חדשות    

עוד מס על כלי הרכב שייקר אותם יותר

לא מספיק שכלי רכב בישראל היא מהיקרים בעולם, רשות המסים מתכוונת לשנות את חישוב המס על משלוחי מכוניות לישראל, באופן שייקר אותו עבור בעל הרכב. בשבועות האחרונים פנתה רשות המסים אל גורמים בתחום, בניסיון לגבש מדרג עלויות של הובלה ימית מיבשות שונות.

המס שגובה המדינה כולל את היבוא מחו"ל לישראל, כולל הובלה,  ולא רק את מחיר הרכב עצמו. זה לא תמיד לטובת המדינה כי מחיר המשלוח עשוי להשתנות, למשל מחיר מופחת על כמות.

בנוסף, יבואני הרכב בישראל מייבאים את המכוניות לפי שתי שיטות חישוב שונות: באחת המוכר משלם עבור הובלה וביטוח ביחד, ועל כן לא ניתן לדעת מה היה מחיר המשלוח ואם היה זה מחיר מלא; בשיטה השניה  יבואן הרכב נושא בהוצאות ההובלה.

רשות המסים רוצה להפסיק את ההנחה על המס עם ההנחה ביבוא..

שיעור המס משתנה בין המכוניות: במקרה של רכב רגיל מדובר ב־83%, עבור רכב היברידי 45% וברכב חשמלי רק 10%. בנוסף, כל רכב חדש מחויב ב־17% מע"מ, ומכוניות שמיובאות שלא מאירופה או מארה"ב מחויבות גם ב־7% מכס.

על פי הערכות של גורמים בענף הרכב, עלות משלוח ממוצעת מיפן, קוריאה וסין מגיעה לכ־1,000 דולר, כמו גם עלות משלוח מארה"ב. עלות המשלוח מאירופה עומדת על כ־700 דולר.

עם זאת בענף טוענים כי לא ברור מה הבסיס המשפטי שעשוי לאפשר מיסוי הובלה שלא על פי הסכום ששולם בפועל. הדבר נוגד הסכם שעליו חתומה ישראל ומגדיר כללי ההתנהגות של ממשלות בתחום הסחר הבינ"ל.

מרשות המסים נמסר: "הרשות פועלת לאכוף את לשון החוק לפיו עלויות אגרות הנמלים נכללות בערך הטובין לצורך חישוב מסי יבוא".

מסים עקיפים על הרכב הסתכמו אשתקד ב-39 מיליארד שקל