קל ונוח, בדגמים מסוימים ניתן לכוון את החיישנים שיפסיקו את פעולת הייבוש כשהבגדים מעט לחים.

שליטה בטמפרטורת הייבוש

בחלק גדול מהמייבשים הטמפרטורה קבועה ואינה ניתנת לשינוי. במייבשים כאלה מותקן בדרך כלל כפתור שמוריד את עוצמת החום לחצי, לצורך ייבוש בגדים עדינים. דגמים מסוימים מציעים כמה דרגות טמפרטורה להתאמה מדויקת יותר לבדים מסוגים שונים, לרוב לפי החלוקה הבאה: גבוהה, בינונית, נמוכה ואוויר לא מחומם.

תוכניות ייבוש

במרבית המקרים, כל מה שתצטרכו כדי לספק את צורכי הייבוש שלכם הוא שליטה במשך הייבוש. אבל כיום כמעט כל מייבש כולל פונקציות או תוכניות נוספות. יש תוכניות שמשלבות שינוי טמפרטורה בהתאם לסוג הבדים, וניתן למצוא תוכניות אוטומטיות שמפסיקות את פעולת הייבוש לפי רמת הלחות.

תוכניות ושיטות למניעת קמטים: קיימות מספר שיטות, בעלות כינויים שונים:

  • אל קמט – התכנית מזרימה אוויר קר בדקות האחרונות של הייבוש, מנפחת את הבגדים ומונעת קימוט.
  • קריס קרוס – בשיטה זו התוף משנה את כיוון הסיבוב שלו לסירוגין במהלך הייבוש.
  • תוכנית שבה סיבוב התוף מתחדש לאחר הייבוש למשך כמה דקות בכל פעם, עד שפותחים את דלת המייבש.

נוחות התפעול והבקרה

גודל הפתח ישפיע במידה רבה על נוחות השימוש, גם לכיוון פתיחת הדלת עשויה להיות משמעות. רצוי שהמסנן שדורש ניקוי קבוע יהיה נגיש ושלוח הבקרה יתאים להעדפות שלכם.

  • גודל הפתח וזווית פתיחת הדלת: גודל הפתח וזווית פתיחת הדלת משתנים מדגם לדגם. ככל שהפתח גדול יותר וזווית פתיחת הדלת רחבה יותר, יהיה קל יותר להכניס ולהוציא את הבגדים.
  • כיוון פתיחת הדלת: הדבר חשוב במקרה שהמייבש מוצב לצד מכונת הכביסה ורוצים שדלתות המייבש ומכונת הכביסה ייפתחו זו מול זו, כך שניתן יהיה להעביר את הכביסה בנוחות. אם המייבש מוצב מעל מכונת הכביסה, כדאי שהדלתות ייפתחו לאותו הכיוון.
  • מסנן סיבים: בתהליך הייבוש נפלטים סיבים מהבגדים, והם נאספים לתוך מסנן ייעודי. את מסנן הסיבים יש לנקות לאחר כל ייבוש: מסנן סתום מגדיל את צריכת האנרגיה ואת זמן הייבוש ומהווה סכנה לשריפה. מומלץ לוודא כי הגישה למסנן נוחה.
  • לוח פיקוד: ברוב המייבשים לוח הפיקוד והבקרה הוא צנוע ופשוט לתפעול, אבל ככל שהמייבש יקר יותר וכולל יותר פונקציות, מספר הכפתורים גדל ולוח הפיקוד משתכלל, ובמייבשים היקרים ניתן למצוא לוח פיקוד דיגיטלי.

בכל המייבשים שאינם כוללים חיישנים יש טיימר שקובע את משך פעולת המייבש, לעתים יש שילוב של חיישנים וטיימר. בדגמים מסוימים ניתן למצוא רכיבים נוספים:

  • לחצן הפעלה וכיבוי – בחלק מהמייבשים ההפעלה נעשית באמצעות סיבוב הטיימר ובדגמים מסוימים מותקן בנוסף גם כפתור כיבוי והפעלה ראשי.
  • לחצן התרעה – מאפשר הפעלה או ביטול מנגנון ההתרעה שמצלצל עם סיום הייבוש.
  • נורית ביקורת המסנן – מתריעה כשהמסנן מלא ודורש ניקוי.
  • נורית ביקורת מכל המים – מתריעה כשהמכל מלא ויש לרוקנו.
  • בורר טמפרטורות – מאפשר קביעה של כמה דרגות טמפרטורה בהתאם לסוג הבד.

צריכת האנרגיה

המייבש הוא אחד מזוללי החשמל הגדולים בבית, לכן כדאי לבחור דגם חסכוני ככל האפשר. דירוג היעילות האנרגטית של המייבש מבוטא באותיות A עד G. הדרגה החסכונית ביותר היא A ורצוי לבחור מייבש בדירוג זה או קרוב אליו. כמו כן, חיישני לחות יכולים לתרום לחיסכון של כ-15 אחוז בצריכת האנרגיה, ואם אתם נוהגים לייבש פריטים בודדים, מומלץ לבחור במכשיר בעל תוכנית ייחודית המיועדת לייבוש כמות קטנה.

אחריות ושירות

טכנאים רבים מעידים כי אין הבדל משמעותי בין המותגים וכולם עלולים להתקלקל בסופו של דבר, ולכן שניים מהדברים הכי חשובים בקניית מייבש הם אחריות ושירות. מבחינת האחריות – כמה שיותר זמן יותר טוב. על פי חוק, בשנה הראשונה האחריות מכסה את כל חלקי המכשיר, אבל אחרי השנה הראשונה הכיסוי משתנה מחברה לחברה. בדקו שהאחריות נרחבת מבחינת חלקי המכונה שהיא מכסה, ולא פחות חשוב, ודאו שהשירות של החברה הוא טוב ומהיר.5אחריות

כמה זה עולה?

הגורמים המשפיעים ביותר על המחיר הם קיבולת המייבש, שיטת ניקוז הלחות, חיישני לחות, לוח פיקוד דיגיטלי ותכונות ייחודיות הקיימות בחלק מהדגמים.

טווח המחירים העיקרי של מייבשי כביסה נע  בין 1,000 ל-5,000 שקל, וישנם דגמים יקרים במיוחד שמחירם כ-15,000 אלף שקל.

כיצד תימנעו מתקלות ותשמרו על מייבש הכביסה?

על מנת למנוע תקלות ולעזור למייבש הכביסה להאריך ימים, הקפידו על ההנחיות הבאות:

  • לאחר כל שימוש במייבש בכביסה חייבים לנקות את הפילטרים. יש להוציא את הפילטר ממקומו (לרוב הוא נמצא בפתח המייבש) ולהוריד ממנו את האבק והמוך שהצטבר עליו. הדבר מונע תקלות רבות, ומאפשר למייבש לעשות את העבודה והוא ממש הכרחי.
  • אם יש לכם מעבה אדים במייבש הכביסה, יש לרוקן ממנו את המים ולשטוף אותו לפחות פעם בחודש.
  • אל תכניסו למייבש כביסה שלא נסחטה כראוי. יש לסחוט את הכביסה במהירות המקסימלית המתאימה לסוג האריג שממנו היא עשויה. במגבות למשל, יש לסחוט לפחות במהירות של 1,000 סיבובים לדקה. במצב שבו הבגדים רטובים מדי, נוצר מצב שהמנוע מסתובב אבל התוף לא, מה שיכול להביא לקריעת הרצועה.

מייבשי כביסה – מה היתרונות, מה החסרונות, מה המחירים ומה חשוב

אפשר להימנע מתקלות במייבשי הכביסה